Laulukoe?

  • 3 976
  • 30

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Vieläkös nykyisin kouluissa järjestetään laulukokeita?
(No joo, tiedän vastauksen, onhan minulla kouluikäistä jälkikasvua).
MUTTA, omilta kouluajoiltani muistelen aina lämmöllä laulukokeita. Oppilaan piti siis mennä laulaa lurauttamaan jokin mielellään suomalainen "klassikko" esim. kansanlaulu tai virsi, musiikinopettajan arvioitavaksi. Tällainen koe järjestettiin jokaisella lukukaudella ikävuosien 10-15 välillä.
Minun bravuurini oli aina "Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston"... opettajat ehtivät siinä viiden vuoden aikana vaihtua, mutta minä vetäisin aina saman biisin! Ja vetäisinkin oikein asenteella! En nimittäin osannut laulaa OLLENKAAN, vaan HUUSIN NIIN PERKELEESTI, että luokan ikkunat helisivät... ei tavinnut koskaan "laulaa" kuin seitsemän ensimmäistä laulun sanaa, kun opettaja aina huusi väliin, siis todella HUUSI VÄLIIN, että "no niin, nyt riittää... nyt RIIIITTTÄÄÄÄ!!!!"
Ja aina oli todistuksessa laulunumerona 7.

Tästä päästäänkin sitten itse asiaan: mitenkähän tämä kaikkien tuntema "mestari" Kirka Babitzin mahtoi hoidella aikoinaan laulukokeen? Hänellä nimittäin oli koulussa laulunumerona 4. Tuon perusteella minusta olisi pitänyt kehittyä ainakin Kirkaa etevämpi kansanvillitsijä laulun jalolla alalla...
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Allekirjoittaneen isä on aina muistanut hehkuttaa yhteiskoulussa laulusta saamaansa kymppiä. Ja hajoapa tähän Predator, se tuli lähinnä juuri kuvailemallasi taktiikalla, eli volyymillä mentiin - nuottikorvaa ei isälläni juurikaan ole. Makuja on siis opettajillakin monia...
 

Lapa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK, Pelicans, HPK
Paras laulukokeen numero: 10-
Repikää siitä homekurkut:D
 

Hese

Jäsen
Suosikkijoukkue
Idän ihme
Yläasteella napsahti laulukokeesta 7 ja lukiossa 6, pikkasen meni kyl nuotin vierestä ne laulut...
 
Haa, viime vuonna sain laulukokeesta kai 8½. Tai no siis itseasiassa musiikinopettajakaan ei ollut varma kumman antaisi, äänenmurroksen johdosta. Tämän siis mainitsin ERITTÄIN kiinnostavana yksityiskohtana. Ilkeä musiikinopettaja kumminkin päätti antaa todistukseeni numeroksi seiskan. Tästä johtuen kannan kaunaa musiikinopettajalleni koko loppuikäni :rolleyes:

Ai niin, ja laulu jonka "lauloin" oli len-täjän ppoikaaa. Humho.
 
Minä en edes koskaan osallistunut laulukokeeseen. Eipä niitä kyllä pahemmin meidän koulussa ala-asteella ollutkaan. Opettaja oli vihainen. Ala-asteen päästötodistuksessa musiikin kohdalla luki että 5.

Yläasteella oli yksi laulukoe, johon en siihenkään sitten viitsinyt osallistua. Ystäväni kanssa olimme sitä mieltä, että emme laula, ellemme saa laulaa kappaletta nimeltään 'Koska meillä on joulu'. Opettaja ei suostunut. Olihan sentään huhtikuu. Opettaja hermostui, lähti luokasta ovet paukkuen ja jätti luokan vain ihmettelemään. Kohta hän palasi ja kaikki oli taas normaalisti. Todistuksessa musiikin kohdalla oli numero 8. En tiedä miksi.
 

J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, EPS
Kirkan arvostus olikin kouluvuosinaan oikealla tasolla. Oma faijani taasen väittää saaneensa laulunumerokseen vitosen ihan vain siitä armosta että pysyi opettajan käskystä hiljaa loppuvuoden ensimmäisen nuotin kiekaistuaan.

Oma ääneni kyllä riittää ainakin rikkomaan äänivallin ja aivastuksellani voidaan imitoida atomipommin vienoa ääntä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Meikäjäppisen lempilaulu oli aina: "Jos metsään haluat mennä nyt sä todella yllätyt..:D Jos vielä uskalsi opettajan pianon vierestä katsoa irvisteleviä kamuja niin seiska todistuksessa oli saletti!

Nyt ovat tosin laulut päässeet valumaan hiukan unholaan. Joskus kuitenkin tulee ladattua suihkussa Juicen "hän sammuu" -laulua niiin tottavie volyymilla! Muistattehan:

Hän häpeissään on eessä viinakaupan tiskin
Hän mumisee ja kravattiaan rullaa sormillaan
Hän taskunpohjat tyhjentää saa halvan viskin
Hän sanoo: "Näkemiin", ja poistuu iltaan koleaan

Hän huoneeseensa sulkeutuu ja lasin täyttää
Ja hätäisesti siemaisee sen ettei kukaan nää
Mut seuraavaan hän enemmän jo aikaa käyttää
Ja pullo kiireen täysin hälventää

Hän juo ja juo kunnes juopuu
Ja taakastaan hetkeksi luopuu
Hän juo kunnes silmissä kangastaa
Jo ystävyyden toveruuden maa

Juma mikä muisti jäppisellä....:cool:
 

belenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
RAUMAN LUKKO
mulla oli huikee 4.5 laulukokeen numerona vaikka lauloin tunteella nahkatakkisen tytön :)
 

Abu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Jokerit
Meikäläinen sai yläasteella kympin laulukokeesta, tosin jokainen nuotilleen laulaja sai kympin äänestä riippumatta. Kappale oli Maamme-laulu. Musiikkikin oli kymppi peruskoulusta päästessä, mutta jos nyt joutuisi arvioitavaksi musiikillisesta osaamisestaan niin aika heikko se arvosana taitaisi olla.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ah. Laulukokeet! Löysät housussa värisevällä äänellä piti hoilottaa luokan edessä, kun musiikinmaikka säesti pianolla. Lauluääneni oli aika ok nappulana ja musiikki oli kasi tai ysi useimmiten ja kerran olin hilkulla joutua tiernapojaksi. Onneksi homma peruttiin... Sitten laskeutui kivekset ja ääni sen myötä ja lupaava laulajanurani oli tuhottu.

Yläasteella ja lukiossa laulukokeet sai korvata soittamisella, mutta arvatkaapa osasinko soittaa mitään? En minä mitään musiikkia olisi muuten ottanut, mutta kun piti valita kahdesta pahasta pienempi. Laulan huonosti, mutta piirrän helvetin huonosti, joten arpa osui musiikin kohdalle. Joutuvatko ne edelleenkin pakosti ottamaan toisen?

Niinpä sitten luikautin laulukokeissa acapellaversiot ainakin Beatlesin While My Guitar Gently Weepsistä ja U2:n With Or Without Yousta... Olisittepa olleet kuulemassa :D

Kasina se numero pysyi kuitenkin koko lukioajanki. Abivuonna musiikista sentään vihdoin pääsi eroon...
 

Jäänyrkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Moto
Joutuvatko ne edelleenkin pakosti ottamaan toisen?


Nykyään lukiossa pitää ottaa molemmat, ja vapaavalintaisesti toisesta vielä toinenkin kurssi.

Laulukokeet oli koko ala-asteen ajan kauhulla odotettu tapahtuma. Tällä lauluäänellä.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muistellaan muistellaan.

Yläasteella muistelisin laulukokeesta tullen peräti 7+, huomoioitavaa, että kaverini sai samasta kappaleesta 7- ;)
Kappaleenahan oli syksyn sävel. Lukiossa sitten sai laulun sijasta myös esittää soittokykyjään. Samakappale jälleen vaan tälläkertaa herkänpiano tulkinna jälkeen numero oli9+ .

Monte-Cristo: Allekirjoittaneen isä sai myös todella 10 laulukokeessa, mutta taitaa se oikeasti osata jopa laulaa, harmi vaan ettei tuo kyky ole periytynyt;), jokatapauksessa ensi tiistaina lauluillassa lauletaan ihmeiden tekijä oluen voimalla.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ainoassa laulukokeessa johon olen osallistunut, opettaja keskeytti soiton ja komensi laulamaan kunnolla. Noh, ei se pelleilyn lopettaminen lopputulosta juuri kummemmaksi muuttanut, mutta seiska kai siitä irtosi. Muita meriittejä alalta mm. entisen tyttöystävän kommentti allekirjoittaneen innostuttua laulamaan mukana radiosta tullutta "Alla vaahterapuun" -kappaletta: "Älä laula".

EDIT: Niin, tarkennuksena että ei se tyttöystävä ole entinen tuon tapauksen vuoksi. Tai mistäs minä tiedän.
 

Lapa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK, Pelicans, HPK
Viestin lähetti Andrej
Ainoassa laulukokeessa johon olen osallistunut, opettaja keskeytti soiton ja komensi laulamaan kunnolla. Noh, ei se pelleilyn lopettaminen lopputulosta juuri kummemmaksi muuttanut, mutta seiska kai siitä irtosi. Muita meriittejä alalta mm. entisen tyttöystävän kommentti allekirjoittaneen innostuttua laulamaan mukana radiosta tullutta "Alla vaahterapuun" -kappaletta: "Älä laula".

EDIT: Niin, tarkennuksena että ei se tyttöystävä ole entinen tuon tapauksen vuoksi. Tai mistäs minä tiedän.
Olikos opettaja Pettisen Kari?
 

Pioneer

Jäsen
Olen moiseen kerran joutunut ja kappale oli opettajan määräämä tuutulaulu Sininen Uni. Loistava valinta murrosikäisille ja allekirjoittanut tulkitsi sen niin hempeästi, että 5½ oli tuomiona. Voi luoja niitä kukkoja, joita kurkusta pääsi. Naurattaa julmetusti tuon kokemuksen muistelu...mainittakoon vielä ettei ensimmäisen säkeistön loppu ollut vielä kovinkaan lähellä, kun opettaja oli jo valmis arvostelemaan suoritukseni.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuutonen ja seiska olivat tyypillisimmät laulunumeroni. Yläasteella ei tarvinnut onneksi laulaa luokan edessa. Jostain kumman syystä päästötodistukseeni on merkitty kahdeksan, vaikka ei tuo musiikin teoriapuolikaan ollut hallussa.
Sitten myöhemmin kun soitin kitaraa bändissä ja lauloimme basistin kanssa taustoja, niin muusikkoystävämme kommentti oli ikimuistoinen; "Niin on kuin lehmälauma, joka odottaa lypsylle pääsyä." Minä niitä taustoja sitten lauloin jatkossakin, koska minulla oli pokkaa tehdä se, punk-asenteella kun musisoitiin.
 

Lapa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK, Pelicans, HPK
Viestin lähetti Andrej


Ei, vaan rouva Hannikainen, jonka etunimeä en saa päähäni. Armilan yläaste kouluna kylläkin. Taidat olla saman koulun kasvatteja?
jep jep. olikos sulla samaan aikaan Teukka Historian opettajana?
 

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ala-asteella iski kesken ainokaisen laulukokeen hillitön kurkun kutina ja siitä johtuva köhäkohtaus. Arvosanaksi tuli muistaakseni kuitenkin 7.

Yläasteella homma onnistui jokseenkin paremmin. Laulukokeista tuli puhdasta kymppiä kaikista ja soittokokeesta, johon valitsin soittimeksi rummut sain ysin. Teorian opiskelu ei vain oikein maistunut, joten päästötodistuksessa komeili musiikin kohdalla kasi.

Musiikin teorian kohdalla olevia sivistykseni aukkoja olen onneksi viime aikoina päässyt paikkailemaan, kun oma tyttäreni on siinä iässä että musiikin opiskelu alkaa olla jo ihan totista. Siinä oppii väkisinkin mukana, kun koettaa olla osallistuva vanhempi.

Karaokea on tullut erinäisiä kertoja kokeiltua jopa selvinkin päin ja aina on vastaanotto ollut sen verran positiivinen, että eivät ole ilmeisesti suvun kaikki laulutaitogeenit kasautuneet solisti veljelleni.
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
kyllä se oli Kimpisen ylä-asteen -muusikin-(noin se sen itte sanoo) opettaja Skurev ihmeissään kun meikäläinen joutu rumpuja paukuttamaan..oli naama kyllä niin happaman näkönen että tokaisipa tuo pirun unkarilainen ettei taida Vihavaiselta musiikin opiskelu maistua..
 

Mai

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ala-asteella onnistuin saamaan laulukokeesta 10, ja "rangaistukseksi" siitä jouduin esittämään koulun joulujuhlassa enkeliä ja laulamaan kammottavaa joululaulua kolmen muun tytön kanssa, muistan vieläkin miten kamalalta esiintyminen tuolloin tuntui, lauloin juhlassa niin hiljaa ettei kukaan yleisöstä tosin kuullut ääntäni :)
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lapa: Juu, sama mieshän se silloinkin historiasta jorisi ja kehnoja vitsejä heitteli.

Eräs inhottavimpia asioita lukiossa aikoinaan oli juuri tuo pakkovalinta musiikin ja kuvaamataidon välillä. En osaa laulaa, mutta en myöskään piirtää. Kuvaamataidossa pystyi kuitenkin pinnaamaan helpommin: piirsin/maalasin työni valmiiksi yleensä n. viidessä minuutissa, ja istuskelin loppuajan joutilaana. En tiedä kenen etua tuollaisen valintapakon olisi tarkoitus palvella, mutta ainakaan itselleni tai silloiselle opettajalle tilanteesta ei ollut mitään muuta kuin haittaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös