Mainos

Lisää uskottavuuttasi!

• 1 485
  • 14

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Keskustelupalstalla käytetään vain sanallista viestintää, eli ilmeet, eleet ja muut ruumiinkielen viestit jäävät välittymättä. Siksi tekstiin tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota. Väärinymmärryksen mahdollisuus on paljon suurempi kuin kasvokkain keskusteltaessa. Toisaalta, nimettömyys ja kasvottomuus rohkaisevat kärkkäämpien mielipiteiden esittämiseen. Jotta kirjoittaja huomattaisiin, hänen täytyy luoda itselleen tietynlainen maine muiden kirjoittajien silmissä. Uskottavuuspula aiheuttaa sen, että kirjoitukset ohitetaan olankohautuksella, tai sitten niihin suhtaudutaan vitseinä. Eihän se ole kivaa!

Miten uskottavuuspulasta kärsivä voi saada uskottavuutensa takaisin? Olen koonnut tähän pienen listan tavoista, jota Jatkoajan keskusteluissa usein käytetään. Jokainen valitkoon mieleisensä, tarpeen mukaan.

1. Heittäydy vastarannan kiiskeksi.
Mielipiteen muodostaminen vaatii perustelut, jotta mielipide olisi uskottava. Tämä on vaikeaa. Mutta ole eri mieltä kuin se, joka esitti mielipiteensä ensin. Se on paljon helpompaa.

2. Älä perustele mielipiteitäsi.
Esitä mielipiteesi tarpeeksi hyökkäävästi, jotta vastapuolesi ei huomaa, ettet voi perustella mielipidettäsi. Jos hän kuitenkin huomaa, ettet perustele, koska et voi, siirry kohtaan kolme.

3. Siirry mielipiteistä henkilökohtaisuuksiin.
Hyökkäys toisen kirjoittajan persoonaa vastaan saa monet hämmennyksiin. Esitä epämääräisiä arvioita vastapuolen älykkyydestä, luonteenpiirteistä tai vaikka seksuaalisesta suuntautumisesta. Muista olla tarpeeksi hyökkäävä, muuten bluffisi paljastuu.

4. Älä myönnä mitään.
Olet jäänyt kiinni ontoista mielipiteistä, eikä henkilökohtaiset solvaukset auttaneet pinteestä. Ei hätää, jatka inttämistä. Toista samat asiat ja ignoroi pyynnöt perusteluista. Riittää kun sanot, että tiedät. Älä myönnä, että mitään tiedonlähteitä ei ole.

5. Arvostele vastapuolesi suosikkijoukkuetta.
Olette eri mieltä asiasta, ja vastapuoli perustelee mielipiteensä. Ei hätää, oma suosikkijoukkueesi on voittanut enemmän mestaruuksia kuin hänen suosikkinsa. Mainitse asiasta irvailevaan sävyyn. Jos vastapuoli ei usko kerrasta, niin toista.

6. Ota voitosta kaikki irti.
Suuren voiton hetkellä on syytä omistaa Eurooppa ja myös käyttäytyä sen mukaisesti. Muut ovat väärässä, koska suosikkijoukkueesi voitti juuri.

7. Valita moderaattoreista
Moderaattorit ovat palstan auktoriteetteja, ja vain todella kovat tyypit uskaltavat kapinoida auktoriteetteja vastaan. Valita aivan kaikesta, mitä moderaattorit tekevät. Yksikään pelikielto ei ole ansaittu, ne eivät saa pelikieltoa jotka sitä ansaitsisivat ja muutenkin tiettyjä kirjoittajia suositaan. Älä lue yhtään niistä lukuisista kirjoituksista, joilla moderaattorit valaisevat toimintansa periaatteita. Ne valehtelevat kuitenkin.

8. Aseta sanoja muiden suihin.
"Et sä voi noin sanoa, koska sä olet sitä mieltä, että..." on vallan käyttökelpoinen fraasi yllättävän moneen tilanteeseen. Tätä käytettäessä on syytä muistaa, että toisen sanomisia on vääristeltävä hyvin reippaasti, jotta tehoa irtoaisi.

9. Mesoa tekemisistäsi muissa foorumeissa (copyright MikeM).
Mene jonnekin toiseen foorumiin kertomaan, että tulit juuri laittaneeksi jauhot suuhun jollekin. Näin osoitat, että olet taitava ja terävä kirjoittaja, jonka kanssa ei kannata ajautua törmäyskurssille. Saat pyyteetöntä ihailua osaksesi, ja uskottavuutesi nousee huippulukemiin.

Kaikissa näissä on hyvin suurikiinni jäämisen riski. Kun todennäköisesti kärähdät, niin älä myönnä mitään. Aloita väsymätön jankkaustaistelu, eli toista toistamastasi samoja syytöksiä. Kohtien 3, 4 ja 8 käyttöä kannattaa hiljalleen lisätä. Pian vastustajasi väsyy ja luovuttaa. Näin olet korjannut taas voiton, ja uskottavuutesi lisääntyy entisestään.

Listaa saa vapaasti täydentää.

Lukkolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
10. Tietoa internetistä
Hakee tietoa esim.huhutusta pelaasta internetistä joka on tulossa omaan suosikki joukkueeseen ja tulee tänne kirjottamaan kui hyvin se on pelannu siellä ja siellä jolla saadaan uskottavuutta että vähänkö toi nimimerkki x tietää tästä pelaasta..mutta ei sanallakaan mainitse sitä mistä tietonsa on hankkinu vaan antaa ymmärtää että itse muistaa/tietää pelaajasta paljon jolla taas sitä uskottavuutta

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
11. Väsytys
Tee edelläkuvatuista erittäin pitkiä viestejä malliin raiskaus- ja ydinvoima-ketjut. Luota siihen, ettei vastapuoli tee tätä työkseen, eikä yksinkertaisesti jaksa paneutua kaikkiin mielipiteesiisi perusteellisesti. Uuvuta hänet nyanssein, sivistyssanoin ja tulkinnanvaraisuuksin. Viimeistään kahden kina-viestin jälkeen saat selkävoiton, kun vastapuolen on pakko ajatella olevansa myös normaalissa ansiotyössä.;)

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Käytä tilastoja apuna.

Muista sanonta "urheilija on niin hyvä kuin hänen viimeinen esityksensä". Tämä on niin monesti kuultua että se on varmasti totta. Sillä perusteella voidaan esittää kumoamattomia faktoja.

Hauska aloitus, repesin kesken työpäivän ja nyt hävettää...

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
12. Puutu epäoleellisuuksiin

Tämä tekniikka toimii parhaiten silloin, kun vastapuoli esittää joukon kysymyksiä tai perää perusteluja. Silloin on hedelmällistä kääntää keskustelu vaikkapa kieliopin puolelle. Ennen kuin huomaatkaan, kukaan ei edes muista esitettyjä kysymyksiä, vaan kinaatte pilkun paikasta.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Senior
11. Väsytys
Tee edelläkuvatuista erittäin pitkiä viestejä malliin raiskaus- ja ydinvoima-ketjut. Luota siihen, ettei vastapuoli tee tätä työkseen, eikä yksinkertaisesti jaksa paneutua kaikkiin mielipiteesiisi perusteellisesti. Uuvuta hänet nyanssein, sivistyssanoin ja tulkinnanvaraisuuksin. Viimeistään kahden kina-viestin jälkeen saat selkävoiton, kun vastapuolen on pakko ajatella olevansa myös normaalissa ansiotyössä.;)

Ja, näinhän minä juuri toimin... Kuinka oivallisesti oletkaan osannut kuvata minun toimintatapaani - suorastaan riipaisevan kauniisti!

Odotahan kunhan tässä intoudun puolustamaan oikeuttani kirjoittaa ylipitkiä viestejä... äääh... tuota hetkonen, se tutkimus johon tarkoituksenani on viitata löytyy sieltä... nooh nyt se sivu on kadonnut mutta kyllä tämä tästä paremmaksi muuttuu kunhan vauhtiin pääsen... (tähän hymiöitä puoli tusinaa kappaletta).

Mutta nyt nukkumaan jotta jaksan huomenna mennä töihin.

Ei, onhan minun ensin keksittävä tähän jotain edellisten ehdotusten jatkoksi.

13. Vittuile kaikille.
Kun huomaat ettei mikään enää luista niin ryhdy avoimesti vittuilemaan (anteeksi kirjoitan rumia) kaikille ja toivo, että modet potkaisevat sinut pellolle ennenkuin joudut selvittelemään tekosiasi ja sanomisiasi.

Nyt viimein unille,

vlad#16.

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Heh, tämähän on aika hauska ketju. Tunnistin itseni ainakin parista kohtaa. Lisää:

14. Vetoa ikääsi. Jos olet nuori, sano, että olen vasta näin nuori, joten minulla on oikeus ajatella näin. Jos olet jo iäkkäämpi, sano, että et sinä nuori voi vielä tätä ymmärtää. Nythän sinä olet tuota mieltä, mutta annahan sitten varttuneempana... Näin viet toiselta mahdollisuuden vastata kokemusmaailmojen erilaisuuden vuoksi.

15. Vaadi muita keskustelemaan omalla tavallasi. Aseta itse ne rajat, joita muiden tulee noudattaa. Jos ei noudata, asiaa ei kannata huomioda. Näin saat suljettua pois ne aiheet ja keskustelutavat, jotka ovat itsellesi vaikeita.

16. Esitä provosoivia väitteitä ja sitten toisen reagoitua sano, että enhän minä tosissaan. Näin näytät itse ylivertaiselta, kun olet saanut toisen lankeamaan.

17. Väitä, että mitä sinäkin minulle päätä auot, vaikka kyse olisi yleensä palstalla tehdyista huomiosta. Näin saat kiinnitettyä huomion taas kaikkein tärkeimpään, eli itseesi.

18. Moralisoi. Paheksu erilaisia mielipiteitä, jotka eivät sovi omaan käsitykseesi. Älä edes yritä ymmärtää toista näkökulmaa, kun pikkumaisuudella suljet muut oman moraalikäsityksesi ulkopuolelle.

19. Syytä toisia moralisoinnista. Jos olet itse jäänyt kiinni moralisoinnista, heitä pallo takaisin tyyliin: "mikä sinä olet minua moralisoimaan..."

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
20. Ymmärrä tahallisesti toisten kirjoitukset väärin ja vie keskustelu sen turvin väärille raiteille. Syytä olemattomasta (eli siitä, minkä olet ymmärtänyt väärin). Näin saat mahdollisesti vastapuolen unohtamaan itse asian. Varsinkin, jos tekstimäärä yltyy suureksi.

21. Oikaise, eli edelliseen liittyen: Lue huonosti tai vain osittain toisten tekstejä. Vedä niistä omat johtopäätöksesi ja taas voidaan keskustella aivan muista asioista kuin on aluperin ollut tarkoitus. Toteutettavissa varsinkin silloin, kun omalta mielipiteeltä putoaa sekä pohja että vakuuttavuus.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
22. Keskiyön pikajuna

Hyökkää läskisoosia puolustavien väliin ja vanno puuron nimeen. Et huomaakaan kun olet keskellä mielenkiintoista keskustelua. Jos vielä lisäät siihen: "Ei me Italiassa", niin saat keskustella paljon.

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
23. Lisää viestiisi allekirjoitus "Enhän minä tosissani", "Uskokoon ken huvittaa" tai "Älä usko ylläolevaa, kirjoitin tämän krapulassa".

Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Designer

Miten uskottavuuspulasta kärsivä voi saada uskottavuutensa takaisin? Olen koonnut tähän pienen listan tavoista, jota Jatkoajan keskusteluissa usein käytetään. Jokainen valitkoon mieleisensä, tarpeen mukaan.

Mielipiteen muodostaminen vaatii perustelut, jotta mielipide olisi uskottava. Tämä on vaikeaa. Mutta ole eri mieltä kuin se, joka esitti mielipiteensä ensin. Se on paljon helpompaa.

Esitä mielipiteesi tarpeeksi hyökkäävästi, jotta vastapuolesi ei huomaa, ettet voi perustella mielipidettäsi. Jos hän kuitenkin huomaa, ettet perustele, koska et voi, siirry kohtaan kolme.

Hyökkäys toisen kirjoittajan persoonaa vastaan saa monet hämmennyksiin. Esitä epämääräisiä arvioita vastapuolen älykkyydestä, luonteenpiirteistä tai vaikka seksuaalisesta suuntautumisesta. Muista olla tarpeeksi hyökkäävä, muuten bluffisi paljastuu.

4. Älä myönnä mitään.
Olet jäänyt kiinni ontoista mielipiteistä, eikä henkilökohtaiset solvaukset auttaneet pinteestä. Ei hätää, jatka inttämistä. Toista samat asiat ja ignoroi pyynnöt perusteluista. Riittää kun sanot, että tiedät. Älä myönnä, että mitään tiedonlähteitä ei ole.

Olette eri mieltä asiasta, ja vastapuoli perustelee mielipiteensä. Ei hätää, oma suosikkijoukkueesi on voittanut enemmän mestaruuksia kuin hänen suosikkinsa. Mainitse asiasta irvailevaan sävyyn. Jos vastapuoli ei usko kerrasta, niin toista.

Ei noilla keinoin mitään uskottavuutta saa! Mitä Sinä muuten uskottavuudesta edes tiedät - pubissakin olet kuivin suin. Turha muuten selittää mitään autolla ajamisesta!

Milloinkas Kerho voittikaan viimeksi Suomen Mestaruuden?

EDIT: Osasinko, Designer?

Viimeksi muokattu:

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Viestin lähetti Designer
Keskustelupalstalla käytetään vain sanallista viestintää, eli ilmeet, eleet ja muut ruumiinkielen viestit jäävät välittymättä. Siksi tekstiin tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota. Väärinymmärryksen mahdollisuus on paljon suurempi kuin kasvokkain keskusteltaessa. Toisaalta, nimettömyys ja kasvottomuus rohkaisevat kärkkäämpien mielipiteiden esittämiseen. Jotta kirjoittaja huomattaisiin, hänen täytyy luoda itselleen tietynlainen maine muiden kirjoittajien silmissä. Uskottavuuspula aiheuttaa sen, että kirjoitukset ohitetaan olankohautuksella, tai sitten niihin suhtaudutaan vitseinä. Eihän se ole kivaa!

4. Älä myönnä mitään.

6. Ota voitosta kaikki irti.
Suuren voiton hetkellä on syytä omistaa Eurooppa ja myös käyttäytyä sen mukaisesti. Muut ovat väärässä, koska suosikkijoukkueesi voitti juuri.

7. Valita moderaattoreista
Moderaattorit ovat palstan auktoriteetteja, ja vain todella kovat tyypit uskaltavat kapinoida auktoriteetteja vastaan. Valita aivan kaikesta, mitä moderaattorit tekevät. Yksikään pelikielto ei ole ansaittu, ne eivät saa pelikieltoa jotka sitä ansaitsisivat ja muutenkin tiettyjä kirjoittajia suositaan. Älä lue yhtään niistä lukuisista kirjoituksista, joilla moderaattorit valaisevat toimintansa periaatteita. Ne valehtelevat kuitenkin.

Listaa saa vapaasti täydentää.

Ja vielä joku ihmettelee Tunkin edesottamuksia (nykyään harvemmin tosin) tällä palstalla. Espoo on syvältä ja Blues ei ole joukkue!

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti seeyou@jäähalli
Ei noilla keinoin mitään uskottavuutta saa! Mitä Sinä muuten uskottavuudesta edes tiedät - pubissakin olet kuivin suin. Turha muuten selittää mitään autolla ajamisesta!

Milloinkas Kerho voittikaan viimeksi Suomen Mestaruuden?

EDIT: Osasinko, Designer?
Et ole kokeillut noita kaikkia, vielä. Yritä vaan niin kyllä tulostakin tulee. Uskottavuuteni on jo noussut tasolle, jolla baarissa voi olla kuivin suin. Tosin tuossa on asiavirhe: joinhan minä Pepsiä. Et näköjään vielä ole toipunut siitä, että olen sinua parempi ajaja. Hähä!

Menneisyys on yliarvostettua. Palataan asiaan vuonna 2010 jolloin keskustelemme siitä, montako mestaruutta Kerho voitti 2010-luvulla.

Et ihan osannut. Takaisin harjoittelemaan siitä, hus!

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Taito-Ojanen
14. Vetoa ikääsi. Jos olet nuori, sano, että olen vasta näin nuori, joten minulla on oikeus ajatella näin.

Miika kiittä, pokkaa ja poistuu taka vasemmalle!:)

24. Jos oikein vituttaa näytä kieltä!

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy