Loukkaantumistilanne kausi 2004-2005

  • 40 291
  • 160

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Koko viikko on puhuttu Rolosonista ja Williamsista mutta liigan ylivoimaisesti kovin uutinen on se että viime kauden paras pelaaja on pois 2kk eteenpäin.
Viime kausi selvittiin pienillä vammoilla mutta ei enää toista kautta peräkkäin.
 

Animal

Jäsen
Viestin lähetti mixu
mutta liigan ylivoimaisesti kovin uutinen on se että viime kauden paras pelaaja on pois 2kk eteenpäin.

Niin ja nyt JA:n etusivulla juttu kirkuu, että Pärä joutuu puukon alle ja edessä on kuukausien lepo. Voi vittujen vittu!
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Viestin lähetti scholl
Tietääkö joku miten loukkaantumisiin on lätkäjengin budjetissa huomioitu, maksaako vakuutusyhtiö loukkaantumisajan palkan, jolloin IFK voisi hankkia stuntin?
Toisaalta kausi on vasta nuori, joten Pärällä on aikaa toipua eli eiköhän Jakke ota Pärän paikan, Luttinen menee Pirjetän rinnalle ja toipunut Järvinen Hirson viereen. Tai joku muu vaihtoehto, mutta en usko, että Pena hankkii Hanneksen tai jonkun muun varapärän, vaikka vakuutusrahoja tulisikin.
Useimmissa tilanteissa:
Joukkueilla on pakolliset vakuutukset, eli se korvaa hoitokulut yms. kuntoutukset. Pelaaja tipahtaa kelan sairaspäiväraha-asiakkaaksi, jollei hänellä ole henkilökohtaista vakuutusta ja sairaslomasta tulee yli 5:n työpäivän mittainen.
Näinollen IFK:n palkanmaksu loppuu (muistaakseni) 5:n työpäivän jälkeen sairasloman alkamisesta. Eli rahaa säästyy sairasloman palkan verran.

Näin muistaisin asian olevan.

ps. toivon pikaista paranemista, vaikka onkin naapurin miehiä
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Target
Näinollen IFK:n palkanmaksu loppuu (muistaakseni) 5:n työpäivän jälkeen sairasloman alkamisesta. Eli rahaa säästyy sairasloman palkan verran.
Ei helvetti, ei voi olla näin. Siis jos mä nyt saan pipin sormeeni tätä konetta naputellessani ja joudun vaikkapa puolen vuolen huilille, niin loppuuko minun työnantajani palkanmaksuvelvollisuus jo viiden päivän jälkeen ? Siis työajalla sattunut loukkaantuminen ja melkein heti KELAn asiakkaaksi. Minä en tiedä miten asia menee, mutta tuskin näin.

Nimim. Oikean käden nimetöntä pakottaa.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti bozik
Ei helvetti, ei voi olla näin. Siis jos mä nyt saan pipin sormeeni tätä konetta naputellessani ja joudun vaikkapa puolen vuolen huilille, niin loppuuko minun työnantajani palkanmaksuvelvollisuus jo viiden päivän jälkeen ? Siis työajalla sattunut loukkaantuminen ja melkein heti KELAn asiakkaaksi. Minä en tiedä miten asia menee, mutta tuskin näin.

Nimim. Oikean käden nimetöntä pakottaa.

Itse olin juuri kesällä yli kuukauden käytännössä työkyvytön, kun makasin käsi kipsissä ja muutaman kuukauden viiveellä vakuutusyhtiö maksoi sen ajan palkan. Kelalta en edes kysellyt asiaa. Pointti, miksi toin asian esille, on se, että myöntävätkö vakuutusyhtiöt vakuutuksia vai onko jääkiekko liian vaarallista, jotta tuollaisia työtapaturmia, minkä vuoksi on pari kuukautta sivussa ei tahdota korvata palkan osalta. Ts. jos Pena haluaa uuden pelimiehen tilalle, pitää ottaa lompsa esiin, eikä napata hilloja säästyneestä Pärän palkasta.

Maksaisiko Kela todellakin palkan Pärälle sairasajalta?
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti bozik
Ei helvetti, ei voi olla näin. Siis jos mä nyt saan pipin sormeeni tätä konetta naputellessani ja joudun vaikkapa puolen vuolen huilille, niin loppuuko minun työnantajani palkanmaksuvelvollisuus jo viiden päivän jälkeen ? Siis työajalla sattunut loukkaantuminen ja melkein heti KELAn asiakkaaksi. Minä en tiedä miten asia menee, mutta tuskin näin.

Nimim. Oikean käden nimetöntä pakottaa.

Onko sinun kannaltasi väliä, mistä raha tulee? Ilmeisesti kuitenkin rahamäärä on sama. Itse en ilmeisesti kuulu sellaiseen kategoriaan, että olisin oikeutettu Kelan maksamaan palkkaan (koska on omat ja työnantajan vakuutukset), vaan saan tapaturmatapauksissa vakuutusyhtiöstä, mutta yhtä kaikki en ole kokenut jääväni taloudellisesti tappiolle.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti bozik
Siis työajalla sattunut loukkaantuminen ja melkein heti KELAn asiakkaaksi. Minä en tiedä miten asia menee, mutta tuskin näin.

"Normaalissa" työelämässä ei mene noin. Menee kutakuinkin: Työnantaja maksaa koko liksan ensimmäisten seitsemän (noin?) arkipäivän osalta. Sen jälkeen arkipäivät 8-56 osan maksaa työnantaja ja osan Kela. Arkipäivät 57 -> korvauksen maksaa Kela. Se onkin sitten toinen juttu, miten tuo pätee lätkäseurojen työsopimuksissa/vakuutusehdoissa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti scholl
Maksaisiko Kela todellakin palkan Pärälle sairasajalta?

No ei varmaan maksa. Vakuutus maksaa, jos tähtipelaajalle on sellainen hankittu tai tähtipelaaja on itse sellaisen hankkinut, kuten varmasti onkin. Ja Penalla on kuin onkin hilloa paikkaukseen. Koska vamma on sattunut duunissa, maksaa HIFKin ottama vakuutus tietenkin vamman vaatiman hoidon ilman mitään aikarajoja. Jos polvea joudutaan paikkaamaan maailman tappiin, on se vammautunut kuitenkin HIFKin töissä.

Tähtipelaajan palkan laskeminen Kelan päivärahan muotoon on aika hankalaa, siinä voi olla bonuksia sun muita mukana ja keskiansiotahan siinä olisi tarkoitus saada selville. Kyseessä on eräänlainen freelancesuhde, jossa palkanmaksuperusteet poikkeavat peruseinarin tasaisesta kuukausipalkasta. Lisäksi pelaajat eivät saa kesällä palkkaa, joten kk-palkkakin lasketaan 7-8 kk:n mukaan koko vuodeksi. Jolloin 200.000 kaudessa, joka on oikeasti 25.000e / kk on vuosiansiona 16.666e / kk. Ja se kuulostaa pienemmältä päivärahalta kuin mitä sen kauden aikana kuuluisi olla? Ja kai Kelan-korvauksissa on joku kattokin, joka ylittynee Pärän palkkaluokassa niin, että hänen tulotasonsa putoaisi oikeasti paljonkin Kela-korvauksien piirissä?
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti scholl
Onko sinun kannaltasi väliä, mistä raha tulee?
Tähän on helppo vastata, että eipä tietenkään. Samahan se mistä hilloa tulee, kunhan sitä vain tulee ja riittävästi. Lähinnä heitin kysymyksen ilmoille silkasta mielenkiinnosta. Mulla oli mielessä samanlainen kuvio, jota Senior tuossa aiemmin valotti. Näin siis oletin asian normaalissa työsuhteessa olevan, jääkiekkolijan osalta taas tilanne lienee sellainen kuin JHag kuvaili.
 

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kela maksaa sairausajan palkkaa / sairaspäivärahaa työnantajalle, työntekijälle tai vakuutusyhtiölle omavastuuajan jälkeen. Omavastuu on sairastumispäivä + 9 seuraavaa arkipäivää. Lauantai lasketaan arkipäiväksi ja sunnuntai "saa" olla sairastumispäivä.

Eli IFK maksaa tod.näk. palkkaa Pärssiselle, sen jälkeen IFK hakee korvauksia vakuutusyhtiöltä ja vakuutusyhtiö hakee sitten Kelalta sairaspäivärahaa Pärssisen loukkaantumisen ajalta. Näin uskoisin asian menevän. En tiedä IFK:n ja vakuutusyhtiön välistä menettelyä. Joka tapauksessa Kela (yhteiskunta) korvaa osan Pärssisen sairasajanpalkasta, kuten meidän kaikkien sairauksista, jos sairaus kestää yli omavastuuajan. Sairauspäivärahan perusteena on tietysti verotettava tulo, mikä ei välttämättä vastaa Pärssisen pelaamisesta saamiaan tuloja.
 

scholl

Jäsen
Eli olennainen asia on nyt se, että IFK siis säästää palkkakustannuksissa, joten jos haluaisi niin voisi hankkia esim. 2 kuukaudeksi tuuraajan a la olli jokinen sveitsin sopimuksen tyylisellä järjestelyllä.
Nyt tosin ollaan vielä niin kaukana pleijareista, että paniikkia siihen ei ole, varsinkin kun ulkomaalaiskiintiössä ei ole liikaa tilaa. Tosin jos pisteitä ei jatkossa tule niin eiköhän joku helsinki-vantaalle laskeudu.
 

CFC

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,Chelsea
Joo elikkä Turre tosiaankin palailee vasta harjoituksiin ja ensi viikon puolella matseihin. Kurvisella on ollut taas selkävaivoja. Pärän paikan ykköskentässä ottaa J.Ruutu.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Toivottavasti HIFKillä on parempi tuuri vakuutusyhtiön kanssa kuin niillä kahdella ulkomaisen näköisellä einarilla (sanottais suoraan vaan että somalilla / turkkilaisella / vastaavalla), jotka yrittivät Itä-Helsingissä (narrifaneja?) saada vakuutuskorvauksia ihka uudesta Ford Mondeosta, minkä fatta oli epäilemättä maksanut, raahaamalla kahdestaan saatananmoisen kiven eräälle ylikulkusillalle ja pudottamalla sen Mondeon katolle. Eikun poliisit paikalle, kun kivi oli pudotettu sieltä kuulemma liikkuvan auton päälle, ja sitten kipinkapin vakuutusyhtiöön. Ilkeä rasistipoliisi huomasi kuitenkin nanosekunnissa, että kivi ei ole pudonnut liikkuvaan autoon, vaan paikallaolevaan autoon. Jäljet ovat aivan eri näköiset. Tuloksena olivat isot sakot vakuutuspetoksesta tai siis sen yrittämisestä. Voi voi, ei ole helppoa olla yritteliäs täällä harmaassa Pohjolassa. Onneksi sakotkin maksaa joku muu eli kuuluisa "veronmaksaja".

Pärän tilalle ei siis palkata stunttia ja olisi toivottavaa, ettei sairastupa enää saisi uusia asiakkaita. Kurvisella selkävaivoja? Mikä yllätys. Mutta onko Lennu Petrell loukkaantunut vaiko muuten vaan syrjässä?
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Mikäs Ruudun olkapäässä on kun Nelosen Urheilu-uutisissa näkyi olevan kovasti teipattu ja jäissä?
 

Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Karalahti ja nivus

Alla Jeren kommentti ja lähteenä Koff.net

Pakki loukkasi nivusensa luisteltuaan railoon. Pientä repeämääkin ehdittiin jo pelätä, mutta aamun tutkimuksista tuli parempia uutisia.

–Jonkinlainen pieni revähtymä siinä on, eikä muuta. Nyt mennään ns päivä kerrallaan, katellaan nyt jos pääsis jo torstaina mukaan Jokereita vastaan.

Narrit katolleen!

Ugh!

Julli
 

Voppie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Turre pelikunnossa!

Järvinen on siis toipunut umpilisäkkeen operoinnista ja hakee tänään pelituntumaa Salamoiden riveissä. Toivottavasti palaa nopeasti liigarinkiin.

Lähde: www.hifk.fi
 

Jake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Re: Turre pelikunnossa!

Viestin lähetti Voppie
Järvinen on siis toipunut umpilisäkkeen operoinnista ja hakee tänään pelituntumaa Salamoiden riveissä. Toivottavasti palaa nopeasti liigarinkiin.
Jotain hyvääkin tapahtuu tässä synkkyyden keskellä. Mielelläni olisin tosin nähnyt Järvisen pelaavan jo tänään Jokereita vastaan. Kauankohan Häppölällä vielä menee? Jokohan pelaisi Karjala-turnauksen jälkeen?
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Re: Re: Turre pelikunnossa!

Viestin lähetti Jake74
Kauankohan Häppölällä vielä menee? Jokohan pelaisi Karjala-turnauksen jälkeen?

15.10. sanoi sivullekirjoittaneelle kolme viikkoa menevän kuntoutumiseen. Siitä on nyt siis rapiat vailla kaksi viikkoa, luulisi olevan kehissä Karjalan jälkeen, jollei mitään radikaalia ole tapahtunut tällä välin.
 

Tarantula

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Jere illan pelistä puies nivusten takia.

Onko jollain tarkempaa tietoa?
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti scholl
Maksaisiko Kela todellakin palkan Pärälle sairasajalta?
Viestin lähetti JHag
No ei varmaan maksa. Vakuutus maksaa, jos tähtipelaajalle on sellainen hankittu tai tähtipelaaja on itse sellaisen hankkinut, kuten varmasti onkin. Ja Penalla on kuin onkin hilloa paikkaukseen. Koska vamma on sattunut duunissa, maksaa HIFKin ottama vakuutus tietenkin vamman vaatiman hoidon ilman mitään aikarajoja. Jos polvea joudutaan paikkaamaan maailman tappiin, on se vammautunut kuitenkin HIFKin töissä.
Sairausajan palkan maksanee Hifk ja Kela kuten Senior on esittänytkin, mutta urheilijan tapaturmavakuutus on pakollinen (Laki urheilijoiden tapaturma- ja eläketurvasta 16.6.2000/575)www.finlex.fi.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuhdan leukaperät

Onko Kimmo Kuhdalla jokin tälli leuan tienoilla, meinaan kun hän käyttää/käytti visiirin ja leukasuojuksen yhdistelmää?
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Re: Kuhdan leukaperät

Viestin lähetti werther
Onko Kimmo Kuhdalla jokin tälli leuan tienoilla, meinaan kun hän käyttää/käytti visiirin ja leukasuojuksen yhdistelmää?

Kibeltähän murtui leuka taannoisessa kotimatsissa (enpä muista nyt tähän hätään mikä...), siitä lähtien on tuota häkkyrää kantanut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös