Maailmanhistorian merkkihenkilöt!

  • 6 488
  • 33

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
vlad:

kröhöm..näitkö todellakin tarpeelliseksi selittää minulle mikseivät nordströmmin teoriat ym. olleet tyydyttäviä Einsteinin mielestä :)


Kyse oli siis kuitenkin siitä että Einstein ei ollut ainoa, joku toinenkin olisi voinut nousta hänen tilalleen. Aivan kuten Leibnitz olisi aikanaan voinut ottaa Newtonin paikan jne.
Tiede ei ole henkilöistä kiinni. VAlitettavasti näin tapahtui Einsteinin aikana ja mm. Einsteinin ja Bohrin patriarkaalisuuden takia mm. kvanttimekaniikkaa pidettiin pitkään pelkkänä vitsinä.

Eli suurillakin on heikkoutensa
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Heh...

juuri Sinua ajattelin selvittäessäni mikseivät Nordström'in teoriat olleet tyydyttäviä Einsteinin mielestä... (tähän sitten joku oikein kiva pallinaamahymiö).

Vakavoidutaan nyt...

Siinä olet oikeassa ettei tiede ole henkilöistä kiinni, tai sen ei pitäisi olla henkilöistä kiinni. Eikä omat mielipiteet tahi rajottuneisuus saisi liiaksi vaikuttaa muiden tieteen tekoon, ei varsinkaan silloin jos itse henkilönä tieteen tekijä on hyvin merkittävässä asemassa jolloin häntä voidaan pitää mielipidevaikuttajana. Nykyään tosin harvemmin enää taidetaan tällaiseen käyttäytymiseen törmätä tieteen saralla...

Tuohon Einsteinin suhtautumiseen kvanttimekaniikkaan en tarkemmin ota kantaa koska en katso olevani tarpeeksi hyvin perillä taustoista. Olettaisin kyseessä olevan, voisiko asian ilmaista seuraavalla tapaa, "henkilökohtaisen negaation aihetta kohtaan". Ja, hän antoi sitten tämän mielipiteensä vaikuttaa liiaksi omaan suhtautumiseensa kvanttimekaniikkaan (alana) ts. hän ei kyennyt olemaan objektiivinen sen suhteen.

Ihminen se on nerokin...

vlad#16.

P.S. varjo, oikeinkirjoituksesta, se on buddha. Tuossa eräässä viestissä vaan pähkäilit miten se kirjoitetaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti jpet
Miten ihmeessä yhdistät höyrykoneen, polttomoottorin tai auton keksimisen Edisoniin, Galileioon ja Newtoniin? Eli miten ed. mainitut henkilöt keksintöineen liittyvät näihin teollistumisen aikaisiin keksintöihin (eli miten esim. galileon kaukoputki liittyy autoon tai höyrykoneeseen). Joka tapauksessa höyrykone aikaansai teollistumisen, tai ainakin vauhditti sitä merkittävästi. Polttomoottori taas on mahdollistanut satoja muita keksintöjä.
No tätä ei pitänyt lukea ihan näin kirjaimellisesti, eli pointti oli että näiden kavereiden keksinnöt eivät olisi syntyneet ilman kymmenien muiden tekemiä tutkimuksia ja keksintöjä. Se miksi muutamia mainitsin oli että esim. Edison keksi hehkulampun, joka oli aluksi mielestäni tärkein sähkön sovellus (sähkön keksijän Watt oli myös listallani). Newton kehitti taas mekaniikan peruslait (sekä vei eteenpäin fysiikkaa ja matematiikkaa), joita nämä mainitsemani keksijät hyödynsivät. Maininta Galileosta olisi todellakaan kuulunut Kopernikukseen, tosin Galileo oli myös fyysikko joka keksi mm. heiluriliikkeen, vaa'an ja lämpömittarin joten ei ihan turha kaveri hänkään.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti varjo
dana77:
Tosiaan jos väität etteivät Einsteinin "keksinnöt" ole muuttaneet maailmaa mitenkään niin sallinen olla eri mieltä. Suurin osa siitä mitä nykyään kutsutaan teknologiaksi ym. pohjautuvat teoreettisen fysiikan tutkimustuloksiin ja sen ennusteisiin. Einstein teki paljon muutakin kuin vain kosmologiaan liittyviä teorioita...Vain tietämätön yrittää väittää ettei suhteellisuusteorian perimmäinen "idea" -aika ja avaruus ovat suhteellisia- muuttanut maailmaa joka aikaisemmin oli puhtaan absoluuttinen jne. Jos nyt on aivan pakko keksiä jotain käytännöllistä niin sanotaan vaikkapa etteivät satelliitit pysyisi radallaan kunnolla ilman suhteellisuusteorian korjauksia.
En todellakaan sano ettei Einsteinin keksinnöt muuttaneet maailmaa mitenkään. Pidän häntä itse maailman älykkäimpänä historiallisena henkilönä (ja siksi hänet mainitsin), mutta koska hänen tutkimuksensa teoreettisen luonteen takia en pidä häntä THE maailman tärkeimpänä historiallisena henkilönä.

Te kaverit, varjo ja vlad, ette paljon anteeksi anna epätarkkuuksia ilmaisuissa. Ja hyvä niin ;)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jeesus, äippä, isukki ja rakas vaimoni. Siinä minun hyvin subjektiivinen näkemykseni henkilöistä, jotka ovat vaikuttaneet merkittävästi elämäni kulkuun ja kahdessa tapauksessa saaneet sen peräti alulle.

Jos nyt maailmanhistoriaa ajatellaan, niin Jeesus pysyisi listalla ja samassa kastissa painisivat ainakin Muhammed. Pienen matkan päässä tulisi Lenin, Stalin, Hitler ja nippu tiedemiehiä ja keksijöitä.

Kansallisella tasolla kärkeen kuuluisivat Mannerheim, Snelmann, Agricola, Kekkonen ja Ville Peltonen.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Näen tämän ketjun loputtomana väittelynä siitä, mikä on merkittävää. Mutta olisikin naurettavaa vaatia jonkun keskustelun päättyvän kaikkia miellyttävään lopputulokseen - vai olisiko sittenkään? Itse en osaa antaa arvoa tiedemiehille ja filosofeille, joista useimmat etsivät totuutta totuuden tähden löytämättä sitä koskaan. Toisaalta, totuutena pitämänsä palvominen ei välttämättä ole sen parempi idis. Loppujen lopuksi kyse on jokaisen kohdalla uskosta, jota ei voi perustella fysiikan lailla tai logiikalla. Ja sitä paitsi minä taidan tarvita hammas- ynnä muuta hoitoa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
PeteH kirjoitti:
Vaihdoehdot:

Jeesus Nasaretilainen
Profeetta Muhammed
Christoffer Kolumbus
Adolf Hitler
Aabraham
Aleksanteri Suuri
Karl Marx
Charles Darwin
Martti Luther
Keisari Konstantinus
Sokrates
Apostoli Paavali
Kuningas Nimrod
Albert Einstein
Isaac Newton
Elvis Presley

Tässä muutama maailmanhistoriassa voimakkaasti vaikuttanut merkkihenkilö, jotka tulivat mieleeni näin pikaisesti.

Itse valitsisin heistä Jeesus Nasaretilaisen, tuon 2000 vuotta eläneen juutalaisen miehen, jota ainoana koko ihmiskunnan historiassa on pidetty Jumalana useiden kansojen toimesta vuosituhansien ajan.

Minulle tulee omien sankarieni, rockmusiikin merkittävimpien showmiesten ja muusikkosankarien lisäksi mieleen myös muutama erikoisen merkittävä henkilö lähialueiltamme, jos joku koskettaa ja pelastaa ihmisiä naapurissamme niin se on valtavia positiivisia uudistuksia aikaan saanut Vladimir Putin. Myös Mihail Gorbatshovia voidaan pitää rauhan miehenä.

PeteH kirjoitti:
Paljon on muitakin elänyt sellaisia, jotka ovat mainitsemisen arvoisia. Mutta tuossa oli ainakin muutama, joita henkilökohtaisesti pidän maailmanhistorian suurmiehinä - hyvässä tai pahassa!

Tavallaanhan henkilöt kuten George W. Bush ja Dick Cheney tekevät samaa mitä diktaattorit aikanaan, tuo kaikki vain tapahtuu salaa ja maailmanpoliisin oman käden oikeudella, muka hyvän edistämiseksi.

varjo kirjoitti:
huoh...PeteH vaikuttaa todellakin tutulta. Etenkin tuo 72 milj->250 miljoonaa kikkailu tuntuu kovinkin tutulta.
Jos olen väärässä niin sitten olen mutta...

Itsekin olen törmännyt joskus vastaavaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Golden AWe kirjoitti:
Myös Mihail Gorbatshovia voidaan pitää rauhan miehenä.

Gorbatshovia meinasin minäkin ehdottaa, sinä näemmä ehdit edelle. Mies, joka hajoitti Neuvostoliiton verettömästi, eikä ydinsotaa syttynyt, on aivan uskomattoman loistava heppu. Gorbatshovin ansioksi voidaan myös lukea se, että Neuvostoliiton panssareiden vyöryessä jostain oudosta syystä Vilnaan ja Riikaan alkuvuodesta 1991, baltialaisia kuoli vain alle 30. Ja koska Baltian maat olivat onnellisia ja rikkaita vapaaehtoisen Neuvostovaltioon kuulumisensa aikana, sillä puolella maailmaa oli kaikki hyvin.
 

Viljuri

Jäsen
Mielenkiintoinen ketju, ainakin Hegel pyörisi varmasti haudassaan, jos siis voisi. Onneksi ei voi.

Itse arvostaisin kovaa nelikkoa Galileo Galilei, Nikolaus Kopernikus, Johannes Kepler ja Isaac Newton.

Ao. herrojahan voinee pitää merkittävimpinä hahmoina empirismin ja tieteellisen metodin käyttöönoton takana. Kaikki heidän jälkeensä tulleet ovat voineet rakentaa kestävälle perustalle, mitä ei edes postmodernistien ole onnistunut heikentää, paitsi omissa päissään.

Jäljestä tulleista arvostusta voisi osoittaa vaikkapa James Clerk Maxwellille, Ludwig Bolzmannille, Richard Feynmanille ja Claude Shannonille. Tosin listastahan tulisi tällä tavalla kooten loputon, ja hyvä niin. Kelvollinen nettiresurssi ao. henkilöihin tutustumiseen löytyy vaikkapa täältä: The MacTutor History of Mathematics / by University of St Andrews
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös