"
Yrityksellä on velvollisuus ilmoittaa markkinoinnissa ja/tai ennen sopimuksen tekoa kulutushyödykkeen kokonaishinta veroineen. Jos täsmällistä hintaa ei hyödykkeen luonteen takia kohtuudella voida ilmoittaa, hinnan määräytymisen perusteet. Tarvittaessa tulee ilmoittaa kokonaishintaan sisältymättömät toimituskulut. Jos kokonaishintaan sisältymättömiä toimituskuluja ei voida kohtuudella laskea, tulee ilmoittaa tieto siitä, että näitä kuluja voi aiheutua kuluttajalle.
Silloin, kun kyseessä on toistaiseksi voimassa oleva sopimus tai toistuvia suorituksia sisältävä sopimus, kokonaishinnan tulee sisältää kokonaiskustannukset laskutusjaksoa kohden. Jos sopimus on voimassa vielä tarjousjakson jälkeen, tulee myös tarjousjakson jälkeisen laskutusjakson normaalit kokonaiskustannukset ilmoittaa kuluttajalle.
Markkinoitaessa sopimusta määräajaksi tulee ilmoittaa hinta koko määräajalta, esimerkiksi 12 kuukaudelta. Samassa yhteydessä on annettava tieto sopimuksen määräaikaisuudesta sekä maksuehdoista, kuten kuukausittain veloitettavasta maksuerästä.
Harhaanjohtava hinnan pilkkominen on kiellettyä. Hinnan pilkkominen tarkoittaa, että verkkokaupassa mainostettuun tai ensimmäiseksi mainittuun hintaan lisätään ostoprosessin eri vaiheissa lisäkuluja, joiden maksamiselta kuluttaja ei voi välttyä, mikäli hän haluaa hankkia mainostetun tavaran tai palvelun."
Lähde:
Kilpailu- ja kuluttajavirasto