Paras joukkue, tai se että ei ole paras, tuskin tekee pelitavasta tyhmää?
Jokerit on nyt kuuma joukkue, se on selvää. Toisaalta Jokereiden taitopotentiaali on myös kertaluokkaa JYPiä parempaa. Alakerran kiekottelua helpottaa kummasti Erik Karlsson, joka pelaa noin puolet otteluista.
Itse pidän JYPin pelitavasta ja pelistä, silloin kuin se parhaimmillaan toimii, enkä täysin osta tätä "meidän peli"-villitystä. JYPin menestys on terve muistutus siitä, ettei ole yhtä ja oikeaa tapaa voittaa jääkiekossa. Mikään pelitapa ei ole immuuni huonolle pelaamiselle, eli jos sitä ei toteuteta suunnitellusti.
No tekee se suhteessa päävastustajiin. JYP on liigan neljän parhaan joukossa ihan varmasti mutta kevättä ajatellen sen pitäisi minun mielestäni keksiä vielä muutakin kuin pelkkä nopea pelin kääntäminen kiekollisena. Puolustamisessa JYP on loistava mutta sen suurin ase eli riistopeli kärsii siitä, että se ryntäilee liikaa vastaan.
Kyllähän JYPiä vastaan tarvitaan edelleen todella laadukas peli itseltä ennen kuin voitosta edes pääsee pelaamaan ja siihen kuuluu yhtenä osana juuri se oman pään kiekollinen peli, jossa jo yksittäisten syöttöjen laatu ratkaisee paljon. Hyökkäyspäässä on taas oltava kliininen, koska paikkoja ei siunaannu paljoakaan.
Itse kuitenkin pidän edelleen parhaana keinona sitä, että ei anna JYPille kiekkoa, hyökkäykset aina syvään ja suht passiivinen ohjauspeli hävityn hyökkäyksen jälkeen. JYP näyttäisi kääntävän melkein poikkeuksetta nopeilla suoraan pystyyn tai levityksen kautta ylös.
JYPin päävastustajat tämän hetken tiedon mukaan ovat Jokerit, Blues ja KalPa jotka kaikki pystyvät nollaamaan hurrikaaniprässin ja kaikilla on pelaajia jotka pystyvät tekemään kovia maaleja. Sitten on vielä näitä bubbling under-joukkueita kuten HPK ja mahdollisesti joku muukin.
Minä näen asian niin, että JYPiä vastaan avain on voittaa keskialue, se tyrehdyttää joukkueen prässipelin ja oikein toteutettuna pääsee itse antamaan JYPin päätyyn painetta. Omassa kiekollisessa pelissä pelinopeus on tärkein asia, esimerkiksi viivelähtöihin JYP iskee usein kahdella syvälle kiinni ja silloin alkaa yleensä kellot soida, jos pelinopeus ei ole tarpeeksi korkea. Ja aina on tietenkin kaksinkamppailupelaaminen jota JYPin osalta on ehkä jopa vähätelty, sillä onhan se hirvittävän hyvä niissä.
EDIT. Jos tähän itse peliin vielä palaa, niin minut yllätti Tapparan maltillisuus syöttöpelissä. Pitkästä aikaa joukkue malttoi katsoa paikat ja laittoi kiekkoa liikkeelle, vaikka mm. Erkinjuntilla edelleen ajoittain kestää sen syötön antaminen liikaa.
Jotenkin näyttäisi myös olevan niin, että JYPin ja Ilveksen kaltaiset joukkueet sopivat Tapparalle paremmin juuri sen vuoksi, että ne karvaavat ahnaasti syvään ja suoraan kiekkoa kohti. Silloin omallekin kiekolliselle pelille tulee automaattisesti enemmän tilaa ihan pienillä jutuilla, tuollainen suoraan kohti tuleva vastustaja on kuitenkin suht helppo pelata ulos.
Tapparan suurimmat ongelmat ovat sitten passiivista keskialuetta vastaan, koska omista ei päästä kiihtyvällä vauhdilla pois. Ja välillä otetaan ihan turhaan takaisin alas.
Tämä oli Tapparalta kaikkiaan hyvä ottelu, sanoi Jyrki Aho mitä tahansa. Alku ei ollu lupaava mutta kaksi nopeaa kuittia tappoivat JYPin momentumin ja suurista torjuntamääristä huolimatta Tappara oli jopa niskan päällä pitkään.
Onneksi Sasha vei JYP-veskarin kebabille rankkukisassa, niin se voitto tuli sieltä loppujen lopuksi :)