Siis se oli nimimerkki
@tunsbe joka halusi ottaa Lassilan tapauksen esille tässä ketjussa, itse siitä huomautin ja nyt olen vääntämässä asiasta sinun kanssasi. Minulla ei ole juurikaan kiinnostusta siitä jauhaa, mutta tuo skaalasi pää-reisi on aika mielenkiintoinen. Niinkuin Lassila nyt ei mailaansa tuon paremmin hallitsisi. Omani olisi lähinnä kaula-otsa. Toki jos Gratton pysyvän silmävamman saa, ei voida puhua hyvästä tuurista vaan about oletusarvosta mitä tuollaisesta huitaisusta seuraa.
Tuppuraisen taklaus oli toki ruma, mutta seuraus silti lähes pahin mahdollinen, vastaavia selkään ajoja tulee melkein joka kierros (no useita kaudessa kuitenkin), valitettavasti joskus niistä loukkaannutaan vakavasti, yleensä selvitään vähemmällä.
Joo eiköhän me saada tämä vääntö piakkoin ihan rauhallisissa merkeissä lopetettua, en usko meidän olevan itse asiasta lopulta paljoakaan eri mieltä. Keskustelu alkaa mennä hiukan ns. makuasioihin, joista on vaikea löytää muutenkaan objektiivista totuutta.
Oma skaalani mahdolliselle osumakohdalle voi hyvinkin olla pielessä. Se perustuu lähinnä kahteen asiaan: omaan toki jo vanhentuneeseen kokemukseen kaukaloista sekä esimerkkitapauksiin, joissa maalivahti yrittää tapausta vastaavalla otteella huitoa jotakin objektia (kiekko, maalikehikko, kaukalon laita yms).
Ei mulla ole edes mitään kokemusta nykyisistä maalivahtien mailoista, mutta vanhat "puumailat" olivat ainakin sen verran painavia että mailan täydellinen hallitseminen tupesta olevalla otteella ei ole kovin helppoa (pitkä vipuvarsi vaatii yllättävän paljon voimaa). Lisäksi mailanlavan lähtiessä jäästä se lähtee automaattisesti huitaisun voimasta nousemaan liikeradasta johtuen, jolloin etenkin leveä maalivahdinmaila saattaa ottaa odottamattoman paljon ilmaa alleen.
Toinen tekijä on se, että youtubesta taitaa löytyä video jos toinenkin jossa maalivahti yrittää purkaa turhautumistaan huitomalla mailan poikki maalikehikkoon tai kaukalon laitaan yms. Aika monessa näissä lyönti ei lähde ihan niin kuin pelaaja itse kuvittelee, ja NHL-tason molareillakin tämä operaatio epäonnistuu surkeasti. Mielestäni maalivahdinmailan täydellinen hallitseminen viikatelyönnissä varusteet päällä ja samalla eteenpäin luistellen ei ole ollenkaan niin helppoa, kuin valtaosa ihmisistä kuvittelee. Edes jääkiekkoammattilaiselle. Tämän takia uskon, että Lassilalla on voinut olla aito tarkoitus osua Grattonia myös johonkin muualle kuin kaulan ja pään alueille. Totuuttahan tästä asiasta ei tiedä kuin Lassila itse.
Itse osumasta Lassila on tietysti täysin vastuussa ja ansaitsee teosta kovan rangaistuksen, tästä ei tarvitse sen enempää keskustella.
Mitä taas tulee Tuppuraisen taklaukseen, niin mielestäni noita ei todellakaan tule joka pelissä. Selkäänajoja tai laitaanpainamisia voi tulla, mutta ei tuolla alkuasetelmalla mikä Tukosen tapauksessa oli ja mihin aiemminkin viittasin. Se, että Tuppurainen ajaa juuri ikävällä etäisyydellä laidasta olevaa täysin Tuppuraisesta tietämätöntä Tukosta selkään harkitsemisajasta huolimatta ei ole huonoa tuuria, vaan tietoinen päätös. Ihan samoin kun Lassilan pitää tietää että maalivahdinmailalla huitominen ylävartaloon voi aiheuttaa vastustajan vakavan vammautumisen, niin Tuppuraisenkin tulee tietää, että selästä taklaaminen tuosta alkuasetelmasta saattaa päättää toisen pelaajan uran.