Jostain syystä Pier Paolo Pasolinin esikoistyö Saló: Taivaan 120 päivää ei saanut koskaan suuren suurta suosiota tai huomiota, jopa kovimmanluokan elokuvakriitikot lyttäsivät elokuvan ja ohjaajan täytenä nollana ja ihmettelivät mitä järkeä oli kuvata kolme tuntia pilvenhattaroilla hyppelehtiviä harppuja soittavia vienosti hymyileviä enkeleitä ja kömpelösti toteutettuja lampaita ja susia.
Elokuvassa enkelit, lampaat ja sudet kävivät yhtä ja elivät onnellista elämää tuntematta pahan olemassa oloa lainkaan. Elokuva oli kaikella tapaa onneton viritelmä taivaidenvaltakunnasta ja saamansa murskatuomion seurauksena Pasolini oli jo ostamaisillaan köyttä mutta päätti antaa itselleen uuden mahdollisuuden ja vuosien kuluttua hän ohjasi Saló: Taivaan 120 päivää -elokuvan jatko-osan Saló: Sodoman 120 päivää, mikä oli ryyditetty alastomilla miehillä ja naisilla, väkivallalla ja fasismilla - ja loistavalla yhteiskuntakritiikillä.
(Sivuhuomautuksena voidaan mainita etteivät kaikki ymmärrä jatko-osankaan hienoutta mutta siitä huolimatta leffa kuuluu elokuvahistorian merkkiteoksiin).
vlad.
Elokuvassa enkelit, lampaat ja sudet kävivät yhtä ja elivät onnellista elämää tuntematta pahan olemassa oloa lainkaan. Elokuva oli kaikella tapaa onneton viritelmä taivaidenvaltakunnasta ja saamansa murskatuomion seurauksena Pasolini oli jo ostamaisillaan köyttä mutta päätti antaa itselleen uuden mahdollisuuden ja vuosien kuluttua hän ohjasi Saló: Taivaan 120 päivää -elokuvan jatko-osan Saló: Sodoman 120 päivää, mikä oli ryyditetty alastomilla miehillä ja naisilla, väkivallalla ja fasismilla - ja loistavalla yhteiskuntakritiikillä.
(Sivuhuomautuksena voidaan mainita etteivät kaikki ymmärrä jatko-osankaan hienoutta mutta siitä huolimatta leffa kuuluu elokuvahistorian merkkiteoksiin).
vlad.