Hammasharja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Chelsea, Jokerit, JYP
Anteeksi, jos joku on ehtinyt jo avata ketjun liikenneuudistuksista, mutta en löytänyt ainakaan sellaista. Liikenteeseen on tänä päivänä, 1.1.2003, tullut uudistuksia, jotka koskevat sekä autoilijoita kuin kävelijöitäkin. Hands free -pakko on varmaan hyvin tuttu jokaiselle autoilijalle, mutta itse hieman yllätyin siitä, että tästä eteenpäin pimeään aikaan kulkevalla ihmisellä täytyy olla taajamassakin heijastin.
Hands free -pakkoa kannatan - varsinkin kun tutkimuksissa on todettu puolueettomasti, että matkapuhelimen vapaa käyttö autoilun aikana lisää onnettomuusriskiä moninkertaiseksi. Mielestäni on oikein, että monelle ammatti-ihmiselle, kuten taksiautoilijalle, tuli lakipykälään joitankin myönnytyksiä.
Sen sijaan ihmettelen, vaikuttaako heijastinpakko kenenkään? Omasta mielestäni varmasti vaikuttaisi, jos heijastimen käyttämättä jättämisestä sakotettaisiin, mutta näin ei ainakaan aluksi tulla tekemään. Itse en ole taajamissa käyttänyt koskaan heijastinta - en yö- enkä päiväsaikaan. Tuskin tulen tästäkään eteenpäin, kun katson olevani turvassa kaupunginvaloissa.
Toki kannatan uudistuksia siinä mielessä, että esimerkiksi turvavyöpakkoa vastustettiin aikoinaan kovin laajasti. Itse en ole elänyt luultavasti vielä tuohon aikaan, kun turvavyöpakko säädettiin lakiin, mutta olen lukenut tästä uudistuksesta ja siihen liittyneestä reagoinnista. Nykyäänhän turvavyön käyttö on melkeinpä itsestään selvyys; tuskin sinäkään mietit ajamaan lähtiessäsi, laitatko turvavyön vai et? Tämän muistaen tuen ehdottamasti hands free -pakkoa, mutta heijastinsäädöksestä en olisi ollenkaan yhtä varma.
Mielestäni heijastinpakko on jopa hieman ristiriidassa ihmisen suvereniteettiä vastaan. Jokaisella ihmisellä pitäisi mielestäni olla oikeus liikkua ja ottaa riskejä kaupungilla - kunhan ei aiheuta vaaraa toisille tienkäyttäjille. Heijastinpakkoa en ymmärrä edes taloudellisessa tarkoituksessa; hands free -säädös on kuitenkin omiaan lisäämään ihmisten joululta ja raketeilta säästyneitä rahoja hidastuneeseen matkapuhelinkauppaan - ja koko kansantalouteen.
Hands free -pakkoa kannatan - varsinkin kun tutkimuksissa on todettu puolueettomasti, että matkapuhelimen vapaa käyttö autoilun aikana lisää onnettomuusriskiä moninkertaiseksi. Mielestäni on oikein, että monelle ammatti-ihmiselle, kuten taksiautoilijalle, tuli lakipykälään joitankin myönnytyksiä.
Sen sijaan ihmettelen, vaikuttaako heijastinpakko kenenkään? Omasta mielestäni varmasti vaikuttaisi, jos heijastimen käyttämättä jättämisestä sakotettaisiin, mutta näin ei ainakaan aluksi tulla tekemään. Itse en ole taajamissa käyttänyt koskaan heijastinta - en yö- enkä päiväsaikaan. Tuskin tulen tästäkään eteenpäin, kun katson olevani turvassa kaupunginvaloissa.
Toki kannatan uudistuksia siinä mielessä, että esimerkiksi turvavyöpakkoa vastustettiin aikoinaan kovin laajasti. Itse en ole elänyt luultavasti vielä tuohon aikaan, kun turvavyöpakko säädettiin lakiin, mutta olen lukenut tästä uudistuksesta ja siihen liittyneestä reagoinnista. Nykyäänhän turvavyön käyttö on melkeinpä itsestään selvyys; tuskin sinäkään mietit ajamaan lähtiessäsi, laitatko turvavyön vai et? Tämän muistaen tuen ehdottamasti hands free -pakkoa, mutta heijastinsäädöksestä en olisi ollenkaan yhtä varma.
Mielestäni heijastinpakko on jopa hieman ristiriidassa ihmisen suvereniteettiä vastaan. Jokaisella ihmisellä pitäisi mielestäni olla oikeus liikkua ja ottaa riskejä kaupungilla - kunhan ei aiheuta vaaraa toisille tienkäyttäjille. Heijastinpakkoa en ymmärrä edes taloudellisessa tarkoituksessa; hands free -säädös on kuitenkin omiaan lisäämään ihmisten joululta ja raketeilta säästyneitä rahoja hidastuneeseen matkapuhelinkauppaan - ja koko kansantalouteen.
Viimeksi muokattu: