Lento QZ8501 kadonnut

  • 11 090
  • 43

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Jaha, malesialainen kone taas kadonnut taivaalta. Monesti olen itse maksanut vähän ekstraa, että on päässyt nimenomaan AirAsian kyytiin. Koska se on turvallinen (?) ja sponssaa Ärriä (QPR). Ihan saatanan outoa, että taas. Eikä mitään vielä tiedetä.
 
K

kiwipilot

On käsittääkseni yrittänyt nousta huonon sään yläpuolelle. Reittikorkeus 32 000' josta noussut pinnalle 360. Tuollapäin Maailmaa nuo CB:t vaan voivat kasvaa lentopinnalle 500 asti ja onpa jopa 60 000:n jalan ukkospilviä tavattu alueella jolloin kiertäminen on ainoa mahdollisuus. Väkisin tulee AF447 mieleen.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Eli mahdollisesti tuulenpuuska heittänyt tuubin taivaalta?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Luin pari tuntia sitten muistaakseni Aamulehden nettiuutisesta, että jonkun malesialaisen sanomalehden mukaan kadonnut kone olisi syöksynyt mereen. En tällä ota kantaa siihen mitä koneelle on tapahtunut, kunhan vaan tuli mieleen.

*edit* Linkki kyseiseen juttuun:

Väite: Kadonnut lento on syöksynyt mereen
 
Viimeksi muokattu:
K

kiwipilot

Eli mahdollisesti tuulenpuuska heittänyt tuubin taivaalta?

No periaatteessa sen voi noinkin sanoa. Jos nyt pitäisi jotain arpoa, niin huonon sään aiheuttama lentoasennon muutos (sakkaus → syöksykierre) josta recovery ei ole onnistunut. Vastaavanlaisia on tuolla alueella tapahtunut mutta pääasiassa indonesialaisille höpö höpö -firmoille. Mutta eiköhän tuokin joskus selviä. Sinänsä outoa jos noin on tapahtunut, sillä kippari oli yli 20 000 lentotunnin veteraani ja luultavasti täysin sinut alueen sääilmiöiden kanssa.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Alkaa olla jo sattuman vastaista, mikäli tätäkään ei jostain syystä selvitettäisi.

Väkisin tulee AF447 mieleen.

Aika todennäköistäkin, että siellä on lentopinnalla työntövoima kadonnut alta, mikäli todellakin on yritetty ukkosrintaman yläpuolelle nousta. Aika riskialtis ratkaisu kylläkin rintaman kiertämiseen verrattuna. Kapearunkoisten Airbussien molemmat moottorityypit ovat kyllä tunnettuja tehokkuudestaan, mutta noissa korkeuksissa ei kyllä millään matkustajakoneella nosteta korkeutta yli 1000 jalan vs:llä.

E: Jos todella on sakkauksesta kysymys, niin fly-by-wire järjestelmässä lienee yhä kehittämistä.
 
Viimeksi muokattu:
K

kiwipilot

Jep. Näin jostain tutkakuvan missä kys. lennon maanopeus olisi ollut 365 kts mikä on todella vähän noihin korkoihin ja varsinkin ukkossolua ylitettäessä. Joskus vuosia sitten venäläinen TU-154 yritti temppua Ukrainassa jolloin seurauksena oli sakkaus sekä laattakierteeseen joutuminen. Lentäjät eivät saaneet korjattua tuota ja kone tuli kierteessä tonttiin. Tuosta taitaa olla joku maasta kuvattu videokin youtubessa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kukapa tietää minkälaiset sääolot tuolla ovat olleet. Onhan noita koneita tullut aiemmin tonttiin, kun rakenteet ovat pettäneet liian suurten rasitusten(turbulenssi) seurauksena. Konehan oli Indonesialainen.
 

Benn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Arsenal, Stars, Hahl, Wilshere, Roussel
On nämä pelottavia juttuja. Appivanhemmat lähtee huomenna Malesian Airlinesilla Thaimaahan ja me vaimon kanssa viikonloppuna perässä. Vanha lentopelkoisuus nostaa taas päätään :)
 

Juzbe#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Islanders, HPK
Kyllähän tämä vaikuttaa vähän samalta kuin Air Francen turma. Onko osuttu huonoon keliin jolloin näkyvyys on kadonnut, pitot-putket jäätyneet ja kone alkanut sakkaamaan lentäjien huomaamatta? Varsinkin jos on lähdetty nostamaan korkeutta ilman tarkkaa tietoa nopeudesta ja koneen asennosta, on sakkaus melko todennäköinen syy.
 

Morgoth

Jäsen
On käsittääkseni yrittänyt nousta huonon sään yläpuolelle. Reittikorkeus 32 000' josta noussut pinnalle 360. Tuollapäin Maailmaa nuo CB:t vaan voivat kasvaa lentopinnalle 500 asti ja onpa jopa 60 000:n jalan ukkospilviä tavattu alueella jolloin kiertäminen on ainoa mahdollisuus. Väkisin tulee AF447 mieleen.

Miksiköhän ovat tuollaiseen ratkaisuun päätyneet? Ainakin mitä CNNltä näyttivät niin ennusteissa CBt taisi olla 55000 jalkaan tjms. ja pilottien piti olla kokeneita ja alueen sääolot tuntevia. Luulisi myös, että AF447 nyt olisi piloteillakin tiedossa. No, virheitä valitettavasti ihmiset tekevät ja mistäpä sitä tietää miten poikeukselliset sääolot ovat olleet. Nyt kuitenkin lienee todennäköistä löytää koneen musta laatikko, kun etsittävänä ei ole puolet Intian valtamerestä.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Kumma kun lentäjäksi näköjään pääsee kaikenlaisia pässejä. Ilmeisesti lennonjohdosta pitäisi kieltää myrskyjen läpi/yli lentäminen. Muuten nää idiootit lentää pahki myrskyä satoja ihmishenkiä riskeeraten.
 
K

kiwipilot

Ihmetyttää jos yli on menty, sillä jo lentäjäkoulutuksessa teroitetaan, että CB-pilviä ei ylitellä vaan kierretään tai tsekataan säätutkasta aukko mistä sitten mennään läpi. Matala nopeus korkealla yhdistettynä ukkospilvien läheisyydessä esiintyviin tuulenpuuskiin on vaarallinen yhdistelmä ja voi johtaa koneen sakkaamiseen sekä edelleen syöksykierteeseen. Toki tuollaisesta oikaiseminen kuuluu jokaisen pilotin työkalupakkiin. Valitettavasti vain nykyisin lentäminen on niin automatisoitua, että cesnapipereillä opitut käsin lentämisen perustaidot eivät ole enää tuoreena muistissa mikä nähtiin ikävällä tavalla AF447:n tapauksessa.

Omakohtaisesti tämä liippaa sen verran, että indonesialainen ystäväni odotteli Changilla juuri kyseistä lentoa saapuvaksi. Kyydissä oli ystäväni muutama sukulainen sekä koulukaveri.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Viimeksi muokattu:

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Eiköhän tämä tapaus selviä vaikka ei se uhreja tai omaisia auta. Todennäköisesti sakkaus johtuen liian hitaasta nopeudesta. Liekö myrskytuulet tai tulen puuska tullut vastaan ja se ennestään hidastanut lentonopeutta? Mielenkiintoinen on myös se huhu että ainakin yksi matkustaja olisi löytynyt elossa. Kyllä tuokin huhu joko kumotaan tai vahvistetaan todeksi jossain vaiheessa.
 
K

kiwipilot

Eiköhän tämä tapaus selviä vaikka ei se uhreja tai omaisia auta. Todennäköisesti sakkaus johtuen liian hitaasta nopeudesta. Liekö myrskytuulet tai tulen puuska tullut vastaan ja se ennestään hidastanut lentonopeutta? Mielenkiintoinen on myös se huhu että ainakin yksi matkustaja olisi löytynyt elossa. Kyllä tuokin huhu joko kumotaan tai vahvistetaan todeksi jossain vaiheessa.

Jep. Eilinen arveluni aivan liian hitaasta nopeudesta voi hyvinkin pitää paikkansa. Nopeus ulos ns. Coffin corner -alueelta ja hallinnan menetys. Tuohon päälle jäätävät olosuhteet niin alas tullaan että paukkuu. Sitä vaan en tajua kuinka noinkin kokenut pilotti laittaa itsensä tuohon tilanteeseen.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Mielenkiintoinen on myös se huhu että ainakin yksi matkustaja olisi löytynyt elossa. Kyllä tuokin huhu joko kumotaan tai vahvistetaan todeksi jossain vaiheessa.

Aika uskomaton juttu jos näin todella olisi, mutta jos, niin olisiko kone voinut tulla niin loivassa kulmassa merenpintaan, että olisi mennyt kappaleiksi kyllä, mutta kuten Etiopian kaapparikoneen tapauksessa, antanut edes pikkuriikkisen mahdollisuuden selvitä jollekin? Mutta silloinhan kyseessä olisi pitänyt olla jossain määrin hallittu alastulo ja miksihän siitä ei ole lähetetty hätäkutsua. Äh, tornihuhuja, sano!
 
K

kiwipilot


Reilut 1100 kilometriä tuntuu toivottoman pitkältä matkalta jos kone on tullut alas nopeasti. Tuon matkan lentämiseen kuluu normaalissa tilanteessa lähes 1,5 tuntia joten aika kaukana ollaan viimeisestä paikasta jossa yhteys koneeseen saatiin.

edit. Tuo 1100 kilometriä "lonaaseen" ei voi pitää mitenkään paikkaansa sillä muuten koneen sijainti viimeisen kontaktin jälkeen olisi ollut jossain Filippiinien tienoilla. Paikka sinänsä lienee oikea (Pulau Nangka) mutta kilometrit ihan viturallaan. Tämä lienee näitä nopean tiedonvälityksen lieveilmiöitä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Ilmeisesti tuo korkella sakkausnopeudella myrskyyn lentäminen on pilottien keskuudessa muoti-ilmiö, vähän niin kuin keuliminen joillain motoristeilla. Tuohon kyllä pitäisi puuttua ja ottaa vaikka kortti pois, mikäli tykkää lennellä myrskyä päin.
 
K

kiwipilot

Ilmeisesti tuo korkella sakkausnopeudella myrskyyn lentäminen on pilottien keskuudessa muoti-ilmiö, vähän niin kuin keuliminen joillain motoristeilla. Tuohon kyllä pitäisi puuttua ja ottaa vaikka kortti pois, mikäli tykkää lennellä myrskyä päin.

En tiedä trollaatko mutta voin kertoa että ei se ole.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Jep, edellinen oli provo. Mutta olen aidosti ällistynyt, että tästä samasta (hyvin tiedossa olevasta) syystä koneita putoilee taivaalta. Jos minäkin tiedän, ettei trooppista myrskyä pidä yrittää ylittää, niin miten on mahdollista, että tasaisin väliajoin joku perkele tämän tekee? Luulisi, että juuri lentäjille kerrottaisiin lentoturvallisuuteen liittyvistä asioista. Ilmeisesti ei.
Lentäjistä on tullut ilmailun suurin riskitekijä. Onneksi kohta autopilotit hoitavat lennon alusta loppuun ilman, että joku koppalakki saa käännettyä koneen päin myrskyä.
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässäkin tapauksessa ihmetyttää se ettei pilotit ole lähettäneet(käsittääkseni) mitään hätäkutsua tms. kun ovat ongelmiin joutuneet. Onko tuo alue sitten niin katveessa ettei radiot kuulu vai eivätko vaan ehtineet? Kyllä kai tuollainen kone jonkin aikaa 10000m korkeudesta alas tulee joten äkkiä tulisi mieleen edes sen verran huikata radioon että maahan/mereen mennään...
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Reilut 1100 kilometriä tuntuu toivottoman pitkältä matkalta jos kone on tullut alas nopeasti. Tuon matkan lentämiseen kuluu normaalissa tilanteessa lähes 1,5 tuntia joten aika kaukana ollaan viimeisestä paikasta jossa yhteys koneeseen saatiin.
Joo, tätä itsekin ihmettelin ja nyt ilmeisesti Indonesian varapresidentti on kiistänyt rojun olevan peräisin kadonneesta koneesta..
 

Morgoth

Jäsen
Jep, edellinen oli provo. Mutta olen aidosti ällistynyt, että tästä samasta (hyvin tiedossa olevasta) syystä koneita putoilee taivaalta. Jos minäkin tiedän, ettei trooppista myrskyä pidä yrittää ylittää, niin miten on mahdollista, että tasaisin väliajoin joku perkele tämän tekee? Luulisi, että juuri lentäjille kerrottaisiin lentoturvallisuuteen liittyvistä asioista. Ilmeisesti ei.

Kannattaa toisaalta muistaa vielä tässä vaiheessa, että välttämättä säällä ei tarvitse olla mitään tekemistä tämän onnettomuuden kanssa. Toki se vaikuttaa todennäköiseltä, että on, mutta emmehän oikeasti vielä tiedä mitään.

Malesian laivasto julkaissut kartan etsintäalueista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös