No kyllähän Pool on suuriakin kaatanut, mm. Barcelonan viime kaudella.
Mutta kyllähän tuo asia on aivan kuten itsekin totesit. Makuasioista ei liiemmin kannata inttää. Siinä missä eagle näkee pelkkää roiskimista, niin minä näen joukkueen joka hyökkää hienosti vastaan ilman puuduttavaa poikittais-siirtelyä. Siinä missä minä pidän Liverpoolin pelitapaa taitavana ja vaikeana, niin eagle näkee sen kankeiden puujalkojen hätäilynä. Siinä missä minä tykkään Englannin liigasta, niin eagle ilmeisesti jostain muusta jne.jne.
Niinhän se on, että toinen näkee jotain äidissä, kun toinen taas höyläilisi selkeästi ennemmin tytärtä.
En ole muuten missään vaiheessa sanonut etteikö Litmanen toisi vaihtoehtoja ja ulottovuuden Poolille. Ehdottomasti hän tuo sinne ulottovuuden. Olen ainoastaan ottanut kantaa siihen, kun häntä kovasti vaaditaan kentälle, vaikka nyky-esityksillä siihen ei ole mitään perusteita. Ja vastoin kun eagle, niin minä puhuin ennenkaikkea Valioliigasta, en Mestareiden liigasta - joskin tällä hetkellä sama pätee mielestäni siihenkin.
Näkisin, että Poolilla on kaksi erilaista variaatiota vastustajasta ja sen pelitavasta riippuen. Kun kaikki keskikentän ja hyökkäyksen avainmiehet (Owen, Gerrard, Hamann, Riise, Murphy) ovat terveenä, niin prässipeliä ei ole mitään syytä hylätä. Miksi luopua omasta pelityylistä - vahvuudesta - ja ampua kenties samalla itseään jalkaan?
Litmanen, kuten myös Berger ja McAllister tuovat sitten toisen ulottuvuuden. Vähemmän agressiivisen, enemmän luovan. Jos Pool ei pysty nopeudellaan lyömään vastustajaansa, vaan junnaa paikallaan, niin heillä on kyky mukauttaa kokoonpanoa toiseenkin suuntaan.
Itseäni vituttaa, että Litmanen on penkillä ja näkisin hänet enemmän kuin mielelläni joukkueessa, jossa hän pääsee taas loistamaan. Hän on yksi maailman huipuista, mutta huippujoukkueilla on nykyään järjettömän laajat materiaalit ja kilpailu on kovaa. Saman ovat joutuneet urallaan huomaamaan sellaisetkin pelaajat kuin B.Laudrup, Papin, Ginola, Bergkamp, Guardiola, Hagi, Zamorano, Stoichkov, Enrique, Baggio, McManaman, Ortega, Petit, Djorkaeff, Denilson, Asprilla, Reiziger, Seedorf, Suker, Boksic jne.jne. Nimekästä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka kauan.
Litmanen on liian kiltti. Ei muuta kun eropaperit vetämään ja joukkue vaihtoon. Niin se uusi kevät on löytynyt muillekin, jos on löytyäkseen.