Lautapelit

  • 86 063
  • 278

Miguel

Jäsen
Saivatko kiltit jatkoaikalaiset lautapelejä joulupukilta? Itse olin antavana osapuolena, ja Katamino oli saajalleen täysosuma. Koukuttaa älypelien ystävän äkkiä. Karkeasti peliä voisi luonnehtia sudokun ja Tetriksen serkkupojaksi, jossa pelaaminen ja palikoiden sovittelu päästään tekemään käsin. 32 euron hinta älypelistä tuntui suolaiselta, mutta peli on niin nerokas ja laadukkaista puupalikoista koostuva, että silkalle tuotekehitykselle suo penninsä. Miten monella eri tavalla samat palikat voikaan saada laudalle täydelliseksi palapeliksi!

Omaan huusholliin tuli hankittua Menolippu Eurooppa. Saa nähdä, onko omaan makuuni vähän liiankin simppeli, mutta tärkeintä olisi löytää seurapeli, jonka voisi kaivaa suht tavallisessakin illanvietossa esiin ilman monimutkaista sääntöselvittelyä. Ja pääsee seikkailemaan Euroopan kartalle!
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mutsi on Pohjanmaalta kotoisin, niin sille ostettiin lahjaksi suomalaisuutuus Pohjanmaan Valtias. Yksi peli kerettiin pelaamaan, ja aika helvetin hauska seurapeli. Tottakai uho ja naapureille vittuilu kuuluu olennaisesti asiaan. Säännöissä oli aika paljon opettelua, ja toinen pelikerta menee varmasti sujuvammin.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saivatko kiltit jatkoaikalaiset lautapelejä joulupukilta? Itse olin antavana osapuolena, ja Katamino oli saajalleen täysosuma.

Tuo onkin nerokas peli siinä mielessä, että peliä pystyy helpottamaan niin, että alle kouluikäinenkin pääsee pelaamaan ja treenaamaan matemaattista- ja loogista ajattelua. Ja aikuisellekin riittää haasteita, koska meneehän tuo aivan helvetin vaikeaksi.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Saivatko kiltit jatkoaikalaiset lautapelejä joulupukilta?
- - -

Nuoriso toi meille Bezzerwizzer -pelin.
Bezzerwizzer -tietovisan arvostelu | Lautapeliopas

Vähän kuin Trivial, mutta aihealueita 20 ja niiden kanssa voi sumplia yms. Semmoinen 7 tuntia meni mukavasti neljästään ekalla kerralla. Ihan jees, kun kysymykset on uusia, aihealueita enemmän ja peliä on rytmitetty eri tavalla.

Ja annettiin besserwisserin voittaa.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Carcassonne tuli hankittua joulunpyhiksi. Perinteeksi tullut, että joka vuosi uusi peli, jota sitten perhe- ja kaveripiirillä pelataan läpi pyhien.

Tuo on kuitenkin vielä testaamatta. Ei ole vielä tullut sopivaa tilaisuutta. Sen sijaan perinteiset Trivial Pursuit ja Rappakalja ovat olleet kokeilussa.

Vielä enemmän on kuitenkin hakattu peliä, joka ei kyllä ihan mene lautapelien kategoriaan, koska pelilautaa ei ole. Tämä ahkerimmin käytössä ollut peli on Bohnanza, joka paremmin kenties tunnetaan Papupelinä. Aivan jäätävän koukuttava peli, jossa peli kestää sopivan ajan ja johon jää väkisin koukkuun, jos vähänkin taktiikkapeleistä pitää. Esittelyäkin löytyy: Bohnanza -korttipelin arvostelu | Lautapeliopas
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vielä enemmän on kuitenkin hakattu peliä, joka ei kyllä ihan mene lautapelien kategoriaan, koska pelilautaa ei ole. Tämä ahkerimmin käytössä ollut peli on Bohnanza, joka paremmin kenties tunnetaan Papupelinä. Aivan jäätävän koukuttava peli, jossa peli kestää sopivan ajan ja johon jää väkisin koukkuun, jos vähänkin taktiikkapeleistä pitää.

Bohnanzaa tuli viime kesänä hakattua kaverin mökillä. Olihan se hauska peli. Sopivan yksinkertainen, että säännöt oppii hetkessä. Kuitenkin sen verran taktinen, ettei peliin ilmeisesti kyllästy kovinkaan nopeasti.

Jos Bohnanzasta pitää, voin suositella lämmöllä lautapeliä nimeltään Oltre Mare. Siinä seilataan historiallisella Välimerellä ja tehdään kauppaa. Peli on oikeastaan laudan avulla pelattava korttipeli. Pistelasku muistuttaa melko paljon Bohnanzaa, joskin tuossa pelissä on mukana monia muitakin herkullisia ominaisuuksia. Peli ei kuitenkaan ole mitenkään erityisen monimutkainen, vaikka alla oleva peliarvostelu vähän siihen suuntaan antaakin ymmärtää. Yleensä uudet pelaajat ovat sisäistäneet pelin logiikan yhden harjoituspelin jälkeen.

Peliä on mielestäni saanut tarjouksessa alle 20€:n, joten tuo on ihan hyvä investointi. Peli on siitä hyvä, että se toimii jo ihan kohtuullisesti kahdellakin pelaajalla, vaikkakin kolmella kaupankäynnin merkitys korostuu entisestään. Pelin arvostelu/esittely löytyy oheisen linkin takaa:

Oltre Mare -lautapelin arvostelu | Lautapeliopas
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
7 wonders-niminen peli. Palkittu 2011 parhaana lautapelinä ilmeisesti? Hyvä peli, muutaman kerran jo testattukin. Jollain muulla sama peli?
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Onneksi olkoon!

Olikohan tämä se peli josta pyöri radiomainoksia ennen joulua? Kiinnostuin mainosten perusteella, mutta toi nimi meni ohi, joten kiitos tästä tiedosta.

Mainittakoon, että minä se besserwisser en ollut. Se oli tuo ns. parempi puolisko. Mutta kivapeli, pikkuisissa jouluhöyryissä jopa hauska.

Carcassonneen tutustuin jo vuosia sitten ja pidin heti aluksi ja pidän edelleen. Siinä pitää vain olla muut pelaajat samalla taajuudella, jotkut pitävät sitä tylsänä. Minä en. Vähän sama juttu kuin korttipelien ja Scrabblen kanssa.

Itsehän tykkään pelata Canastaa ja vastaavia, mutta aika harvoin löytyy nykyään pelikavereita.

Scrabblesta vielä sen verran, että nuorin poikani lähti viisivuotiana äitinsä (ja munapään) kanssa Amerikkaan. Vuosien saatossa alkoi suomen kieli unohtua kaiffarilta, vaikka olin tilannut mm. hänelle suomenkielisen Aku Ankan. Kun kaveri tuli sitten yhtenä kesänä Suomeen kuukaudeksi luokseni, ostin Scrabblen. Sitä sitten hinkattiin ja oli mukava huomata miten hänen kielitaitonsa parani jatkuvasti. Hän kysyi aina "voiko laittaa" näin tai noin ja myöhempinä vuosina ei sille kaverille enää edes ole pärjätty. Kesällä on taas kovat matsit edessä.
 

Miguel

Jäsen
Tuo onkin nerokas peli siinä mielessä, että peliä pystyy helpottamaan niin, että alle kouluikäinenkin pääsee pelaamaan ja treenaamaan matemaattista- ja loogista ajattelua. Ja aikuisellekin riittää haasteita, koska meneehän tuo aivan helvetin vaikeaksi.

Naulan kantaan. Ostin lahjan siis äidilleni, joka jäi koukkuun kuten sudokuihin aikanaan. Itsekin tykkäsin pyhinä näprätä. Jos jälkikasvua olisi, varmasti usuttaisin tämän harrastuksen pariin.

Moninpeleiksikään ei välttämättä kannata hankkia sitä suurinta ja nerokkainta. Esimerkiksi Marrakech on kaikissa arvosteluissa saanut kehuja valloittavan yksinkertaisena pelinä, jonka pauloihin jäävät niin lapset kuin aikuiset. Minä en ole Marrakechia kokeillut, vaikka sekin lahjaharkinnassa oli, mutta samat sanat voin sanoa Pingwin-pelistä. Joskus kokoonnuttiin pubiin pelaamaan lautapelejä, niin pingviinipelistä ei meinattu luopua millään. "Vielä yksi erä!" Me 20-30-vuotiaat ikilapset...
 

Immortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raipen ja Robbien jengit
Itse tuli tahkottua Dixit -nimistä lautapeliä joulupäivänä 02:een hyvässä seurassa. Dixit -seurapelin arvostelu | Lautapeliopas

Mainio peli, joka sopii ainakin allekirjoittaneen kaltaiselle juttujen värittäjälle. Hauskaa oli vaikken voittanut yhtään erää.

Ja jos lautapeliksi lasketaan, vaikka onkin korttipeli, niin Munchkin on kova sana. Varsinkin jos pelaajilla on rope-taustaa.
 

Cocktus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, HPK
Kyllähän noita pelejä tulee paljon tahkottua. Vähintään kerran kuussa pyritään järjestämään koko päivän kestävät pelit.

Meidän porukan pelikokoelmasta löytyy yli 300 peliä, mutta pöydälle yleensä päätyvät temaattisemmat pelit kuten esimerkiksi Arkham Horror, Mansions of Madness ja Earth Reborn näin muutamia mainitakseni. Mitä isompi pelilauta ja mitä enemmän pelissä on komponentteja, sen parempi peli. Hyvän pelin merkki on myös se, että tapahtumista pystyy halutessaan kirjoittamaan novellin tai romaanin (mitä emme kyllä harrasta).

Yleensä yksi peli kestää 2-5 tuntia, joten päivä yleensä koostuu parista pidemmästä pelistä joiden väliin pelataan muutama lyhyempi ottelu. Aika menee nopeasti kun on hyvää seuraa ja hyvä peli.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Itse tuli tahkottua Dixit -nimistä lautapeliä joulupäivänä 02:een hyvässä seurassa. Dixit -seurapelin arvostelu | Lautapeliopas

Mainio peli, joka sopii ainakin allekirjoittaneen kaltaiselle juttujen värittäjälle. Hauskaa oli vaikken voittanut yhtään erää.

Kyllä, todella hyvä peli. Joulunaikaan tuli itsekin oltua mukana tuota tahkoamassa. Monta peliä utkeen pelatessa tuntuu välillä, että ideat alkavat kiertää, mikä on toisaalta haastavaa, mutta toisaalta hieman tuskastuttavaa.

Oltre Mare pitänee testata jossain välissä. Kiitokset vinkistä.
 

Basso76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Canadiens, Juventus, Everton
Eilen tuli pelattua Menolippu nimistä peliä ensimäistä kertaa ja täytyy sanoa että hauska ja viihdyttävä peli. Kannattaa kokeilla!
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Tuli hankittua Game of Thrones - lautapeli (2nd edition). Peli tarkoitettu 3-6:lle pelaajalle ja viikonloppuna testattiin kolmella. Massiivinen, hieman Diplomacyä ja Riskiä yhdistelevä peli, joka tuntui todella koukuttavalta pitkästä kestostaan huolimatta. Kuvittelisin, että isommalla porukalla pääsee vielä paremmin oikeuksiinsa, kun juonittelun merkitys kasvaa.

Voin suositella raskaammista ja pitempikestoisemmista lautapeleistä pitäville varauksetta. Mutta tosiaan, meidän ensimmäinen peli kesti yli 6h. Voisin kuitenkin kuvitella, että kun säännöt ja pelimekaniikka alkavat olla tuttuja, peli tuosta parilla tunnilla lyhenee, mutta siltikään sitä ei parane lähteä pelaamaan jos ei huomiokykyä pysty pitämään yllä useampaa tuntia.
 

alias

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nostetaanpa ylös tämä ketju. Onkohan jatkiksen porukoissa ketään, joka muistaisi tai jopa omistaisi vanhan vintage pelin nimeltä "Mustien majavien aarre"? Peli on käsittääkseni jostain 50 - 60 luvulta ja Suomessa tehty. Pelistä löytyy hyvin vähän mitään tietoa, edes netistä. Googlaamalla tulee esille muutamia vanhoja viestejä muistakin, jotka ko. "aarretta" metsästävät.

Muistan kun alakouluikäisenä pelasin sitä ahkerasti silloisen ystäväni kanssa, joka pelin omisti. Peli syöpyi unohtumattomasti pienen pojan mieleen. Pelin lopullinen tarkoitus on jäänyt unholaan. Todennäköisesti piti löytää ensimmäisenä aarre, mihin tarvittiin erilaisia varusteita ja rahaa, joita hankittiin pelin alussa. Peli oli muistaakseni melko pitkäkestoinen ja me pikkupoikina emme tainneet koskaan osata/jaksaa pelata sitä loppuun asti. Muistelisin, että itse pelilaudalla oli useita vaihtoehtoisia mahdollisuuksia ja reittejä edetä eteenpäin ja matkalla tarvittiin alussa hankittuja varusteita, jotta selvisi eteenpäin eteen tulevista erilaisista tilanteista.

Onko kenelläkään mitään muistikuvia tällaisesta pelistä?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Olen nyt pari päivää hakannut backgammonia onlinessa kun piti vihdoinkin opetella pelin säännöt. Kyllähän se oma lauta pitää hankkia. Niitä kun on vielä esteettisesti erittäin kauniita. Hinnat 15 eurosta tonniin. Tosin käsityöihmisenä kuumottaisi tehdä itse pelilauta. En sitten tiedä kenen kanssa tuota pelaisin mutta ehkäpä täällä Turussa voisi olla jotain tuohon liittyvää toimintaa. Pitää selvittää.

Löytyykö Jatkoajasta kyseisen pelin pelaajia?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Ensi lauantaina olisi tarkoitus pelata kaveriporukalla lautapelejä oikein urakalla. Vaihtoehtoina ovat mm. Risk, Catan, Carcassone ja Elasund. Näistä vain Catania olen aikaisemmin pelannut. Mitä itse suosittelisitte näistä vaihtoehdoista?

-Tinke
 

Bartholomew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings
Ensi lauantaina olisi tarkoitus pelata kaveriporukalla lautapelejä oikein urakalla. Vaihtoehtoina ovat mm. Risk, Catan, Carcassone ja Elasund. Näistä vain Catania olen aikaisemmin pelannut. Mitä itse suosittelisitte näistä vaihtoehdoista?

-Tinke

Carcassonea on ainakin helppo suositella. Carcassone vakiinnutti paikkansa suosikkiepelien joukossa ensimmäisestä pelikerrasta lähtien. Jossain vaiheessa hankittiin lisäosa, kirkot ja kievarit. Hankinnan jälkeen ei ole taidettu peliäkään pelata ilman lisäosaa.

Nykyään kaapista löytyy myös Carcassone Etelämeri. Etelämeri on siis aivan oma pelinsä, ja eroaa jonkin verran alkuperäisestä, mutta kyllä sitäkin on tullut ahkerasti pelattua.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Ajattelin ettei Carcassone sopisi mulle ollenkaan, kun ei mikään tuollainen juttu ole koskaan kiinnostanut, mutta olihan tuo lautapelinä aivan eliittiä. Voisin väittää parhaimmaksi lautapeliksi mitä ikinä olen pelannut. Tosin ei mulla hirveästi ole kokemusta noista tuon tyyppisistä peleistä muuten, etten tiedä sitten löytyykö parempiakin. Rappakalja on aika klassikko mitä on pienessä nousujurrissa erittäin hauska pelata mikäli koko porukka on edes jossain määrin mielikuvituksellisia persoonia. Nykyään ei kyllä juuri muuta tule pelattuakaan kuin Rappakaljaa ja joskus ihan satunnaisesti saatetaan Finanssia pelata erä.
 

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Onkos kukaan pelannut sellaista mahtavan eeppistä fantasiapeliä kuin Talisman?
Meillä on mummola hevon perseessä (Paltamossa) ja siellä muksuna vieraillessa kohokohta oli aina se, kun pääsi levittämään Talismanin pelilaudan ja ne miljoonat nappulat ja kortit lattialle koko reissun ajaksi. Siskon kanssa sitä sitten pelattiin, vaikkei sääntöjä ymmärrettykään tai jaksettu lukea. Joitakin vuosia sitten kävin ottamassa haltuuni kyseisen pelin, ja onhan tuo varsin mainiota viihdettä. Herruustaiassa on sellaista sopivaa vittumaisuutta että pelin loppuvaiheilla varsinkin tunnelma nousee kummasti.
Kellään muulla kokemuksia kyseisestä pelistä? Veikkaisin että on joskus 80-luvulla tullut markkinoille.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Onkos kukaan pelannut sellaista mahtavan eeppistä fantasiapeliä kuin Talisman?
Meillä on mummola hevon perseessä (Paltamossa) ja siellä muksuna vieraillessa kohokohta oli aina se, kun pääsi levittämään Talismanin pelilaudan ja ne miljoonat nappulat ja kortit lattialle koko reissun ajaksi. Siskon kanssa sitä sitten pelattiin, vaikkei sääntöjä ymmärrettykään tai jaksettu lukea. Joitakin vuosia sitten kävin ottamassa haltuuni kyseisen pelin, ja onhan tuo varsin mainiota viihdettä. Herruustaiassa on sellaista sopivaa vittumaisuutta että pelin loppuvaiheilla varsinkin tunnelma nousee kummasti.
Kellään muulla kokemuksia kyseisestä pelistä? Veikkaisin että on joskus 80-luvulla tullut markkinoille.

Ah, Talisman! Tätä pelattiin 90-luvulla junnuna muutaman kaverin kanssa kohtuu ahkerasti. En muista siitä juuri muuta, kuin että olipahan loistava peli. Pitääkin koittaa etsiä jostain käsiin, kiitos muistutuksesta!
 

Grafix

Jäsen
Jos jostain löytäisin Uusi Finanssi -lautapelin, niin olisin kovin onnellinen. Lapsuusaikojen kingi peli, jota Monopoli myöhemmällä iällä on heikosti yrittänyt paikkailla.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Joskus kokeilin sellasta kuin 10 tikkua laudalla-peliä ja ei iskenyt kovinkaan voimakkaasti.
Mulle kävi juuri päinvastoin. Hyppäsin täydellä voimalla ilmeisesti vähän liian reunaan, lauta kääntyi ilmassa ympäri, puolen tusinaa tikkiä ja 20 vuotta myöhemmin poskipäässä näkyy edelleen arpi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös