Liigahistorian "kusipäisin" hankinta?

  • 26 474
  • 86

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Myshkinistä vielä

Aeroman kirjoitti:
Aikaa on kulunut jo paljon, ja vettä virrannut kokemäenjoessa, mutta edelleen venäläinen maalivahtihankinta Vladimir Myshkin saa aikaan sivullekirjoittaneessa jotain outoa värinää, ja vitutusta. Miksi pitää hankkia venäjältä molari, vaikka sieltä ei aikaisemminkaan ole niitä tullut, poislukien ehkä Tretjak, mutta sekin sai pelata niin kovan puolustuksen takana, ettei paremmasta väliä.

No joo, mulla oli kylläkin Myshkinin suhteen aika kovat odotukset silloin kun hän Lukkoon tuli. Olihan edelliset kaksi kautta eletty Klaus Savolaisen torjuntojen varassa, ja Myshkin sentään oli moninkertainen maailmanmestari ja pitänyt itse NHL:n tähdistä kootun joukkueen nollilla kun ryssät kävivät nolaamassa ne Madison Square Gardenissa 6-0 (muistaakseni se MSG:ssä pelattiin...). Pelkästään voitetuilla maailmanmestaruuksilla arvioiden Myshkin oli kovin vahvistus joka SM-liigassa oli koskaan pelannut, kun hän Lukkoon loppukesästä 1990 tuli.

Ja sitten kun vielä elettiin sitä aikaa että Neuvostoliitto oli suuri ja mahtava ja meikäläinen vielä muutaman vuoden yli 20-vuotiaanakin siinä uskossa että itärajan takana asuu maailman onnellisin ja kaikinpuolin paras ja ylivertaisin kansa, niin kyllä minä ihan vilipittömästi odotin että Myshkin torjuu unissaankin sen verran mitä Jarmo Myllys parhaimmillaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
No joo, mulla oli kylläkin Myshkinin suhteen aika kovat odotukset silloin kun hän Lukkoon tuli. Olihan edelliset kaksi kautta eletty Klaus Savolaisen torjuntojen varassa, ja Myshkin sentään oli moninkertainen maailmanmestari ja pitänyt itse NHL:n tähdistä kootun joukkueen nollilla kun ryssät kävivät nolaamassa ne Madison Square Gardenissa 6-0 (muistaakseni se MSG:ssä pelattiin...). Pelkästään voitetuilla maailmanmestaruuksilla arvioiden Myshkin oli kovin vahvistus joka SM-liigassa oli koskaan pelannut, kun hän Lukkoon loppukesästä 1990 tuli.
Meriitit olivat toki kovat, mutta kun tiedetään sen ajan neuvostokiekon taso verrattuna Suomeen ja siitä edelleen Lukkoon niin maalivahdin olisi pitänyt olla se joka pitää yksin joukkeen pystyssä sen heikoilla hetkillä. Vähän niinkuin Myllys hetkeä aiemmin.
Ja sitten kun vielä elettiin sitä aikaa että Neuvostoliitto oli suuri ja mahtava ja meikäläinen vielä muutaman vuoden yli 20-vuotiaanakin siinä uskossa että itärajan takana asuu maailman onnellisin ja kaikinpuolin paras ja ylivertaisin kansa, niin kyllä minä ihan vilipittömästi odotin että Myshkin torjuu unissaankin sen verran mitä Jarmo Myllys parhaimmillaan.
Meillä on se pari ratkaisevaa vuotta ikäeroa, ja minä vanhempana en ollut todellakaan siinä uskossa, vaan olin huolestunut asiasta heti, kun kuulin siirrosta. Valitettavasti olin oikeassa ennustuksissani.

Todella hyvä esimerkki on ottelu HPK:ta vastaan vieraissa. Tilanne on 4-4, ja varsinaista peliaikaa jäljellä noin puoli minuuttia. Keskialueen aloitus, josta kiekko ajautuu Hannu Henrikssonille, joka vetää muutamia sekuntteja ennen summerin soittoa siniviivan takaa ilman maskia kohti lukkomaalia. Lyhyt Myshkin vetää päänsä pois edestä, ja kiekko on raumalaismaalin katossa. 5-4 ja haista vittu Myshkin.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Tommi Kovanen ja Niclas Hedberg (HIFK). Täyttä vittuilua faneja kohtaan...ja osana Penan salaliittoa tehdä IFK:stä munaton mikkihiirijoukkue.
 

d2uce

Jäsen
Mauttomin, kusipäisin ja käsittämättömin hankinta on kyllä kirkkaasti Joe Frederick.

Tuoreimmista tapauksista ehkä kovimmat - ja myös huvittavimmat - takinkäännön kahinat on aiheuttanut Billy Tibbetts.
 
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Mikko Mäkelä 1998-99. Ipan omistajasta Tapparaan pelaamaan, pelkästään ajatuksenakin korni! Hurraa ny pelien aikana tällaiselle takinkääntäjälle josta kissanpissi haisee pistävänä 15. riville asti. Onneksi Tapparan johto tuli kesken kauden järkiinsä eikä antanut tällaisen perseilyn jatkua 41 ottelua pidempään.
 

emz1

Jäsen
Petteri Nokelainen SaiPa => Blues

Tästä meinasi tulla se vittumaisin siirto, mutta vitutus kohdistui sitten lähinnä Bluesin puolelle, kun New York Islanders vei Petterin.
 

Ponto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itseäni on vituttanut mm. Peter Larssonin siirto Ipaan kaudeksi 97/98. Ilmeisesti paalua tuli Tampereelta enemmän, mutta hurri väitti siirron johtuneen Tampereelta löytyvän ruotsalaisen peruskoulun vuoksi..

Toinen ja vielä kovempi vitutuksen aihe tuli, kun Petr Ton siirtyi kaudeksi 02/03 Kärppiin. Olihan herralta päässyt edellisenä talvena suusta sammakko "Jos pelaan Suomessa, niin seurani on JYP".
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Itseäni on vituttanut mm. Peter Larssonin siirto Ipaan kaudeksi 97/98. Ilmeisesti paalua tuli Tampereelta enemmän, mutta hurri väitti siirron johtuneen Tampereelta löytyvän ruotsalaisen peruskoulun vuoksi..

Toinen ja vielä kovempi vitutuksen aihe tuli, kun Petr Ton siirtyi kaudeksi 02/03 Kärppiin. Olihan herralta päässyt edellisenä talvena suusta sammakko "Jos pelaan Suomessa, niin seurani on JYP".

Ilveksessä ja Kärpissä oltiin kuitenkin noissa siirroissa onnellisia ja tässä ketjussahan haettiin sitä näkökulmaa...ainahan hyvän pelaajan menettäminen harmittaa, etenkin vihattuun "naapuriseuraan", mutta se nyt ei ollut alkuperäinen idea.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joe Frederick oli ihan normaalitason AHL-vahvistus, joita IFK:ssakin on käynyt varmaan kymmeniä. Täysin käsittämätön signaus Kekäläiseltä, pakko olla jotain henkilökohtaista kaunaa Linnaa vastaan.
Joe Frederick on kyllä "kusipäisenä" hankintana aivan oma lukunsa, ei aiheesta voi edes keskustella. Ketjun nimen voi muuttaa muotoon Liigahistorian "kusipäisin" hankinta Joe Frederickin jälkeen?

Kekäläinen on monille IFK-faneille puolijumalan asemassa, mutta tästä hankinnasta Keklu saa todella ison miinuksen. Kaj Linna on kuitenkin ollut yksi kaikkien aikojen IFK-pakeista, vaikka edustusjoukkueessa vain kaksi kautta pelasikin. Hieno (mutta liian lyhyt) ura akselilla: HIFK:n junnut --> jenkkiyliopisto --> HIFK --> Suomen Mestaruus 1998 --> A-maajoukkue --> NHL-sopimus (--> Joe Frederickin kyynärpää)

Jossain Keklu puolusti hankintaansa, mutta tässä casessa ainoa ratkaiseva seikka on Linnan oma mielipide ja kuten joku jo totesikin, on mies IFK:n (=Keklun) toimia Frederickiä signatessa ihmetellyt.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jossain Keklu puolusti hankintaansa, mutta tässä casessa ainoa ratkaiseva seikka on Linnan oma mielipide ja kuten joku jo totesikin, on mies IFK:n (=Keklun) toimia Frederickiä signatessa ihmetellyt.

Vähän kuin Todd Bertuzzi ostettaisiin Coloradoon...onneksi Keklu vaikuttaa St. Louisin organisaatiossa ;)
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
edit. 1.40 kohdalla on tosi hyvä kuvakulma, jossa näkyy, että Jarkon kädet ovat alhaalla ja olkapää osuu VP.tä tuohon pään seutuville, kun VP on kumarassa. Puhdas kuin mikä tuo taklaus.

Puhdas kyllä, mutta kiekoton pelaaja:) kattokaapa hidastus...
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Jody Shelley ja JYP kaudella 2004-05. Miehellä oli edelliseltä kolmelta kaudelta lähemmäs sata tappelua änärissä takana, taisipa olla yhdellä kaudella tuon tilaston kärkimieskin. Tätä kusipäätemppua paheksuttiin iltapäivälehdissäkin.

Shelleyn ei tarvinut paljoa taitojaan näyttää. Kaukalon ulkopuolena symppiksenä tunnetun Jodyn profiili kentällä riitti pitämään vastustajat kiltteinä. Kerran mies näytti hauista, jonka seurauksena Kantor lyyhistyi ja Leinonen itkettyi. Oli muuten puhdas niitti (toisin kuin ketjussa väittelyn aiheena olleet), mutta kokoa ja näköä, voimasta puhumattakaan, oli yksinkertaisesti liikaa.
 
Korotan Tuukka Mäkelällä.

Re-raise, Greg Hawgood Tappara -> TPS.

Tuskin kukaan jäi Tampereella kaipaamaan?

Check, raise, David Schneider TPS -> HPK

Turussa loukkaantumisia ja erittäin mystinen aivotärähdys, joka esti pelaamisen, muttei jatkuvaa yökerhossa humalassa päin juoksemista. Hämeenlinnassa sitten oli suhteellisen tärkeä mies mestaruusvuonna.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eikös Tapparassa käväissyt joskus aikoinaan pari Ameriikan apua, jotka suurin piirtein karkotettiin maasta saman tien. Ekassa harjoitusmatsissa hakkasivat muutaman vastustajan pelaajan + tuomarin, illalla yökerhossa sai turpaansa portsari ja sivullinen. Näin minulle muisteli eräs kiekkoniilo.

MIten on kirvesmiehet, sopisivatko nämä vahvistukset tähän ketjuun?
 

Jindebyne

Jäsen
Niclas Hedberg, HIFK.

Vaikka miten pyörittelisi tuota ostoa, niin pakkoa, että A-junnuistakin olisi varmasti löytynyt parempi ja miehekkäämpi luutija puolustukseen silloin.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Tuli mieleen notta jos oisin Tappara fani, niin kyllä tuo Atte Pentikäisen soppari tuntuisi aika KP hankinnalta.
E. Ja mikää provo ei ollut kyseessä. Onhan hänellä kokoa, mutta siihen se sitten jääkin. Mies joka on pelannut 352 ottelua urallaan(Mukana junnu pelitkin) ja on tenyt näissä 12 maalia ei minun mielestäni ansaitse paikkaa sm-liigassa. Pisteitä on tullut 42 joista 21 sm-liiga, Mestis ja Elitserienin peleistä. Taydelliseksi vertailu kohteeksi käy Simon Backman, mutta hän ei ole hankinta.
Ja toinen vertailun kohde on Matti Hana. Olivatko Pelicans kannattajat iloisia tästä hankinnasta?
Jaa, minä kun luulin ettei kyseisten herrojen onnistumista kentällä mitata niinkään maalisarakkeen lukemilla. No, kaikkea sitä oppii, vielä on pitkä matka ennen kuin pääsee Urheilulehteen analysoimaan edes puolen sivun artikkelia.

Tuukka Mäkelältä odotan vähintään 8-10 maalia, mutta saa kyllä painua vittuun aikaisemminkin jos haluaa.
 

axe

Jäsen
Eikös Tapparassa käväissyt joskus aikoinaan pari Ameriikan apua, jotka suurin piirtein karkotettiin maasta saman tien. Ekassa harjoitusmatsissa hakkasivat muutaman vastustajan pelaajan + tuomarin, illalla yökerhossa sai turpaansa portsari ja sivullinen. Näin minulle muisteli eräs kiekkoniilo.

MIten on kirvesmiehet, sopisivatko nämä vahvistukset tähän ketjuun?

Tappara on se kaupungin sivistynyt seura, joka ei rappaa eikä raiskaa. Kyseiset herrat olivat Ilveksen kokelaita Tampere Cupissa joskus n. 1990. Mike Colman, John Sullivan, Jeff Odgers (!) oli suunnilleen niitä nimiä, mutta ei mulla iiihan tarkkaa faktaa ole. Ilves-ystävät tarkentanevat.
 

d2uce

Jäsen
Tappara on se kaupungin sivistynyt seura, joka ei rappaa eikä raiskaa. Kyseiset herrat olivat Ilveksen kokelaita Tampere Cupissa joskus n. 1990. Mike Colman, John Sullivan, Jeff Odgers (!) oli suunnilleen niitä nimiä, mutta ei mulla iiihan tarkkaa faktaa ole. Ilves-ystävät tarkentanevat.

Vaikka en Ilves-ystävä olekaan, voin kantaa korteni kekoon vahvistamalla tuon tiedon, mikäli en ole antanut itseäni pahasti viilata linssiin. Odgers & co. kävivät pyörähtämässä 90-luvun alussa Tampere Cupissa, mutta saivat fudut jonkun kapakkakähinän takia johon oli ilmeisesti joku ruotsalaisjoukkueen pelaajakin - lähinnä ottavana osapuolena - mukana.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tappara on se kaupungin sivistynyt seura, joka ei rappaa eikä raiskaa. Kyseiset herrat olivat Ilveksen kokelaita Tampere Cupissa joskus n. 1990. Mike Colman, John Sullivan, Jeff Odgers (!) oli suunnilleen niitä nimiä, mutta ei mulla iiihan tarkkaa faktaa ole. Ilves-ystävät tarkentanevat.

Ai sori, olen luullut, että junttipisteet menee toisin päin. Pahoittelen silti virhettäni.
 

friikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuukka Mäkelältä odotan vähintään 8-10 maalia, mutta saa kyllä painua vittuun aikaisemminkin jos haluaa.

Tuukka Mäkelältä ei kannata odottaa yhtään maalia. Sen sijaan kannattaa odottaa pitkiä kiekkoja, ohi ajettua taklauksia ja tyhmiä jäähyjä. Vois sanoa, että Tuukka on hyvä pelaaja kun keskittyy olennaiseen. Eli ajelee kaikkea mikä liikkuu sekä kaataa miestä maalin edestä. Eikä varmaan haittaa, jos hanskat joskus tippuvat, varsinkin nyt kun Helgekin lähti menemään?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Vois sanoa, että Tuukka on hyvä pelaaja kun keskittyy olennaiseen. Eli ajelee kaikkea mikä liikkuu sekä kaataa miestä maalin edestä.
Tässä ajelussa vaan käy niin kuin laulussa sanotaan:
Siinä meni omat sekä vieraat yhtälailla,
sellaista ei vauhtia nähty näillä mailla jne.

Liike hidastui viime kaudella huolestuttavasti, joten toivotaan että pienet vaivat ovat taakse jäänyttä elämää, ja luistin kulkee paremmin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös