Ei kyllä oikein aukene tuo, miksi pilotti on ylipäätään yrittänyt lentokorkeudessa nousta vielä ukkosrintaman päälle. Ei varsinkaan noissa alueen olosuhteissa, jotka vielä kaiken järjen mukaan olivat kapteenille tutut. En tiedä millaiset paikalliset ilmailusäädökset ovat, mutta aika monta rookie-pilottia saa vetää hihasta, niin hekin aika nopeasti ilmoittavat, että yrittäisivät kiertää. Pitäisi olla enemmänkin itsestäänselvyys kuin pohdinnan paikka. Kun eteen ilmaantuu äkisti voimistunut ukkosrintama niin ei siinä välttämättä ehdi enää tehdä edes laskelmia, riittääkö aika pilvimassan ylittämiseen. Perusolettamuksena voidaan sanoa ettei riitä, sillä lentokorkeudessa uudelle pinnalle nouseminen on aina aikaavievää, nimenomaan sakkausvaaran vuoksi.
Joidenkin tietojen mukaan miehistö olisi yrittänyt kiertää sekä nousta uudelle lentopinnalle samanaikaisesti, mikä lentäjien osaamisen kannalta kuulostaa realistisemmalta skenaariolta, joskin tulee sitten mieleen ajatus, että jotain on mennyt samalla pieleen. Onko siellä turbulenssi iskenyt edestä ja nostanut nokan "pystyyn"?... Tai sitten on taas ollut Airbussissa jotain vialla, ettei mahdollisesti alhainen lentonopeus ole välittynyt piloteille asti.