Lauri Korpikoski TPS:ään

  • 692 336
  • 3 112

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Ei tässä mitään yllättävää ollut. Kyllä tämä oli minusta ennalta-arvattavin lopputulema. Seura on viestinyt tilanteesta asiallisesti pelaajan yksityisyyden huomioiden. Sekä Uraman että Koskisen ulostulot ovat enteileet juuri tätä lopputulemaa. Kallis pelaaja, pitkä sopimus, ei siinä hirveästi muita vaihtoehtoja ole kuin edetä allekirjoitetun sopimuksen mukaisesti.

Tarkennetaan sen verran että pidin jopa suurimpana mahdollisuutena ettei Lauri yksinkertaisesti ole pelikunnossa
 

Oddmanrush

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun joukot,Leijonat,Colorado, NyR.
Kyllä Lauri-gate herättää minussakin tunteita, ja aatoksia on paljon. En kuitenkaan lähde täällä anona arvostelemaan toisten ajatuksia, tai ns vinkkipajoja aiheesta. Kausi on käynnissä, ja Meidän TPS pelaa ihan kiekkoa.
Tervetuloa Korpedo.
Toivon että ainoat isot arvet olisivat leikkauksesta eikä henkisiä.
 

ILIMAVEIVI

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässähän kävi niin kuin ounastelin ja toivoin. Itsekin veikkailin kaikenlaista syytä sairaslomaan jopa sitä ylikuntoa :D ! Kokoajan sairasloma oli tämän keissin tärkein asia jonka media oikeastaan sivuutti kokonaan. Sairasloma/sairaslomat olisi nimittäin aika huono neuvottelu valtti pelaajan ja seuran välisissä erimielisyyksissä. Onneksi niitä ei ole ja Korppari palaa takaisin sorvin ääreen. TPS voisi painattaa logollaan muutaman folio hatun medialle.
 

Suurmestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En kyllä nyt tällaista lopputulosta osannut odottaa ja olin varma, että Korpikosken pelit Tepsissä on pelattu. Yllättävä ratkaisu ja mukava sellainen. Kyllä tämä lopputulos kelpaa ja eiköhän Korpikoskesta ole joukkueelle iloa kunhan pysyy pelikunnossa. Positiivista, kun näyttää siltä, että asia saatiin fiksusti hoidettua pois päiväjärjestyksestä.

Ainahan toki voidaan spekuloida sillä, mitä kaikkea kulisseissa on tapahtunut ja oliko kaikki lopulta näin yksinkertaista vai onko suljettujen ovien takana lopulta saatu sovittua mahdollset erimielisyydet ja asia kuitattiin pois päiväjärjestyksestä Tepsin tiedotteella. Minulla ei ole ainakaan mitään tarvetta ryhtyä asialla sen enempää spekuloimaan. Eteenpäin!

Ei minulla ole ainakaan syytä epäillä Tepsin tiedotetta, joten nyt kyllä eräiden medioiden toimittajat voisivat katsoa peiliin ja miettiä, että menikö nyt ihan putkeen. Koko totuutta ei tietenkään meille kerrota ja eihän minkään organisaation tarvitse talon sisäisiä asioita käsitellä julkisuudessa. Hyvä, että saatiin tämä saaga päätökseen.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Yllättävä lopputulos, ei käy kiistäminen. Nyt sitten Korpedo vaan näyttämään että on yhä tähtitieteellisen liksansa väärti. Odotusarvoisesti kaverin tulee olla ykkösketjutasoa. Saa suorittaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yllättävä lopputulos, ei käy kiistäminen. Nyt sitten Korpedo vaan näyttämään että on yhä tähtitieteellisen liksansa väärti. Odotusarvoisesti kaverin tulee olla ykkösketjutasoa. Saa suorittaa.

Aika turha tällaista nyt on vaatia 10 kuukauden saikun jälkeen tai sitten Tepsin ja koko Liigan taso on todella heikko.

Kolmosketjusta hakemaan tuntumaa ja kakkosylivoimasta onnistumisia omalta paikaltaan. Siitä sitten ylöspän, kun kunto alkaa olla tapissa ja maalijyvä löytymään.

Tärkeintä on, että Late pysyy terveenä loput runkosarjapelit ja on parhaimmillaan keväällä ja varsinkin pudotuspeleissä. Saa toki nousta joukkueen ykköspyssyksi aiemminkin, mutta ilman Lateakin pitää nykyisestä miehistöstä löytyä tehoja hyökkäyspäähän.

Ulkomaanavuille ja junnulle on nyt tulossa todellinen kirittäjä, koska sitten kun Korpeedo on tikissä, niin tuloskentistä tippuu joku pois…
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä olen arvostellut TPS:n johdon toimia, enkä aio kantaani muuttaa, koska mielestäni kaikki arvostelu on ollut perusteltua. Avaan asiaa vielä kerran hieman lisää, mutta ihan ensimmäiseksi on onniteltava sekä TPS:ää että Lauri Korpikoskea siitä, että järki voitti ja Lauri pääsee jengin mukaan ja pelaamaan. Laiha sopu on yleensä aina parempi kuin lihava riita.

Olen 99% varma, että Laurille on neuvoteltu uusi sopimus, joka on sisällöltään sellainen, joka tyydyttää tällä hetkellä molempia osapuolia. Olsuhteet ovat olennaisesti muuttuneet siitä, kun sopimus alunperin tehtiin ja nykytietojen valossa on perusteltua, että myös Korpikoski joustaa. Pakottaa ei varmaankaan olisi voinut, jos vain raha kiinnostaa, mutta hyviin käytöstapoihin joustaminen mun arvojeni mukaan kuuluu. Epäilen, että Lauri on joutunut joustamaan palkassa ja /tai sopimuksen pituudessa ja TPS taas tulee vastaan siinä, että Lauri toivotetaan ihan oikeasti tervetulleeksi joukkueeseen ja hänelle annetaan peliaikaa (jotta voi myös antaa näyttöpaikkoja siirtyäkseen johonkin muualle). Ja siitäkin on sovittu, että kumpikaan osapuoli ei saa asiasta tai uuden sopimuksen sisällöstä julkisesti puhua X vuoteen.

Aivan varmasti myös Korpikoski on joutunut joustamaan. Jos hän haluaa jatkaa uraansa vielä jossain, hänen täytyy päästä pelaamaan. Jos hän haluaa jatkaa sitä TPS:ssä, eikä siis itse purkaa sopimusta saamatta penniäkään, palkanalennus lienee ainoa vaihtoehto. Toki hän voisi treenata ja istua katsomossa ja TPS maksaisi palkan, mutta jos ja kun hän ei rahan takia pelaa, tämä on se kaikkein huonoin vaihtoehto hänen omalta kannaltaankin. Tiettyyn pisteeseen asti periaatteellisuus on hyvä ja kannatettava asia, mutta jossain vaiheessa kannattaa aina miettiä, mikä on se hinta, minkä periaatteistaan joutuu maksamaan. Tässä Korpikosken tapauksessa hinta ilman sopua olisi pahimmillaan ollut muutaman vuoden istuminen katsomossa ja ammattilaisura olisi käytännössä päättynyt niin. Tuskin kukaan urheilija haluaa lopettaa uraansa sillä tavalla, varsinkaan, kun rahaa on ansaittu uralta jo riittävästi.

Mutta, mitä sitten tulee koko keissiin, olen edelleen sitä mieltä, että tässä asiassa on ja on ollut koko ajan jotain mätää. Voimme arvostella iltapäivälehtiä ja muuta mediaa aivan niin paljon kuin haluamme, mutta fakta on se, että hekään eivät julkaise näin "kovan profiilin juttuja" ilman vahvoja todisteita. Pelkästään toisen osapuolen väitteet eivät riitä näin ison jutun tekemiseen. Sen sijaan jossain kolumnissa yksittäinen toimittaja voi "omana henkilökohtaisena mielipiteenään" heitellä erilaisia kysymyksiä ilmaan huomattavasti kevyemmin perustein. Mutta sellaisestahan tässä ei ollut kysymys. Noin isoja syytöksiä TPS:ää kohtaan ei esitetä julkisesti ilman, että on oikeasti vahvaa näyttöä juttujensa perusteeksi. Lisäksi tässä on syytä huomioida, että kaksi isoa mediataloa tarttui juttuun vasta viikkojen kuluttua, jolloin he ovat tehneet omia lisäselvityksiään asiasta ennen kuin julkaisivat omat juttunsa.

Koko keissin aikajana on mielenkiintoinen, sillä se ulottuu viime kevääseen, tähän kesään ja kauden alkuun, siihen liittyy loukkaantumisia, sairaslomia ja hyllytyksiä. TPS:n ulostulot asian tiimoilta ovat vähintäänkin eriskummallisia, samoin se, että Lauri Korpikoski ei ole välittömästi asian noustua julkisuuteen oikonut huhuja ja kiistänyt välirikkoa. Tämä on mielestäni kaikkein raskauttavin tekijä siinä, että kaikki ei todellakaan ole ollut kunnossa. Jos Korpikoski olisi itse ollut terveydellisten syiden vuoksi estynyt antamasta lausuntoa, joku hänen asianhoitajistaan olisi voinut kiistää julkisesti väitteet, koska mitään syytähän ei ole ollut. Ja nyt näin ei tehty. Oltiin vain hiljaa.

TPS:n selittelyt nyt asian ratkettua ovat myös erikoisia. Verkkosivujen uutisessa Korpikoskesta mainitaan mm. seuraavaa: "Olemme tietoisesti pidättäytyneet asian kommentoinnista Korpikosken sairausloman aikana, koska olemme halunneet selvittää asiat kasvotusten, emme median välityksellä." Mitä selvitettävää asiassa on ollut, jos kaikki on ollut hyvin ja kysymys on vain aidosta sairauslomasta? Sairauslomalle, joka muuten on sattumoisin alkanut silloin kuin kesälomatkin alkoivat? Vai onko TPS aidosti sitä mieltä, että kysymyksessä on vain ja ainoastaan Laurin omat mielensä pahoittelut ja Lauri on ollut puoli vuotta vain vihainen ilman syytä ja siksi hakenut saikkua? Näin voisi ainakin kuvitella, mikäli seuraavaa on uskominen: "Korpikoskea ei ole suljettu pois joukkueen toiminnasta seuran toimesta. Hän on ollut sairauslomalla, mihin hakeudutaan työntekijän toimesta ja päädytään lääkärin määräyksestä. Seura ei ole myöskään esittänyt Korpikoskelle sopimuksen purkamista. Hän on koko ajan ollut tervetullut joukkueeseen, kuten olemme jo aiemmissa yhteyksissä todenneet". Edelleen, jos kaikki on ollut kunnossa ja kysymyksessä on ollut aivan normaali sairausloma, miksi selittää nyt jälkikäteen yhtään mitään? Miksi asiasta ei ole voitu puhua, miksi "virheellisiä huhuja ja väitteitä" ei ole oiottu aikaisemmin? Sori, mutta mä en osta tätä selitystä. Plus, että jospa kysymys ei olekaan ollut sopimuksen purkamisesta, vaan palkanalennuksesta, mihin Lauri ei ole suostunut? Sitähän ei kiistetä. Kaikin puolin erikoista kommentointia seuralta kuitenkin.

Ymmärrän edelleen harvinaisen hyvin, ettei kenenkään terveydentilasta voi kertoa julkisesti yksityiskohtaisesti, mutta jääkiekko on julkinen duuni ja harvoinpa kenenkään loukkaantumisen syyt pysyvät loputtomasti salaisuutena. Eikä kenelläkään ole yleensä syytä loukkaantumisia yleisellä tasolla salatakaan, pl. pleijarit. Jos yhden pelaajan tilanteesta ei hiiskuta sanallakaan ja pelaajan pelaajakortti katoaa seuran nettisivuilta, onhan se nyt paitsi erikoista, myös vastoin yleisiä liigajoukkueiden toimintatapoja. En tiedä yhtään toista tapausta, missä noin olisi "perusloukkaantumisen" vuoksi toimittu. Ei toki laitonta toimintaa, mutta erikoista. Ja kun Lauri Korpikoski on jo aiemmin julkisesti ja avoimesti kertonut suolisto-ongelmistaan ja paskoneensa verta, voisi kuvitella, että hän ei mahdollisia mielenterveysongelmiaankaan peittelisi. Nyt osapuolet pääsevät varsin helposti asiasta eroon toteamalla vain, että pelaaja on ollut sairauslomalla, jonka on määrännyt lääkäri, eikä seuralla ole mitään tekemistä asian kanssa. Kukaan ei voi tarkastaa, miksi pelaaja on sairauslomalla ollut. Ja tässä keississä se olisi oikeasti olennainen tieto, koska siitä saisi vastauksia varsin moneen asiaan. Enkä nyt väitä, etteikö sairauslomalle olisi ollut perusteita, mutta ihmettelen, että mitään "oikeaa syytä" sille ei ole voitu julkisesti antaa, vaan asian ympärillä ollaan vaivautuneesti kiemurreltu. Ei vain ole uskottavaa.

Kiinnostavaa on myös, että TPS on teettänyt ulkopuolisen toimijan selvityksen työpaikkakiusaamiseen liittyvistä väitteistä. Tämä on tietenkin yrityksen, eli seuran sisäinen asia, eikä siitä ulos hiiskuta, mutta olisi tärkeää tietää, mitä on tutkittu ja mitä on kysytty ja miten. Onko tutkittu Korpikoskeen liittyvää väitettyä kiusaamista vai jokaisen pelaajan henkilökohtaisia kokemuksia? Onko kysely lähetetty kaikille viime kauden pelaajille vai vain osalle? Jo pelkällä kysymyksen asettelulla on valtava merkitys tutkimuksessa ja niillä voidaan vaikuttaa merkittävästi myös tutkimuksen tuloksiin. Se, että seura itse kertoo teettäneensä selvityksen, jonka perusteella väitteille ei löydy tukea, ei merkitse mitään. Mutta tämäkin asia jää nyt tähän, koska lisätietoa ei varmasti ole luvassa. Hienoa tietysti, että mitään ongelmia ei ole.

Mulla ei ole mitään henkilökohtaista agendaa tässä asiassa ja olen seurannut asiaa täysin ulkopuolisena, vailla minkäänlaista tunnesidettä kumpaankaan osapuoleen. Pystyn samaistumaan TPS-faneihin siinä, että omasta seurasta ei haluaisi uskoa pahaa, koska seura on rakas ja siihen on aito tunneside. Mutta olen myös kokemuksesta oppinut, että tietyille organisaatioille ei vain satu ja tapahdu asioita sattumalta ja siksi, että maailmankaikkeus nyt vain on niitä vastaan. Niitä kummallisuuksia tapahtuu, koska seuraihmiset hoitavat joko duuninsa päin persettä tai yrittävät toimia väärin, eli kusettaa jotain, tai niin kuin yleensä, sekä että.

Arvon TPS-fanit, älkää olko hyväuskoisia hölmöjä ja luottako siihen, että seurajohdolla "ei olisi mitään syytä valehdella". Yleensä silloin, kun asioista ei tiedoteta avoimesti, vaan mennään sen taakse "ettei voida kertoa mitään, koska blaablaa", taustalla on jotain epäselvää tai erimielisyyttä. Tässä kaiken keskiössä on Lauri Korpikosken järjetön diili, joka on seuralle hyvin epäedullinen. Tämän nyt ymmärtää jokainen. Ja vielä kun ymmärretään, että mistä valtaosa riidoista syntyy, eli rahasta, näkemyksistä tai periaatteista tai kaikista yhdessä, olemme tämänkin keissin ytimessä.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Arvon @BOL, arvostan suuresti tapaa miten kerrot asiasta perusteluineen. Hienoa työtä. Mutta kovia väitteitä heität ja loppuun vielä pyydät etten minä ole hyväuskoinen hölmö. Kiitos, otan tuon tittelin ja uskon Seuran hyvään vastineeseen mikä tänään julkistettiin. Uskon siihen huomattavasti enemmän kuin sinun tulkintaan asiasta. En usko myöskään sun 99%:n tietoon uudesta sopimuksesta.
Enkä väitä etteikö Seurassa oltais perseilty urakalla lähi vuosina enkä usko siihenkään että tuo asian täysin noin kauniisti on mennyt, mutta en myöskään usko että se sisältää noin montaa uskomatonta asiaa mitä sä toit julki. On ne isot mediat ennenkin ollut sivuraiteilla, miksei nyt kun kaikki oikeestaan toisti IL:n juttua omilla sanamuodoillaan.
 

Jay Low

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, SHL
Arvoisa @BOL , kiitos panoksestasi keskusteluun. En edelleenkään aio kommentoida itse asiaa enempää, mutta valitettavasti nyt meni kyllä aika lailla metsään.

Tervetuloa toistekin osioomme, mukavaa iltaa.
 

Lehmussaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, Rangers, TPS
Arvoisa @BOL , kiitos panoksestasi keskusteluun. En edelleenkään aio kommentoida itse asiaa enempää, mutta valitettavasti nyt meni kyllä aika lailla metsään.

Tervetuloa toistekin osioomme, mukavaa iltaa.
Kiitos Jay Lowlle. Meinasin BOLlin viestiä vähän perata, mutta eipä tarvitsekaan kun palstatoveri sen tähän osuvasti kiteytti.
 
Olipa positiivinen uutinen tähän päivään. Hienoa, että järki voitti ja asiaan on saatu jonkinlainen ratkaisu. Nyt vain Korpikoskelle hyviä treenejä alle ja paluu kaukaloon. Kyllä hänellä pelillisesti sekä johtajuuden puolesta käyttöä on, paljonkin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Arvoisa @BOL , kiitos panoksestasi keskusteluun. En edelleenkään aio kommentoida itse asiaa enempää, mutta valitettavasti nyt meni kyllä aika lailla metsään.

Tervetuloa toistekin osioomme, mukavaa iltaa.

Niin, nämähän ovat aina mielenkiintoisia, kun joku tietää, miten asiat oikeasti menivät, muttei kuitenkaan voi kertoa mitään muuta kuin sen, ettei voi kertoa mitään ja ettei asiat nyt ainakaan menneet niin kuin minä tai joku muu on väittänyt. Olen ihan tietoinen siitä, että jotkut asiat eivät välttämättä ole menneet niin kuten kirjoitin, mutta olen myös suhteellisen varma, että moni asia on mennyt kirjoittamallani tavalla. Mutta en minäkään voi asiasta oikein enempää kirjoittaa. Pääasia, että Lauri is back business eikä ura nyt ainakaan tähän loppunut.
 

alessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Markus Nurmi, Leevi Teissala, Lukas Wernblom
Olen ihan tietoinen siitä, että jotkut asiat eivät välttämättä ole menneet niin kuten kirjoitin, mutta olen myös suhteellisen varma, että moni asia on mennyt kirjoittamallani tavalla.

Tämäntyyppisestä keskustelustahan n. 86,2% tämän keissin spekulaatiosta sai alkunsa. Kaikilla on aina varma lähde.
 

lmak

Jäsen
Koko keissin aikajana on mielenkiintoinen, sillä se ulottuu viime kevääseen, tähän kesään ja kauden alkuun, siihen liittyy loukkaantumisia, sairaslomia ja hyllytyksiä. TPS:n ulostulot asian tiimoilta ovat vähintäänkin eriskummallisia, samoin se, että Lauri Korpikoski ei ole välittömästi asian noustua julkisuuteen oikonut huhuja ja kiistänyt välirikkoa. Tämä on mielestäni kaikkein raskauttavin tekijä siinä, että kaikki ei todellakaan ole ollut kunnossa. Jos Korpikoski olisi itse ollut terveydellisten syiden vuoksi estynyt antamasta lausuntoa, joku hänen asianhoitajistaan olisi voinut kiistää julkisesti väitteet, koska mitään syytähän ei ole ollut. Ja nyt näin ei tehty. Oltiin vain hiljaa.

Eipä kai kovin moni ole väittänytkään, että kaikki olisi kunnossa eikä minkään tasoista välirikkoa olisi ollut?

Olen itsekin jakanut ketjussa kuulemiani kommentteja siitä, että kiista olisi aiheutunut siitä, kun Korpikoski olisi halunnut osallistua playoff peleihin mutta valmennus ei huolinut häntä, ja harjoittelu "kakkosjoukkueen" kanssa kismitti häntä. Tämä itseasiassa mainittiin useassa lehtijutussakin. Lisää vettä myllyyn olisi tullut tahojen keskustellessa Korpikosken tämän kauden roolista.

Korpikoski siis varmasti koki tulleensa kohdelluksi väärin, en muista monenkaan yrittäneen täällä kiistää sitä. Se ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita, että seura olisi toiminut väärin. En siis ymmärrä lainkaan logiikkaasi siinä, että Korpikosken olisi pitänyt jotain kiistää tai oikoa. Päinvastoin, rohkenen väittää että hän tai joku hänen leiristään jakoi avoimesti pettymystään medialle. Mistä muualta nämä lehtijutut olisi saaneet alkunsa?

Mutta, mitä sitten tulee koko keissiin, olen edelleen sitä mieltä, että tässä asiassa on ja on ollut koko ajan jotain mätää. Voimme arvostella iltapäivälehtiä ja muuta mediaa aivan niin paljon kuin haluamme, mutta fakta on se, että hekään eivät julkaise näin "kovan profiilin juttuja" ilman vahvoja todisteita. Pelkästään toisen osapuolen väitteet eivät riitä näin ison jutun tekemiseen. Sen sijaan jossain kolumnissa yksittäinen toimittaja voi "omana henkilökohtaisena mielipiteenään" heitellä erilaisia kysymyksiä ilmaan huomattavasti kevyemmin perustein. Mutta sellaisestahan tässä ei ollut kysymys. Noin isoja syytöksiä TPS:ää kohtaan ei esitetä julkisesti ilman, että on oikeasti vahvaa näyttöä juttujensa perusteeksi. Lisäksi tässä on syytä huomioida, että kaksi isoa mediataloa tarttui juttuun vasta viikkojen kuluttua, jolloin he ovat tehneet omia lisäselvityksiään asiasta ennen kuin julkaisivat omat juttunsa.

Ei voi muuta sanoa, kuin että sinulla on aika ruusuinen käsitys nykypäivän mediasta.
 

Comet

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Kuusamon Pallo-Karhut, #11, #29
Minä olen arvostellut TPS:n johdon toimia, enkä aio kantaani muuttaa, koska mielestäni kaikki arvostelu on ollut perusteltua. Avaan asiaa vielä kerran hieman lisää, mutta ihan ensimmäiseksi on onniteltava sekä TPS:ää että Lauri Korpikoskea siitä, että järki voitti ja Lauri pääsee jengin mukaan ja pelaamaan. Laiha sopu on yleensä aina parempi kuin lihava riita.

Olen 99% varma, että Laurille on neuvoteltu uusi sopimus, joka on sisällöltään sellainen, joka tyydyttää tällä hetkellä molempia osapuolia. Olsuhteet ovat olennaisesti muuttuneet siitä, kun sopimus alunperin tehtiin ja nykytietojen valossa on perusteltua, että myös Korpikoski joustaa. Pakottaa ei varmaankaan olisi voinut, jos vain raha kiinnostaa, mutta hyviin käytöstapoihin joustaminen mun arvojeni mukaan kuuluu. Epäilen, että Lauri on joutunut joustamaan palkassa ja /tai sopimuksen pituudessa ja TPS taas tulee vastaan siinä, että Lauri toivotetaan ihan oikeasti tervetulleeksi joukkueeseen ja hänelle annetaan peliaikaa (jotta voi myös antaa näyttöpaikkoja siirtyäkseen johonkin muualle). Ja siitäkin on sovittu, että kumpikaan osapuoli ei saa asiasta tai uuden sopimuksen sisällöstä julkisesti puhua X vuoteen.

Aivan varmasti myös Korpikoski on joutunut joustamaan. Jos hän haluaa jatkaa uraansa vielä jossain, hänen täytyy päästä pelaamaan. Jos hän haluaa jatkaa sitä TPS:ssä, eikä siis itse purkaa sopimusta saamatta penniäkään, palkanalennus lienee ainoa vaihtoehto. Toki hän voisi treenata ja istua katsomossa ja TPS maksaisi palkan, mutta jos ja kun hän ei rahan takia pelaa, tämä on se kaikkein huonoin vaihtoehto hänen omalta kannaltaankin. Tiettyyn pisteeseen asti periaatteellisuus on hyvä ja kannatettava asia, mutta jossain vaiheessa kannattaa aina miettiä, mikä on se hinta, minkä periaatteistaan joutuu maksamaan. Tässä Korpikosken tapauksessa hinta ilman sopua olisi pahimmillaan ollut muutaman vuoden istuminen katsomossa ja ammattilaisura olisi käytännössä päättynyt niin. Tuskin kukaan urheilija haluaa lopettaa uraansa sillä tavalla, varsinkaan, kun rahaa on ansaittu uralta jo riittävästi.

Mutta, mitä sitten tulee koko keissiin, olen edelleen sitä mieltä, että tässä asiassa on ja on ollut koko ajan jotain mätää. Voimme arvostella iltapäivälehtiä ja muuta mediaa aivan niin paljon kuin haluamme, mutta fakta on se, että hekään eivät julkaise näin "kovan profiilin juttuja" ilman vahvoja todisteita. Pelkästään toisen osapuolen väitteet eivät riitä näin ison jutun tekemiseen. Sen sijaan jossain kolumnissa yksittäinen toimittaja voi "omana henkilökohtaisena mielipiteenään" heitellä erilaisia kysymyksiä ilmaan huomattavasti kevyemmin perustein. Mutta sellaisestahan tässä ei ollut kysymys. Noin isoja syytöksiä TPS:ää kohtaan ei esitetä julkisesti ilman, että on oikeasti vahvaa näyttöä juttujensa perusteeksi. Lisäksi tässä on syytä huomioida, että kaksi isoa mediataloa tarttui juttuun vasta viikkojen kuluttua, jolloin he ovat tehneet omia lisäselvityksiään asiasta ennen kuin julkaisivat omat juttunsa.

Koko keissin aikajana on mielenkiintoinen, sillä se ulottuu viime kevääseen, tähän kesään ja kauden alkuun, siihen liittyy loukkaantumisia, sairaslomia ja hyllytyksiä. TPS:n ulostulot asian tiimoilta ovat vähintäänkin eriskummallisia, samoin se, että Lauri Korpikoski ei ole välittömästi asian noustua julkisuuteen oikonut huhuja ja kiistänyt välirikkoa. Tämä on mielestäni kaikkein raskauttavin tekijä siinä, että kaikki ei todellakaan ole ollut kunnossa. Jos Korpikoski olisi itse ollut terveydellisten syiden vuoksi estynyt antamasta lausuntoa, joku hänen asianhoitajistaan olisi voinut kiistää julkisesti väitteet, koska mitään syytähän ei ole ollut. Ja nyt näin ei tehty. Oltiin vain hiljaa.

TPS:n selittelyt nyt asian ratkettua ovat myös erikoisia. Verkkosivujen uutisessa Korpikoskesta mainitaan mm. seuraavaa: "Olemme tietoisesti pidättäytyneet asian kommentoinnista Korpikosken sairausloman aikana, koska olemme halunneet selvittää asiat kasvotusten, emme median välityksellä." Mitä selvitettävää asiassa on ollut, jos kaikki on ollut hyvin ja kysymys on vain aidosta sairauslomasta? Sairauslomalle, joka muuten on sattumoisin alkanut silloin kuin kesälomatkin alkoivat? Vai onko TPS aidosti sitä mieltä, että kysymyksessä on vain ja ainoastaan Laurin omat mielensä pahoittelut ja Lauri on ollut puoli vuotta vain vihainen ilman syytä ja siksi hakenut saikkua? Näin voisi ainakin kuvitella, mikäli seuraavaa on uskominen: "Korpikoskea ei ole suljettu pois joukkueen toiminnasta seuran toimesta. Hän on ollut sairauslomalla, mihin hakeudutaan työntekijän toimesta ja päädytään lääkärin määräyksestä. Seura ei ole myöskään esittänyt Korpikoskelle sopimuksen purkamista. Hän on koko ajan ollut tervetullut joukkueeseen, kuten olemme jo aiemmissa yhteyksissä todenneet". Edelleen, jos kaikki on ollut kunnossa ja kysymyksessä on ollut aivan normaali sairausloma, miksi selittää nyt jälkikäteen yhtään mitään? Miksi asiasta ei ole voitu puhua, miksi "virheellisiä huhuja ja väitteitä" ei ole oiottu aikaisemmin? Sori, mutta mä en osta tätä selitystä. Plus, että jospa kysymys ei olekaan ollut sopimuksen purkamisesta, vaan palkanalennuksesta, mihin Lauri ei ole suostunut? Sitähän ei kiistetä. Kaikin puolin erikoista kommentointia seuralta kuitenkin.

Ymmärrän edelleen harvinaisen hyvin, ettei kenenkään terveydentilasta voi kertoa julkisesti yksityiskohtaisesti, mutta jääkiekko on julkinen duuni ja harvoinpa kenenkään loukkaantumisen syyt pysyvät loputtomasti salaisuutena. Eikä kenelläkään ole yleensä syytä loukkaantumisia yleisellä tasolla salatakaan, pl. pleijarit. Jos yhden pelaajan tilanteesta ei hiiskuta sanallakaan ja pelaajan pelaajakortti katoaa seuran nettisivuilta, onhan se nyt paitsi erikoista, myös vastoin yleisiä liigajoukkueiden toimintatapoja. En tiedä yhtään toista tapausta, missä noin olisi "perusloukkaantumisen" vuoksi toimittu. Ei toki laitonta toimintaa, mutta erikoista. Ja kun Lauri Korpikoski on jo aiemmin julkisesti ja avoimesti kertonut suolisto-ongelmistaan ja paskoneensa verta, voisi kuvitella, että hän ei mahdollisia mielenterveysongelmiaankaan peittelisi. Nyt osapuolet pääsevät varsin helposti asiasta eroon toteamalla vain, että pelaaja on ollut sairauslomalla, jonka on määrännyt lääkäri, eikä seuralla ole mitään tekemistä asian kanssa. Kukaan ei voi tarkastaa, miksi pelaaja on sairauslomalla ollut. Ja tässä keississä se olisi oikeasti olennainen tieto, koska siitä saisi vastauksia varsin moneen asiaan. Enkä nyt väitä, etteikö sairauslomalle olisi ollut perusteita, mutta ihmettelen, että mitään "oikeaa syytä" sille ei ole voitu julkisesti antaa, vaan asian ympärillä ollaan vaivautuneesti kiemurreltu. Ei vain ole uskottavaa.

Kiinnostavaa on myös, että TPS on teettänyt ulkopuolisen toimijan selvityksen työpaikkakiusaamiseen liittyvistä väitteistä. Tämä on tietenkin yrityksen, eli seuran sisäinen asia, eikä siitä ulos hiiskuta, mutta olisi tärkeää tietää, mitä on tutkittu ja mitä on kysytty ja miten. Onko tutkittu Korpikoskeen liittyvää väitettyä kiusaamista vai jokaisen pelaajan henkilökohtaisia kokemuksia? Onko kysely lähetetty kaikille viime kauden pelaajille vai vain osalle? Jo pelkällä kysymyksen asettelulla on valtava merkitys tutkimuksessa ja niillä voidaan vaikuttaa merkittävästi myös tutkimuksen tuloksiin. Se, että seura itse kertoo teettäneensä selvityksen, jonka perusteella väitteille ei löydy tukea, ei merkitse mitään. Mutta tämäkin asia jää nyt tähän, koska lisätietoa ei varmasti ole luvassa. Hienoa tietysti, että mitään ongelmia ei ole.

Mulla ei ole mitään henkilökohtaista agendaa tässä asiassa ja olen seurannut asiaa täysin ulkopuolisena, vailla minkäänlaista tunnesidettä kumpaankaan osapuoleen. Pystyn samaistumaan TPS-faneihin siinä, että omasta seurasta ei haluaisi uskoa pahaa, koska seura on rakas ja siihen on aito tunneside. Mutta olen myös kokemuksesta oppinut, että tietyille organisaatioille ei vain satu ja tapahdu asioita sattumalta ja siksi, että maailmankaikkeus nyt vain on niitä vastaan. Niitä kummallisuuksia tapahtuu, koska seuraihmiset hoitavat joko duuninsa päin persettä tai yrittävät toimia väärin, eli kusettaa jotain, tai niin kuin yleensä, sekä että.

Arvon TPS-fanit, älkää olko hyväuskoisia hölmöjä ja luottako siihen, että seurajohdolla "ei olisi mitään syytä valehdella". Yleensä silloin, kun asioista ei tiedoteta avoimesti, vaan mennään sen taakse "ettei voida kertoa mitään, koska blaablaa", taustalla on jotain epäselvää tai erimielisyyttä. Tässä kaiken keskiössä on Lauri Korpikosken järjetön diili, joka on seuralle hyvin epäedullinen. Tämän nyt ymmärtää jokainen. Ja vielä kun ymmärretään, että mistä valtaosa riidoista syntyy, eli rahasta, näkemyksistä tai periaatteista tai kaikista yhdessä, olemme tämänkin keissin ytimessä.

Suht mielenkiintoista pohdintaa. Päätin raapustaa vastauksen koska on muutamia kysymyksiä ja omaan mielestäni ihan fiksuja vastauksia mietintöihisi.

Ensinnäkin, mitkä ovat lähteesi tälle 99% varmalle uudelle sopimukselle? Sinun täytyy olla erittäin läheltä osapuolia kun tiedät tämän väitteen esittää.

Toiseksi väität, että mediat eivät esittäisi näin kovia juttuja ilman todisteita. Nykypäivänä klikkaukset merkitsevät, joten toimittajat ovat valmiita tekemään uutisia, joita ihmiset klikkaavat = rahaa pankkiin. Tässäkin tapauksessa muutama muu media päätyi melkeinpä kopioimaan ensimmäistä isompaa uutista, tavoitteena kerätä lukijoita. Muun muassa case Virtasen vuoksi käsitteet "kohu" ja "TPS" tuottavat taatusti klikkejä.

Mielestäni TPS ei ole myöskään selitellyt sairauslomaa tmv. Kasvotusten selvittelyllä voidaan tarkoittaa esiin tulleiden työpaikkakiusaamissyytösten selvitystä, johon on käytetty ulkopuolista ammattilaista. Tämä osapuoli varmasti tietää mitä tutkia ja miten. Myös maininta sairauslomalle hakeutumisesta ja päätymisestä, sekä sopimuksen purusta ovat vain vastauksia mediassa esitettyihin syytöksiin. Vastauksiahan täälläkin palstalla on odotettu seuran suunnalta.

Mielestäni kommenttisi siitä että Korpikoski tuskin jättäisi kommentoimatta mahdollista mielenterveysongelmaa ei perustu faktaan. Vaikka Korpikoski aiemmin on kommentoinut loukkaantumisiaan, ei se tarkoita että hän haluaisi kommentoida tämänhetkistä tilannettaan. Lisäksi se, että ainoa tieto on että loukkaantuminen on ollut fyysinen, ei psyykkinen.

Ilman medioiden aiheuttamaa huhumyllyä (josta puuttuvat oikeat lähteet) tästä keissistä olisi tiedossa ainoastaan Korpikosken sairasloman alku, sen jatkuminen muutamaan otteeseen ja nyt sen päättyminen. Seura on alusta asti kommentoinut asiaa vain sen verran kuin se voi.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jotenkin on sellainen olo, että tää juttu ei välttämättä ole vielä ihan tässä. Sen verran erikoisia käänteitä tässä on ollu ja selväähän on, että jonkinlaista riitaa on ollu ja nyt on päästy kummallekin osapuolelle vähiten huonoon ratkaisuun. Syyllistyn nyt itsekin kyseenalaiseen spekulointiin ja arvelen, että Palloseura on joutunut vieläkin suuremman mediahaitan laistamiseksi tulemaan aika paljon vastaan omissa vaatimuksistaan voimassa olevasta työsopimuksesta johtuen. Lisää spekulointia: aikamoiset arvet tää monta kuukautta kestänyt keissi on osapuolten välille jättänyt ja Korpikoski lähtee heti, jos joku muu seura hänen palkkansa suostuu maksamaan.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lisää spekulointia: aikamoiset arvet tää monta kuukautta kestänyt keissi on osapuolten välille jättänyt ja Korpikoski lähtee heti, jos joku muu seura hänen palkkansa suostuu maksamaan.

Ei löydy ottajaa tuolla hinnalla ja tuolla potilaskertomuksella, vaikka pysyisi loppukauden kasassa ja voittaisi runkosarjan ja pudotuspelien pistepörssin.

Korpikoski pelaa Tepsissä sopimuksensa loppuun, jos vaan terveys kestää eikä joudu laittamaan hokkareita naulaan ennen sopimuksen päättymistä.

Tepsille Korpikosken sopimuksesta eroon pääseminen olisi edelleen lottovoitto. Mutta toivotaan nyt, että Late pysyisi edes hetken kasassa ja tällä neljännellä kaudella Lateen käytetylle rahalle saataisiin edes jotain vastinetta…
 
Viimeksi muokattu:

predsfan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville Predators
Piti nostaa oikein muutama viesti framille (vastaavia olisi ollut paljon enemmänkin mutta nämä nyt jäivät haaviin pikaisella selailulla). Täällä monet ovat yrittäneet sanoa, että odotetaan nyt faktoja ennen seuran kivittämistä, eikä luoteta ihan kaikkiin iltaroskien skuuppeihin joissa kukaan ei esiinny nimellään, mutta näemmä tämä oli osalta liikaa vaadittu.

Täytyy omalta osaltani todeta että olen erittäin tyytyväinen siitä että olin väärässä :) ...
 
Hienoa nähdä, että "case closed". Oli sitten taustalla mitä tahansa. Nyt vaan maltilla mukaan kuvioihin ja odotukset oikealle tasolle.

Itse henkilökohtaisesti luulen, että kyseessä ei ole ollut mikään fyysinen vamma. Ei olisi ensimmäinen kerta kun täydellisyyten pyrkivä urheilija polttaa itsensä loppuun ja "tuskastuu" siihen ettei todellisuus vastaa omia (ja muiden) odotuksia. Henkimaailman ongelmiin liittyvät sairaslomat ovat yleensä pitkiä ja niiden jatkumosta ei ikinä tiedä.

Oli miten oli, olen happy Laurin (ja seuran) puolesta, toivottavasti nyt pääsee kehiin tekemään sitä mitä rakastaa, omaksi ja meidän kaikkien iloksi :)
 

mackeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
täysin epäoikeudenmukaiset munkkimaalit
Yllättävän optimistisia kommentteja täällä kaiken jälkeen. Itse en tiedä mitä on taustalla, eikä kiinnosta spekuloida asialla, mutta uskon tilanteen olevan selvitetty vasta, kun näen Korpikosken ottelukokoonpanossa.
 

Lehmussaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, Rangers, TPS
Se, että seura itse kertoo teettäneensä selvityksen, jonka perusteella väitteille ei löydy tukea, ei merkitse mitään. Mutta tämäkin asia jää nyt tähän, koska lisätietoa ei varmasti ole luvassa. Hienoa tietysti, että mitään ongelmia ei ole.

En tiedä, oletko yritysmaailmasta aivan pihalla, mutta firmat tilaa kaiken aikaa toiminnastaan selvityksiä ja paljon vakavimmistakin aiheista. On siinä tietysti se ero, että tepsin tilaamaa raporttia ei varmaan ulkopuolelle ole annettu (vai onko?), mutta sama perusperiaate. Kusettaminen noissa tietysti onnistuu, mutta eipä sitä juuri tapahdu, koska jos siitä jää kiinni niin on vain isommissa ongelmissa. Selvityksen tehnyttä tahoa en tiedä, mutta ilmeisesti taho on jo tunnistettu Tepsin antamien tietojen perusteella.

Jos osa meistä täällä palstalla ollaan hyväuskoisia hölmöjä niin sinä olet sitten pahauskoinen hölmö. Viestisi on alusta loppuun tarkoituksenhakuista ilman häivääkään objektiivisesta tarkastelusta.
 

Malcolm

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja kun Lauri Korpikoski on jo aiemmin julkisesti ja avoimesti kertonut suolisto-ongelmistaan ja paskoneensa verta, voisi kuvitella, että hän ei mahdollisia mielenterveysongelmiaankaan peittelisi.
On jopa ääliömäistä spekuloida toisen ihmisen terveystilanteesta ja itse en ota kantaa mihinkään Korpikosken mahdollisiin sairauksiin sen enempää kuin, että nämä kaksi eivät kyllä ole sitten mitenkään verrannollisia keskenään. Ja tiedän, sinä et varmaankaan ole se, joka näistä on alunperin täällä kirjoittanut, mutta tuo lainaamani kohta pisti erityisesti silmään tekstistäsi.
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Yllättävän optimistisia kommentteja täällä kaiken jälkeen. Itse en tiedä mitä on taustalla, eikä kiinnosta spekuloida asialla, mutta uskon tilanteen olevan selvitetty vasta, kun näen Korpikosken ottelukokoonpanossa.

Mikä tässä oli niinku pointti? Et tiedä eikä kiinnosta mutta uskot asian olevan selvitetty vasta sitten kun näet Korpikosken kokoonpanossa?

Mikä ois niinku hyvä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös