Olihan se nuorelle suomalaispojalle ihmetyksen aika, kun Viv Anderson harppoi kentällä.
Kyllä. Muistelin Andersonin olleen topparin, mutta
transfermarktin mukaan Viv Anderson oli enemmän laitapakki. Anderson oli mulle tuttu pelaaja Englannin maajoukkueesta ennen kaikkea. Lisätään Andersonin ja John Barnesin lisäksi listalle Wimbledonin Crazy Gangin Big-John Fashanu - niin siinä kai ne kasarin kirkkaimmat mustat englantilaiset jalkapallotähdet taitavat olla? Thomas, Rocastle ja Paul Ince olivat enemmän 90-luvun alun pelaajia, mun mielestä. Paul McGrathin muistan paremmin 90-luvulta, toki hän oli kyllä jo 80-luvun pelaajia. (Lisäksi en laske McGrathia aivan mustaihoiseksi pelaajaksi, taitaa olla juuret äidin puolelta kuitenkin osittain irlantilaiset myös, Wikipedian mukaan, mutta ei tuosta enempää :)
Ei olla Liverpoolin kohdalla puhuttu Bosmanin vaikutuksesta Liverpooliin. Heysel, Hillsborough, ja Bosman - siinähän ne oli Liverpoolin suuruuden tappajat mun mielestä. Heyselin takia Liverpool skipattiin eurocup-kisoista moneksi vuodeksi, siihen vielä päälle Hillsborough, kruunuksi Bosman - jonka vaikutuksiin Liverpool ei onnistunut 100% vastaamaan joukkueidensa rakentamisessa. Mulla oli jo silloin ysärin alussa kun Bosman tuli niin kutina, että siitä tuli nyt Poolille erittäin isot ongelmat, ja niinhän siinä kävi. Kyllähän ysärilläkin Pool keikkui Valioliigan kärjen tuntumassa, joitain cup-voittoja tuli, ja kyllähän Pool sai silloinkin hankittua nimekkäitä pelimiehiä kuten Mark Wright, Dean Saunders, Phil Babb, Nigel Clough, mutta aina sieltä aiemmin on jotain uupunut milloin molareissa, milloin toppareissa, laitapakeissa, keskikentällä, tai hyökkäyksessä. Tämä kauden 2019-2020 Kloppon mestariteos on kyllä mestaruusryhmän näkönen: Alisson, VvD, TAA, Robertson, Wijnaldum, Mane-Salah-Firmino - tärkeimmillä pelipaikoilla oikeita palasia. Jos jotain tuohon ryhmään voisi parantaa, niin varmaan keskikentälle pelintekijä sekä ykköspelaajille kovempia varamiehiä.
Ei ole enää montaa päivää kun Everton-Liverpool FC. Sitä ennen keskiviikkona Manch. C vs. Arsenal - toivottavasti Arsenal yllättää positiivisesti...
(Edit. Bosmanin vaikutuksestahan voisi kirjoittaa laajemmaltikin, että mitkä olivat sen vaikutukset esimerkiksi omaan jääkiekon suosikkijoukkueeseeni Oulun Kärppiin, SM-liigaan, SM-liigaseuroihin jne. suomalaisen jääkiekon kilpailuasetelmiin ja -kykyyn. Itse pelkäsin ysärillä Bosmania jo Kärppienkin takia. Kärpät oli/on aina kasvattanut runko- ja tähtipelaajansa miltei kokonaan itse - Bosmanin jälkeen tilanne oli eri kuin ennen Bosmania. Pelkäsin, että kasvattajaseurat joutuvat enemmän kärsimään kun rahaseurat kuppaavat pikkuseurat parhaimmista pelaajista. Samaan aikaan kun Bosman tuli, vapautui myös Itä-Eurooppa, josta tuli todella paljon uutta pelaajamassaa Länsi-Euroopan kentille. Tilannehan oli näin jälkikäteen kuitenkin arvioituna se, että jos joku pystyi tuolloin Bosmaniin varautumaan jotenkin, niin nimenomaan seurat oli itse omalla toiminnallaan se taho. Kyllähän esimerkiksi SM-Liigassa Jokerit ja TPS, miksei myös JypHT, Lukko, HPK, Ilves ja HIFK, sekä esimerkiksi Valioliigassa Manchester United, Arsenal, Leeds ja Blackburn tekivät kukin tahoillaan erinomaisen hyvää joukkueiden rakennustyötä. Nuo seurat hyppäsivät Bosman aaltoihin sopivassa vaiheessa, ja pääsivät sen myötä hyvään liukuun. Liverpool ja Oulun Kärpät taas vastaavasti hyppäsivät Bosmaniin vähän kuin vastapalloon, ja osaltaan törmätyksi tulivat. Bosmanin aikaan seurapomojen piti tajuta nopeasti, että mikä oli pelin henki muuttuneessa maailmassa (Bosman, Neuvostoliiton romahtaminen) - jos tuon tajusi, ja jos tuossa pääsi sopivasti eteenpäin, näkyi se joukkueen/seuran rakentamisessa. Nyky-mediassa saisi olla enemmän arvioita tuosta ajasta. Nyt Ylen futis-nostalgioissa on vähän tuota jo sivuttu, ja nuo jutut ovat ainakin allekirjoittaneesta todella mielenkiintoisia. Se on semmoista "aikalaishistoriaa", jota olisi kiva arvioida näin vajaan 30 vuoden takaa uudestaan.)