Mainos

Lidl ja Lidlin luihut nilkkityölaiset

• 10 588
  • 58

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Niin, torstaiaamuinen Hämeen Sanomat (www.hameensanomat.fi) tietää kertoa, että taannoin Suomeen rantautuneella saksalaisella kauppaketjulla olisi ongelmia henkilöstöasioissa työntekijöidensä ja näiden edustaman liiton PAM:in kanssa.

Lidlin suomalaisten työntekijöiden mukaan Lidl harrastaa suomalaiseen kulttuuriin vierasta johtamis- ja toimintakulttuuria.

Suurin äkämä ko. porukan työläispersauksessa on jutusta saamani käsityksen mukaan se, että em. kauppaketju harrastaa pitkälle jalostunutta kyttäyskulttuuria ja epäluuloisuutta työntekijöitään kohtaan. Siis vähän sellaista ja ohjesäännömukaista Gestapo-tyyppistä meininkiä, jos saan omana mielipiteenäni sanoa.

Pamin, eli siis joku palvelu- ja piikomisalan liiton edustajan mukaan, ko. kauppaketjua koskevia kyselyitä ja yhteydenottoja tulee päivittäin

Työntekijöillä on Lidlin kanssa ongelmia mitä moninaisimmista työntekoon liittyvistä asioista. Myymälöissä on outoja ja jopa hämäriä määräyksiä, työntekijöiden kohtelu poikkeaa totutusta, ollen jopa ilkeää.

Lidlin päällystö on kaikenlisäksi koulutettu saksanmaalla olemaan ilkeitä ja veljeilemättä työntekijöidensä seurassa.

Itse olen sitä mieltä, että Lidl toimii aivan oikein. Maailman sivuhan työntekijät ovat varastelleet, lorvineet ja olleet muutenkin suureksi vahingoksi työnantajalleen.
Mielestäni tälläinen saksalaisperäinen särmikäs ja päättäväinen johtaminen sopii kuin nenä päähän suomalaisille veltoileville kaupantädeille.

Näin toimien saadaan kaiken karvainen lorviminen minimiin ja oma ajattelu, eli toisin sanoen asoiden sotkeminen kuriin. Kyllä johtaja tietää, koska hänet on siihen Saksassa saakka koulutettu.

Sitä paitsi, ei johtaja vittuile, johtaja vaan neuvoo. On mielestäni epäsopivaa, ellei jopa mitä suurinta tietämättömyyttä väittää jotain muuta ja kyseenalaistaa auktoriteetteja.

Mikäli kaikki työntekijät vaan häröilisivät ympäri kauppaympäristöä anarkistisessa ja hipahtavassa piippuhengessä, asiakas kuin asiakas pahoittaisi mielensä.

Kyllä kaupantätien ja -setien tulee olla esimerkillisen särminä, jopa sotilaallisina aina valmiina piikomaan maksavaa asiakasta.

Mitäpä lapsetkin ajattelevat rakkautta ja demokratiaa julistavasta ja rauhanpiiputtelevasta lihatiskin lissusta?

Sehän saattaisi herra paratkoon antaa vääriä signaaleja kasvavalle nuorisolle ja villitä heitä homoseksuaalisuuden, sivariuden ja humanismin pauloihin, romuttaen soturikansamme ylväyden, kansantaloutemme, uskontemme sekä uljaiden puolustusvoimiemme kultaiset periaatteet.

Kyllä joku roti on pidettävä! Vai mitä?

Täältä tähän

Viimeksi muokattu:

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Olipa aseenteellinen juttu

Hämeen Sanomat:

Päälliköt koulutetaan Lidlin kulttuuriin. Heidät opetetaan olemaan ilkeitä työntekijöille. Heille on esimerkiksi ilmoitettu, ettei työntekijöiden kanssa pidä veljeillä.
- Tällainen ei oikein sovi suomalaiseen kulttuuriin. Saksalainen kulttuuri on suomalaisille hirveän vieras.

Eli syvin ongelma kassaneidin päässä on ettei pääse pomon kanssa kalaan vaikka mieli tekisi?

Olipa epäinformatiivinen juttu muutenkin. Jutun message oli, että yrityskulttuuri "poikkeaa totutusta" ja "myymälöissä on outoja määräyksiä". Sen enempää tarkentamatta. Punainen lanka oli harmittelu miksi pomot eivät jauha paskaa kassaneitien kanssa tupakkapaikalla.

Arno Juutilaisen kirjoittama juttu sisältää tasaista marinaa itsepunnituksen tuskasta ja vinon pinon epämääräisiä, tarkentamattomia syytöksiä.

Sen hengessä aionkin paljastaa, että Arno Juutilainen tekee kotonaan suljettujen ovien takana yksinään sekä joskus vaimonsa kanssa "outoja asioita" jotka "poikkeavat totusta suomalaisesta kulttuurista". En tosin halua tarkentaa sen enempää.

Toisaalta ihan sama. Minun puolestani Lidl voisi myydä kassaneitejään vaikka seksiorjiksi aasialaisille bisnesmiehille, kunhan se tarkoittaa että saa bradwurstini ja kaljani hieman halvemmalla.

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti ervatsalo

Kyllä. Kuri ja järjestys sen olla pitä.

Taitaa ervatsalokin olla johtavassa asemassa ja salaa toivoa, että voisi kunnolla Hitler Jugendin aatteiden mukaisesti kytätä henkilökunnan tekemisiä ja tekemättä jättämisiä ja rankaista niistä heitä.

Minä ainakin toivon.

Ei muuta.

Sig heil!

Jatkakaa.

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Lidl-kuri

Tuskinpa sitten on Jatkoajan aktiivisista työajalla kirjoittajista kukaan töissä Lidl:ssä. Ainakaan kauaa. Tai ei ole ainakaan pomonsa paras kaveri.

Olen Sergein kanssa samaa mieltä. Jos jostain syytetään niin etsitään sitten konkreettisia esimerkkejä eikä mitään hämärää 'Lidl kiusaa, Tappara kahvaa'-tyyliä.

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
No oon minäkin kuullut näistä lidlin "hämäristä" jutuista, mutta sanoinkin siihen, että minulle ois ihan sama jos oisin siellä töissä mitä se pomo vaahtoaa, kunhan palkka tulee oikeaan aikaan.
Tiiä sitten mitenkä pitkään jaksaisin vahtaamista oikeasta kävelyvauhdista kaupan käytävillä tai siitä mistä kaupasta minä ostan ruokatunnille ruokani.
Tämmösiä juttuja minä muistan lehdestä lukeneeni, mutta sikäli ihan sama mitä ne siellä touhuaa. Eihän minun tarvia käydä kuin ostoksilla siellä, jos niilläkään.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtajat ja harhaanjohtajat

Viestin lähetti dude
Taitaa ervatsalokin olla johtavassa asemassa ja salaa toivoa, että voisi kunnolla Hitler Jugendin aatteiden mukaisesti kytätä henkilökunnan tekemisiä ja tekemättä jättämisiä ja rankaista niistä heitä.

Niin, mainittakoon, että itse olen pelkkä pahainen losopoika ja herrojen pompottelema jo ties monennessako sukupolvessa.

Asian tässä valossa olen pakoitettu mainitsemaan, että tunnen kuin omat taskuni ns. suorittavan portaan harrastaman lepsuilun, velttoilun ja silkan työnvieroksunnan sekä silkan vastuun pakoilun.

Toisaalta, en näkisi ollenkaan pahana vaihtoehtona nousta herrahissiin ja päätyi nahkasohvalle polttelemaan kullinpaksuista sikaaria työaikana jossain firman päämajan valtakunnansalin ilmastoidussa kattohuoneistossa sihteerien täyttäessä mitättömimmätkin tarpeeni, miehenä, esimiehenä ja harhaanjohtajana.

Täältä tähän

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Re: Olipa aseenteellinen juttu

Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Arno Juutilaisen kirjoittama juttu sisältää tasaista marinaa itsepunnituksen tuskasta ja vinon pinon epämääräisiä, tarkentamattomia syytöksiä.

Suora lainaus Hämeen Sanomista: "Lidl ei ymmärrä, että sen kannattaisi punnituttaa ostokset asiakkailla Suomessa."

Eipä tuo taida olla marinaa itsepunnituksen tuskasta vaan sen puutteesta.

Mutta se mistä aiheutuu kaikkien toimittajien Lidl-vastaisuus, on Lidlin tiedotuspolitiikka: ei kerrota mitään, ei kirveelläkään. Tämä saa suomalaisen toimittajan otsasuonen pullistelemaan, kun ei hypätäkkään suuren reportterin pillin mukaan. Hänen, joka voisi mahdillaan kaataa vaikka hallituksen...mutta, Lidliäpä ei kiinnosta...

Nauraen suomalaiselle medialle Lidlin ilmaisesta mainosajasta parhaimpaan katseluaikaan.

Että silleen...

Kyllä kaupantätien ja -setien tulee olla esimerkillisen särminä, jopa sotilaallisina aina valmiina piikomaan maksavaa asiakasta.

Ei! Itse asiasta en ymmärrä mitään, mutta hanttiin laitan ja lujasti. Liiankin kauan on kärsitty Lidliä ja nälkää, täällä jätevuorilla taistellessa. Epäsotilaallisuus kunniaan, kauan eläköön suomalainen anarkismi ja ay-liike. Säännöt on tehty rikkomista varten. Haluaisinpa todella perustaa vastarintaliikkeen ja soluttautua lähes kaikkiin virastoihin ja laitoksiin kylvämään kurittomuutta ja nuhteellisuutta järjestyksen keskelle. Jakaa Lidlin työntekijöille flyereitä ja banderolleja, salaa tiskin alta tietysti. Ja sitäpaitsi olen antanut itselleni kertoa, että Saksa on paska maa. Pitäkää kansanautonne ja sen mukana tunkkinne.

Mielestäni asiat on silloin oikealla tolallaan, kun pomoja ei erota työntekijöistä edes rautakangella. Pomon tärkein tehtävä on pitää työyhteisöstä huolta, ja missäpä muuallakaan se parhaiten onnistuisi kuin tupakkapaikalla, duunarin kanssa chillaillen.

..polttelemaan kullinpaksuista sikaaria työaikana...

Senkö perusteella se sikarin koko valitaan? Mun pomoni käärii sätkiä...

..tunnen kuin omat taskuni ns. suorittavan portaan harrastaman lepsuilun, velttoilun ja silkan työnvieroksunnan sekä silkan vastuun pakoilun.

ervatsalo! Kunnioitan sinua. Jatka samaan malliin.

Spenroos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, JanPa
Itse olen kovasti aikeissa lähtä tarkastamaan tämän Lidlin ilkeyden. Juuri äskettäin hain opiskelun rinnalle varastotyötä illoiksi ja viikonlopuiksi, ja tokihan ne minut, nohevan juuri koitiutuneen tykkimiehen palkkaavat.

No toivoa sopii että kaikki menee putkeen. Niin kovaa rahantarvetta ei ole ikinä, että kauaa katselisin asiatonta esimiestä tai palkkani pimittämistä.

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Viestin lähetti Nokkis
Suomalaisen työntekijän "ahkeruus" on harha jota ylläpidetään kansakunnan itsetunnon pönkittämiseksi.

Luulen, saatan olla väärässäkin :)

Et ole väärässä. Se nimenomaan on harha. Samoin kuin suomalainen laatu.

Opiskeluaikanani tuli tehtyä monenlaista hommaa alimmalla suorittavalla portaalla teollisuuden sektorilla ja myöhemmin sitten myös muilla aloilla ja portailla. Esimerkiksi kun Wärtsilän telakka muinoin meni nurin, en hämmästellyt hetkeäkään. Sen verran törkeää oli henkilökunnan velttoilu ja omaneduntavoittelu ollut vuosikausia, että ihme kun noinkin kauan pysyi pystyssä.

Esimerkkejä:
Kesällä, jos vain perjantaina aurinko paistoi, luottamusmies kutsui koolle työmaakokouksen, jossa päätettiin yksimielisesti aloittaa pienimuotoinen vauhdituslakko. Syytä lakkoilulle etsittiin milloin mistäkin pikkuasiasta, alkaen käsipyyhetelineiden puuttumisesta pukuhuoneissa. Joka toisella kehvelillä oki Alkon ruskea paperipussi jo valmiiksi pöydällä viikonloppua odottamassa.

Keskusvarastossa vaikutti työntekijätrio, jota kutsuin leikkijöiksi. Näillä kavereilla oli tapana leikkiä taistelupeliä ammuskelemalla toisiaan niittipistooleilla, kokeilla suojakypärien kestävyyttä laskemalla niiden päälle trukin piikit kunnes potta halkesi kahtia sekä testata kestääkö tuhansien markkojen nosturin kauko-ohjain upottamista vesiämpäriin.

Telakan sähkötyökalut kulkivat myös äijän kuin äijän kassissa myös kotiin, paristoista eristysnauhoista ym. tilpehööristä puhumattakaan.

Työterveyslääkärillä rampataan vähän väliä ja klassisesta selkäkivusta napsahtaa aina muutama päivä rokulia.

Suomessa on ehkä 40-50 luvulla ollut työmoraalia, mutta ei sitä ole täälläpäin enää sen jälkeen näkynyt.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Viestin lähetti Bast

Suomessa on ehkä 40-50 luvulla ollut työmoraalia, mutta ei sitä ole täälläpäin enää sen jälkeen näkynyt.

Totta, ainakin raksoilla nykyään. Ja tilanne pahenee vain kun työnjohtajista tulee huutava pula lähivuosina, nykyään insinööreiksi koulutettavilla ei ole entuudestaan kokemusta työmaalta, valtaosa valmistuvista haluaa sisähommiin eikä kentällä välttämättä pärjäisikään. Lisäksi ulkomaalaisten työntekijöiden määrä kasvanee...odotettavissa ongelmia.

Viimeksi muokattu:

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Bast
Et ole väärässä. Se nimenomaan on harha. Samoin kuin suomalainen laatu.
...

Yleistäthän vielä lisää, jooko? Olet varmasti nähnyt Suomen kaikki työpaikat, testannut Suomen kaikki tuotteet.

Henkilökohtaisesti olen hyvin usein törmännyt Suomessa korkeaan työmoraaliin sekä korkeaan laatuun suomalaisessa työssä ja tuotteissa. Esim. monet kaupat tarjoavat korkeaa laatua. Ohjelmistoteollisuudessa myöskin on tarjolla korkeaa laatua, jos sitä osaa etsiä. Ruoka on laadukasta, julkisessa terveyden huollossa työskentelee ahkeria ja tunnollisia yksilöitä. Ravintoloissa olen usein saanut hyvää palvelua.

Tällä hetkellä tuo tuo suomalaisen työn ja tuotteiden laaduttomuudesta puhuminen on jo yhtä paha klisee ja yhtä muodikasta, kuin laaduttomuudesta. Jokaisella työpaikalla on yksilöitä, toiset parempia, toiset huonompia työntekijöitä. Ikävää, jos sinä olet törmännyt vain niihin huonoihin ja laiskoihin. Jokainen yritys myöskin on oma "yksilönsä", niidenkää laatua tai laaduttomuutta on turha yleistää.

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
No perkele

Silloin aikoinaan oli pakko tehä duunit kunnolla, mutta jos sulla on nykyään vakituinen duuni ja firmalla menee hyvin niin eipä sua kovin helpolla sieltä pois potkituksi saa, paitti jos tuut myöhään paikalle, olet juovuksissa tai sitten vedät tirsoja...

Omassa duunissa kesällä oli vahingoniloinen hetki kun jonkun pomon poika veti tirsoja valvomossa ja joku tuleva isoherra tuli paikalle. Oli vaan sanonut, että ei tartte tulla huomenna töihin, jotta kassan kautta ja kiitos.

Suomella menee liian hyvin. Tulis perkele sota niin saatais nousta taas porukalla ylöspäin! hehhee

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Axel K.
Yleistäthän vielä lisää, jooko? Olet varmasti nähnyt Suomen kaikki työpaikat, testannut Suomen kaikki tuotteet.

Henkilökohtaisesti olen hyvin usein törmännyt Suomessa korkeaan työmoraaliin sekä korkeaan laatuun suomalaisessa työssä ja tuotteissa. Esim. monet kaupat tarjoavat korkeaa laatua. Ohjelmistoteollisuudessa myöskin on tarjolla korkeaa laatua, jos sitä osaa etsiä. Ruoka on laadukasta, julkisessa terveyden huollossa työskentelee ahkeria ja tunnollisia yksilöitä. Ravintoloissa olen usein saanut hyvää palvelua.

Tällä hetkellä tuo tuo suomalaisen työn ja tuotteiden laaduttomuudesta puhuminen on jo yhtä paha klisee ja yhtä muodikasta, kuin laaduttomuudesta. Jokaisella työpaikalla on yksilöitä, toiset parempia, toiset huonompia työntekijöitä. Ikävää, jos sinä olet törmännyt vain niihin huonoihin ja laiskoihin. Jokainen yritys myöskin on oma "yksilönsä", niidenkää laatua tai laaduttomuutta on turha yleistää.

No kylläpä olet harvinaisen perusteellisesti ymmärtänyt tekstini väärin. Ja kiva kiva, että yleistit minun kirjoitukseni merkitsemään sitä, että Suomessa on VAIN huonoa työmoraalia ja huonoa laatua. Sellaistahan ei sanottu missään kohtaa.

Minä totesin, että suomalainen ahkeruus ja korkea laatu ovat harhaa. Tarkoittaen sitä täysin perusteetonta ylemmyydentunnetta, jota meihin on istutettu vuosikymmeniä. Suomalaiset ovat muita kansoja ahkerampia ja suomalaiset tuotteet ovat muita laadukkaampia.

Suomalaiset työntekijät ovat aivan yhtä lusmuja kuin muunmaalaisetkin työntekijät keskimäärin. Samalla tavalla suomalaisissa tuotteissa on hyviä ja paskoja.

Olen todella huojentunut siitä, että sinä olet kohdannut hyvää palvelua ja hyviä tuotteita. Käsityksesi siitä, että minä olen kohdannut VAIN huonoja ja laiskoja työntekijöitä, ei perustu mihinkään kirjoituksessani esitettyyn. Se, että esimerkkini olivat sellaisia kuin olivat, johtui tietysti siitä, että halusin esittää empiirisiä näyttöjä huonosta työmoraalista, jota ei Suomessa pitäisi olla.

Ja mitä muodikkuuteen ja kliseisiin tulee, niin ei totuus muutu valheeksi sillä, että siitä puhutaan paljon. Ehkä syy löytyy siitä, että puheille on perusteita.

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Niinhän se vain on, että "suomalainen laatu"-käsitettä ei tunneta missään muualla kuin Suomessa. Tai ehkä noiden heittomerkkien kanssa kuitenkin.

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Bast
Suomalaiset työntekijät ovat aivan yhtä lusmuja kuin muunmaalaisetkin työntekijät keskimäärin. Samalla tavalla suomalaisissa tuotteissa on hyviä ja paskoja.

Kyllä väittäisin, että tuollainen välimerellinen työmoraali hieman jää suomalaisen alapuolelle.

Että silleen...

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti Rontti
Niinhän se vain on, että "suomalainen laatu"-käsitettä ei tunneta missään muualla kuin Suomessa. Tai ehkä noiden heittomerkkien kanssa kuitenkin.

No riittävästi niitä muun maailman "laatuja" testanneena voin sanoa, että muu maa mustikka, oma maa mansikka. Hyvinkin monessa asiassa.

Ei voi käsittää tätä suomalaisten alemmuuden tuntoa. Menkää kiertämään sitä "eurooppaa", johon landella ei kai edelleenkään Suomea lasketa, niin voitte todeta tosiaan minkälaisessa kehitysmaiden maanosassa hyvinvoitivaltiomme sijaitsee.

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Viestin lähetti Juhaht
No riittävästi niitä muun maailman "laatuja" testanneena voin sanoa, että muu maa mustikka, oma maa mansikka. Hyvinkin monessa asiassa.

Ei voi käsittää tätä suomalaisten alemmuuden tuntoa. Menkää kiertämään sitä "eurooppaa", johon landella ei kai edelleenkään Suomea lasketa, niin voitte todeta tosiaan minkälaisessa kehitysmaiden maanosassa hyvinvoitivaltiomme sijaitsee.
Niin, itse kirjoitin ja siis tarkoitin tällä "suomalainen laatu"-käsitteellä nimen omaan erilaisia tuotteita joita täällä valmistetaan, made in Finland. Niin kuin tuossa aiemminkin on sanottu, silkkaa paskaa työstetään tässäkin maassa yhtä lailla kuin ihan missä tahansa muussakin maassa. Suomessa valmistettu tuote ei todellakaan ole laadun tae muualla maailmassa, melkeinpä päinvastoin.

Itse melko paljon eurooppaa kiertäneenä ja siis aika paljon vertailupohjaa omaavana, olen kanssasi samaa mieltä sen suhteen, että monet asiat on maassamme hoidettu kansalaisten hyvinvoinnin osalta todella mallikkaasti. Ja Espoon erikoistalousalueella varmasti vielä landeakin paremmin.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti goldenawe
Totta, ainakin raksoilla nykyään. Ja tilanne pahenee vain kun työnjohtajista tulee huutava pula lähivuosina, nykyään insinööreiksi koulutettavilla ei ole entuudestaan kokemusta työmaalta, valtaosa valmistuvista haluaa sisähommiin eikä kentällä välttämättä pärjäisikään. Lisäksi ulkomaalaisten työntekijöiden määrä kasvanee...odotettavissa ongelmia.

Niin, itse yhdyn tähän asiaan sanomalla, että näin on.

Voin kertoa omakohtaisena kokemuksena, että on kaksi eri asiaa lukea kirjasta kuinka asia tehdään tai mennä sanomaan se 30 vuotta vanhemmalle, todella punaniskaiselle perusduunarille siten, että homma todella tehdään niinkuin pitääkin, eikä siten kuten se on "ennenkin" tehty.

Ulkomaalaisten kanssa työskentelystä allekirjoittaneella ei ole kokemusta, mutta voisin kertoa opettavaisen tarinan suoraan tzzadilaisilta työmailta.

Nimittäin, asiahan on niin, että jos pudottaa työkalun kerroksista alas, niin se kolahtaa vain kerran, koska sen jälkeen se on ryssän taskussa.

Pitäkää siis huolta týökaluistanne.

Mitä taas tulee suomalaiseen laatuun, niin sanottakoon, että elintarvikkeissa se pätee hyvin ja muissa asioissa vaihtelevasti.

Eli hyviä ja erinomaisia on paljon, mutta mahtuu joukkoon silkkaa paskaakin.

Täältä tähän

Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti Juhaht
No Ei voi käsittää tätä suomalaisten alemmuuden tuntoa.
No kun me nyt vaan ollaan vähän tällaisia, että ei meitä nyt silleen tarvitse huomata, tai siis kyllä me tästä voidaan poiskin mennä jos teitä häiritään, ja anteeksi muuten, että ollaan olemassa. Paitsi jos ollaan kännissä, silloin Eurooppa on meidän!

Minä ainakin teen laadukasta työtä itseni hyväksi. Kiva juttu, jos siitä joku muukin hyötyy.

Jaa onko suomalainen laatu hyvää? Kysykää Kirsi Pihalta, mutta älkää herranjestas asiasta keskustelemaan jääkö. Muuten tulee tarvetta suomalaiselle päänsärkylääkkeelle, joka ei luonnollisestikaan ole yhtä hyvää kuin saksalainen tai ruotsalainen. Se on vaan sellaista suomalaista, ei siitä nyt silleen.

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Täällä taas tuntuu monelta hukkuvan tämän suomalaisen laadun ja työmoraalin tiimoilla keskusteltaessa, että kritiikki kohdistui nimenomaan myyttiin suomalaisesta laadusta ja työmoraalista. Tottakai moni suomalainen tuote on parempi kuin ulkomaalainen vastaava ja moni suomalainen työntekijä tekee hommansa paremmin kuin moni ulkomaalainen, mutta ei kuitenkaan siinä määrin, että tällaiset käsitteet tunnettaisiin maamme rajojen ulkopuolella. Kansainvälisessä laatumielikuvatutkimuksessa Suomi sijoittuu samaan kategoriaan Kreikan ja Jugoslavian kanssa. Ostaisitko sinä kreikkalaisen väri-tv:n tai kännykän sen takia, että se on kreikkalainen?

Ja mitä matkusteluun tulee, niin jos olette käynyt Välimeren maissa lomailemassa, olette varmaan huomanneet, kuinka aamulla rannalle lähtiessä paikallinen Pedro myy matkamuistoja kojussaan tai Jesus tekee drinksuja turisteille ja kun illalla tulet takaisin hotellille 12 tuntia myöhemmin, niin siellä se sama heppu painaa edelleenkin duunia. Että ei se työmoraali automaattisesti etelän maissakaan huonoa ole.

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti Juhaht
Ei voi käsittää tätä suomalaisten alemmuuden tuntoa. Menkää kiertämään sitä "eurooppaa", johon landella ei kai edelleenkään Suomea lasketa, niin voitte todeta tosiaan minkälaisessa kehitysmaiden maanosassa hyvinvoitivaltiomme sijaitsee. [/B]

Taitaa olla niin että ne jotka on kiertäneet vähän muuallakin katselemassa, eivät suomea välttämättä laske ihan siihen ylimpään hyvinvointivaltioiden kastiin. Enkä nyt puhu kehitysmaista vaan eurooppalaisista teollisuusmaista. Toki suomea huonompiakin on.

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti Bast
Ja mitä matkusteluun tulee, niin jos olette käynyt Välimeren maissa lomailemassa, olette varmaan huomanneet, kuinka aamulla rannalle lähtiessä paikallinen Pedro myy matkamuistoja kojussaan tai Jesus tekee drinksuja turisteille ja kun illalla tulet takaisin hotellille 12 tuntia myöhemmin, niin siellä se sama heppu painaa edelleenkin duunia. Että ei se työmoraali automaattisesti etelän maissakaan huonoa ole.

Keskustelin kerran erään kreikkalaisen lomakohteen vakioraflaksi muodostuneen baarimikon kanssa, ja hän kertoi tekevänsä about 14 päivätunnin raflakeikkaa muutaman kuukauden ajan kestävänä turistisesonkiaikana. Hiljaisempina kuukausina hän tienaa rakennustyömailla voidakseen opiskella, kun kaksi pientä lastakin täytyy ruokkia. Ei tullut ensimmäisenä mieleen kyseenalaistaa kaverin ahkeruutta.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti juppe
Taitaa olla niin että ne jotka on kiertäneet vähän muuallakin katselemassa, eivät suomea välttämättä laske ihan siihen ylimpään hyvinvointivaltioiden kastiin. Enkä nyt puhu kehitysmaista vaan eurooppalaisista teollisuusmaista.
No kerro nyt ihmeessä, että mitkä maat menevät selvästi ylempään kastiin?

Kyllä pohjoismaat hyvinvointimaiden top-kymppiin kuuluvat millä tavalla tahansa laskettuna. Sveitsi ja Monaco ovat tietysti rikkaita, mutta siihen ne jäävätkin.

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti Spenroos
Itse olen kovasti aikeissa lähtä tarkastamaan tämän Lidlin ilkeyden. Juuri äskettäin hain opiskelun rinnalle varastotyötä illoiksi ja viikonlopuiksi, ja tokihan ne minut, nohevan juuri koitiutuneen tykkimiehen palkkaavat.

SatTR II/03?

Myös yhdyn täysin Bastin kommenttiin. Olen itse ehtinyt jo aika monta firmaa nähdä joko vieraillessani työtehtävissä tai tehdessäni itse töitä. Aika harvassa on mitään kovin loistavaa laatua näkynyt ja surullisen totta on tämä lusmuilu ja varastelu.

Samanlaista se kyllä muuallakin on, eli ei mene kovin huonosti jos nyt ei hyvinkään.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy