Liikenteen uudistuksista

  • 848
  • 4

Hammasharja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea, Jokerit, JYP
Anteeksi, jos joku on ehtinyt jo avata ketjun liikenneuudistuksista, mutta en löytänyt ainakaan sellaista. Liikenteeseen on tänä päivänä, 1.1.2003, tullut uudistuksia, jotka koskevat sekä autoilijoita kuin kävelijöitäkin. Hands free -pakko on varmaan hyvin tuttu jokaiselle autoilijalle, mutta itse hieman yllätyin siitä, että tästä eteenpäin pimeään aikaan kulkevalla ihmisellä täytyy olla taajamassakin heijastin.

Hands free -pakkoa kannatan - varsinkin kun tutkimuksissa on todettu puolueettomasti, että matkapuhelimen vapaa käyttö autoilun aikana lisää onnettomuusriskiä moninkertaiseksi. Mielestäni on oikein, että monelle ammatti-ihmiselle, kuten taksiautoilijalle, tuli lakipykälään joitankin myönnytyksiä.

Sen sijaan ihmettelen, vaikuttaako heijastinpakko kenenkään? Omasta mielestäni varmasti vaikuttaisi, jos heijastimen käyttämättä jättämisestä sakotettaisiin, mutta näin ei ainakaan aluksi tulla tekemään. Itse en ole taajamissa käyttänyt koskaan heijastinta - en yö- enkä päiväsaikaan. Tuskin tulen tästäkään eteenpäin, kun katson olevani turvassa kaupunginvaloissa.

Toki kannatan uudistuksia siinä mielessä, että esimerkiksi turvavyöpakkoa vastustettiin aikoinaan kovin laajasti. Itse en ole elänyt luultavasti vielä tuohon aikaan, kun turvavyöpakko säädettiin lakiin, mutta olen lukenut tästä uudistuksesta ja siihen liittyneestä reagoinnista. Nykyäänhän turvavyön käyttö on melkeinpä itsestään selvyys; tuskin sinäkään mietit ajamaan lähtiessäsi, laitatko turvavyön vai et? Tämän muistaen tuen ehdottamasti hands free -pakkoa, mutta heijastinsäädöksestä en olisi ollenkaan yhtä varma.

Mielestäni heijastinpakko on jopa hieman ristiriidassa ihmisen suvereniteettiä vastaan. Jokaisella ihmisellä pitäisi mielestäni olla oikeus liikkua ja ottaa riskejä kaupungilla - kunhan ei aiheuta vaaraa toisille tienkäyttäjille. Heijastinpakkoa en ymmärrä edes taloudellisessa tarkoituksessa; hands free -säädös on kuitenkin omiaan lisäämään ihmisten joululta ja raketeilta säästyneitä rahoja hidastuneeseen matkapuhelinkauppaan - ja koko kansantalouteen.
 
Viimeksi muokattu:

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Henk.koht. suosittelen lämpimästi vilkkuvaa muovinpalasta toiseen hihaan. Tummiin pukeutunutta kulkijaa on todella vaikea huomata, eivätkä ne katuvalotkaan kaikkialla valaise.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Nämä heijastin ja kypärät pyöräilijöille- pykälät eivät käsittääkseni johda kuin korkeintaan huomautukseen niitä vastaan "rikkoneille". Heijastinta voin kyllä käyttää, mutta pottaa en laita päähän pyöräillessäni. Seuraavaksi varmaan vaaditaan jalankulkijoille haarniska ja autoilijoille myös kypärä päähän (Ruotsissa tätä on jo ehdotettu). Ruotsalaista kansankoti meininkiä, jossa valtio haluaa kontrolloida ihmisiä muka suojellakseen heitä. Mielenkiintoista on, että taas tänä vuonnakin nimitetään joitain komiteoita tutkimaan asioita, jotka johtavat automaattisesti uusiin määryksiin ja rajoituksiin. Pitäähän nutturatätien ja virkamiestenkin tehdä jotain elääkseen.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Hands free toimi yllättävän hyvin. Sanoo nimimerkki "eilen autolla liikenteessä, eikä krapulaa tänä aamuna".

Aluksi boikotoin kovasti hands freetä, mutta eilen, kun käytännössä kokeili sen käyttöä, niin sehän toimi hyvin. Kädet todellakin pysyvät vapaana ja keskityttyä itse asiaan eli ajamiseen. Tosin pitäisi hankkia autoon joku magneettisysteemi, johon pistäisin kännykän kiinni. Oli kohtalaisen ovelaa pitää kännykkää jalkojen välissä istuimella autoa ajaessa. Eh..
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jaapa jaa. Haiskahtaa kylläkin trollille ja pahasti tämä Hammasharjan esittämä heijastinvastainen kirjoitus...

Heijastinpakko on mielestäni tosi hyvä ajatus. Kaikki, jotka autolla itse ajavat, tietävät varmasti kuinka vaikeaa on havaita ilman heijastinta kulkevaa jalankulkijaa. Sitä vaikeampaa, mitä huonommat kelit ovat kyseessä. Asiaa ei myöskään yhtään helpota se, että ihmiset pukeutuvat talvella mieluiten tummiin asusteisiin.

Tuskin heijastimen käyttö nyt mitenkään räjähdysmäisesti tämän myötä lisääntyy. Mutta hyvä, jos edes hiukankin. Uskon, että ainoa keino millä heijastimet saadaan yleisesti laajamittaiseen käyttöön, on yksinkertaisesti valmistaa sellaisia hyvännäköisiä talvivaatteita joissa heijastinpinta on valmiiksi ommeltu näkyvään kohtaan. Killuttimet ei kiinnosta muita kuin lapsia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös