Logistikkojen Pulinaboxi

  • 1 483
  • 3

Carlos

Jäsen
Ajattelin kokeilla tämmöistä, kuinka paljon meitä alan harrastajia löytyisi täältä JA:sta. Tänne olisi tarkoitus esittää kysymyksiä, pyytää vinkkejä, kokemuksia, jne, jos joku tarvitsee tukea jossain aiheessa.

Itseltäni ihan tämmöinen pieni mutta simppeli homma näin aluksi, hiukan hävettää että tämmöinen musta aukko on jäänyt:

Mitä on tarkalleen ottaen pilkutus, ja mikä sen englanninkielinen termi mahtaisi olla? Aiheesta olen kuullut useampaankin otteeseen, ja tiedän että se liittyy tullaamattoman tavaran liikenteeseen, mutta siis mitä siinä käytännössä/konkreettisesti tehdään?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Kato perhana...

... on kiva huomata muitakin alan miehiä täällä :)

Eli pilkutus on "luovutusmerkintä väliaikaisen varaston kirjanpidossa". Tämä pilkutus ei ole mikään dokumentti, vaan tämä on eräänlainen toimenpide/prosessi/kumileimasin jolla merkattiin esim. mitä tullin varastosta otettiin. Eli pysytään kärryillä mitä on ja minne se menee... näin yksinkertaisesti sanottuna.

Tätä pilkutusta ei ole enää juuri käytössä missään, koska on haluttu yksinkertaistaa tätä koko prosessia (kiitos erilaisten logistiikkajärjestelmien).

Englannin kielistä termiä ei tiedä tälle...
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Re: Kato perhana...

Viestin lähetti LaTe_Show


Paljon kiitoksia vastauksesta, hiukan tuontapainen käsitys minulla jo aiheesta olikin, mutta tulipahan se nyt sitten tarkistettua. Lähinnä oli tärkeää tietää ettei sille ole mitään lainsäädännöllistä velvoitetta, kunhan tulli vain siis tietää missä mennään, tai missä tavarat menevät.

Näin ollen tiedän muuten yhden varaston mistä se tulee häviämään... :-)
 

JaniL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Philadelphia Flyers, Arsenal
Mukava huomata että joku muukin on eksynyt tälle samalle alalle, jolle ikävä kyllä on itekkin eksynyt..

Pilkutustahan käytetään yleisemmin myös silloin jos halutaan siirtää tavaraa väliaikaisesta varastosta, yleiseen tullivarastoon. Ja myös silloin aikoinaan kun vielä tehtiin lastauslupia. Pointtinahan oli se että Tulli halus varmistuksen sille ettei siinä pystyny vedättämään, eli piti laittaa joko edustamansa Huolinta liikkeen leima, ja / tai oma allekirjotus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös