Liigan näpertely- ja puuhastelupiirin seurantaketju

  • 4 425
  • 3

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Mielestäni aihe tarvitsee oman ketjunsa, koska nyt Liigan näpertelystä kirjoitetaan niin monessa paikassa, ettei lukemaan kerkiä! Nyt on kuuma aihe Liigan tulospalvelu, joka on ollut sekaisin. Liiga ei tietenkään selitä että missä mättää, mikä on osa puuhastelijoille tyypillistä viestintästrategiaa. Näpertelijöiden kulttuurista on yksi todiste Liigan tunnus, joka on toki jo käsitelty melko hyvin.

Mainitsen vielä yhden esimerkin Liiga-sidonnaisesta puuhastelusta. Ruutu.fi-palvelun puhkipalanut kuva ja Anssi Ritarin selostus David Kveettoveineen. Puhkipalaminen tarkoittaa sitä, että kameraan pääsee liikaa valoa, ja vaaleat alueet muuttuvat vitivalkoisiksi. Ruutu.fi on tarjonut tällaista laatua ainakin kummassakin Kärppien ottelussa. Kiekko katoaa välillä kokonaan näkyvistä, kun se hukkuu valkoiseen mattoon, jota Ruutu.fi tarjoaa kotitalouksille. Tämän ongelman voisi korjata pienentämällä kameran aukkoa tai lyhentämällä suljinaikaa, jolloin valoa pääsisi vähemmän kameraan. Jotenkin tuntuu, että puuhastelumeininkiin tuollainen akuuttiin tilanteen reagoiminen vain ei sovi, ja kun kameravehkeet on kerran pystytelty, niin sen jälkeen niihin ei tartte koskea, ei oo meijän hommaa ja niin edelleen.

Näpertely ja puuhastelu luo surkuhupaisuuden piirteitä kotimaisen ykköslajin ympärille. Asioita ei korjata nopeasti, eikä selityksiä kuulu.
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Eikö tämä ketju kuuluisi KalPa-osioon?

Ette te voi puuhastelua- ja näpertelyä siellä Kuopiossa kokonaan omia, osataan sitä muuallakin. Tosin meillä Lappeenrannassa ei viime aikoina ihan hirveästi olla tässä kunnostauduttu ja se tuntuukin kerrassaan oudolta. Mutta keretäänhän sitä vielä. Pientä puuhastelun makua Lappeenrannassa tosin taisi kauden avauksessa tarjota se, että siivooja jakeli kuvaajille rättejä, jotta nämä saisivat näköyhteyden lasien läpi kaukaloon. Mutta ehkä se meni vielä force majeure lausekkeen alle. Kuumalle ja kostealle kelille ja sen ja kylmän jään yhteisvaikutuksille ei ehkä hirveästi voida.

Tuo tulospalvelu on kyllä surkuhupaisa. Se oli sitä jo aiemmin, kun esim. A-junnujen pelien tulospalvelu oli Liigan omaa parempi. Tästä nyt sentään on päästy eroon. Nykyisin juniorisarjojen tulokset saattaa saada selville junnujoukkueiden, tai junnupelaajien, Twitter-tileiltä. Ehkä.

Minua on tämän syksyn puuhastelussa jostain syystä kutkuttanut eniten äärettömän pieni, mutta kuvaava tilanne. Eli se liiga-avauksessa otettu kuva kapteeneista Kanadamaljan ympärillä. Minä vielä uskon, että tulospalvelu saadaan joskus vielä kuntoon (ja osittain ymmärränkin, että jos yllättäen joudutaan isoihin ohjelmistovaihtoihin, niin ainahan ne kusevat. Ja olenpa ollut ilmoittautumassa tentteihin teknisessä yliopistossa tämän vuosituhannen puolella 'kirjoita nimesi käsin tähän paperiin, ei näitä mihinkään tietokantaan ajeta, joten tenttikertoja ei enää laskeskella'-menetelmällä. Siitä saatiinkin hyvä esimerkki luennoille, miten ohjelmiston hankinjtaa ei johdeta.) Kurinpidossakin on ehkä jotain viime vuodesta opittu. Mutta tuo pieni yksityiskohta, että kenellekään ei tullut mieleen, että mainosmateriaalin kuvauksiin osallistuvia jääkiekkoilijoita kannattaisi ehkä a) informoida asiasta etukäteen b) antaa jonkinlainen dress-code, on jotenkin niin käsittämättömän tyypillistä Liigalle. Mitään ei ikinä ajatella ja suunnitella etukäteen, vaan kaikki tulee aina pyytämättä ja yllättäen ja sitten jälkikäteen reagoidaan ensin perstuntumalta (yleensä yli tai ali), sitten aletaan paikkailla vahinkoja ja ehkä jopa mahdollisesti suunnitella, miten jatkossa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
"Hei, sinä SM-henkinen jääkiekkoihminen: eikö sinulla ole iltaisin mitään puuhaa? Säilytä jännitys seuraavan vuorokauden puolelle ja ryhdy seuraamaan Liigaa tällä hetkellä noin puolen tunnin viiveellä toimivasta live-tulospalvelustamme! Tuote on suunnattu erityisesti kakkaleikkien ystäville. Tavoitteenamme on myydä tulospalvelun nimi, eli viimeistään tammikuussa kutsumme sitä Palveluksi ja toimitamme Palvelu-päivitykset noin viikossa kotiisi kirjepostilla (à 1€/kirje ja autotarra, vastaanottaja maksaa postimaksun)!"

Myönteinen puoli tässä farssissa on, että Ylen radioselostuksissa on oma nostalgia-arvonsa...
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös