Mä tahdon veivaa, veivaa – millainen rytmitaju sinulla on?

  • 1 889
  • 18

Kuinka hyvän rytmitajun sinä omaat?


  • Äänestäjiä
    26
  • Poll closed .
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Haluaisin osata soittaa kitaraa ja miksen rumpujakin, mutta en todellakaan osaa. Voi johtua siittäkkin etten jostain syystä oo edes kokeillu opetella. Mutta tanssiminen? Mitä saatanan vittua? Tanssiminen on naisille, homoille ja etelän prinsseille. En vittu pystysi kattoon itteeni peilistä sen jälkeen jos olisin tanssinu jossain. Usssshhhhh. Menee kylmän väreet pelkästä ajatuksesta. Lukiossa muut sopulit osallistu vanhojen tansseihin, minä keskityin seitinohuisiin sekä vanhempiin naisiin. Osaan mä kyllä kännissä vetää helikopterin, kylpyrobe auki.

Pahoittelut jälleen kerran, veli @Czescku . Oot sää silti äjjjä ja hieno mies. Ja takuulla sitä kolmattakin!
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
En osaa. Joskus tenavana yritin niin rumpuja kuin bassoakin ja myöhemmin kitaraa, mutta en tainnut oppia muuta kuin Juicen Syksyn sävelen.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Kohtalaisella mennään

Haluaisin osata soittaa kitaraa ja miksen rumpujakin, mutta en todellakaan osaa. Voi johtua siittäkkin etten jostain syystä oo edes kokeillu opetella.

Mä oon nuoresta lähtien ihmetellyt, että miten ihmeessä kitaraa oikein soitetaan. Päätin sitten joskus ostaa kitaran ja alkaa vaan opettelemaan, ja kyllä mä sitä nykyään saan kotona soitella ilman, että käsketään lopettaa se kissan rääkkääminen.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Täällä on muuten jo ihmeen monta viästiä ettei kukaan pubikoomikko jostain Mäntästä ole tullu hauskuuttamaan palstakansaa että "en osaa soittaa kun puhelintani ja suutani, äih äih äih."
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Osaaminen on meikän kohdalla soittohommissa vähän mietinnän paikka. Voin sanoa osaavani soittaa rumpuja, kitaraa, bassokitaraa, koskettimia ja eräitä vaskipuhaltimia siten että saan niistä tuotettua tunnistettavaa musiikkia.

Sähkökitaralla hoituu useiden kasarihevibändien tuotokset, ainakin rytmikitaran osalta. Monimutkaisia sooloja en oikein hallitse.

Rummuissa olen ehkä parhaimmillani, vaikken mikään opinsaanut kannuttaja olekaan. Voi olla että hermot loppuisi alkuunsa jos jotain rudimentteja tms yrittäisi tosissaan opetella.

Basson soitto on vähän viha- rakkaus osastoa. Siinä pääsee helposti alkuun mutta jotain Juicen yksinkertaisiakin biisejä soittelee.niin huomaakin olevansa aika paska kun yrittää vetää biisin ns oikein.

Pianotunneilla kävin mukulana monta vuotta ja sieltä jäi perusjuttuja takaraivoon.

Eli voi sanoa että osaan montaa asiaa soittaa mutta en todellakaan ole mikään virtuoosi missään. Omistan sähkörummut, 2 sähkökitaraa, basson, ja halvat markettikoskettimet. Pianosta olen haaveillut mutta olen perhesovun kannattaja joten ei ole tullut hankittua. Tilaakin tuo veisi liikaa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Rytmitaju on hyvä, joskaan tanssia en osaa. Mutta rumpujen takana olen tarkka soittaja, vaikka itse sanonkin. Studiossa tuumasi kokenut äänittäjä meikäläiselle, että harvoin kuulee noin jämäkkä ja tarkkaa soittoa, mikä lämmitti ja lämmittää edelleen mieltä.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
En ole mainio soittamaan, mutta kun kyse on rytmitajusta niin vastasin että erinomainen. Komppikitaristina kyllä rytmi löytyy ja osaan kyllä soittaa (sooloja en eikä ole edes kiinnostusta opetella).

Mutta kuten veli Johnny tuossa vihjailee niin minä tanssin. Ja varmaan paremmin kuin kukaan kierrätyskeskukseen kirjoittavista (kukaan muu ei ole ainakaan uskaltanut tunnustaa moista). Ja omasta mielestäni kilpatanssissa vahvuuteni on nimenomaan rytmitaju. Joskus (siis oikeasti monesti) katsonut kisoista kuvattuja videoita ja vaikka en vielä teknisesti olekaan lähelläkään huippua niin me parini kanssa menemme aina parhaiten oikeaan rytmiin (kilpatanssissa muuten suhteellisen tärkeä asia).

On kyllä tullut sellainenkin tilanne, että mentiin kisoissa väärään rytmiin (välirytmiin sambassa kun se on 8 tahtinen ja lähdettiin vitosella eikä ykkösellä). Valmentajamme kommentoivat ettei noin vaikea musiikkia edes saisi soittaa alaluokkien kisoissa. Mutta ne olivatkin venäläisten järkkäämät kisat, joissa jostain syystä heidän omat parinsa pärjäsivät normaalia paremmin.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nopeasti mietittynä 20 vuotta rumpuja olen soittanut. Kitaralla aloitin musiikkiharrastuksen varhain ala-asteikäisenä, mutta rummut veti puoleensa heti kitarakoulussa, jossa komppasin hyvinkin äkkiä koko ryhmää.

Joskus on rudimentteja ja metronomitreenejä hakattu päivässä tuntikausia kyllästymiseen asti, kun taas nykyään enemmän tulee fiilisteltyä bändin kanssa ja keskitytty enimmäkseen vain hyvään oloon, tarkkuuteen ja rokin voimaan.

Ensimmäinen sähkökitara (Jackson Dinky) on tallella, vaikka myinkin tuon välissä pois. Rumpuja, peltejä ja sälää on tietysti liikkunut pilvin pimein.

Basso pysyy myös jotenkin hanskassa, hieno soitin.

Tanssi ei lähde. Ei kiinnosta, eikä lähde.
 
Suosikkijoukkue
1992-1993 JyP HT, no smoking team
En koe tanssitaidon ja kyvyn soittaa soitinta millään tavoin verrannollisiksi. Olen etevä vatkaamaan ja vispaamaan uljasta kehoani, mutta soittimilla en kehtaa edes itselleni soitella, alkaa vaan vituttaa.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikä on erinomainen? Pitääkö pystyä taputtamaan 7:11 polyrytmi vai riittääkö vähempi? En koskaan jaksanut opetella muita kuin 2:3 (joka nyt on helppo) vaikka ehkä pitäisi.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Rytmitaju on eri asia kuin soittotaito.

Tämä on totta. Mutta jos puhutaan rumpujen soittamisesta, niin ilman hyvää rytmitajua on hankala oppia hyväksi soittajaksi. Totta kai kaikkeen oppii ja korva harjaantuu, mutta kyllä sen tahdin ylläpitäminen pitäisi lähteä selkäytimestä.

On tullut vastaan rumpaleita, jotka osaavat ihan perkeleen vaikeita teknisiä juttuja, mutta jos pitää soittaa peruskomppia ilman klikkiä, niin homma on ihan kauhean kuuloista.

Siitä kyllä olen täysin samaa mieltä, että tanssilla ja soittamisella ei ole mitään tekemistä keskenään.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On tullut vastaan rumpaleita, jotka osaavat ihan perkeleen vaikeita teknisiä juttuja, mutta jos pitää soittaa peruskomppia ilman klikkiä, niin homma on ihan kauhean kuuloista.
Kitaristeissa sama juttu. Nähnyt vuosien varrella nuoria jamppoja, jotka ovat opetelleet oikeasti vaikeita yksittäisiä riffejä ja licksejä, mutta sitten joku Ac/dc:n Highway to hell ei pysy hanskassa.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä löytyy rytmitajua, mutta en ole mikään tanssija. Rumpuja olen paukutellut ala-asteelta asti, mutta en mä mikään hyvä rumpali ole. Rytmissä pysyn kyllä, mutta ei tule rumpusooloja juuri vedeltyä.

Tanssia osaan valssia, ja se on siinä. Ei ole tapana käydä diskoissa sun muissa, ja jos käynkin niin muut saavat hoitaa tanssimisen. Muutaman kerran on tullut hirveässä jurrissa vatkattua ruhoa tanssilattialla, mutta onneksi ei ole silloin vielä ollut kameroita joka puhelimessa.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä mistä edes puhut mutta erinomainen merkitsee mainiota rytmitajua. Osaa soittaa ja/tai tanssia tarkasti kaavaa noudattaen.
Niin että kun taputtaa käsillä tai rumpukapuloilla pöytään tai pädiin niin toinen taputtaa seitsemää yhtä pitkää iskua ja toinen yhtätoista niin että sinä aikana kun toinen on taputtanut seitsemän on toinen taputtanut 11. Niinku tähän tapaan:




Voin myös jakaa vielä vähän rajumpaa rytmitajua:


 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mikä on erinomainen? Pitääkö pystyä taputtamaan 7:11 polyrytmi vai riittääkö vähempi? En koskaan jaksanut opetella muita kuin 2:3 (joka nyt on helppo) vaikka ehkä pitäisi.

Hah, joku muukin seuraa Adam Neelyä. Itsellänihän on tietenkin erinomainen rytmitaju ja tähän perusteluna "my mother had me tested". Eli joskus kymmenen vanhana musiikkikoulun pääsykokeessa piti ensimmäisessä osuudessa laulaa perässä sama melodia mikä soitettiin pianolla. Toisessa osassa naputettiin kynällä ensin rytmi ja se piti taputtaa sitten perässä. Laulut menivät kuulemma vähän niin ja näin mutta rytmiosuus täysin virheettömästi ja sillä perusteella irtosi paikka soittotunneille.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hah, joku muukin seuraa Adam Neelyä.
En itseasiassa seuraa mutta musa-alalla näiltä jutuilta ei voi välttyä. Ei oikeesti hauskaa mutta muusikkohauskaa... Mutta jos sitä oikeeta muusikkohauskaa etsii niin Rotsi&Jyrä on sitä. Tosin voi mennä vähän korkealentoseks jos ei tiedä mistä on kyse.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös