Maajoukkueen valmentaja?

• 4 648
  • 28

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Mieleeni juolahti tässä, kun ollaan puhuttu siitä, johtuuko NHL-miehien kieltäytymiset viime syksyn WC-tapahtumista, että kenet sinä haluaisit Suomen maajoukkueen päävalmentajaksi?

Westerlundin johdolla todennäköisesti ainakin ensi kevääseen saakka mennään, mutta kenet sinä ottaisit peräsimeen jos saisit päättää. Itse olin syksyllä kovasti Summasta ajamassa pois, mutta jälkeenpäin on harmittanut aika paljon. Summasen taidot ovat kaikkien tiedossa, mutta en heittäisi vielä Westerlundinkaan suhteen kirvestä kaivoon. Minun veikkaukseni on, että Suomi sijoittaa näissä MM-kisoissa 5-8 paikkeille - tottakai toivon parempaa menestystä, mutta näillä eväillä ei taida korkeammalle olla mahdollisuuksia.

Matikaisen ajoista minulla ei ole paljoa muistissa, paitsi että ensimmäinen arvokisamitali tuli silloin. Lindström nosti Suomen todelliselle huipputasolla ja Aravirta jatkoi putkea pitkään. Summanen nosti Suomen jälleen maailman eliittiin pienen tauon jälkeen.
Westerlund on valmentanut vasta Euro Hockey Toureissa - heikohkolla menestyksellä, mutta sen perusteella ei pidä vielä sanoa mitään.

Todellinen mittari Westerlundille on vasta Torinon olympialaiset ja niissä menestyminen parantaisi huomattavasti Westerlundin asemaa.

Elämme mielenkiintoisia vaiheita, mutta Summasta jotenkin tässä vaiheessa on ikävä.. Toivottavasti Westerlund hoitaa hommansa kunnialla. :)

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Jääkiekkomaajoukkue voisi ottaa oppia lentopallomaajoukkueesta. Uusi italialainen valmentaja on saanut pelaajat pistämään kaikkensa likoon. Palloista taistellaan viimeiseen asti ja kaikki ollaan valmiita tekemään joukkueen eteen. Mielestäni lentopallomaajoukkueella on aivan eri meininki (asenne) tekemisessään, kuin Westerlundin maajoukkueella.

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Meinasin jo alkaa kirjoittamaan, että tästäkin aiheesta on aiempi topicci, jonka olen aloittanut, mutta tämähän se juuri on. Tuosta kommentistani on ehtinyt jo aika paljon tapahtua, mutta aika huonolta näyttää Westerlundin kohdalla tällä hetkellä. Eipä taida hirveästi olla toivoa menestymisestä Torinossa jos Westerlundin johdolla mennään.. Aika karua tekstiä, mutta niin totta.

dreamy83

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Monesti nykyään haikaillaan Summasta ja se on mielestäni ok. Mutta jos ollaan realisteja, ei Summanen liene seuraava valmentaja. Tammistakin on väläytetty. Mutta jos nyt ajatellaan, niin me voitaisiin välillä ihan hyvin kokeilla ulkomaalaista vaihtoehtoa, enkä nyt tarkoita Jursinovia, vaan lähinnä jotain Pappa Forsbergin kaltaista settiä.

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Viestin lähetti dreamy83 lähinnä jotain Pappa Forsbergin kaltaista settiä. [/B]

Hyvä läppä!

Ronning

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Vancouver Canucks, Cliff Ronning
Eikös tuo Kingin Dave ole aika kovassa huudossa Suomen maalla? =D

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Tulosruudussa tuli äsken, että pelaajat haluavat seuraavaksi valmentajaksi Hannu Jortikan. Lisää huomisessa Iltalehdessä.

SyPe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Tempo
Viestin lähetti MS
Tulosruudussa tuli äsken, että pelaajat haluavat seuraavaksi valmentajaksi Hannu Jortikan. Lisää huomisessa Iltalehdessä.

Jortsu olisi kyllä loistava valinta mielestäni valmentajaksi leijonille.
Maajoukkuevalmentajalla pitää olla persoonaa ja auktoriteettia, jota Erkalla ei liiemmilti mielestäni ole.
Jortikka sanoo myös asiat suoraan, josta ainakin itse pidän.

Viltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jortsun "äänisaalis" oli 12 vai 13 ääntä. Sitten siinä tuli Heikkilää ja Summasta seuraavina. Olipa ääniä keränneet vielä Ape Suhonen ja Kari Jalonenkin.

No kyllähän Jortsu olisi varmasti mies paikallaan. Mutta ei vaan taida päävalmentajan pesti "napata" Jortsua niin paljoa kuin voisi kuvitella. Uskon, että Jortsu olisi valittu Aran seuraajaksi, jos Jortsun palo tehtävään olisi ollut riittävä. Silloinhan Jortsu totesi, että ehtii maajoukkueeseen myöhemminkin. Kaiken lisäksi Kummola ja Jortsu ovat ihan väleissäkin, joten Kummolasta homma ei jää kiinni.

IL:ssä Jortsu sanoi suoraan, että "on pöyristyttävää, että päävalmentajan paikalle on tunkemassa sellaisia henkilöitä, jotka ei löydä töitä edes SM-liigasta". Muuten piti koko keskustelua väärille raiteille ajautuneena ja vaati, että nykyselle valmennusjohdolle on annettava täysi työrauha.

DEFENCE

Jäsen
Aika mielenkiintoinen tulos, Jortikan meerittejä on turha kiistää, mutta eikös kyseessä ole hieman samanlainen luonnevammanen kuin Summanen? Kuinka Jannen taas sitten käy....

Haidekkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Jokipojat, Corey Perry
Viestin lähetti DEFENCE
Aika mielenkiintoinen tulos, Jortikan meerittejä on turha kiistää, mutta eikös kyseessä ole hieman samanlainen luonnevammanen kuin Summanen? Kuinka Jannen taas sitten käy....

Eiköhän se Jortikka ole vähän luonnevammaisempi kuin Rami. Siinä olisi kunnon valmentaja. Harmi vaan kun Jortikka on muistaakseni itse jossain sanonut ettei maajoukkuepesti kiinnosta häntä.

Viltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Itse asiassa pari pelaajaa, jotka ovat pelanneet sekä Jortsun että Ramin alaisuudessa, sanoivat, että Jortsu on kyllä huomattavasti inhimillisempi kaveri ja pysyy kritiikissään puhtaasti kiekkoasioissa. Jortsu on em.pelaajien mielestä kovinkin asiallinen kiekon ulkopuolella, mutta treeneissä ja peleissä ei Jortsu armoa tunne, pelaajat eivät yksinkertaisesti kehtaa vetää harjoituksia puolitehoilla, vaatimustaso on niin kova. Jortsu sanoo kovaa, mutta rehellisesti ja asiallisesti.

Mutta eiköhän Ramillakin pahimmat särmät ala hioutua pois, etenkin viime syksyn kohun jälkeen ja Rami jatkossa pysyy kritiikissään asialinjalla pelaajiaan kohtaan.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Jortikan oma kanta selväksi

Olen sitä mieltä, että Jortikan tulisi ilmoittaa selvästi, onko hän kiinnostunut Suomen jääkiekkomaajoukkueen päävalmentajan tehtävästä vai ei.
Syrjäytettiinkö Jortikka silloin, kun Summanen yllättäen tuli valituksi?
Mikäli Jortikka ei ollut kiinnostunut päävalmentajan tehtävistä silloin eikä nytkään, niin Jortikan olisi syytä olla kommentoimatta päävalmentajavalintoja.
Urheilulehti/Susanna Luikku on usein kirjoittanut, että Jortikkaa on kysytty päävalmentajaksi. Näin on päävalmentajatilannetta hämmennetty esim. Summasen voimassa olevan sopimuksen aikana. Mistä nämä Luikun tiedot ovat olleet peräisin?
Iltalehden jutussa Jortikka ilmoittaa nyt, että keskittyy seuraavat kolme vuotta pelkästään TPS:n tehtäviinsä. Mikäli näin on, olisi Jortikan syytä antaa maajoukkueelle sen tarvitsema rauha. Halventavat kommentit valituksi tulleesta tai ehdolla olleesta valmentajasta eivät anna Jortikasta sitä kuvaa, että hän keskittyy vain seurajoukkuevalmennukseen.

Jortikka on ilman muuta Summasen ohella paras vaihtoehto Suomen jääkiekkomaajoukkueen valmentajaksi. Korkki olisi vain kierrettävä lopullisesti kiinni, skandaaleja ei Suomen jääkiekko enää tarvitse.

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Re: Jortikan oma kanta selväksi

Viestin lähetti siffa
Mikäli Jortikka ei ollut kiinnostunut päävalmentajan tehtävistä silloin eikä nytkään, niin Jortikan olisi syytä olla kommentoimatta päävalmentajavalintoja.

Olen kanssasi tästä(kin) eri mieltä. Sillä, onko Jortikka kiinnostunut päävalmentajan tehtävistä (tai ehkä pikemminkin sillä, onko Kummola kiinnostunut Jortikan halukkuudesta päävalmentajaksi) ei ole mitään tekemistä Jortikan kommentointioikeuksien kanssa. Miten ihmeessä on ylipäätään mahdollista jakaa jääkiekkoväkeä kahteen kastiin puhe- ja kommentointioikeuksien suhteen? Pohjimmiltaan, siffa, Sinun ajatuksesi edustaa nimenomaan kummolamaista vallankäytön tapaa: toiset puhukoot, toiset vaietkoot.

Parasta tässä kevään kiekkokeskustelussa on ollut nimenomaan keskustelu itsessään. Olen tosin hieman pettynyt siihen, etteivät esimerkiksi (liiga)valmentajat ole siihen enempää osallistuneet, Jari Kurrista nyt puhumattakaan. Lisäksi olisi hauska lukea tietävien Kummola-kriittisten ihmisten analyyseja Kalervon vallankäytön tavoista aina 1980-luvulta alkaen - eihän tämä suomalaisen kiekkoilun "kriisi" puhjennut sillä hetkellä, kun Summanen erotettiin päävalmentajan paikalta, vaan tuokin tapahtuma on lenkki historiallisesti pidemmässä vallankäytön ketjussa. Voisiko esimerkiksi joku toimittaja kysyä Kummolalta hänen muistikuviaan siitä, miten hän suhtautui jo noin kaksikymmentä vuotta sitten ehdotettuun maajoukkueen GM:n viran perustamiseen?

Mutta Jortikka ja muut valmentajat puhukoot maajoukkueen (ja koko suomalaisen kiekkoilun) asioista entistäkin enemmän. Keskustelu, joka nyt on jumittumassa kinaamiseksi asetelmassa Summanen-Westerlund-Kummola kaipaa avartuakseen nimenomaan keskeisten kiekkovaikuttajien - siis esimerkiksi (liiga)valmentajien - puheenvuoroja suomalaisen kiekkoilun kehittämisestä kaikkinensa.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Re: Jortikan oma kanta selväksi

Viestin lähetti Maple Leaf

Mutta Jortikka ja muut valmentajat puhukoot maajoukkueen (ja koko suomalaisen kiekkoilun) asioista entistäkin enemmän. Keskustelu, joka nyt on jumittumassa kinaamiseksi asetelmassa Summanen-Westerlund-Kummola kaipaa avartuakseen nimenomaan keskeisten kiekkovaikuttajien - siis esimerkiksi (liiga)valmentajien - puheenvuoroja suomalaisen kiekkoilun kehittämisestä kaikkinensa.

Otit taas tapasi mukaan kirjoituksestani yhden lauseen muusta kokonaisuudesta erilleen. Mutta hyvä niinkin.

Tästä sinun viimeisestä kappaleestasi olen pitkälti samaa mieltä. Keskustelu nimenomaan liigavalmentajien taholta koskien maajoukkueen tilannetta on jäänyt vaisuksi. En muista juuri muuta kuin Jortikan katkeransävyiset kommentit koskien Summasen päävalmentajuutta ja pilkallinen kommentti Tammisen ehdokkuuden suuntaan. Toki Jortikka on toivonut rauhan nykyiselle tilanteelle.

Keskustelu Summasen potkuista jatkuu niin kauan kuin potkuihin vaikuttaneet syyt tuodaan Kummolan toimesta julkisuuteen. Kun Kummola on puhunut, keskustelu jatkuu taas vilkkaana jonkin aikaa. Sitten se hiljenee.

Torinon hyvä menestys Erkka Westerlundin johdolla hiljentäisi sitten osaltaan arvostelua Kummolan ja Kurrin suhteen. Mikäli Suomi jää mitaliotteluista Torinossa pois niin tuo arvostelu saa aivan uudet mittasuhteet. Vain tulos ratkaisee, se on yksinkertainen lähtökohta kiekkokeskustelulle. Summanen on kykynsä näyttänyt, nyt on Erkalle ja kumppaneille annettu sama mahdollisuus näyttää kykynsä.

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Re: Re: Jortikan oma kanta selväksi

Viestin lähetti siffa
Otit taas tapasi mukaan kirjoituksestani yhden lauseen muusta kokonaisuudesta erilleen. Mutta hyvä niinkin.

Otin taas tapani mukaan kirjoituksestasi yhden lauseen muusta kokonaisuudesta erilleen, koska kirjoituksesi muu kokonaisuus oli lähinnä tuon eriyttämäni yhden lauseen sisältämän mielipiteen perustelemista. Eriyttämäni lause oli siis minun tulkintani mukaan Sinun viestisi ydinajatus: Jortikka (tai joku muu) ei saisi puhua maajoukkueen asioista, ellei Jortikka (tai joku muu) ole kiinnostunut päävalmentajan tehtävistä. Pidin tätä viestisi ydinajatusta avoimen ja eteenpäin suuntaavan keskustelukulttuurin kannalta kestämättömänä.

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
siffa tuossa edellä taisi pitää halventavien kommenttien heittämistä valitusta tai ehdolla olevista päävalmentajakandidaateista turhana, josta olen ihan samaa mieltä. Keskustelussa Jortikalla olisi varmaan paljonkin annettavaa, mutta tyytyy lähinnä irtonaisiin heittoihin muista valmentajista. Toisaalta tässäkin asiassa jäljet saattavat johtaa sylttytehtaalle eli Kummolaan, sillä en tiedä kuinka halukkaita liitossa on ylipäänsä oltu tällaisen avoimen keskustelun käymiseen. Jotenkin luulen että näitä valintoja on kabinettipäätöksillä aiemminkin jyrätty (Summasen valinnan lisäksi) joten sinänsä on ymmärrettävää etteivät pitkän linjan kiekkomiehetkään välttämättä ole enää kiinnostuneita asiallisesta keskustelusta, jolloin mielipiteet tulevat aika yksioikoisina ilman kummempia perusteluja.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Re: Re: Jortikan oma kanta selväksi

Parasta tässä kevään kiekkokeskustelussa on ollut nimenomaan keskustelu itsessään.

Juuri näin

Voisiko esimerkiksi joku toimittaja kysyä Kummolalta hänen muistikuviaan siitä, miten hän suhtautui jo noin kaksikymmentä vuotta sitten ehdotettuun maajoukkueen GM:n viran perustamiseen?

Muistetaan nyt, että 80 -luvulla Kummola oli Liigan TJ. tuolloin asemansa vuoksi tietysti maajoukkueasioista erilainen näkemys. Liigassa johtamistapa toimi ja siitä oli paljon etua suomalaiselle kiekolle. Kummola on ollut voimahahmo myös Liiton palveluksessa, mutta tässäkin on nähtävissä se ilmiö, joka syntyy kun ollaan tarpeeksi/liian -kauan vallankahvassa. Tullaan ylimieliseksi, aletaan palkkaan kavereita ja pidetään itseä korvaamattomana. Tämä ei edes ole tietoista toimintaa, eikä ao. henkilö itse ymmärrä kritiikkiä. Nythän on nähtävissä juuri nämä merkit Kummolan toiminnassa, ja tästä syystä tunnustaudun Lahkon jäseneksi. Minä en haikaile ”summasia” tms. vaan liiton johdon selkiyttämistä ja vastuiden selkeää jakoa.

siis esimerkiksi (liiga)valmentajien - puheenvuoroja suomalaisen kiekkoilun kehittämisestä kaikkinensa.

Tuskin sahaavat omaa oksaa ennen kuin tietävät mikä on vastuun jako ja marssijärjestys. Eli johdon asiat kuntoon, ja sitten laaja seminaari pohtimaan.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Taitopelaaja
Itse olin syksyllä kovasti Summasta ajamassa pois, mutta jälkeenpäin on harmittanut aika paljon. ( )
Elämme mielenkiintoisia vaiheita, mutta Summasta jotenkin tässä vaiheessa on ikävä..

Näin varmasti ajattelee aika moni muukin. Syksyllä 2004 maajoukkueen voittaessa Summasen valmennuksessa World Cupista hopeaa, Summasen kannatus pelaajien keskuudessa oli ainakin siinä mielessä kiistaton, että hänen erottamistaan ei hyväksy vieläkään kuin pieni osa maajoukkuetason pelaajista. Summasella oli siten työlleen maajoukkueen pelaajien tuki, vaikka ristiriitoja Summasen menettelytavoista eri tilanteissa syntyikin. Pelaajat eivät IL:kään "tutkimuksen" perusteella pitäneet niitä niin vakavina, että Summanen olisi erotettava.

Edellä olevan vuoksi Summasen paluuta maajoukkueeseen ei kannata edes haaveilla ilman maajoukkueen nykyjohdon vaihtumista. Kun Summanen ei saanut edes vahvimmillaan päävalmentajana päättää itse omasta apuryhmästään maajoukkueessa (toisin sanoen potkia Kummolan palkintovirkaan asettamaa, maajoukkueen tiedottajaksi kyvytöntä Jutilaa ulos), Summanen ei lähde toista kertaa Kummolan ja Jutilan kyykytettäväksi. Ennen maajoukkueen johdon vaihtamista suomalaisessa jääkiekossa ei tapahdu hallinnollisessa mielessä yhtään mitään.

Westerlund, Jutila, Kurri ja Kummola jatkavat jokainen, vaikka maajoukkueen peli, tulokset ja kokoonpanot olisivat mitä hyvänsä. Vasta olympialaisten jälkeen paketti voidaan avata osin uudelleen. Osin siksi, että Kummola on valmis tarvittaessa siinä vaiheessa uhraamaan kaikki muut oman valtansa säilyttämiseksi.

Kaikkinainen höpinä liigavalmentajien tulosta nyt esiin keskustelemaan maajoukkueesta on sen vuoksi tässä ilmapiirissä turhaa. Sillä voi korkeintaan paikata omaa huonoa omatuntoaan Summasen kampittamisessa.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Re: Re: Re: Jortikan oma kanta selväksi

Otin taas tapani mukaan kirjoituksestasi yhden lauseen muusta kokonaisuudesta erilleen, koska kirjoituksesi muu kokonaisuus oli lähinnä tuon eriyttämäni yhden lauseen sisältämän mielipiteen perustelemista. Eriyttämäni lause oli siis minun tulkintani mukaan Sinun viestisi ydinajatus: Jortikka (tai joku muu) ei saisi puhua maajoukkueen asioista, ellei Jortikka (tai joku muu) ole kiinnostunut päävalmentajan tehtävistä. Pidin tätä viestisi ydinajatusta avoimen ja eteenpäin suuntaavan keskustelukulttuurin kannalta kestämättömänä.

Mikäli tuohon johtopäätökseen tulit kirjoituksestani, silloin olet oikealla asialla. Keskustelua ei tule tyrehdyttää eikä edes vaatia sen tyrehdyttämistä.
En osannut ilmaista oikein tarkoitustani. Jortikka on jäänyt valitsematta päävalmentajaksi nyt kolme kertaa. Minä olen odottanut Jortikan valintaa silloin, kun on valittu Curt Lindström, Hannu Aravirta ja Raimo Summanen. Minulle Jortikan ansiot maajoukkueen päävalmentajaksi ovat olleet kiistattomat.
Minua häiritsivät nuo Urheilulehden kirjoitukset siitä, että Jortikkaa on kysytty päävalmentajaksi, kun päävalmentajana toimi Raimo Summanen. Kuka tälläisia viestejä vuoti UL:lle vai kirjoittiko toimittaja omiaan?
Jortikka teki kolmen vuoden sopimuksen TPS:n kanssa. Tämän jälkeen hän on pilkalliseen sävyynsä arvostellut Summasen valintaa ja Tammisen ehdokkuutta päävalmentajaksi. Tosin nimeä mainitsematta, mutta osoite on tullut selväksi. Mikäli Jortikka ei ole halunnut eikä halua jatkossakaan päävalmentajaksi niin keskittyköön rakentavaan keskusteluun maajoukkueen asioista. Tuskin kenelläkään on enempää annettavaa kuin Jortikalla.

Luulisi Kummolankin ymmärtävän, että Jortikka ei päävalmentajaksi halua, jos asia näin on. Turha silloin on Jortikalta edes kysyä hänen halukkuuttaan päävalmentajaksi, kun toimiva päävalmentaja on päätetty erottaa enen soipimuksen päättymistä. Jortikan ei pitäisi hämmentää valmentajakuvioita "vuodoillaan". Tätä tarkoitin.

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Re: Maajoukkueen valmentaja?

Viestin lähetti cobol
Kaikkinainen höpinä liigavalmentajien tulosta nyt esiin keskustelemaan maajoukkueesta on sen vuoksi tässä ilmapiirissä turhaa.

Kaikkinainen höpinä liigavalmentajien tulosta nyt esiin keskustelemaan suomalaisesta jääkiekkoilusta kokonaisuudessaan ei ole turhaa, päinvastoin. Juuri nyt, kun keskustelua käydään (toivottavasti muuallakin kuin Jatkoajan palstoilla) olisi vain hyvä saada mahdollisimman monenlaisia näkemyksiä polttoaineeksi tähän keskusteluun. Uskoakseni cobol tuntee vanhan hegeliläisen teorian siitä, kuinka teesistä ja antiteesistä syntyy synteesi, joka kohtaa uuden antiteesin, josta syntyy...

En ole siis peräänkuuluttanut liigavalmentajia keskustelemaan yksinomaan maajoukkueen valmentajavalinnoista - tuo keskustelu ei johtaisi mihinkään. Sen sijaan (esimerkiksi) valmentajien olisi syytä osallistua aktiivisesti keskusteluun siitä, millaista jääkiekkokulttuuria Suomeen halutaan ja mikä olisi esimerkiksi heidän roolinsa sellaisen kehittämisessä. Tämänkaltainen keskustelu heijastuisi myöhemmin luontevasti myös keskusteluksi maajoukkueen merkityksestä, roolista ja sen ulkoisista ja sisäisistä toimintavoista (lue: Kummolan roolista). Tämänkaltainen keskustelu olisi jo jääkiekkokulttuuria itsessään, puhumattakaan siitä, miten se jääkiekkokulttuuria saattaisi kaukalon eli käytännön tasolla kehittää.

EDIT-LISÄYS: Luin juuri päivän Iltalehdestä Jari Kurrin haastattelun. Artikkelissa Kurri toteaa, että hänellä ja Kummolalla on "yhteinen visio ja päämäärä suomalaisen kiekkoilun kehittämiseksi". Se on hienoa kuulla, mutta toimittaja (Teemu Tyry) ei tietenkään esitä sitä ainoaa oikeaa jatkokysymystä: millainen visio ja mikä päämäärä? Jos keskustelu (tässä tapauksessa Kurrin ja toimittajan taholta) latistuu tällaisten tyhjien sloganien toistelemiseksi, on (esimerkiksi) valmentajien sitä suuremmalla syyllä avattava sanainen arkkunsa.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Suomi
Re: Re: Re: Jortikan oma kanta selväksi

Viestin lähetti siffa
Keskustelu Summasen potkuista jatkuu niin kauan kuin potkuihin vaikuttaneet syyt tuodaan Kummolan toimesta julkisuuteen. Kun Kummola on puhunut, keskustelu jatkuu taas vilkkaana jonkin aikaa. Sitten se hiljenee.
Kummolahan puhui jo lokakuussa:

- Tämä projekti ei vain kaikilta osin toiminut, ja tälle vellomiselle oli saatava päätepiste. Syyt Summasen erottamiselle eivät olleet urheilullisia, potkut johtuivat muista syistä, Kummola totesi.

- Jossain tulee raja vastaan miten ihmisten kanssa voi käyttäytyä ja miten pitkälle voi mennä. Siitä tässä oli kysymys, ei mistään muusta, Kummola sanoi.

- Jutila ei ollut tässä asiassa kynnyskysymys, ja "Juti" olisi varmasti halunnut lähteä jos "Rami" olisi jatkanut päävalmentajana, Kummola sanoi.

- Luulin tuntevani Ramin hyvin enkä välittänyt HIFK:sta ja Jokereista tulleista terveisistä. Tiesin miten intensiivisesti hän suhtautuu valmentamiseen. Välillä roiskuu eivätkä kaikki pysy mukana. Voidaan kuitenkin kysyä, voiko voiton hintana olla henkisesti kuolleita miehiä, Kummola totesi.

- Koko tässä sopassa Jannen tapauksella oli isompi osuus kuin moni ymmärtääkään. Ja Jannen viimeinen tulo julkisuuteen (Iltalehti 21.10.) hermostutti Ramin pahanpäiväisesti. Sen jälkeen neuvotteluista ei tullut oikein mitään, Kummola paljasti.

Summanen ilmeisesti paljastaa jotakin kirjassaan?

Ilmeisesti tositv-sukupolven pitää saada tietää kaikki likaiset yksityiskohdat.

Väinö Linna profetoi Summasen tilanteen aikoinaan näin:
"Niin. He olivat hävinneet. Saaneet rangaistuksen. Mistä se oli tullut, siihen tulisi varmasti monenlaisia vastauksia. Eräs myönteinen seikka siinä asiassa sentään oli. Kohtalo oli vapauttanut heidät kaikesta vastuusta antamalla heille selkäsaunan. Mitä olisikaan merkinnyt voitto. Vastuuta. Vastuuta teoista, jotka kerran olisivat vaatineet hyvityksen. - - Ja kenties oli vain noiden nääntyneiden miesten onni, ettei heidän ja heidän jälkeläisten tarvitse siitä vastata."

Viltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kerran tällainen keskustelu A-maajoukkueen ja miksei koko suomalaiskiekkoilun tilasta on nyt virinnyt käyntiin, olisi toivottavaa, että päävalmentaja kutsuisi vähintään kaikki liigavalmentajat koolle keskustelemaan, missä mennään ja mitä ajatuksia liigavalmentajilla tämän hetken tilanteesta on.

Näinhän teki Aravirta ensi töikseen, kun otti päävalmentajan tehtävät vastaan. Silloinkin tilanne oli hankala, koska takana oli kolme huonosti mennyttä arvoturnausta sekä vielä se, että Aravirran naaman uskottiin olevan kulunut loppuun pitkän apuvalmentajapestin jälkeen. Lisäksi Aran edeltäjä Curre ei viimeisinä aikoinaan pitänyt mitään yhteyttä liigavalmentajiin ja etenkin tämän asian Ara halusi korjata. Nyt olisi Erkalla mahdollisuus tehdä samoin ja keskustella avoimesti.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Re: Re: Re: Jortikan oma kanta selväksi

Viestin lähetti Silitysrauta-Mike
Kummolahan puhui jo lokakuussa:

- Tämä projekti ei vain kaikilta osin toiminut, ja tälle vellomiselle oli saatava päätepiste. Syyt Summasen erottamiselle eivät olleet urheilullisia, potkut johtuivat muista syistä, Kummola totesi.

- Jossain tulee raja vastaan miten ihmisten kanssa voi käyttäytyä ja miten pitkälle voi mennä. Siitä tässä oli kysymys, ei mistään muusta, Kummola sanoi.

- Jutila ei ollut tässä asiassa kynnyskysymys, ja "Juti" olisi varmasti halunnut lähteä jos "Rami" olisi jatkanut päävalmentajana, Kummola sanoi.

- Luulin tuntevani Ramin hyvin enkä välittänyt HIFK:sta ja Jokereista tulleista terveisistä. Tiesin miten intensiivisesti hän suhtautuu valmentamiseen. Välillä roiskuu eivätkä kaikki pysy mukana. Voidaan kuitenkin kysyä, voiko voiton hintana olla henkisesti kuolleita miehiä, Kummola totesi.

- Koko tässä sopassa Jannen tapauksella oli isompi osuus kuin moni ymmärtääkään. Ja Jannen viimeinen tulo julkisuuteen (Iltalehti 21.10.) hermostutti Ramin pahanpäiväisesti. Sen jälkeen neuvotteluista ei tullut oikein mitään, Kummola paljasti.

Summanen ilmeisesti paljastaa jotakin kirjassaan?

Ilmeisesti tositv-sukupolven pitää saada tietää kaikki likaiset yksityiskohdat.

Väinö Linna profetoi Summasen tilanteen aikoinaan näin:
"Niin. He olivat hävinneet. Saaneet rangaistuksen. Mistä se oli tullut, siihen tulisi varmasti monenlaisia vastauksia. Eräs myönteinen seikka siinä asiassa sentään oli. Kohtalo oli vapauttanut heidät kaikesta vastuusta antamalla heille selkäsaunan. Mitä olisikaan merkinnyt voitto. Vastuuta. Vastuuta teoista, jotka kerran olisivat vaatineet hyvityksen. - - Ja kenties oli vain noiden nääntyneiden miesten onni, ettei heidän ja heidän jälkeläisten tarvitse siitä vastata."

Tähänhän tämä meni tämä "Jortikka"-keskustelukin. Eli asian ytimessä ollaan taas.
Silitysrauta-Mikeltä hyvä yhteenveto Kummolan sanomisista. Vielä, kun muistetaan se, että Summanen oli päätetty erottaa WC-turnauksen jälkeen. Erottamisesta oli päätetty ennen ensimmäisen WC-ottelun pelaamista eli ennen Niinimaa-sotkuja. Summanen kaikkien yllätykseksi veikin Suomen huippumenestykseen WC:ssa. Kummolan päätös WC-huumassa oli, että Raimo Summanen jatkaa 100%:n varmuudella päävalmentajana. Sitten neuvottelut Summasen jatkosta. Sen jälkeen nuo Kummolan Silitysrauta-Miken perustelut Summasen erottamiselle.

Summasen Torinoon tähtäävä projekti toimi näin ulkoa päin tarkastelleelle yli kaikkien odotusten. Torinosta oli odotettavissa kultaa täysin realistisesti. Miksi projekti ei toiminut, kun tulos oli hyvä?
"Likaisista yksityiskohdista" olisi hyvä tietää nuo henkilöt, joita kohtaan Summanen ylitti käyttäytymisellään hyväksyttävät rajat. Kurri ja Niinimaa ovat ilmoittautuneet näihin henkilöihin kuuluviksi. Onko muita?
Jutilan ongelmat ovat laajemmin tiedossa. Juti ei ole mediassa ottanut kantaa puoleen eikä toiseen.
Summasen aikaisempi käyttäytyminen sekä saavutukset niin pelaajana kuin valmentajanakin ovat olleet jääkiekkoväen tiedossa.
Tuo profetia Tuntemattomasta sotilaasta ei täysin auennut minulle. Siihen en ota nyt vielä kantaa.

Suosikkijoukkue
Suomi
Re: Re: Re: Re: Re: Jortikan oma kanta selväksi

Viestin lähetti siffa
Silitysrauta-Mikeltä hyvä yhteenveto Kummolan sanomisista. Vielä, kun muistetaan se, että Summanen oli päätetty erottaa WC-turnauksen jälkeen. Erottamisesta oli päätetty ennen ensimmäisen WC-ottelun pelaamista eli ennen Niinimaa-sotkuja. Summanen kaikkien yllätykseksi veikin Suomen huippumenestykseen WC:ssa. Kummolan päätös WC-huumassa oli, että Raimo Summanen jatkaa 100%:n varmuudella päävalmentajana.
Arvailenpa, että Kalervolla meni pupu pöksyyn menestyksen myötä, eikä samalla ylpeys antanut periksi myöntää, että Urheilulehti oli skuupannut erohankkeen.

Mutta kun todellakin muistamme, että Summanen oli jo päätetty erottaa, ei kai tästä edes pitäisi enää keskustellakaan. Jotain mätää siellä oli.
Viestin lähetti siffa
Summasen Torinoon tähtäävä projekti toimi näin ulkoa päin tarkastelleelle yli kaikkien odotusten. Torinosta oli odotettavissa kultaa täysin realistisesti. Miksi projekti ei toiminut, kun tulos oli hyvä?
Olympiakulta ei liene ihan realistinen odotus. Mahdollinen, mutta ei realistinen. Kaikki kunnia Summaselle, mutta jossain tulee raja vastaan.

Ja, että palaisimme edes topikin lähipiiriin, heitän ilmaan ajatuksen siitä, että suomessa leijonavalmentajien aikakaudet ovat olleet liian pitkiä. Sitä paitsi, maajoukkuekoutsin paikasta on tullut melkeinpä eläkevirka. Aravirta taitaa olla viimeisen 20 vuoden aikana ainoa takaisin seuravalmennukseen siirtynyt mj-valmentaja.

Nopeampi kierto siihen paikkaan, niin näistä valinnoista ei tule elämän ja kuoleman kysymyksiä, ja ehkä silloin myös muut vamentajat ovat paremmin mukana maajoukkueen toiminnan kehittämisessä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy