Nokitan HIFKillä ja Bob Francisiksella ;)
TPS ja Heikki Leime.
Itse en varsinaisesti näe ongelmaa siinä, että ilman muodollista pätevyyttä hypätään kaukalosta penkin taakse. Tähän sitten tarvitaan iso jos ja lisäys siitä, että uuden koutsin roolin täytyy olla hänen kykyihinsä sopiva ja vastuu sen mukainen. Aivan varmasti vuosikausia ammatikseen pelannut on kartalla esimerkiksi pelaajien päivän kuntoa arvioidessa tai keskittyessään johonkin "omaan erityisalaansa".
Ehkei meriitit ole Eepin tai Raipen luokkaa, mutta onhan Kiven pelaajauran vertaaminen Dufvaan aika huonoa huumoria. Liigassa yli 400 ottelua ja yli sata pistettä pakilta on nykyäänkin aika kova suoritus. Maaotteluitakin on jonkin verran mutta yksittäisiä ei Eliteprospects listaa joten määrää en tiedä.
Dufvallahan on kolme liigapeliä ja päästettyjä maaleja yli viisi ottelua kohti.
Mitä itse olen seurannut niin mielestäni on jopa enemmän sääntö kuin poikkeus että mitä paremmin menestyy pelaajaurallaan niin sen varmemmin menee vihkoon valmentajana. Virkistävänä, säännön vahvistavana poikkeuksena Nokka Jalonen.Sitten kun vertaillaan näitä entisiä pelaajia. On huippuja pelaajina Eepi, Raipe jne. Sitten meillä on ei niin huippupelaajia Kivi, RD. Siinä on sitten meriitit pyörähtäneet toisin päin. Ihan mielenkiintoista tuokin.
Tuskin Jack Adams Awardilla palkittu Francis varsinaisesti epäpätevä ollut. Seitinohuet haittasivat vain toimintaa. Tai no, onhan se tietenkin epäpätevyyttä sekin, jos olet seipäässä 24/7.
Mutta selvin päin Francis olisi ollut varmasti pätevä koutsi.
TPS ja Heikki Leime.
Liigassa on ollut kaikkia "epäpäteviä" kakkoskoutseja epäpätevämpi päävalmentaja: Raimo Helminen.
Raipen pelikirja koostui kärjistetysti siitä, että heitettiin kiekot kentälle ja huudettiin, notta "pelakkaa poijjaat".
Mutta aika usein apuvalmentajia arvostellaan karisman puutteesta ja aitioon kaivataan karismaa.
Leime keräsi 3 pistettä 14 peliin eli 7,14% jaossa olleista pisteistä
Sihvonen keräsi 27 pistettä 56 peliin, joka tarkoitti tuolloin 24,1% jaossa olleista pisteistä.
Käsittämätön ketju. Kakkosvalmentajan rooliinhan voi kuulua melkein mitä tahansa ja ulkopuolisen on siten melko mahdotonta arvioida kakkoskoutsin pätevyyttä.