Mainos

Maailman historian kymmenen parasta romaania

  • 26 516
  • 53

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tämä on yksi mielikirjoistani, vaikken sitä maininnutkaan omalla listallani. Oletko muuten lukenut Remarquen muita kirjoja? Esim. "Rakasta tänään, huomenna" on Länsirintaman lukeneelle mielenkintoinen tuttavuus. Kirjallisilta ansioiltaan se ei yllä Länsirintaman tasolle, mutta oli hyvin mielenkiintoista lukea Remarquen mietteitä myös toisesta maailmansodasta.

Remarquen muusta tuotannosta Rakasta tänään, huomenna on minulle tuttu. Olen lukenut sen kertaalleen 90-luvulla mutta sellaista paloa ei sisälleni syttynyt, että haluaisin lukea sen vielä toistamiseen. Minulle Remarquen merkittävin teos on Länsirintamalta ei mitään uutta, jonka olen lukenut ensimmäisen kerran jo teini-ikäisenä ja sen jälkeen pariin otteeseen. Tietty elokuvatkin on tullut katsottua ja tavallaan kumpikin niistä on mieleen painuva mutta kaikella tapaa ansioituneempi on Lewis Milestonen ohjaus vuodelta 1930 jossa tunnelma oli paikoin hyvin käsinkosketeltava ja riipaiseva. Kirjasta on tuloillaan 2014 kolmaskin filmatisointi, tiedä sitten mille tasolle elokuva nousee ja onko katsomisen väärti.

vlad.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvin pitkälti rikollisuus, sota ja vakoilu ovat meikäläisen suosikkeja.

James Ellroy - Amerikan tabloidi Alamaailma-trilogian ensimmäinen osa. Kenties maailman paras sekoitus fiktiota ja historiaa. Päähahmot aivan maagisia, dialogi napakkaa ja osuvaa unohtamatta erittäin mielenkiintoista ajankohtaa historiassa. 'Jack oli kuuden minuutin mies'.

Mario Puzo - Kummisetä Pakkomaininta. Paras kuvaus mafiasta höystettynä tietynlaisella 'ihannoidaan/ei ihannoida' mausteella. Hahmokerronta aivan loistavaa. Käännös englanista harvinaisen hyvin onnistunut.

Sven Hassel - Rangaistusrykmentti- sarja Joskus on hauska lukea kevyempää mustaa huumoria. Hassel onnistuu tässä ja kunhan ei ota kaikkia juttuja vakavasti, on viihtyminen taattua. Eräät kuvaukset harvinaisen realistisia, välillä mennään yli niin että ampuu. Loistavat hahmot+dialogi ovat koko homman a ja o. Portan tarinat, Pikkuveljen one-linerit..ai että.

Robert Ludlum - Bourne Trilogia Medusa sitä, medusa tätä. Bournesta ne kertoo piru vie. Kiehtova hahmo kiehtovasta maailmasta. Ajankohtana kylmä sota on tietysti 'the juttu'. Ludlum vie lukijan hienosti traumatisoituneen tappokoneen pään sisään eikä sieltä halua tulla pois ennenkuin Carlos on vainaa.

Frederik Forsyth - Shakaali Yksityiskohtainen paneutuminen salamurhaajan matkassa mikä päättyy kohteen tullessa ristikkoihin. Raskas luettava kuulemma toisille. Ei tätä joka vuosi jaksakaan kahlata läpi mutta kun kerran avaa niin pakkohan se on lukea miten De Gaullelle käy.

Stephen Pressfield - Tuliportit Thermophylain taistelun kuvaus, hienosti jaksoteltu takaumina. Spartalaisen maailman ja yhteiskunnan tuominen lukijalle kaikessa raakuudessaan ja loistokkuudessaan. Onnistuu olemaan samaan aikaan sekä myyttinen että realistinen. Itse taisteluhan ei tässä ole se pääkohta vaan kaikki mitä sitä ennen+jälkeen tapahtuu. Kuitenkin sitten kun rähistään se tehdään tyylillä ja kuvataan hienosti.

Dale A Dye - Citadel Luin englanniksi, oisko Linnake sitten äidinkielen kuvaus? Silkkaa Vietnamin sodan raakuutta pelkästään jenkkien näkökulmasta. Koodikieli, slangi, kuolema ja vitutus, ne kaikki on tässä. Lopussa sitten ei tiedä pitäiskö olla onnellinen vai apaattinen.

James Clavell - Shogun Historiallinen fiktio toimii ja Clavelin jättiläisteos on eräs parhaita. Ne diggaa ketä kiehtoo nipponin maan samurai-aikakausi. Vaatii kärsivällisyyttä ja eräänlaista hulluutta ryhtyä tätä lukemaan mutta jälkeenpäin ei kaduta.

H.P. Lovecraft - Hulluuden vuorilla Kauhu ei kiinnosta mutta kaverin suosituksesta hörppäsin tämän läpi yhdessä illassa. Kyllä se toimi ja ymmärrän miksi tästä herrasta puhutaan kauhun mestarina. Kaikenmaailman vampyyrit jne on täyttä skeidaa mutta Lovecraft osaa kuvailla hienosti sitä todellista tunnetta mitä kauhu on. Muutama muu herran teos on luettu läpi ja Charles Dexter Wardin tapaus olisi voinut olla tässä kohtaa aivan hyvin. Lukaisin Hulluuden vuorilla kuitenkin ensin joten tällä kertaa näin.

Linna - Tuntematon Sotilas Kaikkihan tästä on sanottu. On huumoria, on kuolemaa, on filosofiaa ja nälkäkin tuntuu olevan joka toisella sivulla. Hieno kuvaus korpisotureiden sodasta. Ei kun inariin susia naimaan.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Musapuolelle en ole mennyt ollenkaan, liian vaikea aihe lajitella parhaimman mukaan. Luulin, että tästä tulee helpompi, mutta mitä vielä! Vaikka jätän pois muistelmat, runot, aforismit ja tietopuolelle painuvat kirjat, niin vaikeaa on. Vladin tavoin en laita paremmuusjärjestykseen, paitsi yhen kohdalla, joka siis vahvistaa säännön.

1. Nyt ja aina! Linna Väinö : Täällä Pohjantähden alla. Mennyt syvälle, syvälle luihin ja ytimiin, eikä sieltä pois lähde. Ei tällaista trilogiaa taida enää ikinä kukaan kyetä tekemään.

French, Marilyn : Naisten huone, vaikka kyseessä ikivanha, niin silti tärkeä feministinen perusteos, vaikken telaketjufeministi olekaan.

Steinbeck, John : Helmi. Tästä lähti rakkauteni Steinbeckin kirjallisuuteen. Kiitos koulun!

Sienkiewitcz, Henryk : Quo vadis. Kristillisyyden alkuajoilta ravistuttava teos.

Victor Hugo : Kurjat. Valtava teos, jota en itkemättä läpi päässyt. Ainut kohta, jonka olisin ehkä hieman supistanut, oli Waterloon taistelu. Mut ehkä naisena katson eri lailla. Loistava teos!

Dickens, Charles : Joulutarina. Vanha tuttu saituri Ebenezer Scrooge ja kiltti Bob Cratchit, kukapa ei näihin olisi joskus törmännyt. Kulkenut vuosien varrella mukana ja aina kiva katsoakin, kun tulee telkusta. Dickensin koko tuotanto on mulle tärkeää. Tykkään yhteiskuntamurroksellisista romaaneista kovasti.

Hemingway, Ernest : Hienosta tuotannosta valitsin Nick Adamsin tarinan. Novellit kertovat paljon hänestä itsestään.

Waltari, Mika : laitetaan vaikka ne Manilianus-sarjan Valtakunnan salaisuus ja Ihmiskunnan viholliset. Aivan huippua! Waltari oli upea kirjailija.

Preston-Childin Agentti Pendergast-romaanit koukuttavat minut tähän päivään totaalisesti. Kaikki hyviä, vesi kielellä odotan seuraavaa osaa.

Rowlingin Harri Potter-kirjat ovat minulle vanhalle akalle vieläkin tärkeitä! En kauheasti fantasiakirjoihin ole perehtynyt, mutta joskus, kauan sitten luin Eddingsin Belgarionet sun muut ja tykkäsin kyllä niistä.

Suurin osa pohjoismaisista dekkareista iskee mun makuun.

Laitanpa tähän kirjan, joka shokeerasi minut, ei kuulu tietyllä tavalla ollenkaan tälle listalle, mutta putkahti mielen syövereihin, koska RAKASTAN Oscar Wilden aforismeja! Hänen kirjansa Teleny on kyllä niin porno, niin porno kuin olla ja voi, vaikka sen pitäisi olla ihan rakkaustarina kahden miehen kesken. Mietinkin, että onko rakkaus miehillä tuonluontoista huolimatta siitä ,kumpaa sukupuolta vastapuoli on. Jos naisen seksuaalisuus kiinnostaa, niin lukekaa naisten kirjoittama Rietas orkidea, niin jotain sieltä paljastuu.

Varsinaisia lempparikirjoja jäi paljon pois, ei auta, mutta kiitän muita kirjoittajia siitä, että olen saanut paljon uusia lukuvinkkejä. Mun maku kun jostain syystä menee vanhemman kirjallisuuden puolelle. Tuntuu, ettei tänä päivänä enää osata tehdä syvällistä ja LAAJAA otantaa romaaneissa. Ainakin itse jään jotenkin tilaan, joka ei tyydytä.Ehkäpä löydän uuden ulottuvuuden:)
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Viime aikoina olen keskittynyt lukemaan enemmän biografioita ja tietokirjallisuutta, romaanit ovat jääneet vähemmälle tai ovat olleet dekkareita ja viihteellistä tavaraa. Nämä kirjat ovat kuitenkin jääneet mieleen ja niihin palaan aina uudelleen. En oikeastaan pysty listamaan niitä paremmuusjärjestykseen kuin neljän ensimmäisen kohdalta.

1. Veikko Huovinen - Kylän koirat. Sain kirjan mummuvainaaltani ja tämä on rakkaista rakkain kirjani. Pitäisikö tätä kutsua enemmän novellikokoelmaksi, sillä juoni on kertoa kainuulaisen kylän koirien elämästä ja tapahtumista.

2. Umberto Eco - Ruusun nimi. Eco on kirjoittanut paljon hyviä kirjoja, mutta tämä on kokonaisen lajityypin kulmakivi. Mieletön juoni ja ihanan uuvuttavaa uskonnollista väittelyä. Eco tietää, mistä kirjoittaa.

3. Iain M Banks - Aseiden käyttö. Scifimestarin Kulttuuri-sarjan paras mielestäni. Monikerroksinen, polveileva (niinhän ne kaikki ovat) ja karu tarina, jossa on pysäyttävä loppu.

4. Emily Bronte - Humiseva harju. Vanhahtava, mutta kuolematon tarina. Tästä ei kirja enää melodramaattisemmaksi muutu. Edit: kiitos Puscutractorille korjauksesta. Charlotte on tietysti kirjoittanut Jane Eyren, hieno kirja sekin.

5 - 10.
Douglas Adams - Linnunradan käsikirja liftareille. Hieno ja hauska scifiklassikko. Kestää monta lukemista.

Mihail Bulgakov - Saatana saapuu Moskovaan. Nautittava monikerroksinen tarina. Erityisen hauska oli lukea versio, jossa oli kursiivilla Venäjän sensuurin pois nappaamat kohdat.

Henri Carriere - Papillion. Pysähdyttävä vankilatarina. Hyvä elokuvanakin.

Günter Grass - Peltirumpu. Oscar on ihanan anarkistinen.

William Golding - Kärpästen herra. Tämä oli todella pysäyttävä kirja. Sitä lukiessa tajusi, miten sivistys on pientä pintaa vain. Noinkohan sitä itsekin käyttäytyisi vastaavassa tilanteessa.

Tove Jansson - Muumi-kirjat. Tykkään kaikista, muumit ovat kiehtovia ja ajattomia hahmoja ja tarinoita viitsii lukea aikuisenakin. Vaarallinen juhannus on ehkä suosikkini.

Ehkä koskettavin kirja ikinä on ollut Gavril Trojepolskin kirjoittama Bim mustakorva, tarina isäntäänsä etsivästä koirasta. Kirjaa lukiessa itkin lähes koko ajan ja sen muisteleminenkin tuo kyyneleet silmiin. En pysty enää ikinä lukemaan sitä uudelleen, sattui liikaa sydämeen.


Waltari, Mika : laitetaan vaikka ne Manilianus-sarjan Valtakunnan salaisuus ja Ihmiskunnan viholliset. Aivan huippua! Waltari oli upea kirjailija.
Waltari ei mahdu 10 listalleni ehkä siksi, että kaikissa hänen teoksissaan on sama juoni, vain paikka ja henkilöt vaihtuvat. Hauskaa, että joku muukin pitää näistä kristinuskon aamuhämärää kuvaavista teoksista eniten.
 
Viimeksi muokattu:

Kermit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämähän on perinteisesti ihan hullun vaikeaa. Mutta yritetään silti, vaikka heti postaamisen jälkeen varmasti sitten tulee se tunne, että ei saatana, sekin unohtui...

Vain kolme parasta pystyy edes jotenkin laittamaan järjestykseen, muut sitten sitä mukaa kun tulevat mieleen. Oikeusmurha tai parihan tässä tulee väkisinkin tehtyä

1. JRR Tolkien: Taru Sormusten Herrasta
Kaikkien aikojen seikkailu- ja fantasiakirja, jonka voi lukea aina uudestaan. Samalla Tolkienin maailman ja sen yksityiskohtien rikkaus on aivan käsittämätön.

2. Ernest Hemingway: Vanhus ja meri
Papalla on toki muitakin hyviä, mutta kyllä tämä kaikessa yksinkertaisuudessaan on niistä paras. Vaikea ymmärtää, miten kirja, jossa ei oikeastaan tapahdu kovinkaan paljoa, voi olla näin vangitseva ja hieno. Mahtava tunnelma.

3. Fedor Dostojevski: Rikos ja rangaistus
Kaikessa raadollisuudessaan pysäyttävä kirja oikeasta ja väärästä, teosta ja sen seurauksista.

Gregory David Roberts: Shantaram
Suuri kertomus ja seikkailu, sekä samalla ennen kaikkea kuvaus Intiasta ja Bombaysta. Ei tätä pysty laskemaan käsistään.

Douglas Adams: Linnunradan käsikirja liftareille
Kuudennen Pythonin hulvaton tarina. Sisältää vastauksen kaikkeen.

Väinö Linna: Tuntematon sotilas
Noin yleisesti ottaen en niin kovin paljon välitä sotakirjoista, mutta tämä onkin paljon enemmän.

Mika Waltari: Ihmiskunnan viholliset
Toki Waltarilla on monta muutakin hienoa kirjaa, mutta jostain syystä tämä kuitekin on henkilökohtaisesti kolahtanut vielä enemmän kuin ne muut, edes Sinuhe.

Mario Puzo: Kummisetä
On se mafia vaan kiehtova aihe, ja tämä on niistä romaaneista edelleen paras. tai ainakaan minä en ole parempaa lukenut. Toki hieno myös leffana.

Nick Hornby: High Fidelity
Pakkohan tämä on mainita, kun kerran listataan parhaimpia.

George Orwell: 1984
Painajaismainen visio, joka on yli 60 vuotta kirjoittamisensa jälkeen yhtä ajankohtainen kuin aina.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mahdoton tehtävä. Olen lukenut ehkä paljon, mutta en niin suurta osuutta laadukkaista maailmankirjallisuuden valioista, että valintani olisi kestävällä pohjalla. Oletan että harva muukaan on. Nämä listaukset ovat kuitenkin sillä tavoin hyviä, että muiden listoilta voi saada hyviä lukuvihjeitä.

Laitetaan nyt 10 jos ei parasta niin ainakin ehdottoman hyvää kirjaa. Lista on varmuudella erilainen jo huomenna, mutta nyt mennään näillä.

George Orwell: Eläinten vallankumous. Aikaa hienosti kestävä poliittinen satiiri, lajityyppinsä helmi. Vaikka teos oli hyvin neuvostovastainen ja sen satiiri kohdistui erityisesti sosialistiseen yhteiskuntajärjestelmään, niin taustalla myös pömpöösi kapitalismi sai Orwellilta osansa. Meidän aikamme perspektiivissä Eläinten vallankumous on kuin faabelin muotoon huomattavassa etuajassa tehty nekrologinen jälkikirjoitus Neuvostoliitto-vainaalle.

Veikko Huovinen: Veitikka. Huovinen teki kaunokirjallisessa mielessä monia ”olennaisempiakin” teoksia, mutta Veitikka oli ilmestyessään jopa uraa uurtava kirja. Muka-dokumentaarinen kirja eräästä maailmanhistorian merkkihenkilöstä, joka parodioi akateemista maailmasta ponnistavaa popularisoitua historiankirjoitusta. Suurempi ansio Veitikalla on siinä, että se nöyryyttää totalitaarista järjestelmää naurulla, aseella jota Hitlerin tapaiset diktaattorit ovat vihanneet enemmän kuin suurintakaan korttelipommia.

Mihail Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan. Yhdyn siihen mitä kirjasta on jo todettu tässä ketjussa.

Arto Paasilinna: Herranen aika. Kun Paasilinna oli vielä vireessä, kirja toisensa jälkeen oli taattua takorautaa. Lukemalla tämän teoksen sekä mm. Jäniksen vuoden voi ymmärtää, miksi Arto Paasilinnaa pidetään Ranskassa syvällisenä ja korkeakirjallisena humoristina. Halpaa huumoria joulumarkkinoille kerran vuodessa työntänyt Paasilinna tuli vasta myöhemmin.

Veikko Ennala: Vaimo jonka minulle annoit. Hyvin ennalamainen kirja tarinansa ja kielellisen asunsa puolesta. Tämän sijasta olisin voinut hyvin mainita myös Kyttyrän tai Veljeni Herrassa, mutta tämä käy vallan hyvin. Veikko Ennala oli toimittaja-kirjailija, jonka niukan mutta merkittävän romaanituotannon arvo ymmärretään kenties vasta useiden sukupolvien kuluttua. Nuo kirjat olivat aikalaisten silmissä halpaa kioskikirjallisuutta, mutta henkilökohtaisesti sijoitan Ennalan tuotannon valovuosia esimerkiksi Hannu Salaman edelle, joka taas oli korkeintaan keskinkertainen tekstinsuoltaja.

Aksel Sandemose: Pakolainen ylittää jälkensä. Teos kasvoi ulos kehyksistään tehden Janten laista laajasti tunnetun käsitteen. Ehkä vaivalloinen luettava monitahoisuutensa puolesta, mutta Pakolainen on yhtä kaikki hyvin rikas ja ajatuksia herättävä teos.

Franz Kafka: Oikeusjuttu. Loistava surrealistinen romaani miehestä joka joutuu oikeuslaitoksen rattaisiin. Eikä Kafka edes saanut kirjaa koskaan valmiiksi.

Kurt Vonnegut: Teurastamo 5. Sotaa sodanvastaisesti, kuolemaa ja mustaa huumoria. Kurt Vonnegut teki monia muitakin hienoja kirjoja, ja yhtä hyvin tässä voisi olla edustettuna jotain muutakin Vonnegutia.

Ernest Hemingway: Vanhus ja meri. Näin voi elämässä joskus käydä. Ponnisteluja ei aina palkita, vaikka itse kokemus voi toisinaan olla suurin palkinto.

Philip Roth: Portnoyn tauti. Aikakauteensa asettuva kirja jolla Roth pääsi kirjallisiin piireihin ja saman tien käsiksi suuriin painoksiin. Kertojaminä kuvaa seksuaalisesti erikoista elämäänsä monologina psykoanalyytikolle. Roth on sittemmin kirjoittanut taidokkaita mutta usein raskassoutuisia ja kuolettavan tylsiä kirjoja. Ei Portnoylla mutta noilla muilla olisi jo luullut Nobelin irronneen. Ehkäpä ensi kierroksella.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
4. Charlotte Bronte - Humiseva harju. Vanhahtava, mutta kuolematon tarina. Tästä ei kirja enää melodramaattisemmaksi muutu.

Emily Brontë tuon kirjoitti. Ei Charlotte Brontëssakaan kirjailijana tosin moittimista ole.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Franz Kafka: Oikeusjuttu. Loistava surrealistinen romaani miehestä joka joutuu oikeuslaitoksen rattaisiin. Eikä Kafka edes saanut kirjaa koskaan valmiiksi.

Oikeusjutun useimmat lukevat sillä mielellä, että kyseessä on syytön mies, joka joutuu oikeuslaitoksen pyöriteltäväksi ja sorrettavaksi. Kirjaan saa kuitenkin mielenkiintoisen vivahteen jos lukee kirjan sillä mielellä, että päähenkilö onkin syyllinen. Monet kirjan tapahtumat ja päähenkilön sanomiset saavat uuden sävyn.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mika Waltari: Ihmiskunnan viholliset
Toki Waltarilla on monta muutakin hienoa kirjaa, mutta jostain syystä tämä kuitekin on henkilökohtaisesti kolahtanut vielä enemmän kuin ne muut, edes Sinuhe..

Tästä olen muuten samaa mieltä.

Tämän rinnalle voisi helposti nostaa myös Johannes Angeloksen.

Oma listani on tulossa piakkoin, kunhan kerkiän arvottamaan muutaman itseäni vaivaavan seikan. Waltari listalta löytyy joka tapauksessa jossain muodossa.
 

Isle of Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, TuTo
Kurt Vonnegut: Teurastamo 5. Sotaa sodanvastaisesti, kuolemaa ja mustaa huumoria. Kurt Vonnegut teki monia muitakin hienoja kirjoja, ja yhtä hyvin tässä voisi olla edustettuna jotain muutakin Vonnegutia.
Melkein voisi nostaa rinnalle Äiti yö. Paha sanoa. Vonnegut on kyllä kaikkinensa melko hieno kirjoittaja. Jotenkin se pelkistetty, ironinen ja juokseva tyyli puree.

Mutta hyvä lista kääpiöllä, vaikka Bulgakovin laittaisin itse alemmas. Ei ihan niin uponnut mitä "olisi pitänyt".
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Melkein voisi nostaa rinnalle Äiti yö. Paha sanoa. Vonnegut on kyllä kaikkinensa melko hieno kirjoittaja. Jotenkin se pelkistetty, ironinen ja juokseva tyyli puree..
Vonnegutista voidaan näköjään olla monta mieltä. Minulle Teurastamo 5 ja Äiti yö eivät pääse edes top-3:een. Eikä sinne pääse myöskään monen todennököinen suosikki Mestarien aamiainen. Minun suosikkini ovat Titanin seireenit ja Sähköpiano. Jompikumpi noista siis pitää minulla kaikkien aikojen kärkipaikkaa, onhan Vonnegut ehdoton suosikkikirjailijani. Hyvänä kolmosena tulee sitten Jumala teitä siunatkoon, herra Rosewater.

En nyt osaa tähän hätään luetella noita pyydettyjä 10 parasta, kun oli pitkähkö tauko lukuharrastuksessa. Sen verran voin vihjata, että Vonnegutin lisäksi luin nuorempana lähinnä jännäreitä, huumoria ja kaiken SciFin, minkä sain kouriini. Maailmankirjallisuuden klassikoista minulta on turha kysyä yhtään mitään. Nykyään vaihtelen faktan ja fiktion välillä fiiliksen mukaan.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
George Orwell: Eläinten vallankumous. Aikaa hienosti kestävä poliittinen satiiri, lajityyppinsä helmi. Vaikka teos oli hyvin neuvostovastainen ja sen satiiri kohdistui erityisesti sosialistiseen yhteiskuntajärjestelmään, niin taustalla myös pömpöösi kapitalismi sai Orwellilta osansa. Meidän aikamme perspektiivissä Eläinten vallankumous on kuin faabelin muotoon huomattavassa etuajassa tehty nekrologinen jälkikirjoitus Neuvostoliitto-vainaalle.

Kirja ei kuulu omiin suosikkeihini, mutta sen aihe on mielenkiintoinen. Tämä kuvauksesi kirjasta on kyllä varmaan osuvin, minkä olen ikinä lukenut.

Veikko Huovinen: Veitikka. Huovinen teki kaunokirjallisessa mielessä monia ”olennaisempiakin” teoksia, mutta Veitikka oli ilmestyessään jopa uraa uurtava kirja. Muka-dokumentaarinen kirja eräästä maailmanhistorian merkkihenkilöstä, joka parodioi akateemista maailmasta ponnistavaa popularisoitua historiankirjoitusta. Suurempi ansio Veitikalla on siinä, että se nöyryyttää totalitaarista järjestelmää naurulla, aseella jota Hitlerin tapaiset diktaattorit ovat vihanneet enemmän kuin suurintakaan korttelipommia.

Veitikasta tuli mieleeni toinen Aatu-aiheinen kirja, joka on mielestäni erityisen hyvä, nimittäin Norman Mailerin viimeinen romaani Adolfin linna. Kirja kertoo Hitlerin syntymästä, lapsuudesta ja nuoruudesta. Kertojaminä kirjassa on varsin erikoinen hahmo. Tarina on puhutteleva ja ironinen kuvaus siitä, miksi Aatusta tuli Aatu.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mutta hyvä lista kääpiöllä, vaikka Bulgakovin laittaisin itse alemmas. Ei ihan niin uponnut mitä "olisi pitänyt".
Kiitokset, mutta eivät nuo missään paremmuus- tai muussakaan järjestyksessä olleet. Ylipäätään kymmenen parhaan romaanin luetteleminen on mahdottomuudessaan epätoivoinen tehtävä, joten pidättäydyn myös niiden rankkaamisesta keskinäiseen paremmuusjärjestykseen.

Tällaiset valinnat ovat tietysti kovin subjektiivisia, riippumatta siitä kuka on valitsijana. Kukaan ei varmaankaan ole lukenut esimerkiksi pariakymmentä hyllykilometriä (mielellään alkuperäiskielellä kirjoitettua) romaanikirjallisuutta, joka olisi kotoisin laajasti eri puolilta maailmaa. Tuollaiselta kokemuspohjalta voi jo kohtalaisen vakavalla asenteella määritellä terävimmän kärjen.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tove Jansson - Muumi-kirjat. Tykkään kaikista, muumit ovat kiehtovia ja ajattomia hahmoja ja tarinoita viitsii lukea aikuisenakin. Vaarallinen juhannus on ehkä suosikkini.

Ehkä koskettavin kirja ikinä on ollut Gavril Trojepolskin kirjoittama Bim mustakorva, tarina isäntäänsä etsivästä koirasta. Kirjaa lukiessa itkin lähes koko ajan ja sen muisteleminenkin tuo kyyneleet silmiin. En pysty enää ikinä lukemaan sitä uudelleen, sattui liikaa sydämeen.


Waltari ei mahdu 10 listalleni ehkä siksi, että kaikissa hänen teoksissaan on sama juoni, vain paikka ja henkilöt vaihtuvat. Hauskaa, että joku muukin pitää näistä kristinuskon aamuhämärää kuvaavista teoksista eniten.

Aijai! Ihanat muumit vallan jäi ja mä kun keräilen jopa dvd-levyjä niistä, vaikkeivat ne nyt ihan sitä muumia olekaan, mitä Tove alunperin kirjoitti. Mielenkiintoista mennä katsomaan, kun tulee se Muumit Rivieralla, vai missä ne nyt olikaan ja siinä on arkirealismia oikein kunnolla juopotteluineen päivineen:)Vanhat Muumi-sarjakuvat ovat kyllä mahtavia. Tykkään kovasti Näkymättömästä lapsesta, siinä on jotain samaa kuin omassa varhaislapsuudessanikin, joka ei ole ollut ruusuinen. Samaten edelleenkin saan jotain kummallista turvallisuudentunnetta itseeni, kun muumit pakenevat pyrstötähteä luolaan.

Bim Mustakorva! Täällä toinen vollottaja, joka on itkenyt melkein silmät päästään tuon kirjan kohdalla. Toisilla on se suuri taito kirjoittaa. Ei ole sanoja kuvaamaan.

Waltari osaa kirjoittaa hyvin varhaisvaiheista kristinuskossa ja ihmisistä sen pyörteissä. Kaiken voi nähdä niin elävästi edessään, vaikkei aina haluaisikaan, kun välillä tapahtumat ovat melkeinpä liian järkyttävät.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Tuli tässä ketjua seuranneena mieleeni, että olisiko mahdollista saada joku yleissivistyksen top 10 tms näistä klassikkokirjoista? Tyyppiluokkaa juuri nämä 1984 ja Kärpästen herra joihin viitataan usein muissakin yhteyksissä.

Nimittäin aloin omaa listaa pähkäilemään ja totesin etten ole lukenut mitään näistä tunnetuista klassikoista, paitsi nyt vähän alkua Rikos ja rangaistuksesta.

Eli jos joku viitseliäs voisi vähän auttaa mäessä ja kertoa mistä kannattaisi aloittaa ja mitkä ovat sitten enemmän acquired taste-tason kokemuksia.

Ja saa laittaa mielellään Suomi top 10- ja muu maailma top 10.

Itseäni lähinnä ovat eniten rikoskirjallisuus, yhteiskunnalliset teokset ja taitava suomen kielen käyttö. Päätalot eivät sitten ole klassikkoja.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
1. Mihail Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan

Kirja, joka esittää eri puolia itsestään jokaisella eri lukukerralla, kuten voi odottaakin todelliselta taiteelta, kun ajatellaan sanan "taide" kantasanaa taito. Kirjassa on paljon loistavaa absurdia huumoria, mahtavia historiallisia kohtauksia ja yhteiskuntakritiikkiä Stalinin ajan Neuvostoliittoa kohtaan. Nämä piikit ovat niin syvällä, ettei siitä ole oikein voinut suoraan jäädä aikoinaan kiinni, mutta ne ovat tunnistettavissa. Bulgakovin rohkeus on ihailtavaa. Teoksessa on myös paljon muuta erinomaisen hienoa, ja romaani on hyvä inspiraation lähde. Kirja ei ole kuitenkaan raskas eepos kuten moni venäläinen klassikko on. Sama koskee pitkälti myös seuraavaa eli

2. Nikolai Gogol: Kuolleet sielut

Nikolai Gogol on kuin Veikko Huovinen, mutta eli paljon aiemmin. Onkin olemassa jatkumo: Gogol - Bulgakov - Huovinen. Gogol oli suuri humoristi, Kuolleet sielut on vielä tänäänkin hyvin moderni teos. Kuolleet sielutkaan ei ole raskassoutuinen eepos, vaan vankka ja eheä kuvaus erään miehen seikkailusta, jossa sankari ostaa jo menehtyneiden talonpoikien nimiä luetteloonsa tavoitteenaan saada pillua.

3. Väinö Linna: Tuntematon sotilas

Minulle Tuntematon sotilas alkaa olla noin 20 lukukerran jälkeen lähinnä symbolinen teos, joka jaksaa edelleen yllättää ja murjoa. Hietanen ottaa ja kuolee joka lukukerralla, ei siitä mihinkään pääse. Autenttinen kuvaus Suomen armeijasta vielä nykypäivänäkin.

4. - 5. Veikko Huovinen: Veitikka

Jos on tutkinut suosituimmat Hitler-historiikit ja tuntee historiaa, niin tämä huumorin ja satiirin mestariteos antaa vielä enemmän kuin kulttuurisesti yksittäiskappaleena luettuna. Veitikassa on nykyajan asteikolla mitattuna perin törkeästi retusoituja valokuvia, joissa Hitler muun muassa muka nauttii täytekaahkulla kruunattua ateriaa, vaikka häntä ei "virallisessa historiankirjoituksessa" pidettykään herkkusuuna. Huovisen sanoman ymmärtää, kun malttaa lukea kirjan loppuun.

4. - 5. Veikko Huovinen: Havukka-ahon ajattelija

Kantavina teemoina leppoisuus, lämmin huumori ja kesäinen Kainuu 50-luvulla. Korpifilosofi, metsätyömies Konsta Pylkkänen on Huovisen suurin älynväläys ja hahmona täysosuma. Hänen kauttaan Huovinen pystyi esittämään sinisiä ajatuksiaan Suomen kansalle, ja on peräti historiallinen harmi, ettei Huovinen ollut niin sanotusta kulttuurikansasta, koska hänen taitonsa olivat ehdottomasti maailmankirjallista luokkaa. Suomelle Huovisen eläminen täällä toki oli lottovoitto, ja olen asiasta tyytyväinen.

6. Kalle Päätalo: Juuret Iijoen törmässä eli Iijoki-sarja

Sarjasta ei voi nostaa yhtä romaania kymmenen joukkoon, mutta kokonaisuutena Kallen 26 tiiliskiven saavutus on minulle näistä kaikista ehkä tärkein, mutta juuri se, ettei yksittäinen kirja voi nousta kymmenen parhaan romaanin joukkoon pitää Iijoki-sarjan kuutossijalla. Nämä kirjat elävät unissa, puheenparressa, ja saavat aikaan aitoja tunteita. Tämä on enemmän kuin kirjasarja, paljon enemmän. Ensi viikolla häntä tulee lähdetyksi Päätalokannattajanidun kanssa henkilöpiilillä Kaarlon selkosiin pyhiinvaellusmatkalle, tiijjä vaikka tanssuupaikalta löytyisi korven mansikka, tiämmä.

7. Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla I-III

Suurteos Suomen historiasta, jossa symbolisella tasolla esiintyvät henkilöt onnistuvat kertomaan väkevästi, kouriintuntuvasti ja moniulotteisesti ja -tasoisesti ajan hengestä. Eepokseksi myös miellyttävä luettava, mikä ei aina ole paikalleen sanottu historiallisten tiiliskivien tapauksissa.

8. John Steinbeck: Eedenistä itään

Tunteita ravisteleva ja taitavasti kirjoitettu romaani, jonka henkilöt rupeavat elämään enemmän kuin kirjan sivuilla. Koin tämänkin kirjan tapahtumia unissa, ja hämmästelin rutkasti sitä, kuinka osuvasti vielä käännöksenkin jälkeen erilaisia abstrakteja asioita voi kuvata täysosumilla ja jatkuvasti. Vankka ja ehjä, lisäksi erittäin mielenkiintoinen. Valkoisen hyvyyden ja mustan pahuuden ymmärrettävää mittelöä historiallisiin mittakaavoihin laajennettuna.

9. John Irving: Garpin maailma

Kirjalliseen harrastukseen inspiroiva teos, jonka luin teini-iässä monta kertaa. Haalistunut vähäsen kun ikää on tullut, mutta voin suositella ja antaa takuun siitä, että kirja on hyvä ja se sopii mainita näinkin tiukalla listalla.

10. John Ronald Reuel Tolkien: Taru sormusten herrasta

Kirja on toki örkkien ja tröllien eeppistä kulkemista mielikuvitusmaassa, mutta sen mielenkiintoisuus, väkevä kuvaus, sujuvuus, perinpohjaisuus ja symbolien kahakointi nostaa sen fantasia-kategoriasta aivan muualle.
 

Kerouac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Jaahas, kamala on tämä urakka. Hyviä romaaneja on niin tuhottoman paljon. Ja kun minähän en todellakaan ole mikään kriitikko, niin kirjoittaminen kirjoista tuntuu todella haastavalta. Kokeillaan näin, että vain yksi kirja per kirjailija, järjestyksenä kekseliäs lajittelu kirjailijan nimen mukaan:

Mihail Bulgakov : Saatana saapuu Moskovaan
Yksi suosikeistani onkin täällä jo useampaan kertaan mainittu. Ja hyviä havaintoja siitä on todellakin tehty. Eipä noihin ole paljoa lisättävää. Bulgakovin kuningasidea esittää yleensä äärimmäisen mystisinä nähdyt tapahtumat suorastaan lakonisen realisesti ja vastaavasti tämän tapahtumahetkeen sijoittuvan sisällön fantasiana — yhdistelmä toimii joka kerta äärimmäisen nautittavana.

Karel Capek : Salamanterisota
Aivan huikeaa satiiria. Hyvin miellyttävä rakenne, kun kirja alkaa liki poikien seikkailukirjaa
muistuttavalla tyylillä Etelämeren saarilta. Sitä seuraa kirjan joka suuntaan ampuva letkauttelu fiktiivisten lehtileikkeiden kokoelmalla. Viimeisessä osassa päästään sitten siihen sotaankin, joskaan Capekin pureva satiiri varsinkaan tiettyjä eurooppalaisia kansakuntia kohtaan ei himmene vähääkään. Ja loppuratkaisu — se tulee aina yhtä kiehtovana.

Fjodor Dostojevski : Pelurit
Pakollinen klassinen venäläinen tällaiselle listalle. Myönnän, erikoinen valinta. Yleensä tätä pidetään jonkinlaisena välityönä Rikoksen ja rangaistuksen ja Idiootin välissä. Mutta, tässä ei kuitenkaan ole pienintäkään hutaisun tuntua. Joka ainoasta rivistä huomaa että Dostojevksi tietää mistä puhuu. Tämä on oikeastaan "helppo" johdatus Dostojevskiin, sillä sivumäärä on pieni, melkein pienoisromaaniksi lankeava. Lisäksi miellyttävästi hahmogalleria pysyy suurinpiirtein ymmärrettävällä tasolla (mikä ei venäläisessä kirjallisuudessa ole mikään itsestäänselvyys).

Jack Kerouac : Matkalla
No niin, eihän tämä per se taideteoksena nouse samalle tasolle muun listan kanssa. Mutta minulle henkilökohtaisesti äärettömän tärkeä kirja. Ensimmäinen klassiko, jonka kuusitoistavuotiaana luin ja se avasi minulle iäti portit sekä siihen että kirjallisuus on kokolailla parasta mitä ihminen voi tehdä että myöskin siihen, että maailmaa on elettävä ja koettava.

Väinö Linna : Täällä Pohjantähden alla
Toki Linnan tapauksessa on vaikea valita, ottaako tämä vai se sinänsä vielä tunnetumpi Tuntematon sotilas. Mutta, valitsen tämän trilogian, sillä tämä on suurin kirja suomalaisuudesta ja Suomesta. Kirjan henkilöt eläväisyydessään ovat suorastaan häkellyttäviä, koska ovat sekä itsenäisiä persoonia että millintarkkoja muotokuvia tietyistä
Suomen kohtaloon vaikuttaneista ihmistyypeistä.

Vladimir Nabokov : Lolita
Nabokoviltakin voisi valita useammankin, varsinkin Ada ja Naurua pimeässä tulevat tämän superhitin lisäksi mieleen. Mutta otetaan nyt Lolita. Sen lisäksi, että Nabokovin tyyli on tässäkin jotakin järisyttävää (jos kielenopettajasi sanoi, että pitkät virkkeet ovat pahasta, vie hänelle Nabokovin kirjoittama nide...), on kirja suorastaan hämmentävä kuvaus teemallisesti ynnä että juonikin on paikoin liki trillerimäisen jännittävä. Jos minua pyydetään tilaisuudessa tai toisessa mainitsemaan se kirjoista kaikkein suurin, nimeän tämän.

George Orwell : 1984
Orwellin kohdalla tuli vielä paljon, paljon suurempia ongelmia kuin Linnan kohdalla teoksen valitsemisen suhteen. Eläinten vallankumous kun on kanssa mielettömän hieno. Valitsin kuitenkin 1984:n. Dystopiakirjallisuuden ehkä suurin klassiko ikinä. Ja voiko kirjailija parempaa palkintoa saada kuin esitellä yleisölle liuta sanoja, jotka yhä vieläkin aina nousevat esiin vähääkään kirjan teemaa tangeraavissa aihepiireissä.

Arto Salminen : Kalavale
Ei. Eihän Kalavale itsenäisenä teoksena tietysti missään tapauksessa kuulu maailmanhistorian TOP-10:een. Mutta otin vapauden ojentaa Suomen suurelle (inho)realistille eräänlaisen elämäntyö-Oscarin. Se, että Salmisen tyyliksi yleensä mielletty visvaa ja eritettä tihkuva tyyli yhdistyy kauneimmillaan johonkin suorastaan lyyriseen kertojaääneen, on todella vavahduttava kokemus. Salmista tuntemattomien kannattaa huomata, että miehellä on yhtymäkohta Linnaan (ei tyylillisesti tokikaan, jollei nyt sitten lasketa että kummallakin kirjailijalla on kyky huomata että myös se ihmisistä pienin on ihminen). Kummankin tuotanto kannattaa ehkä lukea julkaisujärjestyksessä, kummassakin tapauksessa kirjat nimittäin parantuvat kerta kerralta.

José Saramago : Luola
Niitä harvoja 1990 jälkeen myönnettyjä Nobeleita, joista voin olla täydellä sydämelläni täysin samaa mieltä. Saramago jos kuka palkinnon todellakin ansaitsi. Luola on miehen tuotannosta ehkä hivenen tuntemattomampi, mutta minulle henkilökohtaisesti se paras. Myönnettäköön, että vaikka pidänkin, on se aina yhtä aina hankalaa tarttua Saramagon flow'hun, kun se tyyli kutoa dialogi virkkeen sisään on sekä raskas että aavistuksenomaisesti pidemmän päälle kulahtanut tehokeino. Mutta siitä kannattaa päästä yli, sillä sisältö yhdistelemällä nyky-yhteiskunnan tolkutonta konsumerismia Antiikin Kreikan filosofian on todella puhdistava kokemus.

Jonathan Swift : Gulliverin retket
Nerot osaavat jotakin mistä keskinkertaisemman kynäniekan ei sovi kuvitellakaan saavuttavansa: Gulliverin tarinasta on pian aikaa kulunut kolmesataa vuotta. Silti Swiftin yleisissä havainnoissa ihmisluonnosta ei ole piiruakaan "vanhanaikaisuutta", vaan ihmisluonnon kuvaus on aivan yhtä yleispätevää kuin silloinkin (täytyy tosin sanoa, että varsinkin osien I - III ajankohtaisten tölväisyjen ymmärtämiseksi kannattaa olla joko varsin perehtynyt ajan Britanniaan tai lukea hyvä, lukuisilla alaviitteillä varustettu painos)

Ja lopuksi vielä muutama kommentti kookkaanpuoleisen kääpion hienoon kirjoitukseen:

George Orwell: Eläinten vallankumous. Aikaa hienosti kestävä poliittinen satiiri, lajityyppinsä helmi. Vaikka teos oli hyvin neuvostovastainen ja sen satiiri kohdistui erityisesti sosialistiseen yhteiskuntajärjestelmään, niin taustalla myös pömpöösi kapitalismi sai Orwellilta osansa. Meidän aikamme perspektiivissä Eläinten vallankumous on kuin faabelin muotoon huomattavassa etuajassa tehty nekrologinen jälkikirjoitus Neuvostoliitto-vainaalle.

Niin, tietysti Eläinten vallankumousta kannattaa peilata siihenkin tosiasiaan että Orwell itse oli trotskilainen vasemmistososialisti. Harva lukija kaiketikaan sinänsä ei ymmärrä eläinten halua tai samaistu siihen, että vallankumous on sinänsä hyväksi, että Jonesista on hyvä päästä eroon. Sitähän kertoja ei missään vaiheessa kommentoi ekspliitisti, mutta väistämättä sitä aina alkaa miettimään että kuinka olisikaan käynyt, jos Lumipallo olisi Napoleonin sijaan (tai ohella) jäänyt tilan johtajaksi...

Arto Paasilinna: Herranen aika. Kun Paasilinna oli vielä vireessä, kirja toisensa jälkeen oli taattua takorautaa. Lukemalla tämän teoksen sekä mm. Jäniksen vuoden voi ymmärtää, miksi Arto Paasilinnaa pidetään Ranskassa syvällisenä ja korkeakirjallisena humoristina. Halpaa huumoria joulumarkkinoille kerran vuodessa työntänyt Paasilinna tuli vasta myöhemmin.

Nyt en ole aivan satavarma, koska samantyyppisesti nimettyjä teoksia on Paasilinnan tuotannossa useampiakin, mutta onkos tämä se, jossa se toimittaja kuolee ja jää sitten henkenä katsomaan elävien touhuja? Jos se, niin ainakin se Kekkosen tajunnanvirtamonologi on yksi huikeimmista huumoripläjäyksistä suomalaisessa kirjallisuudessa ikinä!
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Niin, tietysti Eläinten vallankumousta kannattaa peilata siihenkin tosiasiaan että Orwell itse oli trotskilainen vasemmistososialisti. Harva lukija kaiketikaan sinänsä ei ymmärrä eläinten halua tai samaistu siihen, että vallankumous on sinänsä hyväksi, että Jonesista on hyvä päästä eroon. Sitähän kertoja ei missään vaiheessa kommentoi ekspliitisti, mutta väistämättä sitä aina alkaa miettimään että kuinka olisikaan käynyt, jos Lumipallo olisi Napoleonin sijaan (tai ohella) jäänyt tilan johtajaksi...
Orwell oli tosiaan selkeästi vasemmistolainen, mutta ei missään tapauksessa dogmaattinen vasemmistolainen, dogmikommunistista puhumattakaan. Eläinten vallankumouksen eräs vahvuus onkin siinä, että luotu satiiri tulee vasemmistolaisen liikkeen sisäpuolelta. Kyse ei siis ole ulkopuolelta roiskaistusta erimielisyyden ilmaisusta, joka kumpuaisi vain arvolähtökohtien eroavuuksista. Orwell oli vahvasti vasemmistolainen, mutta samalla hän uudelleenarvioi ja punnitsi vasemmistolaisia opinkappaleita varsin oma-aloitteisesti.

Nyt en ole aivan satavarma, koska samantyyppisesti nimettyjä teoksia on Paasilinnan tuotannossa useampiakin, mutta onkos tämä se, jossa se toimittaja kuolee ja jää sitten henkenä katsomaan elävien touhuja? Jos se, niin ainakin se Kekkosen tajunnanvirtamonologi on yksi huikeimmista huumoripläjäyksistä suomalaisessa kirjallisuudessa ikinä!
Sama teos. Löytyy hyvin kirjastoista. Ehkä hieman varovasti tehty kirja, ottaen huomioon siihen kohdistuvat intohimot. Ydinajatus ja toteutuksen päälinjat ovat mestarin työtä.
 

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Itse en ole ihan niin paljoa kirjoja lukenut, että kehtaisin heittää maailman top-10 listausta. Coelhon Alkemisti ja pari muutakin Paulon tekelettä on säväyttänyt, kuten myös Pikku Prinssi oli loistava. Pidin sitä silkkana lastensatuna vielä pari vuotta sitten, mutta onneksi sitten se tuli kuitenkin vastaan ja luin sen.

Kerta moni muu täällä on lukenut varsin mittavastikin, onko kellään suositella jotakin Alkemistin tyyppistä pohtimaan jättävää kirjaa, jonka tarina rakentuu samalla tavalla hieman "itämaisen mystiikan" ympärille? Onko muita säväyttäviä ja ajattelemaan jättäviä kirjoja suositeltavaksi? Anthony de Mellon Havahtumisenkin lukaisin ja se toimi.

Mitenkäs Coelhon muu tuotanto? Alkemisti, Valon Soturin käsikirja, sekä mietelausekokoelma tullut luettua, mutta onko jäljelle jäävissä kirjoissa sellaisia, jotka nostavat joukosta päätään?
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Paljon on klassikoita lukematta, mutta mennään nyt näillä. Ykköstä lukuunottamatta lista voisi näyttää huomenna toisenlaiselta.

1. J.R.R. Tolkien: Taru Sormusten Herrasta
Ei vaan mahda mitään. Mikään muu ei ole kolissut samalla tavalla.

2. Eiji Yoshikawa: Musashi
Samuraimytologia kiehtoo aina.

3. Jack London: Susikoira
Nuorena luettu, ja ehkä sen viehätys perustuukin juuri siihen?

4. C.S.Lewis: Narnian tarinat
Samat sanat kuin edellisessä.

5. Umberto Eco: Ruusun nimi

6. Mark Twain: Huckleberry Finn

7. Jussi Kukkonen: (?)
Annetaan tämä sija lapsuuden suosikille. Kokoelmassa Rautahelainen lipas on neljä tarinaa Niilo Grabben asepojasta Yrjö Olavinpojasta. 12-vuotiaalle pojalle kolisi komiasti.

8. Jules Verne: Maailman ympäri 80 päivässä
Tässä voisi olla myös maan keskipiste, tsaarin kuriiri, Nemo tai joku muu. Mutta olkoot tämä. (Ja pitäisi olla korkeammalla mutten jaksa vaihtaa.) Ai niin, myös Salaliitto oli hyvä!

9. & 10 Tolkien: Hobitti & Silmarillion
Ei jaksa miettiä enempää niin menkööt nämä.

Edit: Nyt kun katsoin tuota "100 kirjaa" -listaa, niin unhotin tietenkin Astrid Lindgrenin, Tove Janssonin, Dan Brownin, Agatha Christien, Alexandre Dumasin ja monet muut. (Olin muuten lukenut listasta yllättävänkin paljon!)
 
Viimeksi muokattu:

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Vastaan nyt että mulle se paras on Marcel Proustin Kadonnutta aikaa etsimässä. Sen jälkeen on tiukka rypäs monenlaista kivaa. Muutama tässä, yks per auktori:

Dostojehviltä Riivaajat, Perecin Elämä Käyttöohje, Tolstoilta sittenkin Sota ja rauha eikä Anna K, Pynchonilta Gravity's Rainbow, Kilven Alastalon salissa, Hans Selon Diiva on kans kiva tai, sanotaanko, Jorma Korpelan Martinmaa, mieshenkilö (entäpä Markku Lahtelan Sirkus?), Joycen Odysseus-Ulysses sopis tähän mutta jotenkin se on mun makuun pikkasen kaavamainen, Stendhalin Punaista ja mustaa tietenkin, Nervalin Aurelia, Flaubertin kanssa mulla on tylsistyminen jatkuvana hankaluutena, Célinen Kuolema luotolla, ylipäänsä koko ranskalainen kirjallisuus, Neuromaani, Thomas Mannilta otan Taikavuoren, Brochin Unissakulkijat-trilogia, Woolfin Majakka... Kuten näkyy, makuni on hyvin perinteinen. En juuri lue scifiä, dekkaria, fantasiaa ym. Perinteinen? Just esittelin länsimaisen romaanikirjallisuuden avantgardistiset ja uudistavat kirjat. Eli oon hienostelija. Mutta noista satun diggaamaan, joku Waltari jättää mut kylmäksi. Niin se menee. Yks tykkää tyttärestä, toinen äidistä. Kolmas KHL:stä. En tiedä mitä tällä tarkoin.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
- Rainer Friman
- Santeri Ahlgren
- Django Reinhardt
- Taisto Tammi
- Pulttibois mannet
- Markus Allan
- Remu Aaltonen
- Kimmo Kapanen
- Anneli Sari
 
Yllättävän korkealta löytyi sellaisia teoksia kuin Liima ja Paska. Luin kerran kirjakaupassa pari sivua jonkin Welshin teoksen suomennosta, ja teksti oli mielestäni aika tönkköä ja teennäistä. Kääntäjää en toki halua tästä moittia. Welshin dialogi on mielestäni sellaista, että suomentajan pitäisi olla melkoinen virtuoosi, jottei lopputuloksesta tulisi vähän sellainen "tältä Päivi Räsänen varmaan kuulostaisi, jos yrittäisi puhua tosi rankkaa katuslangia" -fiilis.

Mahdoton tehtävä. Olen lukenut ehkä paljon, mutta en niin suurta osuutta laadukkaista maailmankirjallisuuden valioista, että valintani olisi kestävällä pohjalla.

Listallesi mahtui seitsemän kirjailijaa, joiden teoksiin minäkin olen tutustunut. Se on paljon ottaen huomioon, etten ole kovin lukenut ihminen. Ennalan (ja Tommi Liimatan) Piinapenkki & maailmanmeno olisi minun listallani, jos ei tässä kyseltäisi romaaneja. Animal Farm ja Veitikka ovat hyviä, mutteivät minulle ihan TOP-10-kamaa.

1. Arto Salminen: koko tuotanto
Nyky-Suomessa kirjailijat ovat taustaltaan kovin keskiluokkaista porukkaa. Jos sekaan eksyy joku, jolla on jonkinlainen käry paskaduunarien ja sosiaalitapausten arjesta, erottuu hän väistämättä joukosta kuin paskanhaju parfyymimerestä. Siksi Arto Salminen on minulle niin rakas.

2. Irvine Welsh: Glue/Skagboys
Welshin teoksista käy hyvin ilmi se, miksi yliopisto ei välttämättä ole oikea paikka prole-kakaralle. On kovin raskasta yrittää elää yhtä aikaa kahdessa täysin erilaisessa maailmassa ja esittää jotain muuta kuin mitä oikeasti on. Ja vaikka miten yrittäisi, lopulta se rahvaan haju puskee väkisin läpi. Edinburghiläinen tapa puhua englantia on äärimmäisen tyylikäs. Siihen ihastuin Trainspotting-leffan nähdessäni.

3. Charles Bukowski: Ham on Rye
Maanista herravihaa. Siitä minä pidän. Bukowski kertoo, millaista on käydä persaukisena vähän paremman väen koulua. Herkkua se ei ole, ja etenkin high school -valmistujaisten kuvaus on huikea.
"You can't blame them for being rich."
"No, I blame their fucking parents."
"And their grandparents."

4. Venedikt Erofejev: Moskova-Petuski
Tätä kirjaa lukiessa saa nauraa ääneen melko tiheään. Teoksen keskeisin teema on viina, ja siksi se sopii hyvin suomalaisille.

5. Väinö Linna: Tuntematon sotilas
Lahtisen ja nostomies Korpelan paatunut herraviha on upeaa luettavaa. Parasta kirjassa ovat silti sotamies Honkajoen hengennostatuspuheet. Työkaveri totesikin minulle, että olen aika saman henkinen tyyppi kuin Honkajoki. Erityismaininta viiltävälle analyysille sodan voimasuhteista: "Mitä tähän vihollisen etenemiseen tulee, niin pidän sitä väliaikaisena. Kommunismi luhistuu omaan mahdottomuuteensa. Tässä asiassa vaikuttavat maanalaiset voimat. Lopulliset rauhanehdot tulee määräämään Suomi. Asemamme suurvaltana oikeuttaa meidät siihen."

6. Aldous Huxley: Brave New World
Muistuttaa jossain määrin Orwellin teosta 1984, mutta nostan tämän listalle, koska sillä tavalla pystyy erottautumaan massasta. Huxleyn kirjassa on hyvää se, että hän osoittaa ihmisten kykenevän luokittelemaan toisensa oikeisiin ja vääriin myös ilman mitään Big Brotheria.

7. M. Agejev: Kokaiiniromaani
Kirja kertoo siitä, miten hyvässä koulussa joutuu häpeämään, kun on köyhän leskiäidin poika.

8. Kari Hotakainen: Juoksuhaudantie
Tämä Finlandia-voittaja auttoi nuoruudessani minua ymmärtämään, miksi 300 000 euron omakotitaloissa varttuneet ihmiset eivät kovin mielellään ole tekemisissä meidän 100 000 euron kämpissä kasvaneiden kanssa. Ja miksi ne sellaiseen alentuessaan ovat pirun kovia saarnaamaan ja jakelemaan elämänohjeita.

9. Miika Nousiainen: Maaninkavaara
Tätä lukiessa nauroin moneen kertaan vedet silmissä. Perheen isällä oli aika osuva näkemys salibandystä.

10. Jari Tervo: Pohjan Hovi
Myös tätä lukiessani nauroin vedet silmissä, mutta olin toki silloin aika nuori.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös