Ikävä kuulla että tuollaista on tapahtunut. Itse en kuitenkaan pidä Lappeenrantaa pahana paikkana. Kyllä niitä provoilijoita löytyy joka paikkakunnalta eikä ainakaan minun kokemukseni mukaan eniten Lappeenrannasta. Varmasti löytyy Espoostakin vaikken heti muista nähneeni mitään pahempaa. Itse en istunut yläriveillä, joten en tiennyt koko jutusta mitään. Yleensä tuollaisissa tapauksissa asiat olisi selvitettävissä melko helposti puhumalla järkkärin tai hänen esimiehensä kanssa. Meilläkin oli matkanjohtajalla numero Lappeenrannan turvallisuuspäällikölle, joka uskoakseni olisi asiaan puuttunut jos järkkäri ei olisi pyynnöstä huolimatta niin tehnyt.
Eli ihan vinkkinä Bluesin kannattajille, että matkanjohtajaan kannattaa ottaa yhteyttä jos tällaisia ongelmia on. Hän on myös oikea henkilö antamaan palautetta "virallista tietä" paikalliselle turvallisuuspäällikölle. Näistä turvallisuusasioista on liigan ja SM-Liiga Fan Clubit ry:n välillä pidetty kokouksia varsin hyvässä hengessä ja uskon, että tällaiset ongelmat on hyvinkin helposti hoidettavissa kunhan saadaan niistä tieto oikeille henkilöille.
Monilla tuntuu olevan sellainen fiksaatio, että vierasjoukkueen kannattajat ovat kaiken pahan alku ja juuri ja katsojia pitää suojella niiltä. Katsojia ne on kuitenkin vieraatkin vaikka monesti äänekkäitä sellaisia. Itsekin tavaraa niskaan vieraspelissä saaneena olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että järjestyksenvalvojan pitää seurata tilannetta ja puuttua asioihin puolin ja toisin sen mukaan mitä tapahtuu eikä paidan värin mukaan.
Juttelin ennen pelin alkua yhden paikallisen järkkärin kanssa ja kyllä minulle särähti korvaan kun kaveri valitti että lihapiirakka/makkara on kaudesta toiseen sama, mutta määräyksiä tulee koko ajan enemmän. Eli homma menee koko ajan ammattimaisemmaksi, mutta palkkaa ei makseta. Lappeenrannassa kuulemma on ohjeet että tuomarin haukkumisesta lentää pihalle. Ei mene mun jakeluun. Toki tuomarin homoksi leimaaminen tai uhkailu on sellaisia asioita joita ei pidä hyväksyä, mutta ei kai jostain nuijan huutamisesta sentään. Tämä järkkäri jonka kanssa keskustelin muuten kertoi itsekin lentäneensä tällä kaudella pihalle tuomarin haukkumisesta. Ymmärtääkseni ei kuitenkaan ollut sillä kertaa työvuorossa. Ihan mukava kaveri oli kuitenkin hän.