Wanhoja ja wieläkin wanhempia ottelutuloksia selaillessani...
...tuli vastaan tällainenkin yksityiskohta.
TPS on voittanut yhden pääsarjaottelunsa luovutuksella!
Enpä usko, että tämäkään on hirvittävän yleistä. Mä olen kuitenkin siinä käsityksessä, että Valtakunnansarjassa (aikoinaan 1936-45 Suomen toiseksi korkein sarjataso) ÅIFK:n kakkosjoukkue olisi luovuttanut ottelunsa TPS:a vastaan. Tämä olisi tapahtunut TPS:n nousukaudella 1938-39, mutta mitään varmistusta asialle en löytänyt. TPS:n 50-vuotishistoriikissa Turun Palloseura 1922-1972 asiasta kerrotaan sivulla 88 seuraavasti:
"
- - - Loimaan Palloilijat ei sitten enää pystynyt asettamaan estettä TPS:n ensimmäiselle piirin mestaruudelle jääkiekossa. Samaa vauhtia voitettiin valtakunnansarjassa Loimaa uudestaan sekä Riento II ja näin päästiin yrittämään sarjanousua."
Seuraavat tulokset mulle on aikoinaan kulkeutunut ilman mitään päivämääriä tai sen tarkempia erätuloksia:
Varsinais-Suomi -ryhmä
TPS - Turun Riento II 9- 2
ÅIFK II - Turun Riento II 7- 1
TPS - ÅIFK II,
ÅIFK luovutti
Loimaan Palloilijat - TPS 0- 8
TPS - Loimaan Palloilijat 5- 0
Valtakunnansarjan Varsinais-Suomi -ryhmän voittaja: Turun Palloseura
Tämän jälkeen siis pelattiin nousukarsinnat Tampereella helmikuun viimeisenä viikonloppuna vuonna 1939. Karsintoihin osallistuivat kaikkien kolmen Valtakunnansarjan ryhmän (Helsinki-ryhmä, Häme-ryhmä sekä Varsinais-Suomi -ryhmä) voittajat. Joukkueet olivat Karhu-Kissat Helsingistä, TBK Tampereelta sekä TPS Turusta.
25.02.1939 TPS - TBK 0- 0
26.02.1939 KKI - TPS 0- 4
26.02.1939 TBK - KKI 2- 2
Valtakunnansarjan mestari: Turun Palloseura
Joka tapauksessa se varsinainen erikoisuus tai tilastokummallisuus, josta olin mainitsemassa, on pääsarjasta ja kaudelta 1956-57. TPS:a vastassa oli jälleen Karhu-Kissat - tällä kertaa kuitenkin Helsingissä. Päivämääristä mulla ei valitettavasti edelleenkään ole mitään käryä. Samaisessa TPS-historiikissa asia mainitaan sivulla 101 seuraavasti:
"
- - - Tämän jälkeen voitettiin jonossa HJK 7-3, HPK 8-2, HJK uudestaan 7-2 ja sitten ainutlaatuisella luovutusvoitolla 1-0. Luovutus johtui siitä, ettei Hesperian kenttä pelipäivänä ollut pelattavassa kunnossa eikä Karhu-Kissat Jääkiekkoliiton määräyksestä huolimatta suostunut pelaamaan muilla Helsingin käyttökelpoisilla kentillä, jolloin se julistettiin hävinneeksi."
Helsinkiläisillä on tuntunut muutenkin olevan kenttäongelmia. Kaudesta 1964-65 samainen TPS-historiikki mainitsee sivulla 115 näin:
"
HIFK:n tullessa vapaaehtoisesti Helsingin kenttävaikeuksien vuoksi pelaamaan kotiottelunsa Turkuun ajateltiin pistetilin kasvavan, mutta HIFK pystyikin peräti 8-3 voittoon saaden lisäksi kauniin rahapotin yleisömäärästä."
EDIT: tuo kauden 1964-65 IFK-TPS pelattiin muuten 15.12.1964
Muutenkin Helsingissä tuntui olevan jotain ongelmia jään kanssa. Itsenäisyyspäivästä lähtien Helsingin joukkueiden otteluita siirreltiin myöhempiin ajankohtiin.
06.12.1964 IFK - ILV => 03.01.1965
08.12.1964 HJK - TKV => 22.12.1964
13.12.1964 HJK - TAP => 30.12.1964
15.12.1964 IFK - TPS => pelattiin Turussa 15.12.1964
Samaten myös LUK-IFK matsia on siirretty (tuon Turun ottelun matkustamisen vuoksi?)
18.12.1964 LUK - IFK => 22.12.1964