Olemme jo saaneet lukea, että ainakin JYP, Blues ja Pelicans tulevat pienentämään pelaajabudjettejaan taloudellisten asioiden takia. Samaan aikaan olisi varsin erikoista kieltää joukkueilta niiden bisnestä parantavaa mainontaa.
Olemme saaneet myös lukea siitä kuinka sm-liiga ottelut ovat kärsineet yleisökadosta. Ainakin tämä on ollut suurin syy miksi Espoossa on nähty taas huonoja talouslukuja. Joten jos liigapomot haluaa ton asian muuttaa niin sitten pitää ruveta ymmärtämään ns. kuluttajaa. Hallille tuleva henkilö tulee sinne katsomaan lätkää ja viihtymään. Viihtymisen vastakohta on pitkästyminen ja sitä juuri tapahtuu noiden mainoskatkojen aikana. Oikeasti jos noi liigapomot haluaa jengiä halille niin sitten on asiaa katsottava fanien kautta ja mietittävä a) niitä asioita mitkä saa jengin viihtymään matseissa b) niitä asioita jotka faneja kyrsii ja saa jengin jäämään himaan. Ei noi mainoskatkot sm-liigan suurin ongelma ole, mutta se että niiden määrä on nostettu jossain vaiheessa yhdestä kahteen kuvastaa hyvin sitä asenetta mikä liigapomoilla on. Sponsorit on keskiössä ja fanit on lypsylehmiä jotka käy matseissa vaikka otteluohjelma on perseestä ja matsit näkee puoli-ilmateeksi tv:stä.
Samaa asiaa voi ja sovelletaankin paitamainonnan kanssa. Kukaan niistä ei pidä, mutta niiden kanssa pitää vain oppia elämään.
No jos sm-liiga esim. nostaisi mainostaukojen määrän neljään per erä niin luulen että aika moni äänestäisi jaloillaan ja jäisi himaan. Olen monesti sanonut että jos Bluesin paita muuttuu kärppämäiseksi tilkkutäkiksi tai Barona-arenan jää ammutaan täyteen mainoksia niin mä en sellaista paskaa suostu katsomaan ja jään himaan katsomaan NHL:lää. Onhan se tavallaan sääli että lätkä fanit on totettu siihen että meidän on pakko katsella ja kuunella mainoksia. Jos samaa yrittäisi esim. joku ravintola niin en tiedä kuinka se menestyisi. Sinä aikana kun odotat pihiviäsi niin eteen tuotaisiin tv josta pitäisi katsella ostoskanavaa.
Ja siis mä tuolla ehdotin että määrä tiputettaisiin yhteen. En usko että mitään hirveetä sponsorirahojen katoa tapahtuisi kun niitä mainoksia pystytään edelleen soittamaan/näyttämään pelikatkoilla. Ja en tiedä miten hyvin noi mainoskatkot edes toimii kun hallissa niiden aikana 70 % jengistä näprää känykkää ja 30% juttelee kaverin kanssa. Kotikatsomoissa taas niiden aikana jengi joka käy tankkaamassa jääkaapilla tai tyhjentämässä wc:ssä.
Eikä noi sponsoritkaan tykkää jos jengiä ei käy halleissa kuuntelemassa ja katselemassa niitä mainoksia. Siis ainakaan ne sponsorit jotka haluaa rahoillensa siis ihan oikeasti jotain vastinetta.