Liigan erotuomaritoiminta – ajatuksia ja kehittämisideoita

  • 2 119 589
  • 14 500
Suosikkijoukkue
IFK Peltosen jälkeen
Pari peliä pelikieltoa ehdottomasti olisi ollut syytä antaa. Toki vaikuttaa siltä, että täksi kaudeksi on vedetty uusi linja varsinkin kasseille lyömisen ja tuomarin koskemattomuuden suhteen. Mutta kun minun mielipidettä kysyit, niin vastaus on kaksi tai kolme peliä. Molemmat käy.
Kiitos vastauksestasi. Olihan se tosiaan ikävä vahinko. Joutui vähän niinkuin ristituleen siinä. Jos mennään ihan hypoteettisiin niin olisitkohan edelleen 2-3 ottelun pelikiellon kannalla jos lyöjänä olisi ollut vaikka Turunen tai Koivunen? Hieman epäilen, mutta voin toki olla väärässä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kiitos vastauksestasi. Olihan se tosiaan ikävä vahinko. Joutui vähän niinkuin ristituleen siinä. Jos mennään ihan hypoteettisiin niin olisitkohan edelleen 2-3 ottelun pelikiellon kannalla jos lyöjänä olisi ollut vaikka Turunen tai Koivunen? Hieman epäilen, mutta voin toki olla väärässä.
Mulle on aivan sama kuka lyö tuomaria, niin pelikieltoa pitää tulla. Turunen löi aiemmin kaudella vastustajaa takaapäin jalkoväliin. Olin sitä mieltä, että pelikieltoa pitää tulla. No, ei tullut mitään, ei edes jäähyä. Lehterä lyö tuomaria päähän. Olen sitä mieltä, että pelikieltoa pitää tulla, No, ei tullut mitään, ei edes jäähyä. Nimet selässä ilmeisesti painoivat.
 
Suosikkijoukkue
IFK Peltosen jälkeen
Mulle on aivan sama kuka lyö tuomaria, niin pelikieltoa pitää tulla. Turunen löi aiemmin kaudella vastustajaa takaapäin jalkoväliin. Olin sitä mieltä, että pelikieltoa pitää tulla. No, ei tullut mitään, ei edes jäähyä. Lehterä lyö tuomaria päähän. Olen sitä mieltä, että pelikieltoa pitää tulla, No, ei tullut mitään, ei edes jäähyä. Nimet selässä ilmeisesti painoivat.
Se voi olla, että nimet painoivat. Näin ei toki missään nimessä pitäisi olla. Tuo toinen tilanne ei mulle ole tuttu, joten paha kommentoida sitä. Hyvä jos sun linja pitää luki sitten selässä Lehterä tai Turunen tai joku muu nimi.
 

Mary Mackey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Näin se ainakin hallissa kuulutettiin ja kelloa siirreltiin seurauksena. Uskot mihin haluat.

Se oli juuri näin. Kuulutus ennen videonkatselua, jolloin pelikello näytti 0.4 sekuntia.

Videonkatselun aikana kello palautettiin edelliseen katkoon eli 2.7 sekuntiin.

Loppujen lopuksi aikaa kellossa oli 1.8 sekuntia, kun peliä jatkettiin.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Näin se ainakin hallissa kuulutettiin ja kelloa siirreltiin seurauksena.
Erikoista. Enpä ole ennen kuullut, että tuomarit videolta katsovat kellon ajan, muutoin kuin maalintekohetkeä tarkastellessaan. Niin se maailma muuttuu. Eikös tuossa rike tullut nyt ennen kuin kiekko tippui jäähän, joten helppo virittää kello takaisin aloitusaikaan. Sitä mietin, kun tuomarit näkivät huitomisen jalkoväliin ja siitä kakkosen antoivat, eikös tuosta olisi ollut järkevä katsoa videolta, onko syytä isoon rangaistukseen.
 

axe

Jäsen
Erikoista. Enpä ole ennen kuullut, että tuomarit videolta katsovat kellon ajan, muutoin kuin maalintekohetkeä tarkastellessaan. Niin se maailma muuttuu. Eikös tuossa rike tullut nyt ennen kuin kiekko tippui jäähän, joten helppo virittää kello takaisin aloitusaikaan. Sitä mietin, kun tuomarit näkivät huitomisen jalkoväliin ja siitä kakkosen antoivat, eikös tuosta olisi ollut järkevä katsoa videolta, onko syytä isoon rangaistukseen.
Viimeksi isossa paikassa videolta siirrettiin kelloa viime kevään viimeisessä finaalissa, jossa kello kävi silmällä videotaulukelloa katsoen yli sekunnin liikaa viimeisessä pelikatkossa. Videolta kelloa siirrettiin tosin sitten vain muutamia kymmenyksiä taaksepäin. Jos ei olisi siirretty, Savinaisen maali ei olisi ollut 59.59 vaan 60.12 eli ei maalia.
 
Viimeksi muokattu:

El-Reino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings
Jesus mitä puuhastelua Liigalla, kauden tärkein matsi Vaasassa ja se pilattu Kaukokiikari/Kova duolla. Näillä kahdella lisättynä A. Rantalalla ei ainuttakaan hyvää peliä tälläkaudella.
 
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Jesus mitä puuhastelua Liigalla, kauden tärkein matsi Vaasassa ja se pilattu Kaukokiikari/Kova duolla. Näillä kahdella lisättynä A. Rantalalla ei ainuttakaan hyvää peliä tälläkaudella.
Kaukokari kuitenkin pelaajien mielestä Bomanin jälkeen toiseksi paras dumari?
 

axe

Jäsen
Kai toi Baptisten jäähy sentään vähän oli kyseenalainen?
Ei kyl pysty sanomaan edes sitä. Mutta itse asiassa nyt jälkikäteen muistin, että kyllähän siellä Granathille tuli kiekottomana viistoluisteluosuma pelkkään päähän, ja noista nyt on yleensä tavannut jotain tulla tai on edes tsekattu jälkikäteen videolta. Kauden Tappara-trendin mukaisesti en nyt henkeä pidättele, että videotuomari olisi sitä huomannut tai ainakaan pitänyt yhtään minään.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Pelaajien mielestä Japa oli paras tuomari vuodesta toiseen, mikä edelleen hämmästyttää minua. Ainoa selitys mitä keksin on "vihelletään vain kuolleet" linja.

Näkisin, että pelaajille tärkeämpää kuin mikä se linja on on se, että linja ylipäätään on, siitä pidetään kiinni ja ollaan valmiita kommunikoimaan avoimesti, pelaajaa kunnioittaen asiasta.

Entisinä pelaajina Japa ja Boman tuon osaavat.
 

Bullseye

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Mitä mieltä asiantuntevammat on tän hidastuksen perusteella? Voidaanko väittää, että Holmström ohjasi kiekon kädellään maaliin? Ohjausliike kyllä tapahtuu, mutta sen jälkeen, kun kiekko on jo osunut hanskaan ja kimmonnut maalia kohti.

 

Fleguilia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mitä mieltä asiantuntevammat on tän hidastuksen perusteella? Voidaanko väittää, että Holmström ohjasi kiekon kädellään maaliin? Ohjausliike kyllä tapahtuu, mutta sen jälkeen, kun kiekko on jo osunut hanskaan ja kimmonnut maalia kohti.


Hanskalla tehtyjä maaleja ei käsittääkseni voida hyväksyä, paitsi jos kimpoaa sen jälkeen kenttäpelaajan, ei maalivahdin, kautta maaliin. Esimerkiksi, viime kaudella toimitus viivasta muutti suuntaa Roineen hanskasta maaliin, eikä hän muistaakseni liikuttanut kättään suuntaan tai toiseen. Tai ainakaan tahallaan.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Hanskalla tehtyjä maaleja ei käsittääkseni voida hyväksyä, paitsi jos kimpoaa sen jälkeen kenttäpelaajan, ei maalivahdin, kautta maaliin. Esimerkiksi, viime kaudella toimitus viivasta muutti suuntaa Roineen hanskasta maaliin, eikä hän muistaakseni liikuttanut kättään suuntaan tai toiseen. Tai ainakaan tahallaan.
Kimpoaminen saa tapahtua aivan mistä kehonosasta tahansa, ohjata ei saa millään muulla kuin luistimella.

Jos kiekkoa pelataan tarkoituksellisesti kädellä, ei edes vastapuolen pelaajan tai maalivahdin kautta kimpoaminen riitä, vaan välissä pitää olla tarkoituksellinen peliteko. Joukkuekaverin tekemä maali tarkoituksellisen kädellä pelaamisen jälkeen hylätään käsisyöttönä.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä

Ei näköjään ammattituomarin titteli takaa pelejä playoffeihin, kun Salosen nimeä ei näy listalla.
Mitäköhän arkaluontoista materiaalia noilla Heikkisillä on Liigan Erotuomaripomosta, kun molemmat jatkavat tolloiluaan kentällä myös Play-Offseissa.

Onnea vain niille joukkueille, kenen peleihin nämä amatimiehet osuvat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös