Mainos

Lisää liikevaihtoa Kiekko-Espoolle, mutta mistä?

  • 3 372
  • 35

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Liiga on nykymuodossaan lähivuosien aikana tulossa tiensä päähän. Iso osa kiekkopäättäjistä on jo ymmärtänyt ettei kotoinen Liiga millään voi elättää 16:a joukkuetta mutta koska iso osa ei saavutetuista eduista haluaa luopua, ennustan että lähivuosina konkurssit ovat todennäköisempi vaihtoehto kuin että järki voittaisi. Nyky-Liiga tullee saamaan tekohengitystä sillä, että Jokerit nousee/nostetaan Liigaan viimeistään kaudelle 2026-27 ja siitä, että Veikkauksen monopoli murtuu. Kolikon kääntöpuolella oletan seuraavan tv-sopimuksen taas olevan nykyistä heikompi.

Taloudellisessa mielessä sarja on myös jakaantumassa kahtia. Yhä useampi joukkue hakee jo liikevaihtoa myös muualta kuin itse jääkiekosta ja mielestäni tämä on väistämättä edessä myös Espoossa. Tietysti itse tuotetta, seuraa, ottelutapahtumaa, kumppanuuksia jne. voi aina kehittää mutta samalla jääkiekon rinnalle on kehitettävä muita tulolähteitä. Helposti keksittäviä vaihtoehtoja lienee muutamia:

1) Halli. Seurat eivät juurikaan taida halleja omistaa mutta esim. tamperelaisseurat taitavat Nokia Arenalta omistaa aitioita, joita sitten vuokraavat eteenpäin. Espoossa näen perusongelmana edelleen sen, että tapahtumia on aivan liian vähän, ihan kuten on ollut koko hallin historian aikana. Vaikka nyt metro kulkeekin, oletan että tässäkin kilpailu kiristyy Ilmalan Areenan palatessa vaihtoehdoksi ensi syksystä (?) lähtien. Samoin Helsingissä tulee suurella todennäköisyydellä joko Helsinki Garden tai Suvilahti nytkähtämään eteenpäin, jolloin kilpailu tässäkin suhteessa kiristyy

2) Ravintolaliiketoiminta. Tätä taitavat harjoittaa ainakin Ässät, HIFK, Kärpät ja KooKoo, olikohan SaiPalla ja Sportillakin jotain tällaista? Looginen paikka tälle olisi tietysti Metro Areena mutta näen tässä ihan samat haasteet kuin kohdassa 1). Tapahtumia on liian vähän eikä halli kuitenkaan ole sellaisella sijainnilla, että siinä esim. tuntuisi järkevältä ylläpitää vaikka lounasta. Jos jonain päivän tuo jalkapallostadion hotelleineen, toimistotorneineen valmistuu niin sitten ehkä, en tosin siihen projektiin alkuperäisen suunnitelman mukaan usko. Kärpillä on yökerhoja, Ässillä kesäravintola - voisiko se olla jotain tällaista kuten Haukilahden Paviljonki?

3) Tapahtumat. Kärpillä on Qstock joka tietysti on jo kauan ollut suomalaisessa festarikulttuurissa. Espoossa näitä tapahtumia on aina ollut vähän hajautetusti eikä mitään pysyvää ole mielestäni syntynyt. Viime vuosina näitä on ollut vähän liikaakin, siitä taitaa kertoa järjestäjien talousvaikeudet, toki se kertoo myös toimialasta yleisesti mutta kyllähän nyt viinijuhlat Haukilahden rannassa tai festarit Tapiola Golfissa kuulostavat hyvin espoolaiselta :)

4) Muut. Niin, mitä muuta voisi olla? Jalkapallossa RoPS:illa oli aikanaan bingoa, naapuri Pasilassa hoitavat omat (ja meidän) fanituotteet, jalkapallossa HJK:lla taitaa olla maksullista iltapäiväkerhotoimintaa joten kyllä kai mahdollisuudet ovat melkein rajattomat.

Sana on vapaa.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Hyvä alustus. Itsehän tosin olen sitä mieltä että pitäisi pidättäytyä ydintoiminnassa, ellei keksitä sivubisneksiä joissa on selkeät synergiaedut varsinaisen toiminnan kanssa, tai ellei ole ylimääräistä rahaa, joka seisoo tuottamattomana.

Yksi synergiaetu joka sivubisnekseseen liittyen tietysti on, että tyhjät mainospaikat aina täyttää sivubisneksen mainoksilla.
 

pinky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Yksi kotona pohdiskeltu idea olisi isännöinti. Espoossa ainakin tuntuu olevan todella hankala pienelle taloyhtiölle löytää kunnollista isännöintifirmaa eli kysyntää olisi. Jos sitten siihen vielä rakentaisi jotain koulutusväylää, jolla kiekkoilijat voisivat siirtyä uran jälkeen firmaan töihin isännöitsijöiksi, voisi olla win-win monella tapaa.
 

#42

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, K-Espoo
Vahvasti sitä mieltä, että jos ja kun Restelin sopimus päättyy, lähtisi seura ravintola- ja ''kioski''-toimintaa hallilla harjoittamaan. Eli niin käytävien tiskit kuin sitten päätyravintolan pyörittäminen. Tuohon olisi hyvä saada esim. Iso Omenaan ravintolapaikka ratkaisemaan vain hallilla toimimisen rajoitteet.


Sitä ei kuitenkaan pidä nyt ja heti -mentaliteetilla lähteä toteuttamaan, vaan niin, että siinä on pitkäjänteisempi suunnitelma sekä oikeasti puskuria sen toiminnan käynnistämiseen ja ylläpitämiseen, tulkoon tuo urheilupuolen tilivoittojen tai sitten yleisen C/B- osakeannin kautta.
 

Tonnikala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Hyvä alustus. Itsehän tosin olen sitä mieltä että pitäisi pidättäytyä ydintoiminnassa, ellei keksitä sivubisneksiä joissa on selkeät synergiaedut varsinaisen toiminnan kanssa, tai ellei ole ylimääräistä rahaa, joka seisoo tuottamattomana.

Yksi synergiaetu joka sivubisnekseseen liittyen tietysti on, että tyhjät mainospaikat aina täyttää sivubisneksen mainoksilla.
Olen lähtökohtaisesti samaa mieltä. Tärkeintä on toki saada pääbisnes toimimaan kaikki muu on plussaa ja toki hyvä muistaa, että voi sitä tappiota tehdä huonosti suunitelluilla ja/tai toteutetuilla sivubisnelsilläkin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Hyvä alustus. Itsehän tosin olen sitä mieltä että pitäisi pidättäytyä ydintoiminnassa, ellei keksitä sivubisneksiä joissa on selkeät synergiaedut varsinaisen toiminnan kanssa, tai ellei ole ylimääräistä rahaa, joka seisoo tuottamattomana.

Yksi synergiaetu joka sivubisnekseseen liittyen tietysti on, että tyhjät mainospaikat aina täyttää sivubisneksen mainoksilla.
Ongelma lienee juuri se, että ydinliiketoiminnalla on vaikea pysyä kilpailukykyisenä. Voittoa pitäisi pystyä tekemään ja se on vaikeaa ilman hajautetumpaa liiketoimintaa, jolloin konsernin muut osat voivat tukea sitä ydintoimintaa.

Yksi aika nobrainer-polku olisi kiinteistöbisnes, mutta se vaatisi alkupääomaa aika reilusti. Ollaan kuitenkin muuttovoittoympäristössä ja tällä hetkellä niin asuntojen kuin kiinteistöjen hinnat ovat alhaalla, joten sijoittamisen paikka olisi jos olisi pätäkkää (mitä ei varmasti ole).

Raflatoiminta on lähtökohtaisesti paskaa, matalien marginaalien bisnestä, mutta jos omistaisi hallin, jossa neliöt ja laitteet jo on, olisi lähtökohta ihan ok. Kilpailukykyinen lounasrafla (vaatii jonkun oikean kulman toimintaan, mikään perus-abc kuona ei riitä) catering-palveluilla ja sit samaan syssyyn tapahtumien tarjoilut niin kyllä tuolla varmaan plussalle päädyttäisiin. Toki nääkin pitäisi laskea auki, että olisi edes jonkunlainen näkymä siihen mitä se vaatisi. Ehkä tohon voisi leipoa yhteistyötä raflakoulujen kanssa? Jos lounasravintola olisi esim. niiden pyörittämää niin voisi olla win-win.

Jos halli olisi oma, pitäisi käytännössä laajentua jossain määrin myös tapahtumatuotantoon (fiksuinta ehkä ostaa jokin henkitoreissaan oleva, mutta jo kokemusta oleva alan firma) jonka kautta voisi järjestää uusia tapahtumia hallissa ja kehittää tapahtumia jotka sopivat hyvin nimenomaan Metro Areenalle. Se auttaisi hallin kohtuuvajaata käyttöastettakin ihan hyvin jos vaikkapa vuodessa saisi alkuun muutamankin juuri tuon kokoiseen paikkaan sopivan uuden tapahtuman listoille.

Onhan näitä toiveiden tynnyrissä. Talouden realiteetit on kuitenkin olemassa, eikä niistä yli pääse. Oletan ja toivon, että Kiekko-Espoossa on tehty jonkunlaista kartoitusta jo asian suhteen, joten ehkä siellä on jotain suunnitelmia.
 
Viimeksi muokattu:

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
1) Halli. Seurat eivät juurikaan taida halleja omistaa mutta esim. tamperelaisseurat taitavat Nokia Arenalta omistaa aitioita, joita sitten vuokraavat eteenpäin.
Ei omista Tappara eikä Ilves aitoita vaan ovat vuokraneet ne halliyhtiöltä pitkäaikaisesti ja vuokraavat niitä sitten eteenpäin. Tampereen Areenassa ei ole Klubi tuoli eikä aitio-osakkeita vaan kaikki aitiot ovat halliyhtiön. TPS on liigaseuroista lähimpänä hallin omistamista koska pyörittää Turkuhallin liiketoimintaa kaupungilta vuokralla. Bluesilla oli samankaltainen kuvio ennen konkurssia Metro Areenalla kun se vuokrasi tytäryhtiöllään hallin liiketoimintaa. Tosin siinä oli käsittääkseni aivan järjettömän huonot ehdot kun esim. Ravintolatoiminta oli jo vuokrattu pitkäaikaisella sopimuksella Restelille.

Jotain jääkiekon ulkopuolista liiketoimintaa olisi kyllä syytä löytää. Ja kun miettii mitä niin varmaankin paras olisi jos löytyisi sellaista mikä hyötyy siitä että omistaja on juuri Kiekko-Espoo. Eli saisi kilpailuetua siitä esim markkinoimalla palvelujaan Kiekko-Espoon kannattajille. Kyllähän sitä esimerkiksi mielummin valitsisi kesäterassin jonka tuoton tietää menevän Kiekko-Espoolle. Mutta onko se toisaalta sitten niin että muiden seurojen kannattajat välttäisivät sitä. Ainakin Jokerifanit tuntuvat olevan kovin katkeria siitä että Nordiksen ravintolat ovat HIFK:n pyörittämiä.

Ihannetilanteessahan jokaisella liigaseuralla olisi joku valtakunnallinen ketju ja kaikkien muidenkin seurojen kannattajat käyttäisivät niiden palveluja jolloin kaikki voisivat Liigassa paremmin ja liigassa pelaisi parempia pelaajia ja liigan taso olisi kansainvälisesti parempi. Mutta kun kaikki vain katsovan omaan napaan ja muita pitää vihata... Välillä tuntuu että monien mielestä Liigassa pitäisi olla vain se oma joukkue joka kuittaisi Kanada maljan joka kevät pelaamatta ketään vastaan.
 

EEspoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko & Leijonat
Hyviä ideoita ja esimerkkejä mainittu tässä ketjussa. Onkohan Metro areenan omistajuus vaihtumassa lähitulevaisuudessa, niin että Kiekko-Espoo tai Espoon kaupunki ovat omistajana? Ne sivubisnekset joihin ryhdytään voisivat jollain tavalla liittyä ydinliiketoimintaan. Olen kuitenkin hieman skeptinen miten nämä kannattaa toteutttaa, jos hallin omistajuus on nykyisellä taholla.

Esimerkkejä näistä sivubisnekseksistä, jotka näkisin kannattavana:

Ravintola- ja catering palvelut
Turvallisuuspalvelut
Siivouspalvelut
Kiinteistöhuolto
Kiinteistövälitys


Ei välttämättä kannata itse lähteä alusta asti näitä toteuttamaan, vaan sijoittaa johonkin olemassa olevaan toimijaan ja siten syventää yhteistyötä tai sitten ostaa jokin pieni toimija ja lähtä sitä kautta kasvamaan.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Omat aatokset.
1) Catering. Keittiö hallilla ja catering on jo valmiiksi tapahtumapainotteista, joten ottelutarjoilun aikajänne on normaalia toimintaa. Lounasravintolaa sijainti ei varmaankaan tue. Tämä ei skaalaudu sitten mitenkään. Jokainen tuoppi ja hodari pitää myydä. Yhden myymällä ei voi seuraavassa kuussa laskuttaa toista.
2) Kiinteistöt. Mainittu jo aiemmin. Toimitilavuokraaminen ei ole kovin kannattavaa ja yksityisille business case pysyy hengissä asumistuen ansiosta. Ilman sitä sekä asunnot että vuokrat olisivat selkeästi halvempia. Näin ollen tähän pitäisi löytää joku uniikki koukku. Haastava markkina, vaikka hinnat ovatkin alhaiset. Toisaalta ostovoima ei ole parantunut 15 vuoteen, mutta asuntojen hinnat nousseet muuttovoittoalueilla. Kauanko tämä voi jatkua?
3) Pörssi. Tuottaa hyvin ja palveluntarjoajat hoitaa, joten resursseja ei tarvitse paljoa. Osakeriski pienenee ajan neliössä. Vaatii paljon pääomaa.

Oikeastaan vaan kolmonen on jollain tasolla realistinen. Siitäkin puuttuu fyrkat. Ihan helppoa toi ei ole. Jos olisi, tekisin itse ja alkaisin pääsponssiksi.

Mihin pääsee mukaan pienellä investoinnilla, skaalaa, mutta riski on kohtalainen. Tehkää se.
 

Physical Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo
Toimialan kannattaisi olla sellainen, että on edes joku perspektiivi tehdä kunnolla tuottoa pk-seudulla, jossa kilpailua riittää enemmän kuin vaikka Raumalla. Toki mikään liiketoiminta - paitsi tarpeeksi säännöstelty, kuten apteekit - ei ole lupa painaa rahaa.

Pitäisi olla, kuten edellä todettu, lähellä ydinliiketoimintaa. Jotta olisi edes jotain synergiaa osaamisessa ja brändissä. Espoon ja Kiekko-Espoon brändi on erilainen kuin jonkun Ässien ja Porin. Ja kohderyhmä ostovoimaisempaa.

Pari heittoa alla.

Urheilu, elämäntapa, elämykset
- Personal training ja räätälöidyt ravinto-ohjelmat yritysjohdolle
- Kuntosali
- Firmojen virkistyspäivät liikunnan merkeissä
- NHL-elämysmatkat ”suomalaisjoukkueiden” peleihin

Liitännäiset:
- Lakiasiaintoimisto
- Varainhoito
- Fysioterapia

Sijainti:
- Golf-kurssit Tapiola Golfilla
- Ravintola- ja baaritouhu, esim. Niittykumpuun tulossa olevan Olarin Panimon kanssa. Tai pihvimeiningillä.
 
Viimeksi muokattu:

Phanttomi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Dallas Stars
Toimialan kannattaisi olla sellainen, että on edes joku perspektiivi tehdä kunnolla tuottoa pk-seudulla, jossa kilpailua riittää enemmän kuin vaikka Raumalla. Toki mikään liiketoiminta - paitsi tarpeeksi säännöstelty, kuten apteekit - ei ole lupa painaa rahaa.

Pitäisi olla, kuten edellä todettu, lähellä ydinliiketoimintaa. Jotta olisi edes jotain synergiaa osaamisessa ja brändissä. Espoon ja Kiekko-Espoon brändi on erilainen kuin jonkun Ässien ja Porin. Ja kohderyhmä ostovoimaisempaa.

Pari heittoa alla.

Urheilu, elämäntapa, elämykset
- Personal training ja räätälöidyt ravinto-ohjelmat yritysjohdolle
- Kuntosali
- Firmojen virkistyspäivät liikunnan merkeissä
- NHL-elämysmatkat ”suomalaisjoukkueiden” peleihin

Liitännäiset:
- Lakiasiaintoimisto
- Varainhoito
- Fysioterapia

Sijainti:
- Golf-kurssit Tapiola Golfilla
- Ravintola- ja baaritouhu, esim. Niittykumpuun tulossa olevan Olarin Panimon kanssa. Tai pihvimeiningillä.
Tässä kyllä jo hyvää ideaa kasassa, synergia ja sovitus brändin kanssa olisi loistava. Haluaisin nähdä Kespoolla juuri sille sopivaa lisätoimintaa joka sopii jengille ja tuo lisäarvoa muutenkin kuin rahaa.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Oleellisinta olisi, että ei lähdetä hakemaan pikavoittoja puolivaloilla vaan suunnitellaan huolellisesti mitä ikinä tehdäänkään. Erillinen liiketoiminta ei kuitenkaan ole mikään varma kortti liikevaihdon kasvattamiseen vaan sisältää aina riskejä. Tällä hetkellä Espoossa maksetaan käsittääkseni myös vielä liigalisenssiä muutaman vuoden ajan, jolloin sivuprojekteille ei välttämättä ole edes resursseja.

Edellä jo hyviä ideoita mistä lähteä liikkeelle. Itselle tuli ensimmäisenä mieleen ravintolatoiminta. Tarkemmin espoolaisten kiekkofanien kohtaamispaikka, johon voisi kokoontua samanmielisten kanssa katsomaan vieraspelit screeniltä ja miksei vaikkapa MM-kisojakin. Yhteistyö paikallisten panimoiden kanssa hyvä idea. Myös jos joskus päädytään areenan ravintolatoimintaa pyörittämään, olisi henkilöstön resurssoinnin kannalta hyvä olla myös tapahtumien ulkopuolista toimintaa.

Toinen idea olisi ostaa siivu Tapiola festivaaleista (tai vaikka koko konsepti), jotka ovat tainneet olla ihan menestyksekäs tapahtuma? Jos festarit palautettaisiin urheilupuistoon, voisi myös halliin liittyviä synergiaetuja löytyä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tapiola Festivaaleja järjestää Loud'n Live Promotions Oy, joka teki viime vuonna puolitoista miljoonaa tappiota (liiketulos viimeiseltä 5 vuodelta -4,8 miljoonaa 21,2 miljoonan liikevaihdolla). Heillä toki paljon muutakin kuin toi festari listoilla, mutta ei toi tapahtumajärjestäminen Suomessa mikään hyvä bisnes ole - ellei sitä tee tosissaan ja täysillä. Sama toki leimaa vähän alaa kuin alaa: käyntiin pääsee puolivillaisella tekemisellä, mutta pitkäkestoinen tuloksenteko vaatii oikeasti heittäytymistä, oppimista ja työtä pelkäämätöntä asennetta (enkä tarkoita nyt tota Loudnliveä kun en siitä mitään tiedä).

Jos nyt pitäisi inhorealistisesti miettiä niin ihan ensiksi pitäisi ottaa esim. verkkokauppatoiminnot itselle haltuun ettei senttiäkään valu ulkopuolisille. Liiganousun myötä oli varmasti paljon rautoja tulessa, joten oli tärkeää saada homma vain toimimaan, mutta tuo on ainakin yksi tulovirta, joka pitää saada omiin näppeihin mahdollisimman nopeasti. Etenkin jos Jokerit nousee liigaan, on kestämätön ajatus, että meidän myynnillä rahoitetaan välillisesti kilpailijaa.
 
Viimeksi muokattu:

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Oleellisinta olisi, että ei lähdetä hakemaan pikavoittoja puolivaloilla vaan suunnitellaan huolellisesti mitä ikinä tehdäänkään. Erillinen liiketoiminta ei kuitenkaan ole mikään varma kortti liikevaihdon kasvattamiseen vaan sisältää aina riskejä. Tällä hetkellä Espoossa maksetaan käsittääkseni myös vielä liigalisenssiä muutaman vuoden ajan, jolloin sivuprojekteille ei välttämättä ole edes resursseja.
Lisenssiä ei makseta vaan osaketta. Lisenssi anotaan vuosittain aina uusiksi. Kiekko-Espoo ilmoitti viime vuoden syksyllä että silloin oli sitoumukset yli 3 miljoonan osakeantiin. Eli periaatteessa rahat osakkeeseen on kyllä olemassa, mutta jos osamaksuehdot on hyvät niin varmaankin kannattaa pitää miljoonia kassassa ja maksella osake osissa.

Yksi bisness joka nyt ei mikään kultakaivos ole mutta uskoisin toimivan olisi urheilujahotelli. Sellainen missä erilaiset joukkueet voisivat majoittua kohtuuhintaan pikkusen Sokos hotellia vaatimattomammissa oloissa. Esimerkiksi 4 hengen huoneissa. PK-seudulla käy jatkuvasti eri lajien joukkueita ja hotellit on täällä suhteellisen kalliita.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
En täysin allekirjoita sitä, että synergiaa pitää löytyä päätoimisen tekemisen kanssa. Tässä on se riski, että tuote ei myy, koska potentiaalinen asiakas kannattaa muuta seuraa tai vaikkapa ei tykkää lätkästä. Lisäksi periaate sulkee aika monta ideaa pois.

Muutenkin osaaminen on tärkeämpää. Pitäisi katsoa mihin taustajoukoilla on osaamista ja rakentaa sen päälle.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Hyvin mielenkiintoista keskustelua täällä kyllä...

K-Espoo on tällä hetkellä aika julmetun kovassa kasvuvauhdissa ollut omassa ydintoiminnassaan. Omasta mielestäni siellä nyt tällä hetkellä ihan oikeinkin ajateltuna isoin fokus pitää olla siinä, että tämä jääkiekkotoiminta myös talouden puolesta saadaan kaikin puolin Liigatasolle - ja jos se isoin fokus ei ole siinä, se koko fokus hajoaa. K-Espoo on kerännyt sijoittajasitoumuksia siihen käsittääkseni sen yli 3 miljoonaa euroa, että se on nimenomaan selkänoja useammalle vuodelle - mutta se ei ole eikä se saa olla "avoin piikki", toiminta pitää rakentaa ensin niin, että jääkiekkotoiminta ei ole kroonisesti tappiollista pitkällä aikajänteellä.

Jääkiekkoliiketoiminnassa kuitenkin on iso haaste se, että liikevaihto on hyvin kausaalista. Kulut sen sijaan on huomattavasti tasaisemmin jakautunut vuosittain eri kuukausille. Jos esimerkiksi kausikorttimyynti tai kumppanimyynti sakkaa heti alkuun, sitä on hirveän vaikea kiriä kauden aikana takaisin. Kuluista on myös vaikea säästää, kun ne on tehty vuosibudjetin mukaisina. Ja käsittääkseni nimenomaan tämän vuoksi tasaisesti ympäri vuoden (tai jopa pelkästään kesäkaudella) liikevaihtoa tuovaa toimintaa on monessa seurassa haettu mukaan "konserniin".

K-Espoo taas operoi nimenomaan Tapiolan Urheilupuiston alueella. Koko alue on lähitulevaisuudessa ison murroksen alla. Alueen kehittymisen ja sen bisneksen mahdollisuuksien tunteminen on ihan ydinkysymys, jos (ja kun) kannattavia liiketoimintamahdollisuuksia aukeaa. Ihan asian ytimessä on esimerkiksi se, miten areenaa tullaan keskipitkällä aikavälillä operoimaan. Siinä pitää olla pulssilla. Myös todennäköinen stadionhanke ja muut mahdolliset rakennukset (tuleeko parkkihallia, asuntoa, toimistotilaa)... mitä tahansa tuleekin, löytyykö sieltä liiketoimintaa tukevaa ideaa, jossa olisi mahdollisuus olla mukana.

Espoo on oikeasti aika täynnä potentiaalisia kumppaneita ihan missä tahansa liiketoiminnassa - niitä on varmasti myös osaomistajissa. Jos olemassaolevat kumppanit jollain toimialalla tuo rahaa kumppanuuksien kautta, olisi lähinnä tyhmää lähteä itse kilpailemaan ja ottamaan liiketoiminnallista riskiä sieltä, missä on kova kilpailu ja potentiaalia pienemmällä riskillä rakentaa tuottoa muuta kautta. Mieluumminkin siis pitäisi rakentaa kumppanuuksia niin, että sieltä tulisi jotain uutta ideaa, miten molemmat voisi hyödyntää omia vahvuuksiaan.

Yksi täällä ollut ihan hyväkin idea olisi se, että miettisi asioita niin, millä voisi uran jälkeen työllistää vanhoja pelaajia. Siihen en osaa sanoa, mikä se kuningasidea olisi, mutta jotenkin tuo voisi olla oikeasti myös yhteisöllinen teko, että pelaaja uran jälkeen voisi jäädä töihin "tytäryritykseen" ja estäisi heitä putoamasta ainakaan ihan tyhjän päälle. Siinä olisi hieman jotain uutta ajateltavaa - enkä todellakaan tarkoita, että seura tarjoaa suojatyöpaikan seuralegendoille, vaan nimenomaan esimerkiksi, että olisi jonkunlainen oppisopimusmahdollisuus työllistyä johonkin mielekkääseen työhön, johon on kysyntää markkinassa. Olisi se sitten yritysmyyntiä, putkimiehen hommia tai vaikka isännöitsijän töitä - ihan sama mitä, kunhan siellä työlle olisi kysyntää ja pelaajat itse haluaisi siihen kouluttautua.

Pointti tiivistettynä ehkä on se, että tähän ei ole mitään kuningasideaa, vaan mielestäni nimenomaan pitäisi olla pulssilla tuon oman toimintaympäristön kehityksestä sekä ihmisten ja yritysten tarpeista - ja nähdä ne mahdollisuudet, kun niitä aukeaa.
 

Sipa77

Jäsen
Ihan ensiksi pitäisi ottaa maksimaalinen hyöty hallista ottamalla ravintola ja kioski toiminta itselle ja muutenkin tässä vaiheessa en lähtisi tekemään suuria investointeja muualle.
Vaikka kuulostaa houkuttelevalta kasvattaa konsernia niin samalla myös riski kasvaa ja sitä ei just nyt Espoon kiekkoilu kaipaa.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Hallin ravintola- ja kioskitoiminnan pyörittämisen haasteena on saada henkilökuntaa, jolle tarjota päätoimisesti töitä. Pelkästään hallin tapahtumat eivät riitä vaan pitäsi olla useampi paikka, joihin työntekijöitä voisi osoittaa.

Esimerkikisi Restell pyörittää hallia henkilöstöpoolin avulla ja heillä on osoittaa työntekijöille useampikin paikka, jonne voi mennä tekemään vuoroja silloin kun hallilla ei ole tapahtumia.
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ihan ensiksi pitäisi ottaa maksimaalinen hyöty hallista ottamalla ravintola ja kioski toiminta itselle ja muutenkin tässä vaiheessa en lähtisi tekemään suuria investointeja muualle.
Vaikka kuulostaa houkuttelevalta kasvattaa konsernia niin samalla myös riski kasvaa ja sitä ei just nyt Espoon kiekkoilu kaipaa.
Sitä hallin ravintoloiden pyörittämistä on aikoinaan yrittäneet sekä Salonojan Jussi että Jyrki "Kuppilat kuntoon" Sukula. Kumpikaan ei menestynyt. Se tosiaan vaatii paljon ja on hankalaa työvoiman suhteen. Lisäksi Restelillä on johonkin asti kestävä sopimus joka on luonnollisesti sitova. Eli käytännössä väliin voi päästä kun se loppuu. Silloinkin varmasti kilpailutuksen kautta.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Hallin ravintola- ja kioskitoiminnan pyörittämisen haasteena on saada henkilökuntaa, jolle tarjota päätoimisesti töitä. Pelkästään hallin tapahtumat eivät riitä vaan pitäsi olla useampi paikka, joihin työntekijöitä voisi osoittaa.

Esimerkikisi Restell pyörittää hallia henkilöstöpoolin avulla ja heillä on osoittaa työntekijöille useampikin paikka, jonne voi mennä tekemään vuoroja silloin kun hallilla ei ole tapahtumia.
Kyllä ravintola-alan työntekijöitä saa kaikenmaailman välitysfirmoista jos ei halua suoria työsoppareita tehdä. En näkisi tuota minään isona ongelmana.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kyllä ravintola-alan työntekijöitä saa kaikenmaailman välitysfirmoista jos ei halua suoria työsoppareita tehdä. En näkisi tuota minään isona ongelmana.

Jos ravintolatoiminnalla haluaa tehdä voittoa, niin silloin henkilökunta pitää olla omalla palkkalistalla sillä alalla ei myyntikatteita voi kauheasti nostaa.

Kun kyseessä on työvoimapainotteinen ala, niin henkilöstökulujen minimoinnilla saa tehtyä voittoa. Vuokrafirmoista kyllä löytyy työntekijöitä mutta heistä tulee vuokrafirman komission veran lisäkuluja, joten tuolla konseptilla voiton tekeminen on sangen haasteellista.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Areenalla on myös ravintolan kiinteät kulut aika isot. Siellä kuitenkin pitää olla varustus ihan kaikkeen aitioden ruokatarjoiluun jne, ei se pelkkää pakasteiden lämmitystä tai nakkien höyryttämistä ole. Eikä sitä pelkästään satunnaisella tapahtumamyynnillä kannata itselle välttämättä ottaa, vaikka saisikin.

Ydinkysymys tuossakin on se, onko tätä mahdollista skaalata ja konseptoida jotenkin isommaksi ja tarpeeseen. Jos alueelle tulisi rakentamisen kautta esimerkiksi tuhat työpaikkaa lisää, pitäisi siihen kylkeen saada the lounasravintola tälle keskittymälle. Ja siinäkin pitäisi pystyä hyödyntämään areenan keittiötä, ei tehdä turhaan toista isoa keittiötä muualle. Ja siihen kylkeen mielellään catering-palvelu, jolle pitäisi saada jotenkin kysyntää...
 

Heketys

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Olen sivusilmällä seurannut tuota K-Espoon lanseeraamaa ”kruunuklubia” jossa jonkintasoisen sisäänpääsymaksun jälkeen yritykset pääsevät Aku Kallosen ja kumppanien järkkäämiin yritysten verkostoitumistapahtumiin.

Mielestäni tuossa on aivan erinomainen konsepti, jota kannattaa vaan entisestään lisätä. Tuoda Espoolaisia yrityksiä yhteen tapaamaan toisiaan ja verkostoitumaan, ei pelkästään K-Espoon peleihin vaan niiden ulkopuolella. Mielestäni siinä on mahdollisuus antaa jotain konkretiaa yrityksille, eikä ainoastaan lätkäistä logoa pelipaitaan ja laitamainokseen.

Mielestäni liikevaihtoa pitäisi lähteä hakemaan tuota kautta. Konsulttitoimintaa, jossa on yhteen hiileen vetämistä ja eri osaamisalueen osaajia saatu yhteen.

Täytyy muistaa, että Kiekko-Espoo on ainut organisaatio koko kaupungissa, jossa jokainen oman kotikaupungin jääkiekkojoukkuetta kannattava kannattaa nimenomaan K-Espoota. Ei tässä kaupungissa ole toista tämän tason rakennusta ja tapahtumaa jossa 3000-4000 ihmistä tulee kannustamaan Espoota ja huutamaan sen nimeä. Samoin K-Espoo voi tuoda eri Espoon yritykset yhteen.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tapiola Festivaaleja järjestää Loud'n Live Promotions Oy, joka teki viime vuonna puolitoista miljoonaa tappiota (liiketulos viimeiseltä 5 vuodelta -4,8 miljoonaa 21,2 miljoonan liikevaihdolla). Heillä toki paljon muutakin kuin toi festari listoilla, mutta ei toi tapahtumajärjestäminen Suomessa mikään hyvä bisnes ole - ellei sitä tee tosissaan ja täysillä. Sama toki leimaa vähän alaa kuin alaa: käyntiin pääsee puolivillaisella tekemisellä, mutta pitkäkestoinen tuloksenteko vaatii oikeasti heittäytymistä, oppimista ja työtä pelkäämätöntä asennetta (enkä tarkoita nyt tota Loudnliveä kun en siitä mitään tiedä).

Jos nyt pitäisi inhorealistisesti miettiä niin ihan ensiksi pitäisi ottaa esim. verkkokauppatoiminnot itselle haltuun ettei senttiäkään valu ulkopuolisille. Liiganousun myötä oli varmasti paljon rautoja tulessa, joten oli tärkeää saada homma vain toimimaan, mutta tuo on ainakin yksi tulovirta, joka pitää saada omiin näppeihin mahdollisimman nopeasti. Etenkin jos Jokerit nousee liigaan, on kestämätön ajatus, että meidän myynnillä rahoitetaan välillisesti kilpailijaa.
Sehän tässä hieman kenkkua on, että tietyllä tapaa ne ehkä helpoimmin nykytoimintaan yhdistettävät asiat on juurikin ravintola- ja tapahtuma-alalla jotka olleet koronan jäljiltä heikossa jamassa. Toki voisi tarkoittaa että joku toimija olisi mahdollista käypään hintaan ostaa osaksi konsernia. Ehkä positiivisimpana asiana kesätapahtumissa on se, että yleensä muuten rahaa ei silloin tule sisäänpäin (en tiedä miten kumppanimyynneissä nämä tapahtuu), eli silloin saataisin tuloja myös lätkäkauden ulkopuolella.
 

Phanttomi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Dallas Stars
Olen sivusilmällä seurannut tuota K-Espoon lanseeraamaa ”kruunuklubia” jossa jonkintasoisen sisäänpääsymaksun jälkeen yritykset pääsevät Aku Kallosen ja kumppanien järkkäämiin yritysten verkostoitumistapahtumiin.

Mielestäni tuossa on aivan erinomainen konsepti, jota kannattaa vaan entisestään lisätä. Tuoda Espoolaisia yrityksiä yhteen tapaamaan toisiaan ja verkostoitumaan, ei pelkästään K-Espoon peleihin vaan niiden ulkopuolella. Mielestäni siinä on mahdollisuus antaa jotain konkretiaa yrityksille, eikä ainoastaan lätkäistä logoa pelipaitaan ja laitamainokseen.

Mielestäni liikevaihtoa pitäisi lähteä hakemaan tuota kautta. Konsulttitoimintaa, jossa on yhteen hiileen vetämistä ja eri osaamisalueen osaajia saatu yhteen.

Täytyy muistaa, että Kiekko-Espoo on ainut organisaatio koko kaupungissa, jossa jokainen oman kotikaupungin jääkiekkojoukkuetta kannattava kannattaa nimenomaan K-Espoota. Ei tässä kaupungissa ole toista tämän tason rakennusta ja tapahtumaa jossa 3000-4000 ihmistä tulee kannustamaan Espoota ja huutamaan sen nimeä. Samoin K-Espoo voi tuoda eri Espoon yritykset yhteen.
Tässä kyllä on isoa potentiaalia, kiitos avauksesta! Oli itselleni nimen jälkeen tuntematon homma. Toivottavasti tästä saadaan iso osa toimintaa.

Ja äkkiä se tuotemyynti omaan haltuun, Jokeritarrat laatikossa aiheutti K-Kaupan postivastaavassa inhoreaktion ja leppyi kun kerroin mitä sisällä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös