La Roja – Espanja EM-kisoissa 2020

  • 5 143
  • 33

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Pelillisesti Espanja oli etevämpi, ja lisäajallakin se oli Espanja, joka voittomaalia haki kun Italia odotti käytännössä rangaistuspotkukilpailua. Mutta kun ei ole maalintekijöitä niin on kyllä vaikeaa voittaa mestaruuksia.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän se pitää nähdä myös niin, että Espanja on palannut huipulle. On siinä pelissä ne heikkoudet, mutta eilinen peli oli otettavissa ja Italia oli suurimman osan pelistä ihan puristuksissa, tarkemmalla viimeistelyllä, se olisi voitettu 90 minuutin sisällä.

Toki sinne tarvitaan ne uudet Ramosit, Villat ja Torresit, mutta ainakin yläkertaan sitä laatua on tulossa.

Hyvät kisat, positiivinen yllätys
 

Fordél

Jäsen
Yllä oleva @Fordél in sinänsä ansiokas kirjoitus kannattaa osittain sivuuttaa, sillä kaveri ei tunnetusti löydä mitään hyvää sanottavaa espanjalaisesta jalkapallosta.

Siis anteeksi mitä?? En itse tiennytkään, että mulla joku antipatia espanjalaiseen futikseen. La liigaa seuraan ja nautin sen peleistä. Samoin La Rojaan olen suhtautunut aina positiivisesti. Muistan mm. kuinka aikanaan tyhjensin futisjoukkueen kisaveikkaukset luottamalla Espanjan EM- ja MM-voittoihin. Olin ainoa ja mulle naurettiin, mutta ei enää kisojen jälkeen. Avaatko siis vähän, että mihin ihmeeseen tämä sun näkemys perustuu?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Siis anteeksi mitä?? En itse tiennytkään, että mulla joku antipatia espanjalaiseen futikseen.

Ei se ollut miksikään loukkaukseksi tarkoitettu. Viestisi espanjalaisiin seuroihin liittyen ovat vain pääsääntöisesti suht negatiivisia.

Voin olla väärässäkin, tällainen mielikuva minulle vain on syntynyt.
 

Götze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse tunnustan heti aluksi että omaan kovat antipatiat Espanjaa kohtaan. Juontaa todennäköisesti juurensa siihen kun Espanja kaatoi Saksan peräkkäisissä arvokisoissa sen kymmenen vuotta sitten, sekä siihen että en voinut enkä oikein edelleenkään voi sietää Barcelonaa, jonka pelaajia tuo menestys-Espanja oli täynnä.

Hämmästyin oikein eilen kun huomasin toivovani Espanjan voittoa kesken matsin. Tämän kertainen Espanja oli mielestäni erittäinkin raikas tuulahdus verrattuna aiempiin ja joukkueen pelithän olivat viihdyttävimpiä kuin aikoihin. Eivät yhtä kliinisiä ja tehokkaita, mutta viihdyttäviä. Moratan maali lämmitti myös sydäntä sen kaiken paskan jälkeen mitä on saanut, valitettavasti tuli taas epäonnistuminen sitten pilkuilla.

Mulla ei ole kompetenssia sanoa mihin suuntaan Espanjan futis on menossa tai minkälaiset voimasuhteet on Qatarissa, mutta ainakin oman mielenkiintoni he herättivät. Tuosta vielä Busquets ja Alba pois niin heitähän voisi vaikka sympata.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Espanjalta puuttuu alhaalta se varma veskan ja topparien muodostama kolmikko, jonka varaan puolustuspeliä voidaan rakentaa. Ero esim. Italian kolmikkoon Donnarumma-Chiellini-Bonucci on merkittävä. Siinä missä Chiellini-Bonucci on heikoimmillaan korkeintaan heikohko, Espanjan topparipari on lähes katastrofaalinen. Ramosta tarvittaisiin tai tason nostoa kaksikolta Garcia-Laporte.

Toisaalta hyökkäyspäästä puuttuu kovan luokan viimeistelijä. Morata on parhaillaan ihan hyvä, mutta mikään kliinin viimeistelijä hän ei ole. Ferran Torres on vielä nuori ja potentiaalia on. La Rojassa verkko on heilunut ihan ok, mutta vielä on matkaa kliiniseksi maaliruiskuksi. Keskikentältäkään tule mitään apua maalintekoon esimerkiksi Pedriltä, Busilta ja Kokelta.
Hyvä kirjoitus. Esitän hieman vasta väitteitä.

On totta, että Unai Simon ei ollut näiden kisojen paras maalivahti. Sanoisin, että Espanja ei kaatunut häneen. Uskon Simonin olevan riittävä maalivahti mestaruuden voittoon. Ei Ranskalla ja Portugalillakaan parhaat maalivahdit olleet, mutta riittävät.

Keskuspuolustus rakentunee jatkossa Laporte - Garcia - Torres varaan. Garcia ja Torres on kumpikin nuoria ja mahdollisuus kehittyä enemmän. Laporte on parhaassa peli-iässä ja siis paljon iloa Espanjalle. Uskon, että tulevaisuudessa tuo keskuspuolustus ei vuoda näin paljon. Enemmän olen itse huolissaan laitapakeista. Alba ja Azpi ei tuosta nuorene niin ketä sieltä nousee vastuunkantajiksi.

Hyökkäyksessä Morata ei ole se kliinisin viimeistelijä. Parhaimillaan tämän tason joukkueessa hän on juuri super-sub kuten eilen nähtiin. Pitäisikö Espanjan rakentaa jatkossakin hyökkäys ilman kunnon kärkeä? Eilen se toimi. Sieltä kun on tulossa vielä Fatia tulevaisuudessa, niin se voisi olla mielenkiintoinen variaatio.

Qatarissa ei Espanja varmaan ole se suurin ennakkosuosikki, mutta kyllä minulla heräsi odotuksia näistä kisoista.
 

Fordél

Jäsen
Ei se ollut miksikään loukkaukseksi tarkoitettu. Viestisi espanjalaisiin seuroihin liittyen ovat vain pääsääntöisesti suht negatiivisia.

Voin olla väärässäkin, tällainen mielikuva minulle vain on syntynyt.

Niin olen kritisoinut (ja kiitellyt) milloin Realia, milloin Barcaa tai Ticoa, aivan kuten Valjun seuroja. Mutta, että vetää näistä nyt johtopäätös, että omaisin jotain antipatiaa espanjalaista futista kohtaan niin... No, kaikkeen sitä törmää.
 

Fordél

Jäsen
Hyvä kirjoitus. Esitän hieman vasta väitteitä.

On totta, että Unai Simon ei ollut näiden kisojen paras maalivahti. Sanoisin, että Espanja ei kaatunut häneen. Uskon Simonin olevan riittävä maalivahti mestaruuden voittoon. Ei Ranskalla ja Portugalillakaan parhaat maalivahdit olleet, mutta riittävät.

Keskuspuolustus rakentunee jatkossa Laporte - Garcia - Torres varaan. Garcia ja Torres on kumpikin nuoria ja mahdollisuus kehittyä enemmän. Laporte on parhaassa peli-iässä ja siis paljon iloa Espanjalle. Uskon, että tulevaisuudessa tuo keskuspuolustus ei vuoda näin paljon. Enemmän olen itse huolissaan laitapakeista. Alba ja Azpi ei tuosta nuorene niin ketä sieltä nousee vastuunkantajiksi.

Hyökkäyksessä Morata ei ole se kliinisin viimeistelijä. Parhaimillaan tämän tason joukkueessa hän on juuri super-sub kuten eilen nähtiin. Pitäisikö Espanjan rakentaa jatkossakin hyökkäys ilman kunnon kärkeä? Eilen se toimi. Sieltä kun on tulossa vielä Fatia tulevaisuudessa, niin se voisi olla mielenkiintoinen variaatio.

Qatarissa ei Espanja varmaan ole se suurin ennakkosuosikki, mutta kyllä minulla heräsi odotuksia näistä kisoista.

En ole oikeastaan mistään erimieltä. Ilman muuta Unai Simon riittäisi vaikka MM-kultaan ja Espanjan topparikaksikko on kuitenkin hyvin potentiaalinen. Molempien (Garcia ja Laporte) pitäisi vaan saada nyt isoa tonttia seurjoukkueissaan, jotta nousisivat ihan maailman huipulle. Varmasti se pelaamattomuus seurajoukkueessa näkyi haparoivina otteina La Rojassa. Qatarissa tilanne voi olla jo toinen, mutta tosiaan toistaiseksi matkaa on ihan kärkimaihin.

Laitapakkien osalta erinomainen nosto. Suurin huoli on ehkä laitettava itseasiassa siihen suuntaan.

Hyökkäyksen suhteen Fatiin joudutaan tosiaan laittamaan paljon paukkuja, mutta keskellekin pitäisi saada joku maalinsylkijä ja mielellään joku, joka tuo suoraviivaisuudellaan vaihtohtoja hyökkäyspeliin.

Uskon, että Qatar tulee vielä aivan liian nopeasti, mutta seuraavissa EM-kisoissa Espanja voi olla jo mestatuussuosikki.
 

Proffa_20

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Chicago Blackhawks & FC Bayern München
Itse oli tultua aika lailla koko turnaus kritisoitua Espanjaa ja Espanjan pelaamista, mutta pakko antaa myös kehuja kun siihen on aihetta. Turnauspelaamisessa on hyvin pitkälti kiinni siitä, että kuka pystyy kehittämään turnauksen ja pelien edetessä sitä omaa pelaamistaan eniten, mieluiten koko ajan lineaarisesti. Mielestäni Espanja osuu aika hyvin tuohon kategoriaan. Alkusarja ja sen alku oli nihkeää, tuli itsekin arvostelua paljon Espanjan pelaamista, mutta pudotuspelien ajan kehitystä on tullut mielestäni koko ajan, aina siihen pisteeseen saakka, että tuo eilinen Italia-peli oli mielestäni Espanjan paras suoritus tässä turnauksessa. Paras suoritus, siis turnauksen siihen mennessä tärkeimmässä paikassa, ei huono suoritus.

Espanjan pelaaminen on pääpiirteittäin ollut koko turnauksen samanlaista, perustuen tuohon äärimmäiseen pallonhallintaan, syöttelyyn, pyörittelyyn ja hieromisen tapaiseen pelaamiseen. Alkusarjassa suurin puute oli mielestäni suoraviivaisuuden puute, hyökkäyspelaamisen mielkuvituksettomuus, variaatioiden puute ja löyhyys sekä liiallinen pyörittely. Alkusarjassa todellakin tuntui, että ei edes oikeastaan yritetä hyökätä, kun on paikka tai iskeä niihin väleihin. Nihkeän alun jälkeen Espanjan pelaamiseen on kuitenkin hyökkäyspelaamisen osalta tullut paljon varitaatiota ja mielikuvituksellisuutta sekä suoraviivaisuutta.

Tätä nähtiin jo alkusarjan päätöspelissä Slovakiaa vastaan sekä ekan kierroksen pudotuspelissä Kroatiaa vastaan, jossa toki Kroatian puolustus vuoti, kuin verkkokassi. Sveitsiä vastaan nihkeämpää, mutta mielestäni se suoraviivaisuus oli siellä. Toki eilenkin Italiaa vastaan myös suurilta osin noiden pitkien pallon hallinta jaksojen ja syöttelyiden tarkoitus oli juoksuttaa, väsyttää ja tylpistää Italian vastahyökkäyspelaaminen. Mutta jos sitä hyökkäyspeliä ja niihin tiloihin iskemistä vertaa osaan, niistä alkusarjan nysväyksistä, niin nyt oli mielestäni huomattavasti parempaa tekemistä.

Jos alkusarjassa ei uskallettu esim. pelata palloja linjojen väleihin vapaisiin tiloihin juokseille pelaajille, vaan palutettiin mielummin alaspäin, niin nyt mm. Italiaa vastaan näin siellä enemmän pyrkimystä tähän. Toki paljon oli ns. "taktistakin hieromista", mutta uskalletiin haastaa, kun oli sen paikka, etenkin Espanjan laitapelaaminen ja siellä laitureiden operoiminen oli mielestäni suoraviivaisempaa ja hanakammin ratkaisuihin ja ratkaisupaikkoihin pyrkivää. Alkusarjassa taasen mm. pallon puolia/laitoja vaihdettiin aivan liian staattisesti ja verkkaisesti, vain syöttelemällä ja kierrättämällä keskialueen ja mm. puolustuksen kautta puolelta toiselle, eikä sieltä laidoilta loppupeleissä tullut suurtakaan uhkaa. Toki viimeistely oli tussua luokkaa ja koko turnauksen ajan Espanjan ongelma oli sen viimeisen "tappoiskun" tekeminen, niin ratkaisupaikkojen syötöissä, niiden laaduissa sekä kliinisessä viimeistelyssä maalipaikoissa. Mutta ainakin mm. näissä pudotuspeliotteluissa olin havaitsevinani enemmän pyrkimystä ratkaisuiden hakemiseen ja suoraviivaisuuteen, kuin alkusarjassa.

Nousujohteinen ja loppupeleissä hyvä turnaus Espanjalta, johon on mielestäni hyvä rakentaa tulevaisuutta. Kysymyksiäkin on mm. puolustuspelin tiiveyden osalta sekä hyökkäsypelin kliinisyyden osalta, kuten tuossa ylempänä nostettiin palstaveljien toimesta esille, mutta pitää muistaa, että siellä on paljon nuoria kavereita, joilla sitä kehittymisvaraa ja potentiaalia on. Nyt haettiin hyvää kokemusta ja oppirahoja kokemuspankkiin tulevaisuutta varten.

Edit. typot
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös