Lukon-paidat, Ässä-Paidat, Karhu-paidat...

  • 7 832
  • 37
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Otetaanpa tässä aihe joka tällä hetkellä elää omaa elämäänsä puheeksi, Lukon pelipaidat logot sekä Eetu-kettu. Itse sain aikanani lahjaksi ehkäpä rumimman paidan mitä Lukolla on koskaan ollut, paita oli niin mainoksia täynnä ettei siihen enää juurikaan olisi enempää mahtunut, tuotekuvana paita oli hirvitys :)

Usein on täällä mainittu vanha Lukko-logon uudelleen lämmittely, olen itsekkin sitä mieltä että Lukko voisi palata vanhaan logoonsa, ensimäiset pelit mitä olen käynyt katsomasa lukolla oli paita jossa luki viistosti alaspäin "Lukko" logokin taisi paidassa jossakin kohtaa olla en vain muista missä. Hienolta ne kuitenkin näyttivät ja näyttäisivät varmaan edelleen, omasta mielestäni paita jossa Lukko pelasi nostalgia ottelunsa ei mieltäni lämmitä, enemminkin teksti ja vanha Lukko logo siihen yhdistettynä. Eetun voisi laittaa jonnekkin kaapin alle odottamaan uusia vanhoja aikoja:) Varmaankin tästä on joskus joku ketjun aukaisut, asia on vain nyt tapetilla ja mielestäni sopii meille aiheeksi jatkaa.

Voisimme myös vertailla hieman Lukon ja Ässien sekä entisaikojen paitoja keskenään, olen nimittäin myöskin vanhan Karhupaidan suhteen myötämielisempi kuin keinotekoisen kopiopadan (Pata) ! Ehkäpä kuitenkin RU-38, tai mikä sitten olikin, omisti upeimmat paidat mitä näissä kahdessa kaupungissa on koskaan ollut millään joukkueella, tosin vanha Hokin paita oli myöskin upea. Siinä pelipaidoista asiaa....onko mielipiteitä ? Lisäisin vielä kysymysen, onko väreillä merkitystä ?

veini

Ps. Säpin paidasta en virka mittään !
 
Viimeksi muokattu:

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Mun mielestä RU-38:n paita on aika ruma, vaikka taitaakin tavallaan olla ensimmäinen NHL-kopio (Boston) Suomessa käytössä olleista paidoista. Karhujen paita on ihan ookoo, mutta viime kausien mustapunainen Ässäpaita on kyllä ihan ykkönen. Nää vanhemmat joissa oli valkoiset hartiat eivät pääse lähellekään.

Paidat joissa on ruotsin värejä eivät pääse lähellekään, tosin pakko myöntää että Teppo Rastiolla on 60-luvun puolivälin sm-sarjan keräilysarjassa parhaimman näköinen paita rumista (jos rumasta voi ikinä noin sanoa).

EDIT:
http://img107.imageshack.us/img107/1161/ssqb4.jpg

Ylläolevasta linkistä voitte nähdä hiukan pelipaidan kehitystä, skannasin nuo ihan tätä varten ja laitoin uusimmasta paidasta (tyyliltään) molemmat väriversiot koska mielestäni viime kauden valkoinen paita on myös valkoisista paidoista paras. Kuka muuten ensiksi tunnistaa ylärivin kolme pelaajaa? (vaikka tämä ehkä väärällä palstalla onkin)
 
Viimeksi muokattu:

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
korkki kirjoitti:
Paidat joissa on ruotsin värejä eivät pääse lähellekään, tosin pakko myöntää että Teppo Rastiolla on 60-luvun puolivälin sm-sarjan keräilysarjassa parhaimman näköinen paita rumista (jos rumasta voi ikinä noin sanoa).
Ihan täytyy kysyä korkilta miksi muka ruotsin värejä. Eiköhän ne kuitenkin ole Satakunnan värit ja samalla Rauman vaakunan värit. Vanhempi kaupunki tietysti saanut ottaa vaakunaansa nuo Satakunnanvärit. Kaupunki jossa tien nimetkin ovat paikoitellen vieläkin venäjäksi valitsee tietysti punaisen. Tämä nyt ihan vaan kun aina viitsit noista väreistä provoilla. Ymmärrän toki että harmittaa kun Lukko pelaa Satakunnan väreissä ja oma seura muinaisen miehittäjän väreissä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielestäni nuo Ässien nykyiset paidat ovat ehdottomasti kotoisen liigamme tyylikkäimmät kostyymit. Lisäksi Ässälogo on n. 1000-kertaa perinteikkäämpi, tyylikkäämpi ja kaikessa yksinkertaisuudessaan toimivampi kuin joku trendikettu. Sanoisin näin, vaikka lempijoukkueeni olisi mikä tahansa muukin. Yleensäkin pidän enemmän perinteisistä vanhoista logoista kuin nykyviritelmistä, joista ehkä HIFK on kuitenkin onnistunut omassaan parhaiten.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minusta taas Lukon paita on maailman tyylikkäin. Sanoisin näin vaikka suosikkijoukkueeni olisi mikä tahansa.

Usein näissä treenipeleissä ja -turnauksissa on pelattu vanhoilla paidoilla tai niitä varten teetetyillä vermeillä, mutta tässä avajaisturnauksessa Lukon paidat olivat ilmeisesti ne millä liigassakin pelataan. Keltaista väriä on hiukan lisätty taas, sen sijaan sinistä ja valkoista väriä on vähennetty entisestään. Tuolla fontilla tehdyistä numeroista on kyllä hätäisesti katsoen hiukan vaikea erottaa vaikkapa hihanumeroita, että onko se 1 vai 7 mutta kyllä kai tuohonkin silmä tottuu kauden aikana. Ja toki me pelaajat tunnistetaan ilman numeroitakin, se on selvä mutta vieraspaikkakunnilla voi olla vaikeampaa.

Tällä kaudella muuten nähdään sitten taas sinisiäkin paitoja. Kotiottelut SaiPaa vastaan pelataan niissä, muut pelit Lukko pelaakin tässä keltaisessa. Jännä nähdä se sininen, minusta se sopisi Lukolle vielä paremmin pääväriksi kuin tämä keltainen.
 

senilix

Jäsen
Toistetaan samankaltainen historiapläjäys, jonka olen joskus aikaisemminkin kirjoittanut.

Ensimmäiset paidat, jotka minä muistan livenä nähneeni olivat siniset, keltaiset olkapäät ja rinnassa keltaisella ison L-kirjaimen ääriviivat. Selässä numero samanlaisilla ääriviivoilla. Näissä paidoissa tuli ensimmäinen aikuisten mitali, hopea talvella 1961.

Mestaruuskaudella 1962-63 olivat käytössä kummalliset siniharmahtavat paidat, rinnassa valkoinen kilpi, jossa teksti LUKKO ja tyylitelty logo.

Kaudella 1963-64 tulivat käyttöön keltaiset paidat, joissa viistosti rinnan yli oikealta vasemmalle LUKKO ja vasemman tissin päällä ensimmäinen mainos Luxor TV/Radio. En muista logoa, en usko, että oli.

Jossakin vaiheessa 1960-70-lukujen vaihteessa tuli mukaan vanha Lukko-logo + mailat, seppele ja teksti RAUMAN LUKKO. Tämä malli säilyi pienin muutoksin pitkään. Kaudella 1986-87 jäivät mailat ja RAUMAN LUKKO-teksti pois.

Kaudella 1996-97 tuli kettu. Paitojen rinnassa oli kummallinen valkea kolmio, jonka alakärjessä kettu luurasi. Seuraavalla kaudella kolmio jäi pois, mutta kettu jäi henkiin. Kaudella 2001-02 kettulogo vaihtui nykyiseen sivukasvokuvaan.

Kotipaidan väri on viimeisen 40 vuoden aikan vaihtunut useita kertoja keltaisesta siniseen ja takaisin.

Mainokset ovat vuoden 1963 jälkeen moneen kertaan muuttuneet, mutta ennen kaikkea niitä on tullut lisää. Ajoittain myös kaikkien mainosten väri ei ole sopinut paidan muuhun väritykseen. Ja siihen meidän pitää tyytyä. Mainokset merkitsevät rahaa, enemmän mainoksia, enemmän rahaa. Yksi mainos/sponsori olisi selkeä ja varmasti paremman näköinen, mutta en usko, että löytyy niin anteliasta sponsoria, joka ostaisi koko paidan.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minusta se ensimmäinen kettulogo oli paras. Tämä uusin ei ole koskaan oikein sykähdyttänyt.

Ei mitään olisi sitäkään vastaan, että palattaisiin vanhaan Lukko-logoon.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Kyllähän ne krobbe juuri niin ovat. Yllättävää että tieto tuli Satakunnan ulkopuolelta...
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Roku kirjoitti:
Tällä kaudella muuten nähdään sitten taas sinisiäkin paitoja. Kotiottelut SaiPaa vastaan pelataan niissä, muut pelit Lukko pelaakin tässä keltaisessa. Jännä nähdä se sininen, minusta se sopisi Lukolle vielä paremmin pääväriksi kuin tämä keltainen.

Ihan samaa mieltä, oliko se viimeksi Tihonovin aikana kun Lukolla nuo siniset paidat olivat kotiotteluissa käytössä? Saman tyyliset voisi ottaa uudelleen käyttöön.

Kettu logo ei minua enää ole haitannut, joten saa puolestani olla edelleenkin paidassa. Tosin voisi siitä tehdä vähän ilkeämmän näköisen ;)
 

krobbe

Jäsen
korkki kirjoitti:
Kyllähän ne krobbe juuri niin ovat. Yllättävää että tieto tuli Satakunnan ulkopuolelta...

Pitkään kiekkoa seuranneelle nuo Vellu ja Tapio oli itsestään selvyyksiä, Matti oli myös heti tutun näköinen, mutta piti sitä sentään hetki kelailla ennen kuin nimi tuli mieleen. Tamperelaislähtöinen kaveri muuten.
 
Suosikkijoukkue
Lukko,Hokki, Leijonat, LA Kings.
Haa.

Trojan kirjoitti:
siis tama nykyinen "kettu" on enemman koiran nakoinen kuin ketun. vanha logo kayttoon juhlavuoden kunniaksi!

Moon samaa mieltä, mutta luulen, ettei pienen katsojan mielipidettä oteta huomioon logoasioissa ? Wanha, 1936-mallinen munalukko, olis kyllä kova sana.
 

lejube

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seminaarin Kisailijat, Lukko ja HC MM
Lukkologo

Ihmettelin jo aikoinani koko "kettu"- ajattelumallia. Perusteluina logon vaihdolle tuolloin oli, että Lukon vanha logo ei myy eikä anna Lukosta oikeanlaista, dynaamista ja ovelaa kuvaa. Olin asiasta jo tuolloin täysin eri mieltä ja olen edelleenkin. On se kumma kun monien muiden joukkueiden vanha logo kuitenkin myy ihan hyvin (Ässät, Canadiens yms.).

Mielestäni Lukon lukko-logo on ainoa oikea logo Lukko-nimiselle joukkueelle! (hieno lause;)

Olisi kulttuuriteko siirtyä takaisin vanhaan logoon ja se osoittaisi mielestäni kunnioitusta seuran perinteitä kohtaan.
 

TheBlade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kansas City Outlaws
Pitää heittää sellanen kommentti kun kerran Lukon paidoista puhutaan niin Ässienkin käyttämät Lukon harjoituspaidat ovat huomattavasti tyylikkäämmät kuin pelikäytössä olevat keltaiset.. harmi ettei niitä ole otettu käyttöön, tosin taitaisivat olla vähän turhan lähellä Bluesin paitoja..
 

Bud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyväskylän syksyllä saavutetut mestaruudet
En ole koskaan ymmärtänyt tuota siirtymistä kettulogoon. Kyllä se kunnon Lukkologo olisi paikallaan.
Tämä näin naapurin silmin..
 

Boris

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiigaEura
Bud kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt tuota siirtymistä kettulogoon. Kyllä se kunnon Lukkologo olisi paikallaan.
Tämä näin naapurin silmin..

Mahtaako sitä olla ymmärtänyt kovinkaan moni. Sehän oli sitä aikaa, kun nuo eläimet tunkivat jokaisen seuran fanimyyntiä tukemaan. KalPa otti suden logoonsa, Lukko ketun, HIFK:sta tuli "Big Red Cats"...KalPa ainakin on elukan jo tunnuksestaan tiputtanut.

Onhan kettulogo hieno, mutta kyllä ainakin mun ajatusmaailmaani vastaan sotii, että joukkueen nimi on edelleen LUKKO. Enkä sitä siis tietenkään ole mihinkään vaihtamassa. Wanhaa lukkologoa minä ainakin kaipailen takaisin. Eetu-kettuhan on OY:n virallinen tunnus, RY:llä on tuo lukko.
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos muodostetaan Suur-Rauma, johon liittyvät Laitila ja Uusikaupunki ja muutama maalaiskunta. Tämä kaupunkihan ei kuuluisi enää satakuntaan vaan Varsinais-Suomeen.

Luopuisiko Lukko silloin sinikeltaisesta? Tuskin.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
korkki kirjoitti:
Ylläolevasta linkistä voitte nähdä hiukan pelipaidan kehitystä, skannasin nuo ihan tätä varten ja laitoin uusimmasta paidasta (tyyliltään) molemmat väriversiot koska mielestäni viime kauden valkoinen paita on myös valkoisista paidoista paras. Kuka muuten ensiksi tunnistaa ylärivin kolme pelaajaa? (vaikka tämä ehkä väärällä palstalla onkin)

Alkuun osittainen-OT:Faijalla on yhtä pelaaja vajaa toi kahden ekan kortin purukumi-keräily sarja, ja ensinnäkin sarja on tuhat kertaa tyylikkäämmin toteutettu kuin yksikään näistä nykyaikaisista korttisarjoista. Toinen huomio on se, kuinka tyylikkäitä peliasuja siihen aikaan on ollut kun mainoksia ei pahemmin ollut. Ihan pikkupoikana muuten pelailin SM-liiga niillä korteilla pikkunen legopalikka kiekkona, Karhut taisi voittaa jonkun 20 mestaruutta putkeen ja Honkanen-Ketola-Jussila hyökkäysketju iski sellaset 10 maalia per matsi, Karhujen yleensä noustessa 5-6 maalin takaa-ajoasemasta jatkoaikavoittoihin. Itse olin siis n. 8v ja tapahtumapaikka 80-luvun alun Pori.

Vuoden 1965 paidat

Lukolla siis tuohon aikaan Lukko-tekstillä paidat. Muuten olisi tyylikäs veto Ässiltä muistaa Rosenlewin vuoden 1967 mestaruuden neljäkymmenvuotisjuhlia pelaamalla yhden pelin tai erän RU-38 replicapaidoilla. Pistän toimistolle viestin.
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ehkäpä tässä on syy, miksi Ässien paita on punainen:

#53...kun pyydetään nimeämään joku väri, kolme viidestä sanoo punainen.

Linkki löytyy vapaan puolelta turhan tiedon ketjusta.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Major Julli kirjoitti:
Lukolla siis tuohon aikaan Lukko-tekstillä paidat. Muuten olisi tyylikäs veto Ässiltä muistaa Rosenlewin vuoden 1967 mestaruuden neljäkymmenvuotisjuhlia pelaamalla yhden pelin tai erän RU-38 replicapaidoilla. Pistän toimistolle viestin.
Jatketaan Jullille sen verran OT:tä että multa puuttuu ehkäpä kymmenkunta noista korteista. Ton Vellun haluaisin parempikuntoisena mutta jostain syystä nuo Vellut ovat niin suosittuja että niiden kunto on yleensä heikompi kuin muiden...

Tuo idea RU-38 -paidoista on muuten ihan loistava. Ja pelin jälkeen noita paitoja voisi vaikka myydä halukkaille. Itse yrittäisin varmasti ostaa isän 60v päivää varten jo etukäteen sellaisen. Isä vanhana Rosenlewin futaajana pitäisi varmasti ideasta.

EDIT: Kannattaisiko tämä ketju siirtää etusivulle kun kumminkin koskee molempien joukkueiden asioita. Tai jos softa antaa myöten niin laittaisi tämän niin että näkyisi molempien joukkueiden palstoilla.
 

Trojan

Jäsen
kukas naita paitoja mahtaa suunnitella? onko tama mainostalo merkurius taman(kin) takana? olen itse asiassa vahan yllattynyt Lukon toimiston "pelisilman" puutteesta ellei juhlavuoden kunniaksi tule mitaan nostalgia fanitavaraa myyntiin?
 

senilix

Jäsen
Aina silloin tällöin täällä puhutaan Lukon väreistä, puhutaan Satakunnan väreistä, Ruotsinkin väreistä.

Tosiasia kuitenkin on, että kun silloin joskus 1950-luvulla Lukossa valittiin värejä ei kukaan ajatellut Satakuntaa sen enempää kuin Ruotsiakaan.

NÄMÄ OVAT RAUMAN KAUPUNGIN VÄRIT - SININEN JA KELTAINEN - TAI HERALDISESTI SANOTTUNA SININEN JA KULTA.

Siinä kaikki. Jutut Satakunnan väreistä Lukon yhteydessä voidaan unohtaa kokonaan.
 
Suosikkijoukkue
Lukko,Hokki, Leijonat, LA Kings.
Haa.

senilix kirjoitti:
Aina silloin tällöin täällä puhutaan Lukon väreistä, puhutaan Satakunnan väreistä, Ruotsinkin väreistä.

Tosiasia kuitenkin on, että kun silloin joskus 1950-luvulla Lukossa valittiin värejä ei kukaan ajatellut Satakuntaa sen enempää kuin Ruotsiakaan.

NÄMÄ OVAT RAUMAN KAUPUNGIN VÄRIT - SININEN JA KELTAINEN - TAI HERALDISESTI SANOTTUNA SININEN JA KULTA.

Siinä kaikki. Jutut Satakunnan väreistä Lukon yhteydessä voidaan unohtaa kokonaan.

Siinäpä tuli totuus. Tätä ma olen odottanut. Ite en ole vaan tajunnut. Hieno homma. Kuntaliitos eteläisten kanssa vaan kuntoon ja maakunnan vaihto.

Tätä maakuntajuttua jo Satakunnan Kansan pääkirjoituksessa, tjsp, arvailtiin muutama päivä sitten.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös