Liigajoukkueiden kapteenistot 2021–2022

  • 26 663
  • 130
J

Just-Ice-Hockey

Nyt on kyllä venytetty kasvatin käsitettä jo varsin paljon. @McTorson listauksesta voi pudottaa Ohtamaan, Tallbergin, Rauhalan, Riskan ja Koskirannan. Toki mainitut Tallbergia lukuunottamatta liitetään erittäin vahvasti vain yhteen seuraan Liigassa, mutta omia kasvatteja herrat eivät ole hyvällä tahdollakaan.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
omia kasvatteja herrat eivät ole hyvällä tahdollakaan

No Rauhala on ehkä Uplakersin kasvatti, mutta ei kovin pahaa tahtoa vaadi sanoa Tapparan kasvatiksi.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos joukkueen sisällä on luottamus Korpikoskeen, kuten uskon, jatkaa hän todennäköisesti kapteenina. Toki, jos sopimus puretaan, on tilanne toinen. Se on sitten hallinnon talous edellä tehty päätös.

Kapteeni on erittäin todennäköisesti sama kuin suurimman osaa viime kaudesta, eli Juhani Jasu. Itse löisin ainakin sen puolesta vetoa
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nyt on kyllä venytetty kasvatin käsitettä jo varsin paljon. @McTorson listauksesta voi pudottaa Ohtamaan, Tallbergin, Rauhalan, Riskan ja Koskirannan. Toki mainitut Tallbergia lukuunottamatta liitetään erittäin vahvasti vain yhteen seuraan Liigassa, mutta omia kasvatteja herrat eivät ole hyvällä tahdollakaan.
Kasvattiseura on ikuinen määrittelykysymys täällä. Koskiranta ei ole mielestäni SaiPan kasvatti, siinä minulle tuli ajatuskatkos. No, josko Maalahti valittaisiin SaiPan kapteeniksi, niin olisi oma kasvatti Lappeenrannassakin C rinnassa. Ohtamaa, Rauhala ja Tallberg ovat selviä tapauksia, ellei ole määritelmän kanssa äärimmäisyyksiin menevän niuho. Erik Riskan kanssa ymmärrän hyvin molemmat näkemykset.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Ylöjärven Tapparan, sieltä siirtyi Tappara U-16 2009. Ehtikö edes Uplakersissa pelaamaan? Eikö Uplakers ole vasta 2009 perustettu?

Elitessä on kasvattiseuraksi merkattu Uplakers. Helsingissä mentäneen tämän virallisen tiedon mukaan.

Ps. Perustamisvuosi oikein.
 
J

Just-Ice-Hockey

Kasvattiseura on ikuinen määrittelykysymys täällä. Koskiranta ei ole mielestäni SaiPan kasvatti, siinä minulle tuli ajatuskatkos. No, josko Maalahti valittaisiin SaiPan kapteeniksi, niin olisi oma kasvatti Lappeenrannassakin C rinnassa. Ohtamaa, Rauhala ja Tallberg ovat selviä tapauksia, ellei ole määritelmän kanssa äärimmäisyyksiin menevän niuho. Erik Riskan kanssa ymmärrän hyvin molemmat näkemykset.

Teemu Tallberg on kaikissa yhteyksissä OKK:n kasvatti. Olen itse ollut jopa kuulemassa, kun Tallberg on itse korjannut kasvattiseuransa OKK:si kun sen on mainittu olevan IFK. Ohtamaasta puolestaan puhutaan kaikissa yhteyksissä nimenomaan Cowboysin kasvattina. Nämä molemmat ovat vain yksiselitteisesti väärin mainita nykyisen seuransa kasvattina vaikka nuorina poikina ovat seuroihin siirtyneet. Täysin sama logiikka soveltuu myös Rauhalaan, vaikkakin näistä kolmesta on ainoa, joka on ammattilaisena edustanut vain yhtä seuraa Suomessa.
 
J

Just-Ice-Hockey

Elitessä on kasvattiseuraksi merkattu Uplakers. Helsingissä mentäneen tämän virallisen tiedon mukaan.

Ps. Perustamisvuosi oikein.

Ei vaan sen virallisen tiedon mukaan, että Ylöjärven Tappara ry oli Tappara ry:stä erillinen yhdistys, eri jäsenet ja silleen.

E. Toki Tapparan kapteeni on Tappara-kasvatti, toki "väärän" Tapparan mutta Tapparan kuitenkin.
 
Ei vaan sen virallisen tiedon mukaan, että Ylöjärven Tappara ry oli Tappara ry:stä erillinen yhdistys, eri jäsenet ja silleen.

E. Toki Tapparan kapteeni on Tappara-kasvatti, toki "väärän" Tapparan mutta Tapparan kuitenkin.

Ylöjärven Tapparan pitkäaikainen puheenjohtaja on nykyään Tappara ryn varapuheenjohtaja, mutta logo oli sama, kuten aatekin: Tapparalaisen kiekkoilun edistäminen.

Eli jäsenissäkin tällaista yhtäläisyyttä.

Mutta jos mennään Patentti-ja Rekisterikeskuksen ohjeistuksen mukaan, niin erillisiä yhdistyksiähän nuo ovat....
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Teemu Tallberg on kaikissa yhteyksissä OKK:n kasvatti. Olen itse ollut jopa kuulemassa, kun Tallberg on itse korjannut kasvattiseuransa OKK:si kun sen on mainittu olevan IFK. Ohtamaasta puolestaan puhutaan kaikissa yhteyksissä nimenomaan Cowboysin kasvattina. Nämä molemmat ovat vain yksiselitteisesti väärin mainita nykyisen seuransa kasvattina vaikka nuorina poikina ovat seuroihin siirtyneet. Täysin sama logiikka soveltuu myös Rauhalaan, vaikkakin näistä kolmesta on ainoa, joka on ammattilaisena edustanut vain yhtä seuraa Suomessa.
Kuten kirjoitin, ikuinen määrittelykysymys tällä palstalla. Minä pidän seuran kasvattina pelaajaa, joka on c/b -ikäisestä lähtien seuraa edustanut ja noussut sitä myöden edustukseen. On myös syytä muistaa, että monilla liigaseuran lähialueen pienillä seuroilla on yhteistyötä ”emoseuraan” jo ennen kuin kyvykkäät pelaajat isoveljen siipien suojaan siirtyvät. Tämä tuo oman lisänsä aiheeseen. Yhtäkaikki, pitkäkestoinen sidos vaikuttaa monilla seuroilla olevan perin merkittävä kriteeri kapteenin valintaan.
 
J

Just-Ice-Hockey

Ylöjärven Tapparan pitkäaikainen puheenjohtaja on nykyään Tappara ryn varapuheenjohtaja, mutta logo oli sama, kuten aatekin: Tapparalaisen kiekkoilun edistäminen.

Eli jäsenissäkin tällaista yhtäläisyyttä.

Mutta jos mennään Patentti-ja Rekisterikeskuksen ohjeistuksen mukaan, niin erillisiä yhdistyksiähän nuo ovat....

Sehän on selvä, että aate on ollut yhteinen. Toki jonkin verran valjumpi Ylöjärvellä, kun yhdistyminen paikallisen Ilveksen kanssa onnistui.

Tuo yhdistyminen on asia jota veljeni appi ei ikinä anna anteeksi, mistä syystä myös minä olen Rauhalasta ja hänen ylöjärveläisyydestään tietoinen.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mestarijoukkueiden kapteenit tällä vuosituhannella:

2021 Lukko, Heikki Liedes (5 kautta Lukossa, viidennellä kaudella mestaruus)
2020 -

2019 HPK, Otto Paajanen (oma kasvatti)
2018 Kärpät, Lasse Kukkonen (oma kasvatti)
2017 Tappara, Jukka Peltola (oma kasvatti)
2016 Tappara, Jukka Peltola (oma kasvatti)
2015 Kärpät, Lasse Kukkonen (oma kasvatti)

2014 Kärpät, Lasse Kukkonen (oma kasvatti)
2013 Ässät, Ville Uusitalo (8 kautta Ässissä, mestaruus viidennellä kaudellaan)
2012 JYP, Juha-Pekka Hytönen (oma kasvatti)
2011 HIFK, Ville Peltonen (oma kasvatti)
2010 TPS, Aki-Petteri Berg (oma kasvatti)

2009 JYP, Juha-Pekka Hytönen (oma kasvatti)
2008 Kärpät, Ilkka Mikkola (oma kasvatti)
2007 Kärpät, Jari Viuhkola (oma kasvatti)
2006 HPK, Mikko Jokela (3 kautta seurassa, toisella kaudella mestaruus)
2005 Kärpät, Sakari Palsola (oma kasvatti)

2004 Kärpät, Sakari Palsola (oma kasvatti)
2003 Tappara, Janne Ojanen (oma kasvatti)
2002 Jokerit, Ville Peltonen (2 kautta seurassa, ensimmäisellä kaudella mestaruus)
2001 TPS, Kalle Sahlstedt ( 4 kautta seurassa, neljännellä kaudella tämä mestaruus)
2000 TPS, Kari Harila (yhdeksän kautta seurassa, yhdeksännellä kaudella tämä mestaruus)

Aika selvää kieltä sydämen merkityksestä kertoo tämä lista. Ensimmäisellä kaudellaan seurassa kapteenina vain Ville Peltonen on voittanut mestaruuden. Se tapahtui Jokereissa 2002. Kevään mestaruuskahinoissa joukkuetta kuitenkin kipparoi yhdeksän kauden Jokeri kokemuksella Antti Törmänen.

(Omalla kasvateilla tarkoitan b/c -ikäisenä seurassa pelannutta ja sitä kautta edustukseen noussutta pelaajaa.)

Edit. Lisätty Antti Törmänen.
 
Viimeksi muokattu:

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Ensimmäisellä kaudellaan seurassa kapteenina vain Ville Peltonen on voittanut mestaruuden.
Ja Peltonen ei edes pelannut pudotuspeleissä tuolla mestaruuskaudella, joten hänellä ei ollut ”osaa eikä arpaa” tuohon mestaruuskevääseen.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei kerro. Siihen tarvittaisiin vertailu siitä, onko mestaruusjoukkueilla useammin oma kasvatti kapteenina kuin muilla joukkueilla.
Ja sitten tarvittaisiin tutkimus siitä, miksi oma kasvatti valikoituu useimmin kapteeniksi. Ehkä siksi, että se korreloi menestyksen kanssa. Menestykseen tarvitaan sydäntä. Näin se vain urheilussa menee. Minusta tuo tämän vuosituhannen mestarijoukkueiden kapteenilista on kyllä tässä suhteeessa tyhjentävä, samoin omien kasvattien kapteenien osuus tämän kauden joukkueissa.
 

Ralph

Jäsen
Ja sitten tarvittaisiin tutkimus siitä, miksi oma kasvatti valikoituu useimmin kapteeniksi. Ehkä siksi, että se korreloi menestyksen kanssa. Menestykseen tarvitaan sydäntä. Näin se vain urheilussa menee. Minusta tuo tämän vuosituhannen mestarijoukkueiden kapteenilista on kyllä tässä suhteeessa tyhjentävä, samoin omien kasvattien kapteenien osuus tämän kauden joukkueissa.
Viimeiset viisi mestarikapteenia ovat Liedes, Paajanen, Kukkonen, Peltola ja Peltola. Omia kasvatteja yksi viidestä. Tyhjentävää.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viimeiset viisi mestarikapteenia ovat Liedes, Paajanen, Kukkonen, Peltola ja Peltola. Omia kasvatteja yksi viidestä. Tyhjentävää.
Tämä omien kasvattien määrittelykysymys on surkea ikiliikkuja tällä palstalla. Minä olen oman määritelmäni kertonut ja listauksen sen mukaisesti tehnyt. Voidaan hyvin kuitenkin jättää tuo oma kasvatti käsite kokonaan pois ja puhua vaikka saman joukkueen junioreista edustukseen nousseista pelaajista tai ehkäpä pitkänlinjan kärppäläisestä ja pitkänlinjan kerholaisesta jne… Sydän siellä korostuu joka tapauksessa. Mestaruus ilman kapteenia, jolla on pidempi side seuraan, on harvinaisuus. Tässä on kyse sydämestä ja tunne asiat kulminoituvat ymmärrettävästi kapteeniin. Ei sydäntä saa urheilussa unohtaa, jos haluaa menestyä. Pätee lajiin kuin lajiin ja näkyy Liigassa kapteenivalinnoissa tälläkin kaudella.
 

Kitukränni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä omien kasvattien määrittelykysymys on surkea ikiliikkuja tällä palstalla. Minä olen oman määritelmäni kertonut ja listauksen sen mukaisesti tehnyt. Voidaan hyvin kuitenkin jättää tuo oma kasvatti käsite kokonaan pois ja puhua vaikka saman joukkueen junioreista edustukseen nousseista pelaajista tai ehkäpä pitkänlinjan kärppäläisestä ja pitkänlinjan kerholaisesta jne… Sydän siellä korostuu joka tapauksessa. Mestaruus ilman kapteenia, jolla on pidempi side seuraan, on harvinaisuus. Tässä on kyse sydämestä ja tunne asiat kulminoituvat ymmärrettävästi kapteeniin. Ei sydäntä saa urheilussa unohtaa, jos haluaa menestyä. Pätee lajiin kuin lajiin ja näkyy Liigassa kapteenivalinnoissa tälläkin kaudella.

No mutta miten usein kapteeniksi edes valikoituu jokin muu kuin oma kasvatti, junioreista edustukseen noussut tai pitkänlinjan seurauskollinen pelaaja?
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No mutta miten usein kapteeniksi edes valikoituu jokin muu kuin oma kasvatti, junioreista edustukseen noussut tai pitkänlinjan seurauskollinen pelaaja?
Uskoisin, ettei kovin usein. Se oli ensimmäisen viestini sanoma. Minä olen tämän kauden osalta tuonut statseja pöytään, joku voi lisätä otantaa halutessaan. Iso kysymys tässä onkin se, miksi seurauskollisuus näkyy kapteenivalinnoissa niin selvästi? Minusta vastaus ilmeinen. Siitäkin olen laittanut statistiikkaa pöytään. Mitä mieltä itse olet asiasta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös