No ensinäkin jo tuo ensimmäinen lause kertoo hommasta paljon. Väitteesi perustuu täysin arvion varaan. Omat kokemukseni ovat myös aika suppeat, koska vain ensimäisen pelin olin katsomassa Porissa. Kunnioitan silti näkemystäsi ja sinulla saa mielipiteesi olla, joten toivottavasti sinä kunnioitat myöskin minun omaani :)En ehtinyt kertaakaan Vaasaan peliin, mutta epäilen suuresti että siellä olisi koskaan ollut kovempi tunnelma kuin mitä oli eilen Isomäessä (ja tuo ei todellakaan ollut mikään kautta aikojen kovin tunnelma).
Mutta jos nyt tuollaisen yksittäisen pienen huomion tunnelmoista ja yleisön mukaanlähtevyydestä tekee, niin Porissa ei tainnut ainakaan olla koko hallin kattavaa standing ovationia, niin kuin Vaasassa oli esim. viimeisessä pelissä esim. kun Sport tuli jäälle. Meteli oli muuten valtava, tuli mieleen tuollainen jenkkiläinen fanittaminen tästä tempauksesta. Menee samaan kategoriaan sen kanssa, kun esim. jatkoajalla "kaikki alkoivat huutamaan" kun Sport vähänkään pääsi hyökkäämään tai yleensäkään maalintekopaikoille, sieltä tuli tätä suurta huokausta yleisöstä vaikka veto olisi ollut sellainen että Kilpeläinen ei olisi sitä päästänyt unissaankaan. Porissahan oli jonkinmoista standing ovationia myös vireillä, mutta edes silloin noin hienoilla hetkillä Porilaisille ei tainnut nousta edes puolet penkeistä ylös. Vaasassa vastaavissa oli yleisöstä tyyliin 99%:a mukana. Jos tuosta kuudennen pelin tunnelmasta nyt vaikka vielä jotain heittäisi, niin luonnollisesti esimerkiksi Sportin tullessa tasoihin oli meteli ja tunnelma aika "infernaalinen". Sinäkin voit varmaan kuvitella kuinka ne suurimmat ja rumimmatkin tuulipuvut omaavat ovat hommassa mukana, kun kauan on liigapaikkaa haettu ja oltiin niin lähellä unelmaa (vrt. Ässien tilanne) Jatkoajalla lähti porukkaa hyvin mukaan myös Red Armyn aloittamaan ns. horto magikoon. Nuo hetket jäivät kyllä ikimuistoisesti mieliin. En usko että Suomessa on pitkään aikaan missään nähty näin suurta horto magikoa, jossa oli tuulipukujakin hyvin mukana. Tässä nyt ekana löytyi linkkiä Panathinaikoksen vastaavaan http://www.youtube.com/watch?v=u0rMe2Vyb9E. Red Army huudatti Vaasassa muuta hallia, joka sitten vastasi aina takaisin. Lopussa alkoi tuo laulu osuus, jossa muu halli oli myös vähintään taputuksin mukana. Mahtavaa oli meno.
Pitää ehkä olla jonkin verran tutustunut näihinkin Sportin lauluihin/huutoihin, jotta niistä sitä aivan parasta kannattajana saisi irti. Tarkoitan tällä varsinkin sitä, jos esim. Porissa ei olla koskaan tehty käytännössä mitään tämän tapaista, niin sitten ne ennakkoasenteetkin on jo mitä on. Ja varsinkin kun asialla ovat vaasalaiset. En halua tällä v*ttuilla. Mutta eipä kaikki kyllä myöntäisi vaikka tykkäisivätkin meidän metodeista kannustaa ja luoda tunnelmaa.
Itse sarjasta vielä lyhesti, että parempi voitti. Sen mitä olen kuullut, niin kyllä niin monet Sportin pelaajistakin jäivät vielä henkisesti sinne torstaille jossa se meidän hetkemme oli, että ei lauantaina 100%:sti enää ehkä uskottukaan voittoon. Tähän kun lisätään täysi tupa lauantaina Isomäessä ja joukkue joka selvisi kuilun partaalta ja sai itseluottamustansa takaisin jne jne. niin tässä tulos. Eli Ässät oli selvästi parempi lauantaina. Sarjassa muuten tasaista vääntöä ja eipä tuota torstain senttien päässä käymistä liigapaikasta aivan heti unohda. Tästä jossittelusta voisin osuvasti todeta, että ei tavallaan mulle olisi Sport kannattajana ollut mitään väliä, vaikka Sport olisi "armottomien säkä tuuri maalien kera" ja "Ässien kymmenine hylättyine maaleineen" päässyt tuohon tilanteeseen, jossa liigapaikka oli käsillä, maalinpäässä. Eli olisi maali ollut jatkoajalla oikeus tai ei, niin tietenkin mua vituttaa suunnattomasti että oltiin niin lähellä. Toi on se mun pointtini. Eilenkin otti vielä paljon enemmän koville torstain tappio kuin eilinen peli ja näin se on ollut lähes poikkeusetta jokaisella pelaajalla/fanilla kenen kanssa olen jutellut.
On tullut jo sanottuakkin, mutta kyllä oli mahtava sarja! Tunteella mentiin puolin jos toisinkin. Mahtavaa nähdä minkälaista näkyvyyttä karsinnat ja myös Sport (valitettavasti negaakin Tamin kautta) ovat saaneet. Suomen jokaista kolkkaa on nyt valaistu sillä tosiasialla, että karsinnat kuuluvat ehdottomasti mukaan suomalaiseen huippujääkiekkoiluun. Urheilun voitto ja tässä sarjassa oli kyllä paljon voittajia...
Viimeksi muokattu: