Mötley Crüe Suomeen!

  • 73 505
  • 415

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kyllä Marsilla on näppinsä ollut pelissä ihan merkittävissäkin biiseissä, vaikka suurin osa tuotannosta taitaa olla basistin kynästä.

Nyt, ilman sarvia ja hampaita, tuossa listassa on noin viisi biisiä, joita voi pitää jollain tavalla merkittävinä. Ei Mickin panos sävellystyöhön ole ollut korvaamaton, vaikka jonkinlainen panos on ollut. Nikkihän biiseistä suurimman osan on tehnyt.

Ja kyllä, Vincen laulu on ollut pitkään ihan kummelia. Siksi toivonkin, että äijät tajuaisivat tämän jälkeen oikeasti lopettaa. Ei Mötikkä ole kuin Kiss, jossa voi mennä maskien taakse ja ottaa niiden suojaan uusia jäseniä.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin Mars on vaatimassa 25% palkkiota tulevienkin keikkojen tuotoista, vaikkei edes itse soita. Vähän outoahan tuollainen olisi, vähän sama kuin että Jason Newsted tienaisi vieläkin Metallican keikoista. Rojaltit ja teostomaksut tietysti erikseen, mutta että keikkatuloistakin noin iso siivu?

Tämä pähkäily siis Justin Hawkinsin tubekanavan jaksosta:



 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin Mars on vaatimassa 25% palkkiota tulevienkin keikkojen tuotoista, vaikkei edes itse soita. Vähän outoahan tuollainen olisi, vähän sama kuin että Jason Newsted tienaisi vieläkin Metallican keikoista. Rojaltit ja teostomaksut tietysti erikseen, mutta että keikkatuloistakin noin iso siivu?

Tämä pähkäily siis Justin Hawkinsin tubekanavan jaksosta:



Minä olen tämän jutun käsittänyt niin, että Mick syyttää siis, että hänet savustettiin ulos bändistä ja samalla vietiin hänelle kuuluvat osuudet bändin kaikesta bisneksistä, ei pelkästään kiertueesta. Mick siis on yksi Mötleyn yrityksen omistajista (25%) ja pystyisi omien sanojensa mukaan esim. levyttämään, yksittäisiin keikkoihin tai Vegasin tyylisiin residensseihin. Bändi mukaan kuitenkin se, ettei pysty kiertueisiin on sama kuin eroaminen kokonaan ja "hyvää hyvyyttään" tarjosivat "veljelleen" 5 prosenttia kaikesta tuotosta jatkossa.

Mötley myös väittää, että Mick on muistisairas eikä pystynyt soittamaan biisejä kiertueella. Mick puolestaan väittää, että muu bändi veti keikan pääasiassa nauhalta ja hän oli ainoa joka edes soitti livenä. Mick myös syyttää etenkin Sixxin kyykyttäneen häntä ja haukkuneen paskaksi soittajaksi.

Ilmeisesti esim. Ace Frehley, Bun E. Carlos jne. saavat edelleen omat osuutensa bändien kiertueista, koska ovat tasavertaisia Kiss ja Cheap Trick-yritysten omistajia. Newstedistä en tiedä onko koskaan ollut Metallican omistaja vai pelkästään bändin jäsen.

Aikamoinen soppa kuitenkin.
 

torreira#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Arsenal
Ei tiedä oikein, että mitä uskoa tästä casesta? Mick ollut oma suosikkini Tommyn kanssa bändin jäsenistä. Mickillähän oli jo silloin 2000-luvun alussa suuria ongelmia mielenterveydenkin kanssa, johtuen juuri sairaudesta. Kaverihan eli todella eristäytynyttä elämää, lähes lukittautuneena neljän seinän sisään. Jos ei mötikät olisi silloin palannut, niin oliskohan Mick edes elossa enää? Siitähän on joku dokkarikin, kun Mick vihdoin saapuu palaveriin, joka koskee paluukiertuetta. Näkee, että kaikki ovat järkyttyneitä, missä kunnossa ukko on. Muistetaan myös Marsin ikä, kaveri on sen kymmenkunta vuotta myös vanhempi kuin muut bändin jäsenet, poislukien Sixx, joka taitaa olla noin 65v. Sääli, että homma on nyt mennyt tähän pisteeseen. Itse sitä mieltä, että Mars on varmaan vieläkin bändin paras instrumenttinsa kanssa.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kyllähän noista ear monitoreista voi päätellä, että ei Mickin soitossa mitään vikaa ole, varmasti tulee virheitä, mutta se kuuluu livevetoihin ja toinen jäsen joka vetää täysin livenä eli Vince on kammottavassa vireessä laulajana vs Mickiin kitaristina. Ikuisuuden minua on eniten vaivannut heidän nauhalta tulevat taustavokaalit ja että Sixx jaksaa sinne mikrofonille kuitenkin mennä kun jokainen tajuaa, että nauha laulaa - surkeaa.
 

Ferris

Jäsen
Nyt, ilman sarvia ja hampaita, tuossa listassa on noin viisi biisiä, joita voi pitää jollain tavalla merkittävinä. Ei Mickin panos sävellystyöhön ole ollut korvaamaton, vaikka jonkinlainen panos on ollut. Nikkihän biiseistä suurimman osan on tehnyt.

Ja kyllä, Vincen laulu on ollut pitkään ihan kummelia. Siksi toivonkin, että äijät tajuaisivat tämän jälkeen oikeasti lopettaa. Ei Mötikkä ole kuin Kiss, jossa voi mennä maskien taakse ja ottaa niiden suojaan uusia jäseniä.

Veikkaan, että "jollain tavalla merkittävät" biisit ovat Dr Feelgood, Without You, Girls Girls Girls, Don't Go Away Mad (Just Go Away) ja Same Ol' Situation? Neljä noista ainakin kuuluu kait nykyäänkin livesettilistaan vakituisesti.

Olivat nuo sitten ajattelemasi biisit tai ei, niin kyseisessä viisikossa on joka tapauksessa neljä Mötiköiden parhaiten Billboard-listamenestynyttä biisiä (itse tehdyistä) ja se viideskin on top100-listalle noussut. Mötiköillä on 13 Billboard-listalle noussutta biisiä yhteensä, joista viidessä Mars on ollut mukana. Ja tosiaan neljässä menestyneimmässä kaikissa Mars on ollut tekijänä mukana.

Kun Mars on merkitty biisintekijäksi yhteensä viiteentoista MC-biisiin Wikipedian mukaan, niin aika hyvällä prosentilla on mielestäni menestyneitä biisejä panoksellaan bändille ollut luomassa. Aivan turhaa on miehen panosta bändin menestyksestä yrittää vähätellä sen takia, että on ollut se näkymättömämpi ja hiljaisempi kaveri. Ja edelleenkin tiedän sen että Nikki on suurimman osan biiseistä tehnyt, mutta on aikamoista vähättelyä väittää ettei Marsin panos ole ollut korvaamaton bändille kun sen suurimmissa hiteissä mies on ollut käytännössä mukana kaikissa.

Jääkiekossakin on kautta historian ollut monia pelaajia, jotka ovat uransa aikana olleet näkymättömiä ja joidenkin mielestä helposti korvattavia runkosarjassa, mutta sitten kuitenkin olleet korvaamattomissa rooleissa pudotuspeleissä joukkueen voittaessa mestaruuksia. Mick Mars on mielestäni juurikin tälläinen pelaaja.

Dr. Feelgood #6​

Without You #8​

Girls, Girls, Girls #12​

Smokin' In The Boys Room #16​

Don't Go Away Mad (Just Go Away) #19​

Kickstart My Heart #27​

Home Sweet Home #37​

Looks That Kill #54​

Primal Scream #63​

Same Ol' Situation (S.O.S.) #78​

You're All I Need #83​

Home Sweet Home #89​

Too Young To Fall In Love #90​

 
Viimeksi muokattu:

Outsider

Jäsen
Säveltämisen lisäksi ne biisit pitää vielä sovittaa ja soittaakin, että ei ne muutkaan biisit samalta kuulostaisi ilman Mickiä, vaikka sävellys credittejä ei olisikaan merkitty.
 

NIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fucking Horseshit
Kun Mars on merkitty biisintekijäksi yhteensä viiteentoista MC-biisiin Wikipedian mukaan, niin aika hyvällä prosentilla on mielestäni menestyneitä biisejä panoksellaan bändille ollut luomassa. Aivan turhaa on miehen panosta bändin menestyksestä yrittää vähätellä sen takia, että on ollut se näkymättömämpi ja hiljaisempi kaveri. Ja edelleenkin tiedän sen että Nikki on suurimman osan biiseistä tehnyt, mutta on aikamoista vähättelyä väittää ettei Marsin panos ole ollut korvaamaton bändille kun sen suurimmissa hiteissä mies on ollut käytännössä mukana kaikissa.
Täähän on vähän sellainen asia, että meillä ulkopuolisina ei ole mitään kompetenssia sanoa kuinka iso Mick Marsin rooli noissa biiseissä on ollut. Se voi olla koko biisi ja kaikki sen riffit tai pelkästään yksi riffi ja Nikki on kasannut loput. Ja kaikkea siltä väliltä. Esim. Dr. Feelgoodin pää-/kertsiriffi kuulostaa sellaiselta, että se aika todennäköisesti on kitaristin säveltämä. Mutta silti se on vain yksi riffi biisissä - keskeinen toki - mutta vain yksi riffi.
 

axe

Jäsen
En kattonut mitä sävellyksiä Mickille on merkattu, mutta Looks That Kill, Wild Side, Kickstart, Dancing On Glass, All in the Name of ja monessa muussa se on just se kitarariffi mikä sen piisin juju ja tarttumapinta on.
 

Ferris

Jäsen
Täähän on vähän sellainen asia, että meillä ulkopuolisina ei ole mitään kompetenssia sanoa kuinka iso Mick Marsin rooli noissa biiseissä on ollut. Se voi olla koko biisi ja kaikki sen riffit tai pelkästään yksi riffi ja Nikki on kasannut loput. Ja kaikkea siltä väliltä. Esim. Dr. Feelgoodin pää-/kertsiriffi kuulostaa sellaiselta, että se aika todennäköisesti on kitaristin säveltämä. Mutta silti se on vain yksi riffi biisissä - keskeinen toki - mutta vain yksi riffi.

Juu, ei tietenkään pystytä roolia biisin teossa muuta kuin arvailemaan. Mielestäni mielenkiintoista kuitenkin on se, että mies on ollut osallisena juurikin noilla parhaimmin myyneillä biiseillä lähes jokaisella. Voiko se olla vain sattumaa vai onko mahdollista, että Marsin panos noissa biiseissä onkin ollut merkittävä? Vastauksen tähän tietänee vain bändin jäsenet itse ja sielläkin varmasti näkemyksissä on eroa.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

ace

Jäsen
John 5 on huikea kitaristi ja varmasti lavalla paikkaa Mick Marsin hyvin. Ten Seconds to Love ei valitettavasti taida olla settilistassa nykyään, mutta Marsin räkäinen soundi tässä on parhautta.

Itse kelaan videosta suunnilleen 2.40-7.40 ohi kun ei tuota sekoilua jaksa katsoa, mutta varsinkin Mickin kitara kuulostaa tässä hyvältä.



 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Bob Rock kehui tuoreessa haastattelussa, että biisit joita hän on studiossa työstänyt Mötiköiden kanssa ovat loistavia. Samalla mies paljasti, että Dr. Feelgood oli ensimmäinen Mötley Crue-albumi jolla Nikki Sixx soitti bassoa. Sitä edellisillä levyillä joku muu oli käynyt keskellä yötä soittamassa bassoraidat Nikkin osuuksien päälle, kun Nikki ei omien sanojensa mukaan osannut soittaa bassoa. Tai näin Nikki oli levyn tekemisen aikoihin Bob Rockille kertonut. Bobin mukaan myös Dr. Feelgoodin bassoraidat vaativat melkoisesti editointia.

Rockin kommentit ovat siinäkin mielessä mielenkiintoisia, että Mötikät ovat parhaillaan lakituvassa Mick Marsin kanssa joka väittää että Nikki ei soittanut nuottiakaan livenä Stadium Tourilla vaan kaikki tuli taustanauhalta.

 
Viimeksi muokattu:

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Bob Rock kehui tuoreessa haastattelussa, että biisit joita hän on studiossa työstänyt Mötiköiden kanssa ovat loistavia. Samalla mies paljasti, että Dr. Feelgood oli ensimmäinen Mötley Crue-albumi jolla Nikki Sixx soitti bassoa. Sitä edellisillä levyillä joku muu oli käynyt keskellä yötä soittamassa bassoraidat Nikkin osuuksien päälle, kun Nikki ei omien sanojensa mukaan osannut soittaa bassoa.
Vähän nyt kriittisesti suhtautuisin näihin juttuihin. Esimerkiksi Mötiköiden eka levy oli sellainen, ettei siellä soittamisellaan loistanut kukaan. Jos myöhemmin jonkun soittoa on paikkailtu, niin se on johtunut todennäköisesti vain siitä, että kaverit ovat olleet niin pihalla, että jonkun on pitänyt käydä soittamassa hommat purkkiin. Studioaika maksaa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hyvinkään Mötikkä-elämys on nyt nähty. Etukäteen hieman jänskätti, mitä sieltä tulee, mutta Mötikkähän sieltä tuli, kaikkine epätäydellisyyksineen. Vince lauleskeli vaihtelevasti, mutta muuten äijä oli mielestäni ihan tunnelmassa mukana. Vain Golden Knightsin paita jäi puuttumaan. Mötiköiden show on huvittava kaikkine tyttöineen, mutta se toimii. Terveisiä vaan sille Aftonbladetin kriitikolle.

Kyllä, Tommy halusi nähdä taas tissejä, ja näkyihän niitä. Ilmeisesti ketään ei edes pakotettu siihen. Ja näin tasa-arvon aikakautena nähtiin myös miestissejä. Mutta hieman toisenlaistakin show'ta oli, kun Nikki pyysi lavalle fanin, jolla sattuikin olemaan kiinnostava tarina. Nuori nainen oli tutustunut Mötiköiden musiikkiin edesmenneen isänsä kautta, ja tälle tehtiinkin sitten kunniaa. Kaunis hetki, ja tokihan sen hoiti bändin sympaattisin jätkä Nikki.

Biisilistassa ei ollut nokan koputtamista, hyvä sekoitus kaikilta ajoilta. Omaan korvaan parhailta kuulostivat Shout At The Devil, Looks That Kill ja Saints Of Los Angeles. Noita SOLA:n biisejä voisi vetää nykyään enemmänkin, se on kelpo kiekko, ja voisivat olla Vincellekin helpompia. The Dirt meni myös hyvin, vaikka siinä mainostettiinkin aika paskaa leffaa etenkin kirjaan verrattuna. Setin keskivaiheille osunut cover-potpuri oli myös mielenkiintoinen, vaikka yleisesti en covereiden soittamisesta innostukaan. Mutta Helter Skelter on aina tervetullut.

Ja olkoon totuus Mick Marsin nykyisestä soittokunnosta mikä tahansa, niin John 5 veti kitaristina oikein hyvin. Kaveri tuo bändiin uutta voimaa, ja tarkat korvani huomasivat, että Smokin' In The Boys Roomin yksi tietty kohta oli päivitetty. Vaikka eihän Mötiköiden vahvuus ole koskaan ollut soitossa, vaan fiiliksessä ja persoonissa.

Tuon vahvuuden huomasi keikallakin. Hyvillä paikoilla oli paljon nuorta Mötikkä-paitaista porukkaa, joilla meno oli kauniisti sanottuna reipasta ja innostunutta. Jostain syystä Mötley Crüe kuitenkin - keski-iästään huolimatta - innostaa ihmiset siihen, mihin rock n' rollin pitääkin innostaa. Kapinaan. Tällaisen keski-ikää lähestyvän rokkipoliisin piti olla oikeasti tarkkana, ettei tullut jonkun junnun kyynärpäätä naamaan.

Mötley Crüe on ikääntynyt, mutta maailmassa ei ole edelleenkään montaa yhtä vaarallista rockyhtyettä. Nämä äijät eivät kesyynny. Joskus heistäkin aika jättää, mutta Mötley Crüe tulee jäämään historiaan yhtyeenä, josta ei koskaan tullut kädenlämpöistä.

Ja siksi se on minulle niin tärkeä.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
@nummenkallio oli kyllä hämmentynyt olo mötiköiden jälkeen. Eilinen ruotsin veto oli haukuttu alimpaan helvettiin ja odotukset nollissa.

Mitä vielä. Bändi toimitti kaikki ne jutut mitä siihen mielessäni yhdistän. Kelpasi. Hyvin.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
@nummenkallio oli kyllä hämmentynyt olo mötiköiden jälkeen. Eilinen ruotsin veto oli haukuttu alimpaan helvettiin ja odotukset nollissa.

Mitä vielä. Bändi toimitti kaikki ne jutut mitä siihen mielessäni yhdistän. Kelpasi. Hyvin.
Jos viittaat siihen Aftiksen juttuun, niin eiköhän sen kirjoittanut sellainen toimittaja, jolla oli jo valmiiksi kielteinen suhtautuminen Mötiköihin. Luultavasti joku nuori nainen, jolle intersektionaalinen feminismi on elämän ohjenuora. Sellaiselle Mötikkä onkin varmaan luonteva vihollinen. Itse arvostin tuota mielipidettä yhtä paljon kuin jonkun persreikää. Jokaisella on omansa.

Ihmeen paljon tälläkin keikalla oli nuorta Mötikkä-fania, jotka pistivät menemään ihan kunnolla. Jos verrataan vaikka Mötikän jälkeen soittaneeseen Def Leppardiin, niin Mötikän keikalla oli ihan saatanasti kovempi meno. Leppard on hieno ja taitava bändi, tykkään siitä, mutta yleisössä ero oli silmiinpistävä. Leppardin keikalla meno oli leppoisa, keski-ikäiset pariskunnat kaulailivat toisiaan, mutta Mötikän keikalla oli ihan eri meininki. Siellä oli kunnon hulinaa. Ja tunnetusti nuoret ovat niitä, jotka jaksavat riehua, emme me keski-ikää lähestyvät setämiehet.

Uskaltaisinkin sanoa, että Mötley Crüe näytti taas kulttuurisen tärkeytensä. Näinkin vanhan bändin piti tulla taas näyttämään, mitä on rock n' roll. Ja sille rock n' rollille tuntuu olevan edelleen kysyntää. Viime vuodet olen ollut sitä mieltä, että Mötiköiden pitäisi lopettaa, mutta nyt en olekaan välttämättä enää samaa mieltä. Kyllä minä haluan nähdä tätä vielä lisää. Varsinkin kun tämä näyttää siirtyvän vahvasti uusille sukupolville.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Kyllä, viittasin nimenomaan siihen aftiksen juttuuun. Hesarihan jatkoi samaa kaavaa mutta se ei yllättänyt.

Ensimmäinen asia mikä tuli mieleen oli että go go girlsit lavalla oli toimittajalle liikaa ja kaikki sitten siitä jalkovälin lentäneen hiekan vuoksi automaattisesti paskaa. Minulle Mötikät ovat symboloineet aina bisseä, mimmejä vähissä vaatteissa ja räimettä. Muuta jos odottaa niin pettyy varmasti. Tykkäsin ja menisin todellakin katsomaan Mötiköitä toistekin.
 
Viimeksi muokattu:

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä, viittasin nimenomaan siihen aftiksen juttuuun. Hesarihan jatkoi samaa kaavaa mutta se ei yllättänyt.

Kyllähän hesarin jutussa kehuttiin Panteraa ja varmaan kaikkia muita Rockfestin bändejä. Ehkä tosiaan Mötley Crue on suurta musiikillista neroutta, jota kriitikot eivät vaan ymmärrä.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Kyllähän hesarin jutussa kehuttiin Panteraa ja varmaan kaikkia muita Rockfestin bändejä. Ehkä tosiaan Mötley Crue on suurta musiikillista neroutta, jota kriitikot eivät vaan ymmärrä.
Ei se mitään neroutta toki ole. Soittavat varmasti vihkoon laulamisesta puhumattakaan. Ei vaan taida nuo asiat olla se ydinjuttu niille jotka bändiä menevät katsomaan. Aina voi mennä vaikka von Herzeneitä katsomaan jos haluaa hiottua soitantaa kuulla. Valitsen noista kahdesta kerran kerrasta mötikät, kirjoitellaan niistä mitä tahansa.

Mulle näiden festareiden the bändi oli Rancid mutta se nyt ei ketjun aiheeseen eli mötiköihin liity mitenkään.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei se mitään neroutta toki ole. Soittavat varmasti vihkoon laulamisesta puhumattakaan. Ei vaan taida nuo asiat olla se ydinjuttu niille jotka bändiä menevät katsomaan. Aina voi mennä vaikka von Herzeneitä katsomaan jos haluaa hiottua soitantaa kuulla. Valitsen noista kahdesta kerran kerrasta mötikät, kirjoitellaan niistä mitä tahansa.

Mulle näiden festareiden the bändi oli Rancid mutta se nyt ei ketjun aiheeseen eli mötiköihin liity mitenkään.

Niinno. Voiskohan olla, että kriitikkoa kiinnostaa se musiikki ja siksi antaa nuivan arvion eikä siksi, että olisi hiekkaa pillussa tai siksi, että olisi intersektionaalinen feministi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös