1978 olin 4v ja ikuisesti muistan kuinka TV:stä katseltiin saunan jälkeen Ykkös-divisioonaa. Liverpoolin joukkueeseen rakastuin jostain kumman syystä. Silloinen numero 7, oli mulle paras pelaaja koskaan ikinä missään.
Jos nyt voitetaan mestaruus 30v odotuksen jälkeen, taidan itkeä hetken. YNWA!!
Tähän sopinee lisätä, että toinen Liverpool legenda, eli Kevin Keegan täyttää tänään 69 vuotta! (Luulen BH:n tarkoittavan yllä King-Kennyä, ei Keegania.) Yksittäisistä pelaajista Kevin Keeganilla on varmasti ollut suurin vaikutus siihen, että olen alkanut kannattamaan Liverpoolia ja Englannin maajoukkuetta. Keegan jätti Poolin kauden 76-77 päätteeksi. En ole ollenkaan varma, että olisin nähnyt hänen joskus pelaavan Liverpoolin paidassa TV 2:en lauantain alkuillan Englannin liigan lähetyksissä, mutta siitä huolimatta Keeganin vaikutus minuun oli pikkujannuna kova. Keegan oli Englannin Pele. Aikansa kovin. Onnittelu Keeganille 69 v.
Muistelisin, että tuohon aikaan 70-luvulla pelaajilla ei ollut pysyviä pelinumeroita, vaan avauskokoonpanoon nimetyt pelaajat taisivat saada järjestyksessä pelinumerot 1-11, nimiä ei oltu painettu pelipaitoihin jne. Avauskokoonpanon ulkopuolellekin jäänyt tähtipelaaja joutui kiltisti ottamaan jonkun muun pelinumeron kuin suosikkinumeron väliltä 1-11, jos oli kerta merkattu edes vaihtomieheksi. Joskus 80-luvullahan käytäntö muuttui kansainvälisessä jalkapallossa, ja pelaajille tuli vakionumerot ja nimet selkään. Näin muistelisin.
Minä olen kokenut, että minun "vartiovuorolla" Liverpool ei ole voittanut koskaan mestaruutta. Isän "vartiovuorollahan" (kannattikohan hän Liverpoolia?, saattoi vaikka kannattaakin) Liverpool voitti vaikka kuinka monta mestaruutta, mutta mun vuorolla ei yhtään... Toivottavasti tänä keväänä myös minun "vartiovuoron" aikana Liverpool voittaa tuon himotun hiton mestaruutensa! Ei tässä ole paljoa painaneet Kärppien kolmannet, neljännet jne. liigamestaruudet, tai Leijonien toiset, kolmannet maailmanmestaruudet, kun samaan aikaan toinen suuresti kannattamani seura on jäänyt ilman Valioliigan mestaruutta! Toki Mestareiden liigan voitot kesällä 2005 ja 2019 ovat tuoneet hiukan balsamia haavoihin, mutta vain hiukan. Eka tarttee voittaa kotiliiga, ennen kuin lähtee valloittamaan maailmaa!
Mutta. Voin vain kuvitella, että mitkä ovat tällä hetkellä tunteet ja missä ajatukset kulkevat jollain ikätoverillani pitkän linjan scoursersilla Liverpool kannattajalla Anfieldin lehtereillä, kun eka Valioliigan mestaruus on tulossa Poolille hänen "vartiovuoronsa" aikana! Tunne on varmasti hänellä aika uskomaton. Sen tiedän, että sen voi kokea vain
"the mestaruuden" voittamisen myötä - kuten allekirjoittanut koki sen keväällä 2004. Mun ajatukset ovat mun ikätoverini luona Anfieldin lehtereillä. YNWA.