Suuri Ilveksen metsästys (part 1, part 2 and part 3)
Suuri Ilveksen metsästys, part 1, Johannes:
Johannes lähti peliin normaalin tapaan n. tuntia ennen ottelua ja olen yleensä Nordiksella n. 25 minuuttia ennen peliä. Nyt kävi niin, että matkustettuani spåralla (=raitiovaunu) muutaman kilometrin matkan, tajusin Kurvin kulman paikkeilla, että olin jättänyt pääsylipun kotiin. Paluumatka nopeati bussilla takaisin noutamaan lippuni ja sitten uudestaan matkalle n. klo 16.40, jolloin jo tiesin myöhästyväni pelin alusta n. 10 minuuttia.
Paikka ja aika: Luminen Urheilukatu, klo 17.05 Finnair-Stadionin vieressä, Johannes kävelee pikamarssia kohti Nordista, muutaman sadan metrin päässä hallista. Nordikselta kuuluu vaimeasti "maa-maa-maa", lunta tuiskuaa voimakkasti pikku pakkasessa, kymmenvuotiaat pojat hyppivät ylös, alas entisen Pallokentän Saharan tekonurmella, jossa pojat pelaavat jalkapalloa ja huutavat: "Hifki teki maalin taaaas, Hifki teki maalin taaaas...". Johannesta hymyilyttää. Kun kaarran tuiskusta Nordikselle sisään ja esitän lippuani ovimiehelle, niin uudestaan kuuluu korviin, nyt voimakkaampana: "maa-maa-maa". Tajuan, että peli on 3-0 HIFK:lle, ennen kuin pääsen katsomooni, omalle paikalleni. Katse valotaululle, jossa näytetään Pesosen 3-0 maalia hidastettuna, ajassa 3.51 ja katse jäälle, Ilves pitää aikalisää. Mv Toivonen näyttää alistuneelta.
Kellonaika n. 19.17, Ilves tekee tyhjiin 3-5, ajassa 58.24, on aika poistua kotimatkalle. Kun kävelen Finnair-stadionin vieressä kohti spåra-pysäkkia, kuulen taas vaimeasti musiikkia Nordiksen suunnasta, "maa-maa-maa". Ajattelen parin tunnin takaista pienten poikien riemua Saharan tekonurmella ja sanon melkein ääneen itselleni: "HIFKi teki maalin taas" ja kotimatka jatkuu. Tarkistan spårassa kännykän välityksellä, että peli päättyi 4-6 ja siirrän ajatukseni muihin asioihin kuin jääkiekkoon. Viimeinen ajatus pelistä, HIFK pelasi 0-5, kun olin hallissa 54.33 ja voitti 4-1, kun olin hallista pois 5.27....
Suuri Ilveksen metsästys, part 2, HIFK-pelaaja, nimi tuntematon:
Tuntematon HIFK-pelaaja:
"Vitsi et me pyöritettiin niitä manselaisia muutama eka minuutti. Wärni ei ees viittiny nostaa tyhjiin puolesta metristä n. kymmenen minuutin kohdalla, kun kaikkia nauratti koko peli. No jees, sit Nokka sano erätauolla, että "kundit nyt ei saa lepsuilla. Peli on ihan alussa", vähänks meitä nauratti koko ukko ja sen jutut. Mut sit jätkät ei jaksanu enää luistella ja me ajateltiin no et, kyl hei homma hoituu ja pääasia on et kolme pinnaa jää "Stadin kingeille" ,se "Stadin kingit" niinku tarkoittaa lähinnä mua. Muijat aina kuumenee, kun mä kutsun itseäni Royal Onnelan baaritiskillä Stadin kingiksi. Sit Kankaanperä syötti vielä lapaan ja 3-3. Ei jaksa tänään, tuli vähän sellainen fiilis. 3. erä meni niinku meni, kuonoon 4-6. Ehkä hei pari bissee tänä iltana, sanoo Nokka mitä hyvänsä.
Suuri Ilveksen metsästys, part 3, otteluanalyysi:
Oma analyysini pelistä on se, että helposti tulleen 3-0 johdon jälkeen koko HIFK löysi sisäisen "gretzkynsä" ja ajatteli, että "nyt voitetaan 10-0" ja joukkue menetti otteen nöyrään puolustuspeliin. Pietilän on/off-lätkä, jossa iso merkitys menestykselle on vanhanaikaisesti pelaajien draivissa, kaksinkamppailuissa ja maalien edustojen pelissä + mv-pelissä, näytti tehonsa 2. ja 3. erässä, kun Ilves nosti vähän karvaustaan ja aloitti tositaiston pisteistä. HIFK teki ensin pari pahaa virhettä oman maalin edessä ja peli oli 3-2. Anttila kyykytti Kankaanperän pahaan harhasyöttöön poikki oman alueen, pam ja 3-3. HIFK:n läpiajot ja lähilaukaukset reboundeista torjui loistovireeseen alun vaikeuksien jälkeen elpynyt Toivonen mallikkaasti, kerta toisensa jälkeen, ihan NHL-tason voittavaa mv-peliä. Ilveksen hyvä ote säilyi loppuun saakka, HIFK hävisi suuren osan kaksinkamppailuista ja oli vain ajan kysymys, koska peli ratkeaa Ilveksen 3 pisteen voitoksi. 4-3 maali käytännössä jo sinetöi Ilveksen voiton ja lopussa tehtiin maaleja vuorotellen ja päädyttiin 6-4 Ilveksen voittonumeroihin.
Nieminen ei ollut huono HIFK-maalissa, torjui 30/34, 88,24%. Toivonen aloitti pelin Ilves-maalissa heikosti, mutta nousi avainpelaajaksi 2. ja 3. erässä. Toivonen voitti pelin sisäisen mv-kisan, selkeästi. Söderholm pelasi hyvän ensimmäisen pelin ja sai paljon jääaikaa, melkein 24 minuuttia. Kaksinkamppailuissa HIFK jäi pari viimeistä erää pahasti alakynteen, vaikka esitti toki itsekin muutaman makean pommin Ilves-pelaajaan. Porthenin jarrukenttä oli yössä 2. erässä, kun peli alkoi kääntyä Ilvekselle, ehkä Nyholmin tai Keräsen paikalle pitäisi saada kokeneempi pelaaja, ehkä jopa Hacker, kun ja jos palaa peleihin. Antaisin Pitkämäelle pelivuoron maanantaina Oulussa, ei sen takia, että Nieminen olisi eilen pettänyt pahasti, mutta tappion jälkeen on hyvä kokeilla hieman uusia juttuja.