Täällä toinen. Esimerkiksi eräistä porilaisista kirjoittajista saa sellaisen kuvan, että Porissakin on vain yksi tapa kannattaa. Tämä onkin kiva viesti niille junioreille, jotka haluaisivat kannattaa laulaen ja tanssien. Vaikka muissa halleissa on hiljaista kuin Keski-Porin kirkossa, niin Isomäessä ollaan näköjään yhtä kaavoihin kangistuneita kuin kirkossa. Eikö olisi järkevämpää antaa sellainen kuva, että on muitakin tapoja kannattaa. Vai eikö Porissa saa kannattaa kuin yhdellä tavalla? Tuollaiset kannatusryhmät ovat nähdäkseni parhaassa tapauksessa syrjintää ehkäiseviä, minkä takia en mielelläni kritisoi niitä.
En vietä aikaani kannatusporukoissa, mutta minusta ne on hieno lisä jääkiekko-ottelun tunnelmaan. Etenkin arkipeleissä, joissa ihmisiä on vähemmän ja ovat vähemmän kännissä. Jokaisesta on spontaaniseen huutamiseen, mutta kaikista ei ole lähtemään organisoituun kannattamiseen. Minusta nämä eivät kuitenkaan saisi olla ristiriidassa, vaan toisiaan tukevia. Jos minä jotain kritisoin, niin keinotekoisia tunnelmanluontiyrityksiä, joita ovat esimerkiksi maalien jälkeen yleisön metelin peittävät sumutorvet ja huutavat kuuluttajat (etenkin Oulussa). Kyllä niitäkin saa olla, mutta joissakin halleissa menee jo överiksi.
Olen aina sanonut, että kaikki kannustaminen on positiivista, joten totta kai saa. Porissa homma ei ole vaan jostain syystä lähtenyt liikkeelle, vaikka kaiken näköisiä yrityksiä on ollut. Ässien faniketjut sisältävät vuodesta toiseen Pataljoonan haukkumista ja nälvimistä, se ei kuulemma tee oikeita asioita. Enkä nyt puhu tästä vuodesta vaan useammasta vuodesta. Ja samat nimimerkit käyvät vuodesta toiseen kertomassa uusista suunnitelmista, miten nyt homma lähtee liikkeelle. Kaikesta tästä on muodostunut käsitys porukasta, jotka ovat ehdottomia,eivätkä pysty yhteistoimintaan muiden kanssa.
Myönnän, olen muodostanut mielipiteeni keskustelupalstan viestien perusteella, joten voin arvostella kirjoittajia epäreilusti. Tästä huolimatta minua ihmetyttää, miksi kannatustoiminta ei syty vuosienkaan jälkeen Porissa, kun se on käytännössä kaikkialla muualla onnistunut.