Huhuja en laita, enkä faktaa... Tää saattaa kuulostaa vittuiluna, kun tulee täälä Vaasasta ja vieläpä mun näppikseltä, mutta yritän olla mahdollisimman selkokielinen kirjoituksessani. Katotaan, miten tää luetaan. :)
Eli, nämä erään nimimerkin tuohtumukset ovat aivan kuin monen Sportin kannattajan, etunenässä omani näppikseltä vuoden takaa. En tarkoita tätä todellakaan provona, mutta mittasuhteet vaan ovat suhteellisen käsittämättömät Mestis vs Liiga. Kun spekuloidaan pelaajilla ja oman seuran kiinnostavuudella. Varsinkin, kun on opittu divarissa häärimään kukkona tunkiolla ja kiima päästä juuri kyseiseen joukkueeseen oli koko sarjan kovin. Aika perkeleen nopeasti tuli ainakin mulle realiteetit eteen, kun hommia alettiin ihan oikeasti seuran taholta paukutella ulos. Ei Sport ollutkaan se, jonne kaikki halusivat tulla. Nuoret ja nälkäiset ja ne, joilla ura oli laskusuunnassa ja piti saada sille nostetta olivat suurimmat kiinnostuneet. Tämä on tietysti ihan normaali tilannekin. Pieneen seuraan saamaan vastuuta ja peliaikaa ja sitä kautta näyttämään, että kyllä mulle voi kovempaakin liksaa maksaa.
Varmasti KooKoon riveihin tulee arvomatskuakin, mutta kyllä nää Birnerit, Maliset ja kumppanit ym haaveet jää aika torsoiksi. Joku tällainen "vetonaula" voi tulla, mutta ei missään nimessä useampaa. Siitä pitää huolen jo KooKoon budjetti, joka tulee olemaan n.1.5-1.7M€, sisältäen oheiskulut. Käytännössä puhutaan siis luokkaa 1.1-1.3M€ jopa allekin.
Birner lienee realistisesti yli 100k€, Malinen saattaa olla jopa kalliimpikin. Tuohon päälle kaikki muut pelaajasta aiheutuvat kulut ja ollaan syöty budjetista jo aikamoinen lovi.
Itse olen erittäin huolestunut KooKoon organisaatiorakenteesta. Eräs kolleegani on entinen KooKoon pelaaja ja hyvin läheinen Frigimodin (menikö oikein?) kanssa, eli KooKoon entisen tj:n. Hänen suullaan sanottuna KooKoon muihin kuluihin on budjetoitu ainoastaan puolet koko budjetista, eli noin 1.7m€. Tämän tulisi kattaa aivan kaikki muu, paitsi pelaajat. Organisaatio on hyvin kapea. Toki tämä on mahdollista, mutta hieman ihmetyttää, aikooko KooKoo pelata puumailoilla, vai millä ja mikätasoinen on huolto, majoitus, markkinointi, hallivuokrat, investoinnit, toimistohenkilökuntakulut jne. Jne. Sportin ja muiden Liigaseurojen vastaavat kustannukset pyörii aivan eri lukemissa. Lisäksi Sportin Jyrki Niemi kertoi syksyllä, noin kuukausi sarjan aloituksen jälkeen, että nousu aiheutti täysin yllätykselliset kulut ja työsaran. Meillä oli organisaatio täysin takki tyhjä jo syksyllä. Nyt toki tilanne jo paljon stabiloituneempi.
Mielestäni KooKoo ottaa tässä tietoisen riskin ja ison sellaisen, mikäli aikovat todellakin jo nyt palkata kovia jätkiä ripakopallisen, eikä suhtaudu vakavuudella mahdollisiin yllätyksiin, mitä ammattilaissarja tuo tullessaan ns puskista.
Siksi sanonkin, että kevään KooKoo voi olla vielä iso pettymys monelle pelaajarungon osalta ja vasta syksyllä yrittävät. Joko suoraan tursitiverotuksella kovempia vonkaleita tai sitten arpoja. Jos näin ei käy, olen huolestunut.
E: löysin nopeasti yhden Niemen haastattelun, jossa antaa itse asiassa KooKoolle vinekkejä.
SM-liiga: Jyrki Niemen vinkki KooKoolle: "Hakekaa liigan kaverit Kouvolaan" - SM-liiga - uutiset, tulokset ja videot - Ilta-Sanomat
Linkki vie Iltasanomien sivulle.