Lahtelainen fanikulttuuri

  • 230 752
  • 849

egar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, AC Milan, FC Lahti
Nyt on lippu lauantain Kärpät -peliin.
Onko siellä jotain parkkipaikkaongelmia ollut tms? Kun lähden tänne Hämeenlinnan suuntaan pelin jälkeen, niin oon usein jättänyt koulun pihaan, mut nyt mietin hiekkaparkkia. Onko se auki?
 

Lahelainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat SaiPa
Nyt on lippu lauantain Kärpät -peliin.
Onko siellä jotain parkkipaikkaongelmia ollut tms? Kun lähden tänne Hämeenlinnan suuntaan pelin jälkeen, niin oon usein jättänyt koulun pihaan, mut nyt mietin hiekkaparkkia. Onko se auki?
Eiköhän. Ja sitä koulun parkkiakin rahastetaan nykyään, kannattaa varautua käteisellä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: egar

myllyhuhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nyt on lippu lauantain Kärpät -peliin.
Onko siellä jotain parkkipaikkaongelmia ollut tms? Kun lähden tänne Hämeenlinnan suuntaan pelin jälkeen, niin oon usein jättänyt koulun pihaan, mut nyt mietin hiekkaparkkia. Onko se auki?
Paha sanoa kun ainakin viime kaudella hiekkaparkkiin myytiin parkkilippuja lippu.fi:ssä ja tällä kaudella ei semmosia näy. Ja tuskin tästä hirveästi mihinkään on kerrottukkaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: egar

Kossu123

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ryan Lasch, #24
Nyt on lippu lauantain Kärpät -peliin.
Onko siellä jotain parkkipaikkaongelmia ollut tms? Kun lähden tänne Hämeenlinnan suuntaan pelin jälkeen, niin oon usein jättänyt koulun pihaan, mut nyt mietin hiekkaparkkia. Onko se auki?
Junaradan varrella on hyvin tilaa, joka on tuossa Lahden Stadionin ja Isku Areenan välissä. Eikä maksa mitään.
 

Tounaii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tämä ollut vakiopaikka meilläkin. Tai jos tässä täyttä niin Lahti hallin pihaan, (myös ilmainen) pääsee ravintola lokin risteyksen kautta kätevästi poiskin..

Mä vien aina Mestarinkadulle, toki se ehkä historiansa vuoks aina vähän hirvittää, mut kuka ei tykkäis pikku riskistä?

Pitkäveto matsiin ja auto Mestarinkadulle, niin saa jännitystä ihan kunnolla.
 

egar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, AC Milan, FC Lahti
Ajoin hiekkaparkkiin, kysyin heti että mikä juttu, miten tää maksetaan jne. Vastaus oli että "aja vaan tuohon, mä en nähnyt mitään. Lippu.fi kautta tää pitäis saada maksettua mutta mä en vielä ole löytänyt sellaista kohtaa niin en voi myöskään neuvoa mistä se löydetään, joten tuohon vaan riviin".

Etsin ihan tosissani niin sovelluksesta kuin nettisivuiltakin enkä kyllä löytänyt.
Mutta sen nuoren kundin asiakaspalvelusta täydet pisteet, ettei lähtenyt mihinkään muualle ajattamaan tms.

Kävin muuten katsomassa sitä kannatusosakkeiden omistajien kunniaseinää jossa mun nimi on ja kappas, sohva peittää just mun nimen :D
 

Arsi Haakana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans
Okei, kysytään nyt sitten rakentavasti:

1. Miksi sen pitkävartisen lipun pitää heilua pelin ollessa käynnissä? (Tähän ei riitä pari minuuttia vaan se heiluu aina kun Pelsu pääsi hyökkäysalueelle, Jatkoajan ja rankkaritkin missasi lipun takia suurimmaksi osin). Pienet liput eivät haittaa.

2. Miksi se isovartinen lippu ei voi olla korkeammalla katsomossa, jolloin haittaisi mahdollisimman vähän muita katsojia? Tai miksi se lippu ei ole paljon lyhyemmällä varrella?

3. Missä tämä lipunheilutuksen hyväksyminen pelin ollessa käynnissä mainitaan? Onko mahdollista näköestettä mainittuna ostaessasi seisomakatsomolippua?

4. Miksi fanikatsomo on sijoitettu noin? Ennen oli paljon parempi, kun oli toiset hyökkäyssuunnat ja fanikatsomo oli siellä ylempänä.

5. Missä sanotaan, että fanien toiminnan takia pitää vaihtaa paikkaa, jos heidän toiminta pelin ollessa käynnissä haittaa näkyvyyttä kentälle?

Jos nyt vaikka noihin viiteen kohtaan vastaisit jotenkin rakentavasti selittäen.
Siirrellääns tämä oikeaan ketjuun.

1. Kannattajatoiminnassa yksi iso osa on panostus näyttävyyteen, näytään ja kuulutaan. Liput heiluvat enimmäkseen samalla kun lauletaan, kokonaisuus näyttää hyvältä. Toki välillä heiluvat myös laulujen ulkopuolella.

2. Alunperin uuteen katsomoon ison lipun sijoittelua pohdittiin siten, että se olisi mahdollisimman vähän yläpuolella olevan aition käyttäjien edessä, sen takia isoa lippua ei esimerkiksi ole sen aitiokatsomon alapuolella. 7 metrinen onkivapa on kestävyydeltään paras varsi noille lipuille, joskaan eivät ole 7-metrisiä, kun niistä on ohuimmat osat lyhennetty pois.

3. Ei lipunkäytön hyväksymistä ole erikseen mainittu, se on lähtökohtaisesti sallittua kannattajakatsomoissa, kuten 13 muunkin Liigajoukkueen peleissä. Ainoastaan Tappara on kieltänyt kotipeleissään lippujen heiluttamisen pelin ollessa käynnissä.

4. Vanha kannattajakatsomo oli selkeästi heikompi tunnelman luomisen näkökulmasta. Pienempi ja kauempana. Uudella katsomolla oli tarkoitus yhdistää seisomaporukkaa, lisätä tunnelmaa ja madaltaa kynnystä liittyä kannattajatoimintaan mukaan. Näissä kaikissa on onnistuttu, tunnelma, chanttien kajahtaminen ja uuden porukan mukaan tuleminen on kaikki mennyt eteenpäin aiemmasta, selkeästi. Paras palaute tullut pelaajilta, ovat pitäneet todella paljon siitä että LT kuuluu ja näkyy paremmin ja kovempaa. Muutenkin n. 95% palautteesta katsomon sijoittamisen osalta on ollut positiivista, voi siis sanoa sen onnistuneen.

5. Missään ei sanota, että kenenkään pitäisi siirtyä. Ollaan silti hyvässä hengessä annettu ohjeistusta sen varalta mikäli kannatustoiminta häiritsee jotain. Ohjeistusta voi halutessaan noudattaa ja tai jättää noudattamatta.
Mahdollisesti isojen lippujen sijoittelua voi tarkastella, mutta se on toinen asia löytyykö järkevää ratkaisua, tai sellaista ratkaisua mikä olisi jokaisen mieliksi. Ainahan joku pahoittaa mielensä kun jotain muutosta tapahtuu. Mutta kuten aiemmin sanoin, negatiivisen palautteen määrä on ollut pieni murto-osa positiivisen tai neutraalin palautteen määrästä, joten mikä on prioriteetti muuttaa asioita jos vaikka 500 tykkää ja 5 ei tykkää.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Siirrän myös...

Ihan hauska seurata, että samaa keskustelua käydään eri paikkakunnilla. Asuin Espoossa ja olin Bluesin kausikorttilainen seuran pelatessa liigassa ja siellä tuo lipunheiluttelu kuumensi myös ajoittain tunteita. Palautetta tuli lähinnä kannattajakatsomon yläpuolisessa baarissa peliä katsovilta. Se oli sinänsä helppo kuitata sillä, että kenellekään ei oltu myyty ottelulippua baariin ja omalta paikalta näki kyllä peliä.

No täällä Lahessa tilanne on sikäli hankalampi, että sinne kannattajakatsomon taakse on sijoitettu etenkin invakatsomo jossa istuville ei tietääkseni ole hallissa muuta paikkaa missä voisivat peliä katsella. Heille kuuluu tarjota esteetön pääsy matseihin ja on kai ihan kohtuullinen vaatimus, että esteettömyys tarkoittaisi myös näköesteiden puuttumista. Itse katselin eilistä peliä seisomakatsomosta muutama rivi invakatsomon yläpuolelta. Olen kannattajakulttuurin ja sen kehittämisen suuri ystävä ja myös liput kuuluvat kannattajakulttuuriin olennaisena osana. Normaalisti niiden heiluminen ei ole häirinnyt, mutta eilen kyllä etenkin rankkukisassa, jossa pelsujen maalintekoyritykset jäivät käytännössä kokonaan näkemättä, sillä tuo iso lippu blokkasi tepsin maalin edustan täysin.

Sen vielä haluaisin sanoa, että olen ollut positiivisesti yllättynyt kannattajatoiminnan volyymista matseissa ja tänne on ollut helppo nyt uutena lahtelaisena ja tuoreena pelsukannattajana sujahtaa mukaan. Minusta tästä lippuasiasta on turha tehdä elämää suurempaa tai rakentaa väkisin vastakkainasettelua kun ratkaisujakin on kaikkia kunnioittavassa hengessä mahdollista hakea. Esim. josko tuo iso lippu voisi heilua vaikka kannattajakatsomon oikeassa reunassa ja nykyistä ylempänä eikä keskellä, jolloin se haittaisi huomattavasti pienemmän osan näkyvyyttä?
 

surfa

Jäsen
Itse samaan aikaan pidän ja en pidä niistä lipuista. Ja koska en pidä niiden näkemisestä takapuolelta, sijoittaudunkin jonnekin ihan muualle kuin fanikatsomoon. Mieluummin yksinkertaisesti seuraan peliä ja annan muiden hoitaa sen muun häröilyn. Varmaankin väärin kannatettu, mutta samapa tuo.

Suurin ongelma tässä varmaan onkin taas se Lahen jäähallin nykyinen katsomoleiska. Kun siellä ei enää missään muualla seisomatilaa ole, niin jonnekin ne halvimman mahdollisen lipun metsästäjätkin, myös ne joita se hoilaaminen ja liputtaminen ei kiinnosta, pitää laittaa. Ja jos sekaisin lyödään lippuja ja niitä jotka ovat paikalla lähinnä peliä seuratakseen, niin eihän siinä paljon muuta kuin konfliktia voi saada aikaan. Jos sitä keski-eurooppalaista kulttuuria ajattelee, niin siellähän lähtökohtaisesti on erilliset katsomosektorit, joissa on hyvinkin paljon väkeä joita ei peli kiinnosta juuri nimeksikään, vaan se kannatustoiminta ja yhdessä oleminen on se juttu. Se, näkeekö peliä ei välttämättä kiinnosta juuri ketään. Jos tätä massaa on riittävästi ja niille varataan oma katsomonosa, niin kyllähän se toimii, sekä näyttää ja kuulostaa hienolta.

Se, kuka on oikeassa ja kuka väärässä ei taas ole ihan helppo kysymys, mutta se homon ja huoran huutelija joutaa joka tapauksessa tunkiolle. Ei tarvita fanikatsomossa eikä missään muuallakaan.
 

Arsi Haakana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Eikö sitä paskaista rättiä voisi heiluttaa vaikka siellä aivan D1-katsomoa lähimpänä olevassa reunassa? Blokkaisi ehkä siellä vähiten näkyvyyttä pelistä kiinnostuneilta. Jos sitä nyt on pakko kesken pelin heilutella. Ainakin siihen saakka kunnes se yleiseurooppalaisen katsomokulttuurin mukainen reikä lipussa on niin iso, että siitä näkee läpi.
 
Eikö sitä paskaista rättiä voisi heiluttaa vaikka siellä aivan D1-katsomoa lähimpänä olevassa reunassa? Blokkaisi ehkä siellä vähiten näkyvyyttä pelistä kiinnostuneilta. Jos sitä nyt on pakko kesken pelin heilutella. Ainakin siihen saakka kunnes se yleiseurooppalaisen katsomokulttuurin mukainen reikä lipussa on niin iso, että siitä näkee läpi.
Hieno asenne. Ehkä saat tahtosi läpi. Tai ehkä et.
 

Iin Taikuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans
Lahen Turkoosin Tyrväinen-chäntin uupuminen tänään pettymys. Oli parhaita pelikaaneja tänään ja ilman tätäkin olisi ollut enemmän kuin ansaittua.
 
Suosikkijoukkue
Pelimannet idästä, Pelicans, FC Bayern
Lahtelaisilla Pelicans-faneilla on syystäkin huono maine muiden joukkueiden puolelta katsottuna. Ääntä kyllä lähtee mutta sitä ei aina tarvisi käyttää muiden seurojen tai seurojen pelaajien psyykkaamiseen/dissaamiseen. Muutamaan otteeseen on vaikkapa vastapuolen pelaaja loukkaantunut kesken pelin ja fanipäädyssä samaan aikaan buuattu ja huudeltu tämän johdosta. Joo se on totta, että ainoastaan oman seuran puolella seistään mutta ihmisiä tässä ollaan kaikki. Se että pystyy kunnioittamaan myös vastustajaa on kypsyyden merkki.
Hannu Jortikkaa lainatakseni: "Ei tää oo nii vakavaa, tää o vaa jääkiekkoa."​
 

Kossu123

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ryan Lasch, #24
Muutamaan otteeseen on vaikkapa vastapuolen pelaaja loukkaantunut kesken pelin ja fanipäädyssä samaan aikaan buuattu ja huudeltu tämän johdosta. Joo se on totta, että ainoastaan oman seuran puolella seistään mutta ihmisiä tässä ollaan kaikki. Se että pystyy kunnioittamaan myös vastustajaa on kypsyyden merkki.
Tämän olen huomannut onneksi vain muutaman urpon suusta, Lahtelaiset varmaan tietää sen tietyn fanin kuka aina öyhöttää aiheesta kun aiheesta. Onneksi suurin osa osaa käyttäytyä ja kunnioittaa vastustajaa.
 
Suosikkijoukkue
Pelimannet idästä, Pelicans, FC Bayern
Tämän olen huomannut onneksi vain muutaman urpon suusta, Lahtelaiset varmaan tietää sen tietyn fanin kuka aina öyhöttää aiheesta kun aiheesta. Onneksi suurin osa osaa käyttäytyä ja kunnioittaa vastustajaa.
Joo, jutellut olen monen fiksun fanin kanssa aiheesta. Tuntuu vähän siltä, että osa porukasta saa sen efektin aikaan että koko remmi näyttää sitten negatiiviselta.
Monia hyviä juttuja kuitenkin on taustalla. Hyvä energia, hyvät chäntit yleensä ja sytytään omalle joukkueelle.
Mutta ehkä nämä kaikki jutut kuuluu Lahteen! Tykättiin siitä tai ei.
 

egar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, AC Milan, FC Lahti
Kyllä vastustajia ja legendoja pitää kunnioittaa, silloin kunnioittaa myös itse peliä.
Kaiken mitä pelin aikana tapahtuu pitää jäädä kentälle ja pelin jälkeen kunnioitetaan esimerkiksi huutamalla nimeä, se on kunnioittavaa näitä legendoja kohtaan.

Itsekin olen joskus pelatessakin käynyt kuumana vastustajalle ja pelin jälkeen ollaan lyöty kättä baarissa ja pyydetty kilpaa anteeksi jotain tilannetta. Peli on peliä mutta joskus vaan tuntuu että jotkut pitävät vastustajia ihan oikeasti vihollisina joille voi huutaa ihan mitä vain loukkaavaa niin pelissä kuin sen ulkopuolella. Pelaajat ja valmentajat ovat kuitenkin ihmisiä ja peli on vain peliä ja elämää on sen ulkopuolellakin.
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Norja vs Tshekki
  • 13.00
  • 9.00
  • 1.13
USA vs Saksa
  • 1.26
  • 6.30
  • 8.25
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös