Mainos

Liikkumisen verottaminen

  • 1 161
  • 4

Miten uusistaisit autoilun veroja?

  • Bensaveroon 50% alennus ja autovero pois

    Ääniä: 17 31,5%
  • Bensaveroon korotusta ja autovero pois

    Ääniä: 5 9,3%
  • Moottorikoon mukaan vuosimaksu (iso) ja uusilta autoilta vero pois

    Ääniä: 9 16,7%
  • Loivat alennukset kaikkiin autoilun verotusmuotoihin

    Ääniä: 15 27,8%
  • Jokaiseen autoilun verotusmuotoon korotusta

    Ääniä: 8 14,8%

  • Äänestäjiä
    54
  • Poll closed .

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Liikenneministeriö on kehittelemässä uusia veroideoita autoiluun. Julkista sanaa pikaisesti vilaisemalla saa seuraavan kuvan asioiden tilasta:

- hiilidioksidipäästöt on keksitty verotuksen lähtökohdaksi
- auton nimellinen hiilidioksidipäästö voisi olla hyvä verotusperuste, ajetaan autolla sitten metri tai 400.000 km vuodessa
- yleensä päästöt syntyvät polttoaineen käytöstä ja esim bensan hinnassa lienee edelleen n. 70% veroa jo nyt
- liikenteessä olevia autoja on jo verotettu aikanaan ostettaessa n. 100% haittaverolla, jota käytettyjen autojen käyttäjät ovat sitten osaltaan maksaneet
- tuon moottoriveron esittelyn myötä voitaisiin sitten uusien autojen veroja laskea, jonka varmaan EU määrää muutenkin

Miksiköhän auton omistamista pitäisi vielä lisää verottaa. Jos päästöjä halutaan verottaa, on ne sitten mitattava jotenkin ajoneuvokohtaisesti eikä määrätä esim. kaikille Hemi 426 -moottorilla joskus ajeleville jotain sairasta veroa, jolla ei mitään tekemistä päästöjen kanssa.
EDIT: Siis mitata oikeasti jokaisen auton todelliset vuoden ajojen päästöt eikä vain teoreettiset teknisen varustelun mukaiset päästöarvot

Miten sinusta autoilun verotusta pitäisi uudistaa, ottaen huomioon koko kansantalouden kehityksen? Autoilla ajohan pitää kansakunnan toiminnassa eli autoilun lopettaminen lopettaisi muunkin toiminnan kohtuupian.
 
Viimeksi muokattu:

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Vaihtoehtoihin olisi hyvä lisätä katsaus tulevaisuuteen, eli uusiutuvia luonnonmateriaaleja polttoaineen raaka-aineena käyttävien ajoveuvojen sekä polttoaineiden selkeä suosiminen verotuksen kautta. On selvää että vaihtoehtoiset polttoaineet ovat läpilyöntivaiheessa varmasti valmistuskustannuksia tuijottaessa yksikköhinnaltaan muutenkin kalliimpia, niin samankaltainen verokohtelu vielä heikentää näiden asemaa kuluttajan silmissä ja läpilyönti markkinoilla hidastuu entisestään.

Tämähän olisi sikäli monella tavalla palveleva ratkaisu, että se kannustaa myös autokantaa uudistumaan sekä siirtymään ekologisesta näkökulmasta terveellisempään liikkumiseen. Samoin voitaisiin näin asteittain siirtyä järjettömän kovasta verottamisesta kohti kokonaisvaltaisesti kevyempää verotusta.

Lisäksi verotuksen olisi hyvä suosia myös julkisia kulkuvälineitä, vaikka itse tuskin yksityisautoilusta ihan hevillä luovunkaan. Olisiko tässä paikallaan vaikkapa monivalintaäänestys?
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olisi varmaan paikallaan monipuolisempi äänestys. Veroilla kai on tarkoitus auttaa koko maailmaa, kun kerran päästöistä puhutaan. Kiina, Venäjä ja Intia tuskin määräilevät noita uusia hiilidioksidiveroja vielä sukupolveen. Ja saastuttavat enemmän vuodessa kuin Suomen autoilu sukupolvessa.
On tietty helppo keksiä uusia veroja, kun autoja jo on raskaasti verotettuina liikenteessä yli 2 miljoonaa. Mutta jos päästöistä halutaan verottaa, eikö silloin pitäisi perustaa verot todellisuudessa päästettyyn määrään ja senhän jo nykyinen polttoainevero hoitaa.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Uusien autojen hintaa alaspäin, uudet autot kuluttavat ympäristöä paljon vähemmän kun nämä 80-luvun ruoskat.

Linja-autoliikenteen lippujen hintojen nosto, linja-autot aiheuttavat liikenteessä suuria ruuhkia joka taas aiheuttaa ylimääräistä tyhjäkäyntiä ja saastumista.

Polkupyörävero, pitäähän hippienkin maksaa jotain.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös