Lupasin viime viikolla laittaa koemielessä maantietovisan. Tämä on oikeastaan lähinnä kartta-visa, kun itse olen koko ikäni maailmankarttaa selaillut. Matkustelemaan en ole vielä ryhtynyt. Tästä pitää selvitä ilman lunttailua. Yllättävän vaikeata on laatia näin ollen sellainen sopivan haastava visa, jottei tule liian helppoa. Katsotaan onnistuinko. Vastaukset spoilereihin ja vastausaikaa on viikko, eli ensi viikon keskiviikkoon 8.9. klo 10.00 saakka. Maksimipistemäärä on 10 pistettä.
1. Kuinka korkea on Haltin korkein kohta Suomen puolella? Tähän kelpaa vastaukseksi minun karttakirjan ja wikipedian lukemat, ja kaikki siltä väliltä. Oikea vastaus 1 p. 1-5 m ohi haarukan 0,5 p.
2. No kuinka korkea on sitten Tanskan korkein "vuori"? Oikea vastaus (sama kaikissa tietolähteissäni) 1 p. 1-5 m huti tuottaa 0,5 p.
3. Luettele Slovakian rajanaapurit. Oikea maa = 1 p./maiden lukumäärä, max 1 p. Väärästä maasta sakotetaan saman verran. Miinukselle ei kuitenkaan mennä.
4. Mikä meri sijaitsee Apenniininen niemimaan ja Sardinian saaren välissä? 1 p.
5. Mikä vuoristo sijaitsee Pohjois-Afrikassa Marokon ja Algerian alueilla? 1 p.
6. Millä niemimaalla sijaitsee Malesian pääkaupunki? 1 p.
7. Mikä miljoonakaupunki sijaitsee Australian länsirannikolla? 1p.
8. Mikä on Yhdysvaltojen osavaltion Lousianan pääkaupunki? 1 p.
9. Mikä salmi erottaa Patagonian niemimaan ja Tulimaan? 1 p.
10. Mihin vesistöön laskevat joet Amu-Darja ja Syr-Darja? 1 p.
1. Kuinka korkea on Haltin korkein kohta Suomen puolella? Tähän kelpaa vastaukseksi minun karttakirjan ja wikipedian lukemat, ja kaikki siltä väliltä. Oikea vastaus 1 p. 1-5 m ohi haarukan 0,5 p.
2. No kuinka korkea on sitten Tanskan korkein "vuori"? Oikea vastaus (sama kaikissa tietolähteissäni) 1 p. 1-5 m huti tuottaa 0,5 p.
3. Luettele Slovakian rajanaapurit. Oikea maa = 1 p./maiden lukumäärä, max 1 p. Väärästä maasta sakotetaan saman verran. Miinukselle ei kuitenkaan mennä.
4. Mikä meri sijaitsee Apenniininen niemimaan ja Sardinian saaren välissä? 1 p.
5. Mikä vuoristo sijaitsee Pohjois-Afrikassa Marokon ja Algerian alueilla? 1 p.
6. Millä niemimaalla sijaitsee Malesian pääkaupunki? 1 p.
7. Mikä miljoonakaupunki sijaitsee Australian länsirannikolla? 1p.
8. Mikä on Yhdysvaltojen osavaltion Lousianan pääkaupunki? 1 p.
9. Mikä salmi erottaa Patagonian niemimaan ja Tulimaan? 1 p.
10. Mihin vesistöön laskevat joet Amu-Darja ja Syr-Darja? 1 p.