Lahti on mesta paikka!

  • 531
  • 4
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Täällä on useita ketjuja suomalaisista kaupungeista, mutta en hauilla löytänyt sellaista Lah(d)esta. Jos on, niin tämän voi varmaan yhdistää sellaiseen.

Muutin vaimoni kanssa Lahteen noin vuosi sitten. Puoliso on Lahesta kotoisinkin, mutta muuttanut sieltä aikuistuttuaan ensin Tampereella ja sitten meidän suhteen myötä Espooseen. Ite en ole kotoisin Espoosta vaan pohjoisesta Suomesta, mutta asunut käytännössä koko aikuisikäni Espoossa ennen tätä ympäristönvaihdosta. Lahteen muuttoon motivoi yksinkertaisesti vaihtelunhalu. Olen töissä alalla, jossa työvoimasta on pulaa käytännössä kaikkialla Suomessa joten päätös lähteä pk-seudulta oli jo taloudellisestikin helppo kun laskeskeltiin paljonko asumiskustannusten jälkeen rahaa jää elämiseen missäkin ja millaiseen asumiseen ja elämänlaatuun on varaa myydessämme Espoon asuntomme. Minulla painoi lisäksi pitkäaikainen haaveeni keskusta-asumisesta jossa kaikki tarvittava olisi kävellen saavutettavissa.

Täytyy nyt sanoa, että Lahti on kyllä ylittänyt kaikki ne odotukset, joita minulla kaupungin suhteen oli. Isoin muutos aiempaan on ollut päivittäisen hukka-ajan radikaali väheneminen. Asumme Keski-Lahdessa ja kaikki todellakin on kävelymatkan päässä. Työpaikalle on kotoa matkaa 700 metriä, iso määrä ravintoloita, kaikki tarpeelliset kaupat, julkiset palvelut, urheilu- ja kulttuuripalvelut (omistan sekä FC Lahden että Pelicansin kausarin, käyn usein konserteissa, teatterissa ja leffassa) kaikki ovat maksimissaan 20 minuutin kävelymatkan päässä. Espoossa sai aina varautua siihen, että kaikkialle piti käyttää aikaa matkantekoon. Lahti on minusta myöskin oikeasti jopa ihan kaunis kaupunki. Kuljen päivittäin Mariankatua, mikä näkymänä kaupungintalolta ja Marianpuistosta Ristinkirkolle on minusta komea.
Samoin sataman alue Pikku-Veskulle on hieno. Toki kaupungissa on omat rosonsa, kuten Hämeenkadun autiotalo ja spurguporukat ennen kaikkea Trion ja vanhan Anttilan kulmilla mutta ne nyt ovat osa kaupunkielämää.

Summa summarum: Lahti on ainakin minulle juuri sopivan kokoinen, niin että täällä on kaikki mitä tarvitsen, mutta kuitenkin kaupunki joka on hallittavissa ja jossa on ennen kaikkea varaa asua keskustassa jos keskustaelämä houkuttelee. Tästä aasinsilta viime viikonloppuun, kun kävin Helsingissä vanhojen kaverieni juhlissa. Yksi tyyppi siellä kiinnostuneena nykyisestä asuinpaikastani kyseli, että käynkö viikottain Helsingissä? Vähän kummissani kysymyksestä vastasin, että en käy siellä oikeastaan koskaan koska ei minulla ole mitään syytä, miksi siellä kävisin. Siellä on vain kovin ruuhkaista. Aiemmin en oikein ollut ymmärtänyt mitä on Helsinki-keskeinen ajattelu mutta tuota kai sitten on, oletusta että kaikki jollakin tavalla pyörii H:gin ympärillä ja kaikki ovat tekemisissä H:gin kanssa.
 

MegaForce

Jäsen

Täältä löytyy.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse

Täältä löytyy.
Näköjään mutta en saa poistettua ketjun avausviestiä niin kuin muut viestit pystyy poistamaan. Antaa sitten olla, yp. voi halutessaan yhdistää.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hienoa @Pavlovin Koira ! Olet löytänyt nopeasti lahtelaisuuden ytimen ja tämän kaupungin hienouden. Tuolla asenteella myös alkuasukkaat ottavat varmasti paremmin vastaan.

Tässä keskustelussa on paljon parempi ja Lahtea kuvaamampi otsikko, kuin tuossa vanhassa. Mieluummin yhdistetään se tähän, kuin tämä tuohon väsyneeseen Chicagoon.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Vilkaisin tuota aiempaa ketjua ja huomasin siellä viittauksia ihmisten tietynlaiseen vittumaisuuteen ja joissakin oli löydetty yhtymäkohtia porilaisuuteenkin. Itse olen huomannut lahtelaisuuteen liittyvän tietynlaisen sarkastisen suhtautumisen vähän kaikkeen, erityisesti kaikkeen tähän kaupunkiin liittyvään. Oikein mistään ei kehdata innostua vaan esim. kaikkeen jota kaupungin kehittämiseksi tehdään, laitetaan joko liikaa rahaa tai se tehdään muuten väärin. Näin olen päätellyt kun olen esim. facebookin Lahti-ryhmää seurannut. Vakioaihe - ja mikä on muuten vakiokeskusteluaihe meidän työpaikallakin - on myös valittaminen Lahen säännöistä piittaamattomasta liikennekulttuurista. Onhan se toki aika villiä. Erityisesti ärsyttävät pyöräilijät (ja Tierillä suhailijat) jotka eivät tunnu välittävät pätkääkään kaupungin sinänsä hyvästä pyörätieverkostosta vaan ajetelevat surutta kapeimmilla jalkakäytävilläkin.

Toki tähän lahtelaiseen sarkasmiin liittyy myös kotipaikkaylpeyttä: Lahen dissaaminen hyväksytään lahtelaisilta, ei muilta. Mulle tuollainen vähän varauksellinen asenne ihmisiin sopii hyvin. Koen ennemmin kiusaantuneisuutta, jos vastaantulevat ihmiset alkavat tekemään tuttavuutta. Arvostan sitä että täällä saa olla rauhassa. Ja sarkasmista tykkään ylikaiken. Se on entiselle espoolaiselle enemmän kuin tuttua koska onhan Espoo jo ihan käsitteenäkin silkkaa sarkasmia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös