Mun moka. Korjasin sen verran ettei Omark ole Jokereissa edes ykköskentän mies.Asiaan voi tietysti vaikuttaa sekin, ettei Omark ole sentteri laisinkaan.
Pakko nyt ottaa kantaa tähän Omark-keskusteluun. Bruins testaa nyt sitten Ville Leinoa. Ottaisin milloin ikinä tahansa Villen tilalle Linuksen. Tässä tulee perusteet: Linus osaa painia kulmaväännöissä. Se joka sanoo, ettei Linuksella ole tarvittavaa sitoutuneisuutta, niin kattokaa noita pelejä. Mies raastaa joka kiekkoa omille ja pystyy suojaamaan jalalla kiekon omille. Se mitä tapahtuu sitten, on yleensä rangaistus vastustajalle. Ja vielä sitten se, että en minä ainakaan ole nähnyt Euroopan kaukaloissa näin taitavaa pelaajaa. Mies tekee joitain aivan huikeita suorituksia ylivoimalla ja tasakentällisin. Joka ikinen Omarkin tekemä liike vaikuttaa hyökkäyspelaamiseen positiivisesti.
Minä taisin mainita sitoutuneisuuden, mutta vain siinä yhteydessä kun miestä verrattiin Jussi Jokiseen. Siihen ei pidä tarttua sen kummemmin.
Aika jännä juttu on, että ymmärtääkseni Omark on vapaa mies tekemään sopimuksen mihin tahansa NHL-organisaatioon, mutta kukaan ei ole saanut houkuteltua miestä riveihinsä vaikka takuulla siinä on haastetta kun Omark ensin neljä kautta yritti tehdä läpimurtoa. Bussiliiga ei varmaan enää houkuttele. Jokereista varmasti maksetaan äärimmäisen kilpailukykyistä palkkaa, sekin on tietysti yksi asia, mutta haluan silti kiekkoromanttisesti uskoa jokaisen "oman tasonsa tietävän" pelaajan tahtovan pelata absoluuttisten parhaiden kanssa. Tässä tapauksessa se tietenkin tarkoittaa NHL:ää. Eroja Leinon ja Omarkin välillä on hyvin vaikea kehitellä, koska vaikka NHL:n seuraajat ovatkin saattaneet jo menettää uskonsa Leinoon niin tämä todennäköisesti olisi vielä eurokaukaloissa huikea ukko dominoimaan nimenomaan kiekollisten avujensa vuoksi mikä varmaan on yksi syistä jonka vuoksi Leinolle edelleen tarjotaan mahdollisuutta NHL:stä. Yhtälailla niiltä Euroopan vuosilta muistuu mieleen Leinon puolesta kiekollista suojaamista kulmissa (kulmaväännöt) ja vastustajille jäähyjen hankkimista. Jos Jokerit olisi ilmoittanut ennen kauden alkua, että Omarkin tilalle olisikin tullut Leino niin en minä missään nimessä olisi paniikkinappulaa painanut joten sama homma toimii myös toisinpäin. Todennäköisesti tilanne on tällä hetkellä se, että Leinon hinta-laatusuhde muutaman vaikean kauden on Omarkin hyvin menneiden Euroopan vuosien jälkeen parempi. Lähtökohdat menestykseen on minun silmissäni aikalailla 50/50 miesten väliltä.
Ihan turha väittää Omarkia jotenkin erikoisen hyväksi puolustusalueen pelaajaksi, koska jokainen tietäisi missä hän pelaisi jos se olisi totta. Siellä ne ongelmat ovat kun kropassa ei aivan kauheasti ole mittaa tekemään likaista duunia. NHL-joukkueet ovat kuitenkin isolla rahalla kasattuja ammattilaisia täynnä etsimässä jatkuvasti vahvistuksia riveihinsä, kyllä siellä jatkoaikalaisten pro-scouteja paremmin tiedetään missä pelaajien tason puolesta mennään. On Omarkin onni, että väliinputoajalle on tarjolla nykyään KHL loistavine palkkoineen ja vielä täksi kaudeksi tietysti bonuksena Jokerit ja Helsinki hyvine asuinoloineen. Voin kuvitella miten Omarkin leirissä on huokaistu helpotuksesta.
Vähän tuntuu tietysti turhalta tässä vääntää Omarkia vastaan kun tykkään miehestä ja hänen pelityylistään äärimmäisen paljon, mutta taisi särähtää riittävästi korvaan NHL-yliampumiset miehen osilta. Jussi Jokisen aliarvioiminen oli sitten se viimeinen naula arkkuun jonka jälkeen oli pakko alkaa kirjoittamaan vastaväitteitä.