Onko kenelläkään tietoa tai lähdettä, monesti Liigan pudotuspeleissä on noustu voittoon 3-1 -tappiosta? Itse yritin googletella, mutta en löytänyt.
Tappara on nykyisen 10 vuotisen menestysputkensa aikana kerran noussut itse voittoon 1-3 otteluvoittotilanteesta (Lukko, 2015), ja kerran hävinnyt johdettuaan ottelusarjaa 3-1 (Kärpät, 2014). Ehkä huomionarvoista on, että molemmilla kerroilla jatkoon meni alun perin korkeammalle sarjassa sijoittunut joukkue, joka siis sai seiskapeliin kotiedun.
Lisäksi muutama kerta on ollut tilanne, jossa jompikumpi on johtanut 3-1, mutta toinen on tasoittanut otteluvoitot 3-3:een, ennen kuin etumatkansa menettänyt joukkue on lopulta voittanut seiskapelin. Näitäkin on ollut sekä Tapparan eduksi että tappioksi - ainakin Kärppiä vastaan löytyy sekä voitot (2016) että tappiot (2015) kyseisellä tavalla.
Eli 2015 Tappara ensin nousi itse voittoon kahden pelin takaa-ajoasemasta Lukkoa vastaan, mutta sitten hävisi Kärpille, vaikka johti kahdella pelillä. Tulkitsisin, että perusteluja voitoille ja tappioille ei oikein voi hakea valmentajan kyvykkyydestä/kyvyttömyydestä tai joukkueen maagisesta sielusta, joka joko takaa voiton tai ajaa tappioon. Kaikissa edellä mainituissa tapauksissa vastakkain oli kaksi erittäin laadukasta ja tasaista joukkuetta, joista lopulta niukasti parempi päätyi voittamaan seitsemän pelin jälkeen. Yksittäisissä peleissä sattumalla ja ottelukohtaisilla muuttujilla on vaikutusta, mutta mitä pitempään pelataan, sen todennäköisemmin kokonaisvaltaisesti parempi voittaa lopulta useampia otteluita...
Ps. uskaltaisin väittää myös, että kaikissa em. tapauksissa voitto meni lopulta materiaaliltaan kovemmalle ja hinnaltaan kalliimmalle joukkueelle...