Laakkosen taklauksen törkeys & pelikielto vs. Viuhkola

  • 4 606
  • 36

Oliko ajelu törkeä ja paljonko penalttia?


  • Äänestäjiä
    165

d2uce

Jäsen
En ymmärrä miksi tästä pitäisi antaa vähemmän pelikieltoa, kuin 3 peliä.
Tuomarin koskemattomuuden rikkominen on yksi törkeimmistä, ellei törkein rikkeistä mitä palloilulajeissa voi olla.
Näkisin Laakkosen rikkeen astetta törkeämmäksi kuin Viuhkolan, koska auttaa vielä käsillään eikä edes yritä väistää/estää tapahtunutta.

Viuhkola auttoi perseellään ja kaukalon laidalla, eikä myöskään yrittänyt väistää/estää tapahtunutta.

Tuo tilanne nyt vain näyttää pahemmalta mitä on, koska kevytrakenteinen linjatuomari lentää komeassa kaaressa jäähän. Kun tuota videota varmaan monet tykkäävät kelata, niin huomaavat, että tuomarihan se siinä nostaa kätensä ensin ylös. Toi alotti!

Itse en tällaisissa tilanteissa tekisi tuosta tuomarin koskemattomuudesta mitään isoa numeroa, jos tuomari on omalla typerällä toiminnallaan aiheuttanut tilanteen, jossa kosketusta ei voida välttää.

Haluan kuulla kyllä Muukkosen raportin jälkeen, minkälaisia seurauksia Niemiselle tästä tulee. Toivottavasti jää muutama peli väliin myös häneltä.

Lisäksi kun SM-Liigassa on käytössä hassu käytäntö, jossa loukkaantumisen aste vaikuttaa ratkaisevasti tuomion pituuteen, niin Laakkoselle kuuluisi lyhyempi tuomio, kuin Viuhkolalle. Nieminenhän nousi heti ylös, mutta Viuhkolan pommin alle jäänyt Vuohtoniemi joutui vetämään happea ihan tosissaan jään pinnassa.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Liigan yksi ketterimmistä pelaajista ei muka kerkeää väistää, kun reagointimatkaa melkein 10 metriä. Turhautunut pelaaja ja tuomari sattuu olemaan hollilla ja ei kehdannut väistää, kädet ylhäällä voi olla osittain reaktio mutta kun kädet nousee niin sen pitäisi nostaa rangaistusta. Kyllä Kerhossa on aina muistettu lähetellä videoita, jos niitä taklaa kovaa.

Törkeää tuomarin koskemattomuuden loukkaaminen.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Antaisin kyseiselle tuomarille 2 peliä ja anteeksipyyntö Laakkoselle.

Kaksi peliähän sieltä tulee ja se on ihan ok.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Mua on aina korvennut nämä b- ja c-tason tuomarit, jotka eivät osaa lukea peliä ja ovat jaloissa, sittenkun joku hipaisee ohimennessään niin itku on kurkussa ja päätyovet availlaan.

Laakkonen: ei törkeä ja Muukkosen olisi syytä peruttaa OR
Tuomari: törkeä ja ikuinen toimitsijakielto

Viuhkola auttoi perseellään ja kaukalon laidalla, eikä myöskään yrittänyt väistää/estää tapahtunutta.

Tuo tilanne nyt vain näyttää pahemmalta mitä on, koska kevytrakenteinen linjatuomari lentää komeassa kaaressa jäähän. Kun tuota videota varmaan monet tykkäävät kelata, niin huomaavat, että tuomarihan se siinä nostaa kätensä ensin ylös. Toi alotti!

Itse en tällaisissa tilanteissa tekisi tuosta tuomarin koskemattomuudesta mitään isoa numeroa, jos tuomari on omalla typerällä toiminnallaan aiheuttanut tilanteen, jossa kosketusta ei voida välttää.

Haluan kuulla kyllä Muukkosen raportin jälkeen, minkälaisia seurauksia Niemiselle tästä tulee. Toivottavasti jää muutama peli väliin myös häneltä.

Lisäksi kun SM-Liigassa on käytössä hassu käytäntö, jossa loukkaantumisen aste vaikuttaa ratkaisevasti tuomion pituuteen, niin Laakkoselle kuuluisi lyhyempi tuomio, kuin Viuhkolalle. Nieminenhän nousi heti ylös, mutta Viuhkolan pommin alle jäänyt Vuohtoniemi joutui vetämään happea ihan tosissaan jään pinnassa.

Provoihin ei kannataisi vastata mutta... Tuomari avaa laidan aivan oikein. Pois siitä ei voi rynnätä, viiva pitää olla katsella hallussa. Laidassa on kyllä sen verran tilaa että Laakkosen isona ja kankeanakin pitäisi sieltä mahtua mainiosti. Lisäksi kun tönäisy on malli "mene vittuun siitä tieltä" niin kokonaisuudeksi tästä saadaan kaikkea viiden ja kymmenen ottelun väliltä.

Turha Laakkosen sanoa että ei huomannut tuomaria. Siihen ei ainakaan voi vedota.
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Näkisin Laakkosen rikkeen astetta törkeämmäksi kuin Viuhkolan, koska auttaa vielä käsillään eikä edes yritä väistää/estää tapahtunutta.

Mielestäni Viuhkolan taklaus oli törkeämpi kuin Laakkosen. Viuhkolan tilanteessa dumari ei ole Jarin tiellä, kun taas Laakkosen casessa tuomari jöpöttää Laakkosen tiellä. Toki, eihän se missään nimessä edellytä Laakkosta rikkomasta tuomarin koskemattomuutta.

Molemmat törkeitä temppuja, mutta jos Viuhkola sai yhden, niin Laakkoselle sama tuomio. Laakkosen töötti vain näyttää pahemmalta.
 

lätkämies

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Columbus Blue Jackets
Ps. Niin itse todennäköisesti valitsisin kohdan A, mutta nämä tilanteet tulevat niin nopeasti, että linjatuomari ehkä refleksistä lähti väistämään JYPin pelaaja ja unohti Kerhon pelaajan. Ja silti se ei oikeuta pelaajaa taklaamaan tuomaria!

EDIT: Lisätään vielä tuo sääntökohta:
550F kohta 1: Pelaajalle, joka tarkoituksellisesti koskettaa käsin tai mailallaan, pitää kiinni tai työntää tai taklaa joko käsin, mailallaan tai vartalollaan, kampittaa, huitoo tai lyö millä tavoin tahansa tuomariston jäsentä tai sylkäisee tuomariston jäsenen päälle tuomitaan ottelurangaistus (OR)
Itse en kuitenkaan tästä käyttäisi termiä taklaus vaan törmäys. Laakkonen ei tehnyt mitään tahallista.

Laakonen itse sanoi että käsien nosto oli refleksi, ei lyönti.
 

lätkämies

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Columbus Blue Jackets
Turha Laakkosen sanoa että ei huomannut tuomaria. Siihen ei ainakaan voi vedota.
Tästä olen täsin eri mieltä. Katsoppas tarkaan Laakkonen katsoo maahna ja luistelee täysillä, kunnes hän huomaa tuomarin mitään ei ole tehtävissä.

Laakkonen tekee saman minkä tuomari eli nostaa kädet refleksimäisesti suojatakseen itseään heti kun huommaa tuomarin.
 

ditrim

Jäsen
Tuolta puuttuu vaihtoehto "Vankilaan ja munat irti ettei pääse lisääntymään. Joukkeelle 100.000 euroa sakkoa ja pudotus Suomisarjaan".

Itse äänestin 2 peliä, ei törkeä koska haluan samasta teosta tulee sama rangaistus kaikille. Eli pidän tuota yhtä siistinä taklina kuin Viuhkolan vastaavaa. Hassua miten kaksi tälläistä sattuu näin lähelle toisiaan.

Voihan se tietty olla että Laku siinä puolessa sekunnissa kelasi että "Viuhkola sai kaks, ei ne enemmän mulle viitti antaa".
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
5 peliä huilia lieenee oikea tuomio.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Mielestäni tilanne oli törkeä ja ansaitsee 10 ottelun pelikiellon. Viuhkola pääsi kaikesta huolimatta liian vähällä. Toisaalta jos Viuhkolan kieltoon vertaa niin ehkä sellaiset 4-5 peliä riittää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös