Mainos

Liialliset koulutusmäärät

  • 1 875
  • 6

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Kirjoitus käsittelee eniten Oulun tilannetta, mutta yhtälailla liki samat olosuhteet ilmevät muuallakin. Teksti on kyllä vähän liiankin negatiivista, mutta menkööt...

Tällä hetkellä Oulun yliopisto painii suurien taloudellisten vaikeuksien kanssa, eikä sähköosasto ole pienin syyllinen. Osaksi sähköosasto on itse aiheuttanut taloudelliset ongelmat, osaksi on kyse yhteensattumista. Osa siemenistä kylvettiin IT-buumin aikana, kun sähkö- ja tietoteekkarit siirtyivät työelämään suorittamatta tutkintoaan loppuun. Yliopiston rahoitushan perustuu nimenomaan valmistuneitten määrään. Samaan aikaan varoja nielivät myös kalliit lisätilat ja kun vielä opiskelijoiden sisäänottoa kasvatettiin, nousivat kulut entisestään. Tulojahan opiskelijoitten määrän kasvatus lisää vasta viiveellä, jos sittenkään, sillä suurin todellinen ongelma on liian suuri sisäänotto.

Oireet liiallisesta sähkö- ja tietoteekkareitten määrästä ilmenevät monella tavalla ja niistä tärkein on tietenkin työllistyminen. Vastavalmistuneiden työtilanne on käsittääkseni hyvä, mutta keskimäärin diplomi-insinöörien työttömyys on jo noussut korkeammalle tasolle, mitä se oli aiemmin. Esimerkiksi Helsingissä on jo 8000 korkeasti koulutettua työtöntä insinööristä tekniikan tohtoriin, eli heidän osuutensa on 26% kaupungin kaikista työttömistä. Luku on järkyttävän suuri, eikä ole takeita, etteikö muuallakin kävisi samalla tavalla. Myös niistä, jotka työpaikan saavat yhä suurempi osa joutuu työskentelemään tehtävissä, jotka eivät vastaa saatua koulutusta. Hanttihommissa työskentelevien vastavalmistuneiden määrä on kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana liki 15 prosenttiin. Tilanne ei ole yksilön kannalta mitenkään motivoiva tuollaisessa tilanteessa. Miksi opiskella vuosikausia joutuakseen hanttihommiin tai työttömäksi?

Mitätön ongelma ei ole myöskään talousvaikeuksien näkyminen opetuksen tasossa. Jossain vaiheessa raja nimittäin tulee vastaan kuinka paljon samoilla resursseilla saa opetusta järjestettyä.Monissa opetustilanteissa on ensiarvoisen tärkeätä, että on mahdollista myös yksilölliseen opetukseen, neuvojen antamiseen henkilökohtaisesti. Samaa asiaa käsiteltäessä eri henkilöt kokevat vaikeuksia eri kohdissa, eikä suurelle ryhmälle annettu massaopetus välttämättä toimi. Tietääkseni Oulun yliopiston säästöt näkyvät ensimmäisenä juuri assistenttien ja muiden opetukseen osallistuvien henkilöiden määrässä. Säästöt eivät kosketa Oulussa ainoastaan Teknistä tiedekuntaa, vaan myös kaikkia muitakin. Ainakin reaktionsa perusteella pahiten ovat kärsineet musiikkikasvatuksen opiskelijat, jotka ovat olleet huolissaan jopa alansa opetuksen jatkumisesta Oulussa.

Opetuksen tason laskiessa seurauksia ei tarvitse hakea kaukaa, vaan ne näkyvät vääjäämättä opiskelijoiden keskimääräisessä tietotasossa ja myöhemmin valmistuneitten tasossa. Valmistuneitten osaaminen taas on kaikista tärkein asia, mitä varten koko koululaitos on olemassa.
Mikään titteli ei kanna mihinkään, vaan ennen pitkään tyhjät kulissit kaatuvat ja todellinen osaaminen tulee esille. Myöhemmin tällainen toiminta tulee näkymään koko laitoksen maineessa, eikä mitenkään positiivisesti. Täytyy muistaa myös, että globaalissa yhä kiristyvässä kilpailussa laatu on paljon ratkaisevampi tekijä kuin määrä, sillä yleensä todelliset huiput ratkaisevat alalla kuin alalla. Lähempäänä ruohonjuuri tasoa on monesti valittavana kaksi eri negatiivista vaihtoehtoa. Joko lasketaan opetuksen läpäisemiseen vaadittavaa rimaa tai vähennetään läpipäässeiden määrää.
Ensimmäinen vaihtoehdoista vaikuttaa huonontavasti keskimääräiseen tasoon. Jälkimmäisestä seuraa resurssien käytön tehottomuutta ja vaihtoehto on muutenkin yliopistolle negatiivinen. Rahoitushan perustuu suurelta osin valmistuneiden määrään, kuten jo edellä tuli todettua.

Suuren sisäänoton takia myös opiskelijoiden keskimääräinen taso laskee, koska lahjakkaita ihmisiä ei yksinkertaisesti riitä joka paikkaan. En ole nähnyt aiheesta tilastotietoja, mutta luultavaa on, että huonoilla papereilla opiskelemaan päässyt jättää opinnot todennäköisemmin kesken kuin paremmin aiemmin menestynyt. Näin ainakin keskimäärin. Nimittäin tekniikan työpaikat ovat monet hyvin käytännön läheisiä, jolloin monista käytännöllisistä, mutta opiskelumenestykseeltään heikoista opiskelijoista tulee loppujen lopuksi parempia insinöörejä kuin himo-opiskelijoista. Täytyy muistaa, että pojat ovat poikia, eli heikohko opintomenestys ei tarkoita välttämättä tyhmyyttä, vaan yleensä vähäistä työmäärää. Eikä sovi unohtaa, että yliopistossa taitoja mitataan monesti vain mekaanisesti tenttipaperilla, eikä näin osoitettu osaaminen ole aina suoraan sovellettavissa työelämään.

Kansallisella tasolla tärkeimpänä tavoitteena on, että koulutettujen määrät vastaavat työelämän tarpeita. On järjetöntä käyttää kalliita resursseja ihmisten kouluttamiseen, jos he loppujen lopuksi päätyvät työttömiksi tai hanttihommiin. Samaan aikaan ammatillisen koulutuksen aloituspaikoista osa jää täyttämättä uusista nykyaikaisista tiloista huolimatta. Jo tällä hetkellä on pulaa monista perinteisten kädentaitojen osaajista, kuten muurareista ja kirvesmiehistä. Joidenkin tällaisten alojen palkat saattavat nousta pilviin alan ammittilaisten puutteen takia. Onneksi pitkään hoettu mantra korkean koulutuksen kaikkivoipaisuudesta on hieman vaimennut viime aikoina ja perinteisempien ammattien arvostus on taas nousussa. Tietysti on elintärkeää, että Suomesta löytyy riittävästi hyvin koulutettua työvoimaa, mutta liikaa on aina liikaa. Vertailukohtia voidaan hakea maamme ulkopuolelta, nimittäin Suomessa koulutetaan teknillisissä korkeakouluissa prosentuaalisesti toiseksi suurin määrä ihmisiä. Oletteko kuulleet sanonnan kultaisesta keskitiestä?
Järjestöistä tilanteesta ollaan huolestuneita ainakin Akavassa ja Tekniikan akateemisten liitossa.

Yhteenvetona voidaan todeta, että palauttamalla sähkö- ja tietotekniikan opiskelun aloittavien määrä takaisin järkevälle tasolle saavutetaan monia hyötyjä. Yliopiston kulut pienenevät ja opetuksen taso saadaan pidettyä parempana. Lisäksi opiskelijoiden ja jo valmistuneiden työtilanne pysyy parempana, eikä koulutus valu hukkaan. Toivottavasti tietotekniikka alan työpaikkoja riittää tulevaisuudessa mahdollisimman monelle alaa opiskelleista. Onneksi asiansa osaavat tyypit pärjäävät aina kouluspaikkojen lukumääristä ja suhdannevaihteluista huolimatta.
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Asiallinen kirjoitus.

Luin tässä taannoin Tommy Tabermannin kolumnin joka sivusi aihetta, lähinnä siten että hän moitti opiskelijoiden tavoitteita: Kaikki haluavat jonkin hienon tittelin, kaikki haluavat esimiestehtäviä ja kaikki haluavat statusta. Mutta kukaan ei tunnu haluavan liata käsiään työnteolla.

Tilanne on kohta tosiaan se, että esim. juuri mainitsemasi kirvesmiehet, muurarit, putkimiehet ja muut saavat sanella palkkansa, sillä he ovat katoava luonnonvara. Tämä on tietty hieno juttu heidän kannaltaan, mutta ikävä siinä mielessä ettei kukaan kohta osaa rakentaa taloa tässä maassa.

Melkein voisi sanoa vinkkinä niille jotka ovat nyt yläasteella tai lukiossa, että menkää (päästötodistuksen saatuanne) ammattioppilaitokseen ja opetelkaa jokin kädentaito, ja opetelkaa se hyvin. Loppuelämän tienestit pitäisi olla sillä taattu.

Hyvä esimerkki tästä on Tampere: Iso kaupunki, ja remppaajista huutava pula. Siinä kuin esimerkiksi ruostesuojaajistakin. Täällä on kaksi firmaa jotka tekevät autojen ruostesuojauksia, mutta kumpikin myy aikoja viiden kuukauden päähän (!), koska ei ole halukkaita tekijöitä ja on pakko selvitä niillä resursseilla mitä nyt on.

Tässä käy kohta niin että kymmenen vuoden päästä dippainssit ovat raksalla lautapoikina, kun ylitarjonta heistä on niin valtava...

Ja olen muuten itse töissä tittelillä Design Engineer, ja kaikki ns. työni hoidan hiirellä ja näppiksellä. Hitto kun saisikin tienestinsä soittamisesta tai piirtämisestä tai kirjoittamisesta tai huonekalujen väsäämisestä tai jostain... Siinä mielessä olen huono valittamaan tästä asiasta, koska en itsekään oikein osaa mitään perinteistä käden taitoa, mutta toisaalta en nyt niin hirveästi nauti tästä paperinpyörittelystäkään.

Taidankin tästä ottaa loparit, myydä asunnon ja auton, muuttaa periferiaan, vaihtaa farmarit verkkarihousuun ja juoda kaljaa auringon nousuun...
 

Tobias

Jäsen
Viestin lähetti Zeic


suurin todellinen ongelma on liian suuri sisäänotto.

Hanttihommissa työskentelevien vastavalmistuneiden määrä on kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana liki 15 prosenttiin. Tilanne ei ole yksilön kannalta mitenkään motivoiva tuollaisessa tilanteessa. Miksi opiskella vuosikausia joutuakseen hanttihommiin tai työttömäksi?

Kansallisella tasolla tärkeimpänä tavoitteena on, että koulutettujen määrät vastaavat työelämän tarpeita. On järjetöntä käyttää kalliita resursseja ihmisten kouluttamiseen, jos he loppujen lopuksi päätyvät työttömiksi tai hanttihommiin. Samaan aikaan ammatillisen koulutuksen aloituspaikoista osa jää täyttämättä uusista nykyaikaisista tiloista huolimatta. Jo tällä hetkellä on pulaa monista perinteisten kädentaitojen osaajista, kuten muurareista ja kirvesmiehistä. Joidenkin tällaisten alojen palkat saattavat nousta pilviin alan ammittilaisten puutteen takia. Onneksi pitkään hoettu mantra korkean koulutuksen kaikkivoipaisuudesta on hieman vaimennut viime aikoina ja perinteisempien ammattien arvostus on taas nousussa. Tietysti on elintärkeää, että Suomesta löytyy riittävästi hyvin koulutettua työvoimaa, mutta liikaa on aina liikaa. Vertailukohtia voidaan hakea maamme ulkopuolelta, nimittäin Suomessa koulutetaan teknillisissä korkeakouluissa prosentuaalisesti toiseksi suurin määrä ihmisiä. Oletteko kuulleet sanonnan kultaisesta keskitiestä?
Järjestöistä tilanteesta ollaan huolestuneita ainakin Akavassa ja Tekniikan akateemisten liitossa.

Yhteenvetona voidaan todeta, että palauttamalla sähkö- ja tietotekniikan opiskelun aloittavien määrä takaisin järkevälle tasolle saavutetaan monia hyötyjä. Yliopiston kulut pienenevät ja opetuksen taso saadaan pidettyä parempana. Lisäksi opiskelijoiden ja jo valmistuneiden työtilanne pysyy parempana, eikä koulutus valu hukkaan. Toivottavasti tietotekniikka alan työpaikkoja riittää tulevaisuudessa mahdollisimman monelle alaa opiskelleista. Onneksi asiansa osaavat tyypit pärjäävät aina kouluspaikkojen lukumääristä ja suhdannevaihteluista huolimatta.

Tämä on mielenkiintoinen aihe. Ihmettelen suuresti, miksi niin kovin vähän puhutaan ihmisten valinnanvapaudesta ja sen mukanaantuomasta vastuusta. Ei kukaan pakota opiskelemaan korkeakoulussa. Enkä näe mitään ideaa hankkiutua ehdoin tahdoin akateemiseksi työttömäksi. Elikäs: kyllä opiskelupaikkaa hakiessaan täytyy olla sen verran omia aivoja, että hakeutuu koulutusohjelmaan, josta valmistuttuaan pääsee töihin. Ja kuten jo aiemmin olen kirjoittanut, työmarkkinoita pitää ajatella globaalisti. Jos töitä ei löydy Suomen alueelta, niin sitten niitä haetaan muualta. EU:ssa tämä on vielä hyvinkin helppoa.

Eli siis pähkinänkuoressa: älä korkeakouluta itseäsi, jos et usko omiin mahdollisuuksiisi ja et ole valmis hakemaan töitä muualta kuin Suomesta. Ja aina töitä riittää hyville, ahkerille, moniosaaville tyypeille. Jos ei Suomesta niin sitten muualta. Omat valinnat, oma vastuu, hyvät ihmiset.

Vai onko niin, että akateemisuus on jonkinlainen status nykyään, tyyliin et ole mitään ilman akateemista loppututkintoa. Sama se sitten onko töitä vai ei... ?
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Asiaa. Suomessa on jo niin kauan hoettu "koulutus tuo onnea"-hokeman perään, että siihen tukeutuminen muun maailman puristuksessa alkaa jo saada naurettavia piirteitä. Samalla kun määrää on lisätty, niin laatu on väkisinkin huonontunut.

En minäkään usko, että huippuyksilöitä olisi sen enempää kuin ennenkään: pikemminkin päinvastoin - ikäluokathan pienenevät jatkuvasti, joten jos Gaussin käyrä pitää paikkansa, niin paremminkin määrällisesti nämä huippuyksilöt ovat vähenemään päin. Kun yritykset etsivät nimenomaan huippuosaajia, niin tietyssä mielessä valtion maisterimania on itsensä pettämistä. Sinänsä mukavaa, että 50% kansasta olisi pian maistereita, mutta mistäpä näille kaikille löytää koulutusta vastaavaa työtä?

Usein YO-porukka sijoittuu keskijohtoon, jota ollaan nyt kovalla tohinalla saneeraamassa pienemmäksi kiitos IT-tekniikan sekä ulkoistamisbuumin. Jännä juttu, mutta noin kymmenen vuotta sitten luvatut IT-kustannussäästöt alkavat näkyä hiljalleen. Tuottavuus työntekijää kohden tulee kipuamaan tietotyössä melkoisesti lähitulevaisuudessa - mikä merkitsee tietenkin sitä, että yksi henkiö kykenee hoitamaan yhä useamman kollegan työt. Eli työttömiä lisää...

Niin. Itse olen pohtinut, että jos nämä YO-opiskelut eivät tuota toivottua tulosta (työpaikkaa) vuoden aikana (kun gradu on valmistunut), niin sitten siirryn takaisin koulun penkille, ja opettelen putkimiehen ammatin. Luulisinpa että siinä on minulle jopa enemmän haastetta kuin nykyisessä opiskelupaikassa. Kun ikääkin on todennäköisesti kyseisen ammatin (alkeet) opittuani mittarissa vielä alle 30 (nyt 22), niin ei paha. Ei siis pidä käsittää väärin: pidän nykyisestä opiskelualastani (tietojärjestelmätiede) todella paljon, mutta tuntuu myös siltä, että pelkkä maisterin titteli nopeasti eteenpäin menevällä alalla satojen muiden kollegojen joukossa ei ole ikuinen pääsylippu eedeniin.

Ken titteliin tarttuu, se titteliin hukkuu...
 

Naughty_S

Jäsen
Re: Re: Liialliset koulutusmäärät

Viestin lähetti Tobias
Eli siis pähkinänkuoressa: älä korkeakouluta itseäsi, jos et usko omiin mahdollisuuksiisi ja et ole valmis hakemaan töitä muualta kuin Suomesta. Ja aina töitä riittää hyville, ahkerille, moniosaaville tyypeille. Jos ei Suomesta niin sitten muualta. Omat valinnat, oma vastuu, hyvät ihmiset.

AAMEN. Mitäpä sitä enää turhaan itse muotoilemaan, kun joku asiat jo hyvin tiivisti. Etenkin tuo viimeinen lause oli loistava. Tämä mielestäni tulisi ylipäätään ottaa huomioon kun suunnittelee omaa koulutustaan/työuraansa. Henk. koht. itseäni ärsyttää juuri eniten työttömyyttään valittelevat tietojenkäsittelytiedettä (tai muuta liikaa "osaajia" tuottavaa alaa) opiskelleet tai pienipalkkaisuuttaan surkuttelevat lastentarhanopettajat. Ei luulisi vaativan liikaa "pelisilmää" tutkimaan eri alojen palkkaus- ja työllisyysnäkymäasiat jo ENNEN koulutuksen hankkimista. Siksi en yleensä jaa kovin suuria säälipisteitä esim. merkonomin/medianomin paperit hankkineille tai jotain "yleisakateemista" ainetta yliopistossa opiskelleille työttömille. Medianomit ovat, anteeksi vain (en halua yleistää kohtuuttoman paljon), joutuneet erityiseksi silmätikukseni sen jälkeen kun luin jostain lehdestä jutun, jossa haastateltiin joukkoa medianomiopiskelijoita. Muistaakseni yhdelläkään tästä jengistä ei ollut sen tarkempaa tietoa/tavoitetta, mitä he edes tekisivät työkseen valmistuttuaan. Perkele, ei tänne tarvita ei-minkään-osaajia vaan putkimiehiä!

Kuten sanottua, elämä on valintoja.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti Ex
Tilanne on kohta tosiaan se, että esim. juuri mainitsemasi kirvesmiehet, muurarit, putkimiehet ja muut saavat sanella palkkansa, sillä he ovat katoava luonnonvara. Tämä on tietty hieno juttu heidän kannaltaan, mutta ikävä siinä mielessä ettei kukaan kohta osaa rakentaa taloa tässä maassa.

Melkein voisi sanoa vinkkinä niille jotka ovat nyt yläasteella tai lukiossa, että menkää (päästötodistuksen saatuanne) ammattioppilaitokseen ja opetelkaa jokin kädentaito, ja opetelkaa se hyvin. Loppuelämän tienestit pitäisi olla sillä taattu.

Joitakin vuosia sitten, kun olin kuudentoista vanha, minulle tarjottiin mahdollisuutta päästä rautaisen ammattitaidon omaavan takka- ja uunimuurarin oppiin, ensin oppipoikana, ja siitä taitojen mahdollisesti kasvaessa hiljalleen tasavertaiseksi tekijäksi. Kieltäydyin, koska vähänpä tuolloin ymmärsin paitsi ammatin perimmäistä hienoutta, myös sitä palkkaa, jonka ammatissa nyt tienaisin.

Jos tätä nyt sattuu lukemaan joku samanlaisessa valintatilanteessa oleva 16-vuotias, jolla on käden taitoja, kannattaa vakavasti harkita "oikean" ammattilaisen oppipojaksi ryhtymistä. Ainakin minua kaduttaa välillä edelleen se, etten tuolle tielle omaa tyhmänylpeyttäni lähtenyt.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Zeic

Oireet liiallisesta sähkö- ja tietoteekkareitten määrästä ilmenevät monella tavalla ja niistä tärkein on tietenkin työllistyminen. Vastavalmistuneiden työtilanne on käsittääkseni hyvä, mutta keskimäärin diplomi-insinöörien työttömyys on jo noussut korkeammalle tasolle, mitä se oli aiemmin.

Sanon itse IT-alalla olevana, että hyvän työllistymisen ja palkan takia tätä alaa ei kannata enää valita. Oulussa tilanne ei ole kovin hyvä, mutta muualla Suomessa kuulemma vieläkin huonompi.

Firmat eivät palkkaa hevin porukkaa suoraan koulun penkiltä, eli työllistymiseen vaaditaan usein hyvin mennyt työharjoittelu firmassa, jolla on resursseja ja tarvetta palkata uutta työvoimaa. Se työharjoittelu kannattaa oikeasti hoitaa niin hyvin kuin vain mahdollista. Tosin tällä hetkellä opiskelijoilla on vaikeuksia saada edes sitä harjoittelupaikkaa. Koulut ovatkin lyhentämässä pakollisia harjoittelujaksojaan.

Jos IT-alalle aikoo, niin alasta pitää oikeasti olla kiinnostunut. Jos tietokoneen käyttö on aikaisemmin rajoittunut nettisurffailuun ja Officen käyttöön, niin en suosittelisi hakeutumista alalle. Ehkä tärkeintä on se, että on valmis uhraamaan vapaa-aikaansa uuden oppimiselle. Teknisillä aloilla menestyy vain, jos tykkää näprätä tekniikan kanssa ja haluaa itse rakentaa ja kokeilla uusia juttuja. Lisäksi ainakin ohjelmointitöissä vaaditaan tietty määrä matemaattista lahjakkuutta ja loogista ajattelukykyä, mutta nero tässä hommassa ei tarvitse olla.


Viestin lähetti Zeic


Nimittäin tekniikan työpaikat ovat monet hyvin käytännön läheisiä, jolloin monista käytännöllisistä, mutta opiskelumenestykseeltään heikoista opiskelijoista tulee loppujen lopuksi parempia insinöörejä kuin himo-opiskelijoista. Täytyy muistaa, että pojat ovat poikia, eli heikohko opintomenestys ei tarkoita välttämättä tyhmyyttä, vaan yleensä vähäistä työmäärää.

Minulla on aina ollut ns. huono lukupää. Jos asia ei kiinnosta minua, niin en osaa päntätä tietoa päähäni siten, että muistaisin siitä kovinkaan paljoa myöhemmin. Tämä aiheutti minulle ongelmia niissä kursseissa, joissa päntättävää tietoa oli paljon. Sen sijaan käytännönläheiset kurssit olivat enemmän heiniäni. Matematiikka ja fysiikka, jotka ovat vain matemaattista ja loogista ajattelua ja kaavojen soveltamista, eivät koskaan ole tuottaneet minulla mitään ongelmia. Myös ohjelmakoodi on käsissäni sulaa vahaa. Mutta esimerkiksi eri verkkoprotokollien opettelu oli pahimmillaan kuin tervanjuontia, josta en millään meinannut selvitä läpi, koska ne olivat ensinnäkin kamalan kuivia, ja toiseksi ulkoaopeteltavaa asiaa oli suuri määrä.



Viestin lähetti Zeic

Kansallisella tasolla tärkeimpänä tavoitteena on, että koulutettujen määrät vastaavat työelämän tarpeita. On järjetöntä käyttää kalliita resursseja ihmisten kouluttamiseen, jos he loppujen lopuksi päätyvät työttömiksi tai hanttihommiin.

Vastuu on tässä sekä opiskelijoilla että yhteiskunnalla. Täytyy muistaa, että kukaan ei pakota ketään alalle, jossa työllistymisnäkymät ovat huonot. Mediaseksikkäät alat vetävät paljon ihmisiä puoleensa, mutta kenellekään aikaansa seuraavalle ei pitäisi olla epäselvää, mikä työllistymistilanne monilla näillä aloilla on. Sen sijaan monet epäseksikkäät teollisuuden ja tekniikan alat eivät edelleenkään vedä ihmisiä puoleensa, vaikka tarjolla olisi suhteellisen varmaa ja hyvin palkattua työtä. Putkimies tienaa nykyisin enemmän kuin akateemisesti kouluttautunut ihminen.

Esitän kuitenkin syytöksen myös opetusministeriölle ja ennen kaikkea oppilaitoksille, jotka usein valheellisin perustein markkinoivat kouluaan ja koulutusalojaan oppilaille. Esimerkiksi työnäkymiä esitellään lähes aina liian positiivisessa valossa. Kun itse aloitin IT-alan opinnot, opettajat hehkuttivat miten ala työllistää jokaisen alalle hakeutuneen varmasti eikä loppua kasvulle ole näkyvissä. Kohta buumi olikin sitten jo ohi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös