Yleisestikin on hieman vaikea käydä debattia joidenkin pelaajien "paremmuudesta", kun toisille tärkeämpää on keskittyä tehopisteisiin ja toisille esimerkiksi kokonaisvaltaisuuteen. Mutta en mä kyllä millään saa Morandista parempaa sentteriä lähtökohtaisesti kuin Trettenesistä, en millään, varsinkaan HEITTÄMÄLLÄ.
Morand voi olla jossain Italiassa Marraskuussa tai sit kaveri painaa 50 tehopistettä, sitä ei voi meistä kukaan vielä sanoa. Mutta tällä datalla mikä meillä on tällähetkellä käytössä, niin ylle kirjoittamani perustuu täysin siihen. Koska ei paljon muutakaan vaihtoehtoa ole.
Tässä on se ongelma, että treenipeleistä en voi oikein sanoa mitään, vaikka ne olenkin nähnyt. Jos viime kaudella olisin meidän jengiä arvioinut treenikauden puolesta, olisin saattanut heittää jotain niinkin urpoa ilmoille (ehkä teinkin niin, ehkä en), että Collins painaa 30+ pojoa ja on hyvä ykkössentteri. Jonain kautena olisin saattanut sanoa että LeBlanc on helkkarin kova ykkösukko Kerholle kun treenipeleissä oli tulessa. Molemmilla kerroilla olisin haukannut ison kasan sitä itseään. Trettenes on täyttänyt tonttinsa harkkapeleissä, olen minäkin sen nähnyt, mutten silti alkaisi hehkuttamaan historiaansa paremmaksi. Tämän takia olen ilmaissut asian näin: "paperilla", "ei mitään varmuutta". Tämä tekee minkään muun kun tilastoskouttauksen yksinkertaisesti mahdottomaksi, varsinkin kun sitä silmämunatestiä ei kummastakin pelaajasta ole. Itsekin olet myöntänyt sen että et ole Morandilta peliäkään nähnyt, mutta olit aluksi niputtamassa hänet luokkaan Matt Marcinew ja nyt olet varma siitä että Trettenes on kovempi. Ei siinä, hienoa nähdä että luottoa on omiin.
Paperilla asian näen vain yksinkertaisesti niin, että kaveri joka on junnuliigoissa painanut yli ppg ja pelannut AHL:ssä 0,3ppg tippumatta Coastiin kertaakaan on edellä kaveria joka on lähtökohtaisesti pelannut koko uransa joko Norjan pääsarjassa, DELissä ja Sveitsin divarissa. Jos totta puhutaan niin enemmän olisin innoissani ollut Morandin pahvista Trettenesin sijaan tässä kesän aikana ja uskon täydellä sydämelläni että niin olisi iso osa Kerhofaneista.
MM-kisoihin otan kantaa sillä, että oli siellä Norjalla Michael Hagakin, joka vaikka tekikin 18p runkosarjassa Lukolle viime kaudella, surffaili puolen kautta pelin ulkopuolella ja taisi poppareidenkin syönti tulla tutuksi. Herrasta taisi loppukautta kohden mennä YV-ajassa ohi meidän ikioma Harri Kainulainenkin. Haga teki enemmän tai vähemmän identtiset tehot Trettenesin kanssa viime MM-kisoissa. Korjatkaa joku Raumalainen jos olen ihan hakoteillä.
Mutta kiitän perusteluista, tässä nyt on vaan kaksi eri mielipidettä ja näemme asian selkeästi eri tavalla. Itse toivon toki että Trettenes vie Morandia kun litran mittaa keskinäisissä.
Riippuu katsotaanko Mustosen kohdalla koko liigauraa vai vain paria viime kautta. Edellisellä katsannolla ei mene, jälkimmäisellä sanoisin, että menee, mutta ei mitenkään heittämällä.
Tämä on aivan totta ja yhdyn siihen ihan täysin. Täytyy tosin muistaa että näillä EHT:lle johtaneilla kausillaan Mustonen pelasi laidassa ja nyt paikkansa on keskellä. Toivon nyt että Mustosella alkaa taas sujua, kun ilmeisesti pitkäaikainen vaiva on leikattu ja pääsee pitkästä aikaa terveenä kauteen. Mustoseen laitankin enemmän tuloksenteko toivoa kun Trettenesiin.
Lopetan offtopicin tähän ja vapautan ketjun taas huhujen läpikäyntiin.