Lainaan itseäni tästä samasta ketjusta 6.3.2024. Asiasta väännetään myös Tappara-TPS -ketjussa, mutta vastaan nyt tänne, koska se on muuttunut lähes lukukelvottomaksi vittuiluksi. Pelistä yrittää keskustella vain muutama asiallinen nimimerkki, mutta heidät ottelua koskevat analyysinsä jäävät yleisen mölinän jalkoihin. Tekisi mieli syyttää enemmän turkulaisia, mutta kyllä siellä muutama tapparalainenkin antaa panoksensa - sekän tietenkin muutama ulkopuolinen (the usual suspects)...
Veikkaan, että alkukierrosten arkipeleissä nähdään taas alle 10 000 jääviä lukemia. Niiden varmistuminen menee niin myöhään, että tavalliselle yleisölle suunnattuja kampanjoita ei ehditä (ainakaan kunnolla) toteuttaa, ja yritysmyyntikin on helpompaa, jos asiat saadaan sovittua hyvissä ajoin...
Ilmiö sinänsä on ollut tunnettu jo vuosia. Syyt on mainittu yllä, mutta korostetaan nyt vielä enemmän yritysmyynnin merkitystä. Yritykset eivät pääsääntöisesti järjestä ainakaan isompia tilaisuuksia yhteistyökumppaneille tai asiakkaille lyhyellä varoitusajalla. Kausikortteja pystyy ehkä juuri ja juuri hyödyntämään nopeastikin 2-4 hengen kesken, jos niiden haltija jaksaa tarpeeksi kysellä, mutta tuommoiset "n. 10 hengen tai suuremmat" tilaisuudet oheistapaamisineen suunnitellaan tyypillisesti jopa kuukausia etukäteen. Nykypäivän ihmisten kalenterit ovat niin täynnä (myös vapaa-aikana), että "huomenna ois peli? lähekkö?" ei vain monelta onnistu. Ei ainakaan yritysmaailmassa, mutta harvemmin tavallisten ihmistenkään kohdalla. Paikalla käyvät innokkaimmat, ja ne joille päivä sattuu sopimaan. Kävin itsekin ennen lapsen syntymään paljon enemmän paikanpäällä, vaikka olikin TV-katseluoikeudet hankittuna...
Toki Tapparan osalta itse pelipäivä varmistui jo yli viikkoa aikaisemmin, mutta kyllä vastustajallakin on merkitystä. En nyt lähde edes vertailemaan joukkueitta kiinnostaviin ja ei-kiinnostaviin (vaikka on silläkin merkitystä), vaan sitä, että eri yritykset ovat aktiivisia eri paikkakunnalla. Pirkanmaalla toimiva yritys haluaa mieluiten kutsua juuri vastustajan mukaan yhteistyökymppaneita, asiakkaita, sidosryhmiä. Esim. yritys, jonka suhteet ovat erityisesti Vaasan suuntaa, ei ole kiinnostunut Tappara-TPS -pelistä, mutta Sport olisikin kiinnostanut. Ja päinvastoin...
Viikonloppuisin korostuu tavallisten fanien osuus, joten siksi ne myyvät alkukierroksillakin. Sitten panosten kasvassa alkaa kaikkien kiinnostus lisääntyä. Mutta pakko kai sekin on myöntää, että toistuva menestys alkukierroksilla hieman syö halukkuutta maksaa lipusta, kun pelin näkee kotisohvaltakin...