Itse liitän käskytys-termin tappeluhommiin, enkä sellaista tarkoittanut tai sellaiseen myöskään usko. Mutta en usko tällaisessa tilateessa myöskään noin suureen sattumaan, varsinkin kun Komarov keskittyi vain ja ainoastaan Nurmeen.
Mitä Bomanin antamaan kymppiin tulee, niin jotkut sanoo sitä housuun paskomiseksi, jotkut hätävarjelun liioitteluksi, jotkut joksikin muuksi. Vaikka ei sillä toisaalta ole jälkikäteen enää mitään merkitystä, että tuliko tilanteesta kymppi, kakkonen tai olisiko jäänyt jäähy kokonaan antamatta.
Hyvin mitäänsanomaton tilanne kokonaisuudessaa.
Käskytys-heitto oli tässä tapauksessa läppää, mutta kai se teoriassa voisi käsittää myös verbaalisen provosoinnin tarkoituksena saada vastustaja sortumaan johonkin sellaiseen, mikä ei hyödytä omaa jengiä. HIFK peluutti nelosta useamman kerran Nurmen kenttää vastaan pelin aikana, joten kyseessä on kyllä hyvinkin voinut olla myös puhdas peruspeluutus. Ainakin teoriassa.
Sillä itse tuomiolla ei ole ollut ainakaan mulle sinänsä merkitystä, kun se oli vain kymppi. Jos saat kaverinkin housut paskottua, niin anna mennä vaan (tietyissä rajoissa luonnollisesti). Mutta jos et saa, vaikutus voi olla jatkoakin ajatellen negatiivinen, koska joskus se voi ottaa egolle ja nämä pään aukomiset siirtyä tuleviin koitoksiin.
Dumareilla ei kasetti näytä kestävän Komarovia ja pilli soi kohtuullisen helposti. Tosin itse en tiedä, mitä sieltä suusta on tullut eikä mitä tahansa skeidaa sovi tietenkään suustaan päästellä, joten voihan ne jäähyt sanomisiinkin liittyä. Dumarit nyt silti päättää, missä menee raja ja Komarovin pelikirjaa on varmasti käyty dumareiden palavereissa läpi. Se voi jossain tapauksessa olla myös meidän etu, koska jonkun kokemattoman dumarin toleranssi voisi olla muuten matalampi, ellei olisi sovittu, paljonko annetaan leukojen perustapauksessa lonksua.
Komarovin pitää sopeutua tuomareiden linjaan ja kyllä hän kokeneena pelaajana sen osaa tehdä, jos haluaa. Ja eiköhän tuo halua.