Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2015–2016

  • 980 874
  • 3 965

Ralph

Jäsen
Vaikeaan lohkoon jouduttiin. Kuka nää päätti?
Tässä Suomen kartta ja sinne sijoitettuna Liiga-jengit. Jos KalPa ei olisi kuulunut Kärppien ja JYP:n kanssa samaan lohkoon, niin kenen sitten? Joku voisi pyöritellä Sportia, mutta kyllä minusta tuossa on niin täydelliset lohkojaot kuin vai voi tehdä näillä joukkueilla.

Ei ne näitä lohkoja tehnyt sen perusteella, että saataisiin pelillisesti tasaiset lohkot vaan, että kaikki saisivat mahdollisimman läheltä kaksi vastustajaa.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tässä Suomen kartta ja sinne sijoitettuna Liiga-jengit. Jos KalPa ei olisi kuulunut Kärppien ja JYP:n kanssa samaan lohkoon, niin kenen sitten? Joku voisi pyöritellä Sportia, mutta kyllä minusta tuossa on niin täydelliset lohkojaot kuin vai voi tehdä näillä joukkueilla.

Ei ne näitä lohkoja tehnyt sen perusteella, että saataisiin pelillisesti tasaiset lohkot vaan, että kaikki saisivat mahdollisimman läheltä kaksi vastustajaa.
Todella paska ja epäreilu systeemi mun mielestä. Voi mennä monta pistettä tuon takia.
 

Ralph

Jäsen
Todella paska ja epäreilu systeemi mun mielestä. Voi mennä monta pistettä tuon takia.
Pitäisikö KalPan muuttaa vaikkapa Vantaalle, niin saavat Bluesin lohkoonsa? NHL:ssä tuo systeemi on paljon "epäreilumpi", mutta ei kukaan valita. Sitä se vain on, kun kotikaupungit ovat mitä ovat.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Todella paska ja epäreilu systeemi mun mielestä. Voi mennä monta pistettä tuon takia.

Ennen kauden alkuahan voimasuhteet on jo selvillä. Täytyy ymmärtää, että lohkot rakennetaan ennen kuin peliäkään on pelattu ja silloin kukaan ei vielä tiedä kuka onnistuu ja kuka floppaa. JYP olisi varmasti ollut Kalpalle erittäin mieleinen kaveri tuonne lohkoon, jos peli ei olisi parantunut syksyn putkista.
 

Ralph

Jäsen
Ennen kauden alkuahan voimasuhteet on jo selvillä.
Niin, ei tainnut Liigan otteluohjelman tekijät tietää, että esimerkiksi Blues ajautuu tähän tilanteeseen. Vai olisiko tuo pitänyt osata ennustaa ja siksi sijoittaa KalPan kanssa samaan lohkoon?

HPK on muuten ainoa viime kaudella pudotuspeleistä ulos jäänyt joukkue, joka joutuu kohtaamaan kaksi viime kauden puolivälieräjoukkuetta. Mutta niin vain nyt ollaan kateellisia, kun HPK saa kohdata pari kertaa enemmän Bluesin kuin muut.
 

trap

Jäsen
No, olisi otteluohjelmaa tehtäessä pitänyt ottaa huomioon, että joukkueet ovat ihan normaalitilanteessakin eritasoisia kauden eri vaiheissa. Pelit pitäisi ripotella edes suhteellisen tasaisesti, mutta nyt on esim. pelipareja, jotka ovat jo kauden puolivälin tietämillä pelanneet kaikki keskinäiset matsinsa. Ihan älytöntä, että toi otteluohjelmakin on kauttaaltaan aivan umpipaska ja vaikuttaa rajusti sarjataulukkoon.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä mulla vituttaa nämä "lohkot". Hyvin vaikeita pelejä tulossa KalPalle ja yksikin piste on tärkeä.

Vaikeaan lohkoon jouduttiin. Kuka nää päätti? Miksi KalPa suostui?

Hohhoijakaa mitä itkua. Sarjassa pelataan 60 ottelua ja sen aikana on joukkueella varsin hyvin aikaa näyttää mihin pystyy. Pari hassua ylimääräistä back-to-back peliä piristää kautta. Jos KalPa haluaa pisteitä, niin pelejä pitää voittaa oli vastustaja kuka tahansa.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eihän tuo lohkojako kaikille ole läheskään sama, mutta reissaamista tuo vähentää ja se vaikuttaa etenkin back-to-back -matseissa. Kyllä nykyinen runkosarja 60 ottelua on niin iso otanta, että ei nuo lohkojaot sijoituksia suoraan määrää, vaikuttaa toki suuresti. Kyllä mä ottaisin mielellään IFK:n lohkoon HPK:n tilalle jonkun kovemman joukkueen (no offense). Paljon tulee pelejä putkeen HPK:ta ja Bluesia vastaan, ja nämä ovat pelejä jotka ei fania älyttömästi nappaa. Ja voin sanoa että ei nuo pelit ennakkoon nappaa älyttömästi meidän pelaajiakaan, ja se nähdään varmasti yhtenä tai kahtena munattomana tappiona noissa bäktybäk -matseissa.
 
Viimeksi muokattu:

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onneksi tässäkään liigassa ei ole olemassa ilmaisia pisteitä. IFK kohtaa Bluesin kuusi kertaa, kun suurin osa joukkueista kohtaa sen neljä kertaa. Nuo ylimääräiset pisteet, jotka HPK ja IFK voivat saada Bluesilta ovat yksi pisara meressä. Mitä nyt itse olen seurannut niin lähtökohtaisesti tiedossa on IFK:lle vaikeita matseja Bluesia vastaan. Yleensä latautuminen on kovin vaikeaa, kun pelataan "häntäpään" jengiä vastaan ja ottelu sattuu vielä keskelle viikkoa. Siinä on IFK:lla, Tapparalla ja Kärpillä isot riskit näissä peleissä, kun joukkue yleensä lähtee peliin jo kolme pistettä voittaneena ja äkkiähän se nenä tulee kipeäksi.

Amen. Melkeinpä väitän että ainakaan IFK:lle ei ole paskan vertaakaan etua siitä että se kohtaa Bluesin kuusi kertaa. Kaikki jotka tietävät meidän rakkaan joukkueen historian, tietävät kyllä kuinka kauheita otteluita tällaiset pelit ovat tälle joukkueelle. Melkeinpä voisi väittää, että IFK häviää lähes poikkeuksetta joka toisen tällaisen matsin jossa vastustajalla ei pitäisi olla mitään palaa meitä vastaan.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No, olisi otteluohjelmaa tehtäessä pitänyt ottaa huomioon, että joukkueet ovat ihan normaalitilanteessakin eritasoisia kauden eri vaiheissa. Pelit pitäisi ripotella edes suhteellisen tasaisesti, mutta nyt on esim. pelipareja, jotka ovat jo kauden puolivälin tietämillä pelanneet kaikki keskinäiset matsinsa. Ihan älytöntä, että toi otteluohjelmakin on kauttaaltaan aivan umpipaska ja vaikuttaa rajusti sarjataulukkoon.

Tämä taas on umpisurkean otteluohjelman ei suinkaan lohkojen vika.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Mun mielestä se edellisten vuosien valintasysteemikin oli oarempi kun nykyinen. Ja esim. Tällä hetkellä KalPa on kahden pisteen erolla kiinni suorassa PO-paikassa, pienet on erot joten noilla lohkoilla voi olla iso merkitys.

Edit: Onhan se ihan selvä että Liigan 1. Ja 3. On vaikeampi/epätodennäköisempi repiä pisteitä kun liigan viimeisiltä. NHLssä tilanne on eri, koska siellä sijoituksistakin kamppaillaan lähinnä oman "lohkon" kanssa.
 

Ralph

Jäsen
Onhan se ihan selvä että Liigan 1. Ja 3. On vaikeampi/epätodennäköisempi repiä pisteitä kun liigan viimeisiltä.
Tietysti on, mutta oliko se lohkojakoa tehdessä selvää, että esimerkiksi JYP on sarjakolmonen tammikuun 19. päivä? Lohkot on tehty täysin kartan perusteella, ei KalPan kiusaksi.

Kun sua selvästi harmittaa, että Kuopio on lähellä Jyväskylää ja Oulua, niin kerro ihmeessä, ketkä KalPan kanssa samaan lohkoon olisi kuulunut jos ei Kärpät ja JYP? Ehkä Blues ja HPK?
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tietysti on, mutta oliko se lohkojakoa tehdessä selvää, että esimerkiksi JYP on sarjakolmonen tammikuun 19. päivä? Lohkot on tehty täysin kartan perusteella, ei KalPan kiusaksi.
En nyt väittänytkään että kenenkään kiusaksi :) silti tuntuu epäreilulta varsinkin, kun nyt on muutenkin vähän huonoja merkkejä ilmassa KalPalla. Tuntuu, että jos nämä lohkopelit menee perseelleen on turha edes haaveilla suorasta po-paikasta. Ja tosiaan - onhan tässä lohkossa kolme joukkuetta jotka oli viime kauden runkosarjassa kuuden joukossa.
 

PELL

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins
Laskeskelin tässä aikani kuluksi joukkueiden maalin jälkeisten vaihtojen tehdyt ja päästetyt maalit. Tähän otin vain vastustajan maalin jälkeiset tehdyt maalit. Eli jos sama joukkue on tehnyt kaksi peräkkäistä maalia, niin niitä ei tässä näy. Aikarajana pidin minuuttia edellisestä maalista.

En tiedä kertooko tämä mistään, mutta laitetaan nyt tämä tänne.

Listassa ensin joukkueen itse tehdyt maalit ja sen jälkeen päästetyt.

Blues 1 - 2
HIFK 2 - 1
HPK 4 - 3
Ilves 1 - 3
JYP 3 - 2
KalPa 0 - 4
KooKoo 3 - 2
Kärpät 4 - 5
Lukko 1 - 3
Pelicans 1 - 3
SaiPa 6 - 3
Sport 4 - 1
Tappara 3 - 5
TPS 2 - 1
Ässät 4 - 1
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä mulla vituttaa nämä "lohkot". Hyvin vaikeita pelejä tulossa KalPalle ja yksikin piste on tärkeä.

Vaikeaan lohkoon jouduttiin. Kuka nää päätti? Miksi KalPa suostui?

Mä veikkaan että jos Kalpan johdolta kysyttäisiin ne ottaisi JYPiä ja Kärppiä vastaan enemmänkin pelejä jos vaan ne pelataan kotona. Keskimäärin kuitenkin taitavat tuoda enemmän katsojia halliin kun aika moni muu seura. Ei siellä kuitenkaan liikaa niitä katsojia ja rahaa taida olla.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Muistelen että seurojen puolesta kuului jokunen vuosi sitten tyytyväisyyttä, että pääsivät kovaan lohkoon, ja että saavat kovia pelejä alle. Tässä tapauksessa olisi tietysti epäreilua niitä kohtaan, jotka saavat "helpon" lohkon...
 

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen todellakin tyytyväinen, että ollaan kovassa lohkossa. Koska jääkiekkoa ei pelata (ainakaan Jyväskylässä) runkosarjamenestyksen takia. Sillä runkosarjan voitollakaan kun ei ole lopulta mitään merkitystä, jos niitä oikeita pelejä ei osata voittaa. Kuopiossa jos missä luulisi tämän olevan tuoreessa muistissa.

Jupa
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Kyllä mulla vituttaa nämä "lohkot". Hyvin vaikeita pelejä tulossa KalPalle ja yksikin piste on tärkeä.

Vaikeaan lohkoon jouduttiin. Kuka nää päätti? Miksi KalPa suostui?

Kärpillä on ollut joulun jälkeen hyvin tahmeaa pelillisesti vaikka tasuripisteitä onkin tullut. Eiköhän KalPa hoida ainakin molemmat lähiviikkojen kotipelinsä ihan komeasti.
 

sinikettu

Jäsen
Sillä runkosarjan voitollakaan kun ei ole lopulta mitään merkitystä, jos niitä oikeita pelejä ei osata voittaa. Kuopiossa jos missä luulisi tämän olevan tuoreessa muistissa.
Mielestäni taas runkosarjan voitolla tai kärkisijoituksilla on todella suuri merkitys. On aivan eri asia saada vastustajaksi puolivälierissä säälipleijareiden joukkue kuin runkosarjan kolmas. Toki vastustaja kuin vastustaja pitää kyetä päihittämään, mutta heikomman vastustajan ollessa kyseessä todennäköisyydet voitolla nousevat huimasti. Välierissä vastustajien taso yleensä tasoittuu, mutta näkisin sielläkin olevan pienoista etua vastustajan alemmasta tasosta ja ennen kaikkea yhden ottelun kotiedusta.

Myös tilastot näyttävät melkoisen näppärästi, että mestaruustaistoa ajatellen on parasta olla mahdollisimman korkealla runkosarjassa.
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Itse olen todellakin tyytyväinen, että ollaan kovassa lohkossa. Koska jääkiekkoa ei pelata (ainakaan Jyväskylässä) runkosarjamenestyksen takia. Sillä runkosarjan voitollakaan kun ei ole lopulta mitään merkitystä, jos niitä oikeita pelejä ei osata voittaa. Kuopiossa jos missä luulisi tämän olevan tuoreessa muistissa.

Jupa
Ymmärrän, että siellä Jyväskylässä on totuttu menestymään. Ja miksei olisi, kun on osattu palaset kasata hyvin sen menestyksen eteen. Kuopiossa kaikki ei ole kuitenkaan ihan yhtä hyvällä mallilla, kuten varmasti sielläkin tiedostetaan.

KalPan osalta eiköhän tässä haeta sitä, että jos olisi etukäteen ns "helpommat" vastustajat, niin saatettaisiin "helpommin" päästä sinne suoraan playoffpaikkaan. Nyt sinne on paljon vaikeampi tuommoisella materiaalilla päästä kun siellä on vastassa kaksi tämän vuosituhannen menestyksekkäintä seuraa vastassa. Toki täälläkin hamutaan sitä ensimmäistä pystyiä, mutta realiteetit taitavat tulla liikaa vastaan kuten viime keväänäkin kävi. Siksi ns helpompi tie sinne itse poffeihin olisi tärkeämpi. Suora poffipaikka siis, ettei tarvitsisi säälejä sahata lisäksi. Tuo runkosarjavoitto tuli ja meni ja sitä seurasi historian suurin sulaminen. Eiköhän tuo täällä hyvin tiedetä joo..
 

Jambo78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Jyp
Jos ensi kausi aloitetaan 16 joukkueella (edellyttää Bluesin säilymisen) niin voisiko lohkoista luopua ja otteluohjelma jakaa tasaisesti kauden ajaksi eli 4×sarja jossa samat joukkueet kohtaavat 2× syksyllä ja 2× keväällä?
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos ensi kausi aloitetaan 16 joukkueella (edellyttää Bluesin säilymisen) niin voisiko lohkoista luopua ja otteluohjelma jakaa tasaisesti kauden ajaksi eli 4×sarja jossa samat joukkueet kohtaavat 2× syksyllä ja 2× keväällä?

Tämä on AINOA vaihtoehto ja varmasti myös se järkevin, koska pelaajayhdistys tuskin hyväksyy enää enempää pelejä kaudelle. Mun mielestä edelleen tämä tasasumma 60 on turha uudistus. SHL:ssä taidetaan pelata 52 peliä runkosarjassa.
 

444

Jäsen
Myös tilastot näyttävät melkoisen näppärästi, että mestaruustaistoa ajatellen on parasta olla mahdollisimman korkealla runkosarjassa.
Tässä on mun mielestäni aika hassu analogia. Toki voidaan todeta, että mestaruuden voittanut joukkue on useimmiten sijoittunut hyvin myös runkosarjassa. Väittäisin kuitenkin, että nämä ovat sikäli toisistaan irrallisia palasia, että mestaruutta ei voitettu siksi, että menestyttiin hyvin runkosarjassa. Mieluumminkin siksi, että materiaali oli kyllin hyvä sekä runkosarjassa pärjäämiseen että mestaruuden voittamiseen.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
En usko, että päästään tasoittamaan syksy/kevätkaudet vastustajien suhteen, onhan syksyllä pelejä muutenkin enemmän runkosarjassa. Lohkoista varmaankin luovutaan, mutta liigan tuntien jonkun derbykierroksen ne keksivät sinne. Onhan se paras paikka rahastaa.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Tässä on mun mielestäni aika hassu analogia. Toki voidaan todeta, että mestaruuden voittanut joukkue on useimmiten sijoittunut hyvin myös runkosarjassa. Väittäisin kuitenkin, että nämä ovat sikäli toisistaan irrallisia palasia, että mestaruutta ei voitettu siksi, että menestyttiin hyvin runkosarjassa. Mieluumminkin siksi, että materiaali oli kyllin hyvä sekä runkosarjassa pärjäämiseen että mestaruuden voittamiseen.

Mikä muuten on alhaisin runkosarjasijoitus, jolta on sitten noustu mestaruuteen asti? Ässät nousi keväällä 2013 runkosarjan viidenneltä sijalta mestariksi, mutta ei kait se sentään alhaisin ole?

Muutoin jaan Ishmaelin näkemyksen, peilaan sen myös tuohon mainittuun Ässien mestaruuteen. Ässät oli kahdella aiemmalla kaudella pudonnut puolivälierissä (ensin Bluesille voitoin 4-2 ja sitten JYPille voitoin 4-0, tuolla ensin mainitulla kaudella Ässät oli kuitenkin runkosarjassa toinen), ja totesin itse täällä palstalla jo ennen kauden 12-13 alkua, että nyt Ässien joukkue näyttää siltä että se on koottu nimenomaan playoffeja silmällä pitäen. Kuten sitten kävikin toteen, vaikka toki esimerkiksi Dixon myytiinkin kauden aikana pois..

EDIT: Ässät olikin mestaruuskaudella runkosarjassa neljäs, anteeksi..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös